Welke fokker? 1 kitten of 2? Ik weet het niet meer

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door castratenkoor »

Als je tuin catproof is mogen ze best eerder naar buiten hoor.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door Ilone »

Wat een knapperds :grin:
Hahaha ik ken het, dat wachten duurt zoooooo lang.... (sinds eind juli 2 kittens erbij, maar wist al bijna 3 maanden dat ze zouden komen ;-) )

Mijn kittens kwamen bij de vorige eigenaar ook in de tuin, dus als je het goed afzet zou het moeten kunnen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door Kimm »

Jaa mooi zijn ze he! Wij zijn ook al zo lang aan het wachten.. Eerst toen de eerste kittens geboren zouden worden bij de fokker en dan nog tot nu echt kruisjes gezet met aftellen haha en nu dan weer 2 à 3 weken tot we ze mogen halen. Maarja de tijd gaat vanzelf wel om.

Denk dat ik ze sws 2 maanden echt niet naar buiten laat voor het geval dat en dan misschien als wij thuis zijn. Even aankijken of ze echt niet kunnen ontsnappen.
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
JokeD
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jul 2015 19:07

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door JokeD »

Ze zijn mooi hoor, zelfs het poesje dat minder mooi zou zijn. Enne, ik zou gewoon op de goede klik afgaan. Dat is belangrijker dan een mooi uiterlijk. En trouwens "mooi" is een rekbaar begrip.....
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door Kimm »

Nog een vraagje trouwens,, wij hebben midden december een groot feest en dan zijn we rond 5 6 uur savonds weg en blijven daar in een hotel slapen en dan de volgende dag ong rond 1 à 2 uur in de middag weer terug. Kunnen ze dan alleen blijven of moet ik iemand vragen of die smorgens ff wil kijken of alles goed is omdat ze nog zo klein zijn.

Verder oud en nieuw willen doen we elk jaar met een grote vriendengroep bij iemand thuis. Ik wou het dit jaar denk ik hier houden en de katten boven op de slaapkamer houden ofzo dat ik af en toe kan kijken met hoe het gaat, kunnen ze lekker onder t bed gaan zitten als ze bang zijn voor die knallen. Of is het beter dat ze het hele huis dan hebben. Denk wel dat er veel van binnen naar buiten gelopen word dus dat durf ik eigenlijk niet. Kunnen het ook niet bij ons doen maar dan vind k t zo zielig dat ik niet even kan gaan kijken hoe het gaat. Wat doen jullie altijd met oud op nieuw met de katten?

Oh en trouwens ik vond zelf het poesje wel heel mooi hoor :-P
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door Rik »

Tegen die tijd zijn ze een maand bij jou. Katten zouden wel zolang alleen kunnen blijven (voldoende eten en schone bakken) maar op zich zou ik het wel prettig vinden als er iemand even kon kijken, in ieder geval 's-ochtends. Het is toch zo'n 18 uur. Als het de buurman zou zijn zou ik zelfs vragen of hij 's-avonds en 's-ochtends wil kijken (etensbakjes bijvullen en kattendrollen uit de bak halen). En als ze niet schuw zijn dan zou hij er ook nog wel even mee willen spelen :)

Voor oud en nieuw... dat hangt een beetje van de katten zelf af. Sommige katten kruipen graag weg als er bezoek is en andere vinden het reuze interessant. Als ze dus wegkruipen dan maakt dat natuurlijk niet veel uit als ze dat op de slaapkamer doen. En als je ze van tevoren al laat wennen aan de slaapkamer (als ze er ook mogen slapen) dan is dat een prima plek om ze neer te zetten als er beneden een feest gaande is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door Kimm »

Okee ik heb een vriendin hier in de buurt die helemaal gek is van katten dus die wilt vast even komen kijken of alles goed gaat! En dan natuurlijk even spelen.

Dan denk ik dat we dat doen, denk sowieso dat ze wel op de slaapkamer mogen slapen, kan die echt niet op een appart kamertje neerzetten en dichtdoen. Lijkt me juist heerlijk dat ze erbij slapen. Moet alleen even aankijken hoe hard ze verharen want dat vind ik dan niet zo fris. Maar misschien kan ik het dekbed elke morgen strak instoppen zodat ze alleen daar bovenop kunnen liggen dan zal dat ook wel meevallen.

We hebben boven 4 ruime kamers en een mega zolder maar ik kan helaas niet de bovenverdieping afsluiten want daar zit geen deur. Anders was dat ideaal geweest voor zon feestjes. Agja ik zal me vast nu ook veel te druk maken over alles, bedacht me net zelfs kan een kat niet de kraan aanzetten, je hoeft die alleen maar opzij te tikken en dan is die al aan.. En koud water maakt me dan nog niet veel uit maar beneden kan dat water echt super heet worden.. Mijn vriend zei al dan doen we er wel een elastiek om als we weg gaan dan kan t niet gebeuren. Zijn we nu echt te overbezorgd aan het worden? Heb nooit katten gehad heb echt geen idee wat die kunnen en wat niet, zag zelfs dat Savannah's (kan best ook andere rassen) vaak leren de deur open te maken en weet ik wat.

Ervaring zal wel leren maar wil toch de meeste dingen proberen voor te zijn voor hoever dat gaat
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door Sifra »

Met oud en nieuw maak ik met een matras en slaapzakken een afzetting rond mijn bed en maak er een ligplaats onder. Het is een lekker donker plekje. Sifra maakt er graag gebruik van. Gordijnen dicht en licht aan, zodat er geen flitsen te zien zijn. Ik laat Sifra verder gewoon met rust en ga niet constant kijken of troosten. Ze ligt er best ontspannen.
Als er bij jullie in en uit gelopen wordt met oud en nieuw zou ik geen enkel risico nemen en ze lekker opsluiten in een slaapkamer.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door Adriana »

Kimm schreef: Zijn we nu echt te overbezorgd aan het worden? Heb nooit katten gehad heb echt geen idee wat die kunnen en wat niet, zag zelfs dat Savannah's (kan best ook andere rassen) vaak leren de deuropen te maken en weet ik wat.

Ervaring zal wel leren maar wil toch de meeste dingen proberen voor te zijn voor hoever dat gaat
heel verstandig en houd er maar rekening mee dat het de eerste paar jaar donderstenen zijn waar je nog veel mee gaat beleven.
en heel goed dat je je realiseert dat ze een kraan open kunnen tikken, kastjes open kunnen maken en tegen deurklinken kunnen gaan opspringen.
sommige katten zijn veel meer ondernemend en inventief dan andere. hier spant Bolle de kroon op dat vlak, hij kijkt af. hij komt naast je staan of zitten en kijkt hoe bewegingen gaan en op een moment merk ik dat hij zelf aan de slag is gegaan. meestal lukt dat dan gelukkig niet maar de hendelkraan bij mij in de keuken staat inderdaad met de hendel naar de muur.

en nog een tip: ga niet verbieden! als je wilt dat ze iets niet gaan doen dan moet je daar vooral geen aandacht aan schenken als ze het doen want ze leren heel snel dat ze aandacht krijgen en gaan het dan vooral vaak en uitgebreid doen.
zoals op de afzuigkap zitten en sowieso in je buurt op het aanrecht of op tafel.
bij mij op de afzuigkap heb ik met sterke magneten een reling gemaakt en een extra beugel om te ondersteunen gezet. gelukkig doen ze het nu nog maar zelden maar ze zaten graag en ook nog met twee daar te kijken (en kopjes te geven).
op het aanrecht is bij de meesten verboden terrein maar als je het verbiedt dan heb je geen leven meer. bovendien zitten ze daar ook als je er niet bent.
hier ligt een handdoek en daar mogen ze op zitten als ze zo nodig op het aanrecht willen en dat werkt.
dit jaar zou ik met deze bengels geen kerstboom neerzetten!
bereid je er maar op voor dat ze achter elkaar door je huis sjezen en vrijwel overal op zullen springen. vazen met bossen bloemen erin? planten? leuk om daarin te gaan hangen en dan kiepert de hele handel op de grond. of in bloempotten graven..
en ga er maar vanuit dat je kattenharen in huis krijgt, overal! en waarom zou dat vies zijn?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door Kimm »

Pff mag niet hopen dat ze bij mij op de afzuigkap gaan zitten, heb zon super oude die je moet uitschuiven en die krakt meteen door als een van die twee er op gaat zitten, maar even goed in de gaten houden dan als die open staat.

Als ze op het aanrecht springen maakt me opzich niet zo veel uit, doe ik die wel ff af voor ik ga koken. Kijk liever niet maar zoals ik veel verhalen lees snappen niet alle katten dat liever niet. In bed vind ik gewoon niet zo fris als we tussen de haren moeten slapen, haar op t dekbed boeit me echt niet maar erin lijkt me wel heel kriebelig, maja als k smorgens het dekbed goed instop dan zal dat vast mee vallen en anders dan maar pech haha.

Hoe kan ik dan iets afleren? Stel er hangt er een in de gordijnen? Moet ik hem dan negeren.. Of mag ook met plantenspuit of lege shampoo fles met lucht? Ik zou niet weten wat het beste werkt en wat je het beste juist niet kan doen. Zoals ik al zei ik heb honden gehad en dan zei je met je vingertje nee en dan deed die dat meestal niet meer.

Kerstboom hadden we al gedacht om niet te nemen. Wonen pas dit jaar samen dus hebben ook nog niks om erin te hangen, dus hoef ik dat ook niet te kopen haha

Moet ik alles proberen voor te zijn? Ik heb een sieradenlade in een kast en met daaronder al mijn verfspul voor haren en die kast is kapot, de lades voor zijn open. Moet ik deze uit voorzorg al dicht maken? Of gewoon aankijken of ik na een dag werken mijn sieraden overal terug vind?

Heb geen groene vingers dus heb bijna geen bloemen behalve als ik die krijg, en die zijn dan ook zo weer dood haha. Heb een orchidee (volgens mij) staan, en voor de rest alleen maar nepperds. Veel vind ik zelf niet zo heel mooi maar heb het na het zelf kopen niet echt tegen mijn vriend durven zeggen dat ik weer een miskoop heb gedaan dus die mogen ook best kapot haha! Ik zie me al staan pak dit maar en dit maar :-P

Verder nog tips voor gevaarlijke situaties te voorkomen waar je wat minder snel aan denkt? Kan een kat Bv in de wc vallen ofzo :geenidee:
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door castratenkoor »

Met dat feest, als er veel in en uit gelopen wordt zou ik ze boven in een slaapkamer opsluiten, liefst met een deur die op slot kan.

Straffen zou ik niet doen, het enige wat je bereikt is dat ze bang worden voor je. En een goede band is toch veel belangrijker?
Als ze bv in de gordijnen hangen (misschien kun je die er beter afhalen het eerste jaar?) pak ze eruit en zet ze bij de krabpaal. Nergens mee gooien of slaan en ook niet nat spuiten.
Veel herhalen en veel geduld. En bv niet met je handen met ze spelen, ze moeten niet leren dat het normaal is hun klauwen in je handen te zetten.
Spelen altijd met een speeltje, bv stoeien met een kong of met stokje met veren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door Sifra »

Kimm schreef: Verder nog tips voor gevaarlijke situaties te voorkomen waar je wat minder snel aan denkt?
Kantelramen! De openingen aan de zijkant worden naar onderen toe steeds smaller. Een kat die zich er tussendoor wil wringen glijdt naar beneden en komt klem te zitten. Dat kan een dodelijke afloop hebben. Schoonmaakmiddelen. Als je dweilt met een schoonmaakmiddel, houd dan de katten uit de keuken tot de vloer droog is, zodat ze het niet aan hun pootjes krijgen. Controleer je wasmachine/droger of er geen kat in zit. Kijk met de feestdagen uit met kaarsen en echt sparrengroen (giftig). Roken is slecht voor jouw en hun longen, geurkaarsen en wierook ook.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door castratenkoor »

Schommelstoel, bureaustoel met wieltjes, nooit zonder te kijken achteruit rijden.

Elestiekjes, kunnen voor levensgevaarlijke situatie in de darmen zorgen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door BloemTetsu »

Grote stevige plantenpotten die met een beetje gewrik toch van vensterbank afdonderen, gevaar van knoflook, chocola, krenten.
Deuren die door wind dichtvallen. Ophangen aan halsband,
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door Adriana »

loop zelf even de giflijst voor katten langs, uien en knoflook en chocola (dus ook schaaltjes met chocvla die nog afgewassen moeten worden)
en als ze gaan wisselen zetten ze overal hun tandjes in, ook in snoeren..

grand foulard over je dekbed? anders maak je dat zelf van een paar meter leuke stof (markt)..
ze gaan ongetwijfeld in je gordijnen hangen en het is dan de kunst om de andere kant op te kijken.
bij de minste reactie zullen ze het blijven doen.. want het is tuig, zeker de eerste paar jaar..
hier had ik de afspraak, wijzer geworden via o.a. de forumberichten dat ze alles mochten en dat ìk moest zorgen dat ze een veilige omgeving hadden.
en dat viel nog niet mee, want dat broertjes-stel is erg inventief en ze vonden iedere keer weer iets anders..

en verder weet je als ze er zijn snel genoeg wat voor deugnieten het zijn..
maar iedereen op het forum ervaart dat als een groot feest, tv kan af!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie