Welke fokker? 1 kitten of 2? Ik weet het niet meer

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door Anne »

Als je maar 1 kat wilt begrijp ik eerlijk gezegd niet waarom je niet langs gaat bij asiels. Daar zitten zoveel solo katten die echt niet met andere katten kunnen, waarom gun je dan zo eentje niet een fijn thuisje bij jou?
Voordeel is dat de katten uit het asiel allemaal goed gezond zijn ( nagekeken door een da) ontwormd, gechipt, ontvlooid plus alle karaktertrekken van de kat zijn allemaal al bekend, heel anders als je voor een kitten gaat die je dan bewust een ander kitten onthoud...
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5491
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door nellebel »

Je kunt ook een herplaatser overwegen van een ras kat. Heb je wel een ras kat die vaak alleen leven omdat ze niet meer in de groep passen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door Paasnini »

Simpel als ik voor de Savannah zou gaan (heb het al eerder gezegd, vind het een gewaagde keuze als je geen ervaring met katten hebt) zou ik voor 2 gaan. Het is veel moeilijker er een andere kat(tensoort) bij te kiezen. Ze hebben nou eenmaal meer energie en ze hechten zich erg aan een huisgenoot.
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door Kimm »

We zijn er uit!! We zijn na een nieuwe fokker gegaan. Kittens mogen met 12/13 weken weg. 2 x ingeënt en ontwormd en gechipt en alles. Kittens zagen er ook heel goed uit. De fokker was een bekende van de fokker waar we eerst zouden gaan.

Ennn we gaan voor een katertje en een poesje!! Na al jullie verhalen dacht ik als iedereen er zo heftig op reageert als ik er maar een neem dan ben ik toch echt degene die fout zit. En nu worden het er dus 2

We mogen ze rond 9 november al ophalen dus dat gaat super snel!!
Nu alles gaan regelen en bestelling die we al bij de dierenwinkel hadden geplaatst doorzetten maar dan nu met het voer en kattengrind wat deze fokker gebruikt. Ik heb wel nog wat vraagjes aan jullie wat betreft het voer maar mag ik die hier stellen of beter ergens anders?

Iedereen bedankt voor jullie eerlijke meningen en adviezen en ik houd jullie zeker op de hoogte!
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9372
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door castratenkoor »

Wat een supergoed nieuws. En nu lekker aan de voorpret! Mij lijkt het prima als je gewoon doorgaat in dit topic, met vragen over het voer.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door Kimm »

het lukt me weer niet om foto's te plaatsen maar kunnen jullie de zo ook zien? Denk dat het niet lukt omdat ik dit via de iPhone doe.

http://myalbum.com/album/z3Cor4stH8uH
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door Kimm »

Okee dan ga ik hier verder met mijn vragen haha! Welk merk voer ze geeft zet de me nog even op de mail enzo. Maar ze geeft brokjes (2 merken gemengd maar ik doe er denk ik maar 1 van de 2) ze geeft elke avond zakjes van Felix (vind ik beetje raar want dat is toch niet zon goed merk natvoer.. Maar wel heel goed dat ze elke dag natvoer krijgen volgens mij). Ze geeft ook nog elke dag barf en ook nog vaak rauwe kippenpoten eendagskuikens en nog wel meer.

Hoe moet ik dit gaan aanpakken? Wil natuurlijk zoveel mogelijk aanhouden maar ik ben geen miljonair en als ik elke dag alles moet doen vind ik dit wel heel veel. Heb al een x advies hier gekregen van iemand met Savannah's dus dat ga ik nog even goed terug lezen.

Mijn plan was elke dag standaard brokjes altijd. Savonds als ik thuis kom een zakje Felix( en na een tijdje dus een ander merk) met zijn tweeën delen. En dan nog om de dag barf of kippenpoot of net wat. Is dit genoeg? Of is het echt noodzakelijk elke dag rauw voer te geven?

We zijn trouwens nog voor een latere generatie Savannah's gegaan. Dit is F7 en het vorige nestje wat we oorspronkelijk gekozen hadden was F6
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7693
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door Rik »

Dat ze Felix natvoer geeft hoeft niet zo erg te zijn. De kwaliteit van natvoer is ook iets minder van belang dan brokjes. Momenteel is dat waarschijnlijk ook om ervoor te zorgen dat ze voldoende vocht binnen krijgen en aan de rest te zien geven ze dus een redelijk gevarieerd menu (met droog voer, rauwe kippenpoten en eendagkuikens). Als je hoofdzakelijk natvoer zou gaan geven dan wordt de kwaliteit wel meer van belang. Ik (zonder het te weten want in 1996 had ik dit forum nog niet gevonden) heb altijd Felix gegeven aan Bowy. Ze is inmiddels 19 (en een half) en altijd gezond geweest (tot vorig jaar). Nu zou ik wel voor ander voer kiezen maar ze kan/wil niet meer omschakelen. Ze krijgt nu wel hoofdzakelijk nierdieet met af en toe Felix om de medicijnen te mengen en ze blijft toch de voorkeur geven aan Felix. Elke ochtend staat ze langs mijn bed te miauwen om eten, terwijl er een bak brokjes staat ("Ik wil Felix !!"). Dus wat jouw plan is (standaard blokjes, één maal per dag zakje natvoer met zijn 2en en verder nog wat gevarieerd barf/kuiken o.i.d.) is prima. En inderdaad langzaam overschakelen van Felix naar iets anders (hoewel dat met zo'n gevarieerd menu misschien al vrij snel kan). Elke dag rauw voer lijkt mij ook niet nodig. Volgens mij kun je dat gewoon ook afwisselen met de barf/kippenpoot/kuiken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9372
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door castratenkoor »

Het is belangrijk dat je een goed merk brokken geeft. Natvoer van Felix, prima, eens per dag samen een zakje.

