Caramel en nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Nicootjen
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2015 21:11

Caramel en nierfalen

Bericht door Nicootjen »

Hallo,

Een beetje ten einde raad ben ik hier terechtgekomen...
Onze kat Caramel is 13 jaar en onlangs werd ze met begin van nierfalen geconfronteerd. We waren er volgens de dierenarts snel bij en na een aantal dagen was ze aan de beterhand en kon ze terug mee naar huis, wel nog met medicatie en de raad gekregen om aangepaste voeding te geven, wat we ook gedaan hebben. Een dag of 10 later was Caramel opnieuw heel slecht en zijn we opnieuw naar dierenarts getrokken, die ze opnam en aan infuus legde (vloeistof + medicatie). Bleek na bloedafname dat de nierwaarden serieus verstoord waren, na een aantal dagen bleek het terug iets beter te gaan. Na opnieuw een bloedafname bleek dat de nierwaarden toen normaal waren. Wat er wel niet in orde is, is het feit dat Caramel niet meer zelfstandig at en klaarblijkelijk wel zin / interesse had om te eten maar om één of andere reden dit niet kon. Wat we ook merken is dat ze precies "zevert en kwijlt" uit haar mondje (wat op heden nog steeds zo is). Bleek toen dat ze een soort blaasjes op de tong had. Ondertussen is het af en aan, kreeg ze 14 dagen pijnstilling en antibiotica, maar is ze nog steeds niet OK. Op bepaalde momenten zit er weinig leven in, ze eet nog steeds niet zelfstandig (drinken wel), waardoor ze al al die tijd voedsel opgespoten krijgt (dwangvoeding). We gaan haar elke dag bezoeken meerdere keren bij de dierenarts en het tij lijkt precies niet te keren. Begin deze week heeft dierenarts een kiembepaling van de mond gedaan, daarvan krijgen we morgen resultaat. Is er iemand die zich in deze situatie herkent en bij wie er een lichtje gaat branden?

Situatie op vandaag: kat is lusteloos, krijgt nog steeds pijnstilling, kwijlt/zevert nog steeds en eet nog steeds niet zelf (+ constipatie ondertussen, wat deze namiddag door lavement opgelost werd). Is al 14 dagen gehospitaliseerd bij dierenarts waar ze zeer goed verzorgd wordt. Op bepaalde momenten mochten we ze bij ons pakken en bromde ze tot en met, op andere momenten liet ze het niet toe.

Het is moeilijk. Caramel is een zeer huiselijk en lief beestje, waar heel ons gezin zeer aan gehecht is. We hebben ze in huis gehaald goed 13 jaar geleden als kitten die getraumatiseerd was en zeer schuchter was. Gaandeweg heeft ze ons aanvaard en kregen we er veel liefde van. Tijdens mijn studententijd heeft ze me tijdens het studeren uren en uren gezelschap gehouden, op de meest onchristelijke uren...

Ik weet het op dit moment echt niet meer...

Groeten
Nico
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: Caramel en nierfalen

Bericht door Paasnini »

Wat verdrietig Nico. Heeft de dierenarts al op pancreatitis onderzocht?
Cerna

Re: Caramel en nierfalen

Bericht door Cerna »

Welke pijnstilling krijgt Caramel? Een kat met nierfalen, beginnend of niet, mag absoluut geen NSAID! Dus geen Metacam, Novacam enz...
Bijwerkingen hiervan kunnen zijn lusteloosheidheid, slecht tot niet willen eten en dus nierfalen.

Ik zou haar ophalen want in de eigen omgeving knappen ze vaak veel beter op, stoppen met pijnstilling of een alternatief vragen wanneer het echt nodig is zoals Buprecare in een hele kleine dosis, en zelf gaan dwangvoeren en 2x daags 1 ml. lactulose (verkrijgbaar bij de apotheek) geven.

Wat zijn de waardes?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Caramel en nierfalen

Bericht door Dinky »

Dat de nierwaarden weer normaal waren na de spoeling is positief. Echter moet je in dat geval nog altijd rekening houden met nierfalen omdat nierfalen pas meetbaar is wanneer zo'n 75% van de nieren al niet meer werkt. Zal daarom dus een aandachtspunt blijven.

Ik vind het klinken als problemen in haar bekje op basis van deze tekst:
Na opnieuw een bloedafname bleek dat de nierwaarden toen normaal waren. Wat er wel niet in orde is, is het feit dat Caramel niet meer zelfstandig at en klaarblijkelijk wel zin / interesse had om te eten maar om één of andere reden dit niet kon.
Het kan dus goed zijn dat ze zo'n last heeft van die blaasjes op de tong.
Lijkt mij daarom zaak om te achterhalen wat dit is om het aan te kunnen pakken (begrijp dat je daar morgen uitslag van krijgt?).

En wat Annet/Cerna al zegt moet je met zwakke nieren uitkijken met NSAID. Hieronder vallen onder andere novacam en metacam. Die zijn namelijk een aanslag op de nieren (en als ureum weer hoog wordt dan wordt caramel weer misselijk waardoor eten weer een probleem wordt). Zou dus zeker navragen wat voor pijnstiller er wordt toegediend want sommige dierenartsen weten niet dat nierfalen als contra indicatie in de bijsluiter staat (en dan is het dweilen met de kraan open).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Caramel en nierfalen

Bericht door Rik »

Nicootjen schreef:Na opnieuw een bloedafname bleek dat de nierwaarden toen normaal waren. Wat er wel niet in orde is, is het feit dat Caramel niet meer zelfstandig at en klaarblijkelijk wel zin / interesse had om te eten maar om één of andere reden dit niet kon.
Ja, dan gaan er natuurlijk allerlei alarmbelletjes af. Ik begrijp dat de DA dus momenteel wacht op een kiembepaling waar je vandaag de uitslag van krijgt. Als daar geen uitsluitsel uit komt wordt het misschien tijd om aan de DA te vragen of een second opinion niet verstandig is. Als hij zelf geen oorzaak kan vinden neem ik even aan dat hij wel zo verstandig is dat ook toe te geven en niet aan te blijven modderen (wat sommige ook doen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Caramel en nierfalen

Bericht door ErikPhilippus »

Zou het misschien een virus-infectie kunnen zijn?
Nicootjen
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2015 21:11

Re: Caramel en nierfalen

Bericht door Nicootjen »

Beste,

Bedankt voor jullie reacties.

De voorbije dagen (eigenlijk sinds begin deze week) is Caramel opnieuw ferm achteruit gegaan, in die mate dat er nog weinig leven in zat, ze zat/lag daar en stond niet meer recht, al wist ze zeer goed dat we er waren en bromde ze toen we haar aaiden. De kiembepaling heeft ook geen aanwijsbare oorzaak meer uitgewezen. Toen mijn moeder gisteren op bezoek ging was ze echt zielig en toen we daar gisterenavond waren, wou ze naar haar kattenbak lopen en verloor ze tot twee keer toe haar evenwicht. Dit alles en ook het feit dat Caramel gisteren opnieuw veel verzwakt was, ze niet meer wou eten en opnieuw vermagerd was, hebben we in samenspraak beslist om haar te laten inslapen, wat gisterenavond ook is gebeurd. We (mijn moeder, ikzelf en mijn zus + dierenarts) waren het er unaniem over eens dat het zo niet verder kon en dat we haar niet op die manier konden laten afzien.

Het deed ons allemaal pijn haar gisteren zo te zien: ferm verzwakt, nog slechts een schim van de fiere kat die ze - ondanks haar schuchtere en angstig karakter - was. Als je je poes naar haar kattenbak ziet gaan een halve meter verder, en ze verliest twee keer het evenwicht... Dan weet je het wel.

Ik heb / had het volste vertrouwen in onze dierenarts, maar ik denk dat we de realiteit moesten onder ogen zien, dat ons Caramel op was...

We hebben het geluk gehad haar 13 jaar bij ons te mogen hebben en hebben alles gedaan wat we konden om voor haar te zorgen. We waren met heel ons gezin dol op haar en hebben veel mooie momenten gehad samen. Toen ik student was en moest studeren (soms op de meest onchristelijke momenten) zat Caramel altijd naast mijn boeken, uren en uren, dat was gewoon mijn maatje... Vroeger kwam ze altijd bij mijn ma vragen om naar boven te mogen om mij te komen wekken en dan kwam ze een kopje geven en lag ze op mijn bed. Het zijn momenten die ik meer dan ooit koester en nooit zal vergeten... Zo zal ik me haar altijd blijven herinneren. Ondanks het feit dat ik al een 5-tal jaar niet meer thuis woon, kende ze me nog altijd heel goed en kwam ze elke keer meteen naar mij om goeiedag te zeggen wanneer ik aankwam. Ze kwam ook telkens bij mij op schoot zitten. Een schat van een poes, dat was het zonder twijfel.

Dank voor jullie postings.

Groeten
Nico
Cerna

Re: Caramel en nierfalen

Bericht door Cerna »

Och wat triest!
Vreemd dat er helemaal geen oorzaak is gevonden, maar wanneer ik naar de symptomen kijk dan denk ik toch dat de nieren het begeven hebben: geen eetlust, vermageren, wankelen (=hoge bloeddruk veroorzaakt door nierfalen) en dan denk ik weer aan de pijnstilling als oorzaak. Kat met verzwakte nieren die veel te lang NSAID heeft gekregen :-( . Ik wil jullie geen schuldgevoel aanpraten want je vertrouwt op de dierenarts, maar ik heb er ernstige twijfels over of hij wel wist wat hij deed.

En ik spreek uit ervaring want ook ik ben een kat verloren aan nierfalen door veel te lang NSAID. Alleen was zij pas drie en konden we wonder boven wonder, haar nog ruim vier jaar met heel veel zorg aan de gang houden.

Ik wens je heel veel sterkte!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Caramel en nierfalen

Bericht door Rik »

Heel veel sterkte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: Caramel en nierfalen

Bericht door Paasnini »

Wat verdrietig, veel sterkte.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Caramel en nierfalen

Bericht door Dinky »

Veel sterkte met het verlies van caramel....
Klinkt inderdaad wel alsof ze op was :-(
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Caramel en nierfalen

Bericht door Anne »

Ach arme jullie :-|
Wat ontzettend sneu dat het zo gelopen is en je op die manier afscheid moet nemen
Gelukkig heeft ze bij jullie een fijn warm liefdevol huis gevonden
dat is iets wat haar nooit meer ontnomen kan worden
Misschien dat dat iets troost

heel veel sterkte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Caramel en nierfalen

Bericht door flower1980 »

Sterke met jullie verlies.
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Plaats reactie