Zelf (maar dat is een persoonlijke keuze en die kan voor iedereen anders zijn) geef ik 3 x per week op vaste dagen rauw voer - 1 x kip - 1 x rund - 1 x Carnibest lam. Ik geef daar ook natvoer bij die dagen, maar 1 zakje van 100 gram met zijn 4-5 en. Zelf wissel ik het af, goed en minder goed natvoer.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door Kimm »

Super! Dankjewel!! Dan zal het wel goedkomen. Zal ook niet zo erg zijn inderdaad omdat t eigenlijk maar een half zakje per dag is. Heb jij een goed alternatief voor Felix? Wat niet super duur is? Vind zon zakjes denk k wel heel handig, en het lijkt mij persoonlijk lekkerder dan blik. Kuikens ga ik niet geven maar de rest inderdaad wel.

Nou dan komt t uiteindelijk toch nog allemaal goed! Hoe kun je met natvoer geleidelijk overstappen? Ook mengen?

Ik kan niet meer wachten tot de 2 hier zijn!

Ik heb trouwens net met kattenverzekeringen gebeld maar er word vind ik best weinig vergoed.. Ben van plan gwn 40 euro per maand apart te zetten voor evt medische dingen voor de katten. Of adviseren jullie echt een verzekering?
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door Kimm »

Oke castratenkoor dat kan ik ook zo doen. Maar kip, haal je dat gewoon dan in de supermarkt.. Kipfilet of kippenpootjes? En rund wat pak je dan? Gewoon rundergehakt ofzo? Of pak je van die worsten in verschillende smaken? Pff thuis hadden we honden en dat was gwn brokjes met een beetje vlees of geraspte kaas erdoor en prima hahaha
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9372
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door castratenkoor »

Lam doe ik diepvriesworsten van Carnibest te koop bij grote dierenspeciaalzaken. Even uit de vriezer, 45 minuten, met groot broodmes grove tanden in 6 plakken snijden - dan de vriezer weer in in tuperwarebakje. Zo kun je 1 plak per keer ontdooien door die er 's morgens uit te halen en in bakje te laten ontdooien - ik doe het in de koelkast, tot een uur voor ik het geef dan doe ik laatste uur kamertemperatuur.

Rund doe ik rundvleesslierten naturel, verpak het in kleine tupperware bakjes en alles de vriezer in. Ik geef nooit iets rechtstreeks uit de winkel.

Kip doe ik kipfilet, ik heb vleugeltjes en drumsticks geprobeerd, maar helaas dat vreten ze niet.
Dus filet en dan in porties genoeg voor 1 x invriezen in bakjes met deksel.

Als het ingevroren is geweest hoef je niet meer bang te zijn voor wormen of ziektes of bacteriën. Wel belangrijk goed op de houdbaarheidsdatum te letten. Als het nog maar 1 dag goed is kun je beter een ander bakje nemen wat langer goed blijft. Het moet goed vers zijn als je het invriest.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9372
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door castratenkoor »

Natvoer kun je bv Miamor bij Zooplus bestellen, blikjes 85 gram.

Natvoer wennen is hier in ieder geval niet nodig, ze eten b.v. op maandag zakje Felix, dinsdag zakje Hill's en woensdag Grau en donderdag Whiskas enz. Ik trek gewoon elke dag wat anders open. En ik probeer niet meer dan 2 x per week "bagger" te voeren. Hahaha ik eet ook niet elke dag friet.

Ik geef 2 x per dag natvoer, elke ochtend Miamor, lekker papje met water erdoor. Zo slobberen ze lekker wat vocht naar binnen.
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 21 okt 2015 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door Kimm »

Thankss ga ik binnenkort even diepvriesbakjes halen.. Moeten wel kleintjes zijn want wij hebben maar een hele kleine vriezer en daar hebben we zelf eigenlijk nog niet eens genoeg aan.. Maarja ik ga een lade leegruimen voor de katten.. Dan maar zelf wat vaker naar de supermarkt

Echt zo handig dit forum en zo leuk dat iedereen snel reageert!
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7693
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door Rik »

Geen kuikens... hahaha :lol: Ik zie mezelf nog steeds lopen, vroeger. Een grote zak, nog warme, eendagskuikens. Af en toe hoorde je nog zelfs een piep (samendrukken van de kuikens). En dan verpakken in zakjes om in de diepvries te doen :)

In principe kom je met een goedkoop alternatief van Felix toch weer op supermarkt natvoer uit. En dan kun je net zo goed Felix blijven geven. Anders zou je eens op zooplus.nl rond moeten snuffelen. Van de zakjes bestaat normaal 80% uit water (bij de blikjes wat minder) dus zoveel maakt het dan niet uit. Zeker niet als je het als "bijzaak" voert.

Verzekering.... tsja... je moet inderdaad héél goed vergelijken en bekijken wat ze vergoeden. Als je inderdaad wel goed kunt sparen (dus wegzetten en laten staan :)) dan kun je daarvoor een behoorlijk spaarpotje opbouwen. Zeker als je er 2 hebt (want voor 2 katten ben je natuurlijk veel kwijt). Hou ook even rekening dat het eerste jaar de kosten iets hoger zijn. De entingen/ontworming en castratie. En je spaarpotje is dan waarschijnlijk na 6 maanden dan ook gewoon weer leeg. Maar daarna gaat het sparen weer gewoon door. En daarna (na het eerste jaar) is het maar de gok hoe vaak er iets gebeurd.

Kijk even of je dierenarts de eerste "check-up" gratis doen. Dat doen ze vaak als je als nieuwe klant met kittens komt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie