Hulp bij voeding voor poes en kater.

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Blush
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 sep 2015 12:17

Hulp bij voeding voor poes en kater.

Bericht door Blush »

Goedemiddag iedereen,

Na veel speuren en zoeken, toch maar de stap gezet om hier te registreren en een vraag te stellen.

Wij hebben 2 prachtige britse kortharen een poes en een kater uit hetzelfde nestje van 5 maand oud.
Mijn poes Bella is 3,5 kg. En mijn kater is 3.4 kg. Zitten behoorlijk in gewicht, beide krijgen eigenlijk alleen maar droogvoer van Applaws speciaal voor kittens. En af en toe een hapje natvoer van almo nature of andere merk.
Volgens de DA zou ik ze nu over moeten zetten op ander voer (zijn gisteren beide geopereerd). Bella mag nu niet meer zwaarder worden.. En volgens de DA zit er in applaws teveel eiwitten wat slecht voor de nieren zou zijn.
Ik heb begrepen dat granen niet goed zouden zijn voor katten, maar de DA spreekt dit tegen. Dit zou een marketing stunt zijn?
Ok... ik ben niet bekend met wat goed is en niet, ik ben tenslotte geen DA. Maar wil wel graag het beste voor mijn 2 beestjes.
Zelf kwam ik na veel zoeken en lezen op applaws uit voor mijn kittens... maar helaas krijg ik nu van de DA een fel kritiek. Hills zou beter zijn... maar volgens mij is dat puur omdat de DA dit verkoopt en bij aangesloten is.

Mijn vraag: Welke voeding kan ik nu het beste aanbieden? Ze mogen nu immers niet te veel meer groeien. En kan het kwaad om de gehele dag brokjes te hebben staan? Of zou 2 x per dag voeren toch echt beter zijn?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hulp bij voeding voor poes en kater.

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
het beste voer bestaat niet, dat is van een aantal factoren afhankelijk en voor iedereen verschillend.
als je britse kleuters niet verder meer mogen aankomen (?) dan is een weegschaal waarmee je ze regelmatig weegt heel handig om het goed bij te kunnen houden.
annet/cerna heeft veel britjes en die weet veel over o.a. streefgewichten.
de discussie over voer met da's is een bekende en vaak maar niet altijd wordt geadviseerd, wat in de praktijk wordt verkocht.
applaws heeft een hoog eiwitgehalte en de stofwisseling van iedere kat gaat daar anders mee om.
hier moet ik het niet geven want ik krijg lusteloze katzels en stinkende ontlasting.

op je vraag terug te komen, vaker voeren per dag is beter, geeft gelijkmatiger vertering.
een behoorlijk deel zou van natvoer kunnen komen, zeker ook als je het gewicht in de gaten wilt houden.
zooplus heeft een goed overzicht met ingredienten en analyses, kijk daar eens rond.
we hebben veel en uitgebreide voedingstopics maar ik vrees bomen en bos..
wat je in ieder geval kunt doen is kleine probeerzakjes van een aantal merken en dan zul je zien dat je katten van smaak verschillen.
graadmeter is stevige niet stinkende ontlasting en actieve, vrolijke katzels.
daarbij kun je regelmatig wat geblancheerde rauwe kip of kalkoen geven.
tarwe is zeker weten niet goed voor katten (gebit/bloedsuiker) maar je kunt granen niet allemaal over eén kam scheren.
kortom, lees je in en heel handig:de zoekfunctie zit rechtsboven! over zo ongeveer alles zijn wel berichten te vinden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hulp bij voeding voor poes en kater.

Bericht door castratenkoor »

Katten van 5 maanden oud zijn echt nog in de groei. Dat gaat door tot zo'n 2 jaar. Volwassen Britjes wegen dan ook meer dan 3,5 kg.

Probeer wat uit met een goed merk brokken, zoek door tot je een brok hebt die ze graag eten en waar ze het goed op doen, mooie ontlasting, goede vacht, heldere ogen en lekker actief.
Een light versie van brokken zou ik afraden, er zijn meerdere forumleden die daar slechte ervaring mee hebben. Daar zitten extra veel granen in om ze een vol gevoel te geven. Een van mijn katten kreeg daardoor blaasgruis.

Ik zou ze verder 1 x daags blikgeven, samen een kuipje van 85 gram b.v. Miamor, Gourmet, Almo.
Ikzelf geef 3 x in de week vlees blij het natvoer - 1 x rundvleesreepjes, 1 x kip, 1 x Carnibest.
Ik vries alles in in dagporties.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Hulp bij voeding voor poes en kater.

Bericht door Lillith »

Welkom!

Bekende problematiek. Ik ben toen ook op dit forum gekomen om te kijken welk voer ik het beste kan geven (14 weken oud kitten) maar heb niet zo verbazingwekkend lang hoeven zoeken! Heb de topics hier doorgelezen en toen inderdaad via zooplus (grote dierenwebshop) bij de verschillende merken voer naar de ingrediënten gekeken! Mijn kitten had vieze stinkende ontlasting en liet winden die echt abnormaal waren. Veel te veel eiwit dus! Naast dat het verteringssysteem van kittens nog niet volgroeid is en dus minder eiwitten aan kan, is een te veel aan eiwitten inderdaad slecht voor de nieren. Dus toen ben ik gaan kijken naar voer dat (veel) minder eiwitten zou bevatten. Ik had natvoer van Almo, maar daar zat ook heel veel eiwit in en dus ben ik overgestapt op natvoer van Animonda Carny. Van Perfect fit Junior (de brok die we in eerste instantie gaven) ben ik overgestapt naar Almo Nature Holistic kittenvoer. Resultaten: glanzend kitten, super veel energie, mooie heldere oogjes en geen stinkerij meer! Ook is ze keurig op gewicht, komt elke week heel braaf 100g aan. Beter had ik niet durven hopen!

Ik zou als ik jou was ook goed inlezen en kijken wat de eisen zijn die jij hebt voor het voer. Mijn eisen waren duidelijk, minder eiwit. Vervolgens kun je een paar brokken vergelijken en daar inderdaad proefpakketjes van bestellen om te kijken of het bevalt (wel geleidelijk overstappen, anders heb je kans dat je Britjes het niet accepteren!)
Cerna

Re: Hulp bij voeding voor poes en kater.

Bericht door Cerna »

Minder eiwit voor opgroeiende kittens?

Jouw Britjes zijn 5 maanden en wegen 3,5 kilo. Mijn twee jongsten (nu 2 jaar) wogen dat met 8 maanden dus ze zijn iets zwaarder, maar niet onrustbarend. Dat je dierenarts zegt dat ze niet zwaarder mogen worden zegt mij dat hij/zij geen verstand heeft van Brits Korthaar (het ras heet Brits Korthaar; een Britse korthaar is iedere kortharige kat die in Groot-Brittannië woont :smile: ).
Een volwassen Brit zit qua gewicht tussen 5 en 6 kilo voor een poes en rond de 7 voor een kater dus ze mogen best nog wat doorgroeien.

Wat je het beste kunt geven? Dat is heel persoonlijk en ik geloof niet zo in goed en slecht voer. Voer wat vroeger als luxe werd gezien (Whiskas) zit nu opeens in het verdomhoekje. Voortschrijdende inzichten noemen ze dat, maar veel van mijn katten zijn er oud op geworden zonder noemenswaardige klachten.

Ik geef zelf Royal Canin Brits Korthaar en dat vinden ze erg lekker (max. 1,5 kilo ivm kieskeurigheid Britten!). Zitten granen in, maar dat vind ik geen ramp. Daarnaast heb ik - ook van Royal Canin - Sensible, Fit en Exigent want vier Britten betekent ook vier verschillende voorkeuren :smile:
En Britten zijn verschrikkelijk lastige eters (nu nog niet, maar dat komt vanzelf :-P ) dus variatie is een must.
Ik zou ook wat meer natvoer geven omdat katten over het algemeen veel te weinig drinken. Misschien kun je Porta 21 proberen? Dat vinden ze hier erg lekker. En dan het liefst op een Brittenschaaltje want door hun ronde kop hebben ze er een hekel aan om uit een regulier voerbakje te eten.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... k/porta_21

Ik zie dat Zooplus die speciale voerbakjes niet meer verkoopt, maar vond nog wel een ander adres:
http://dierenspeciaalzaakdepauw.be/prod ... s_id=39178

Maar het kan natuurlijk ook op een breed soepbord. Het voordeel van deze bakjes is dat ze niet zo gemakkelijk het voer van het schaaltje afschuiven omdat er een iets verhoogd randje omheen zit.
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Hulp bij voeding voor poes en kater.

Bericht door Lillith »

Ja minder eiwit voor mijn opgroeiend kitten inderdaad! Ze doet het er goed op!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hulp bij voeding voor poes en kater.

Bericht door Dinky »

Brits kortharen van 5 maanden die niet meer aan mogen komen met 3,5 kilo? :eeh: Volgens mij krijg je dan magere Britjes ;-) Britjes zijn juist stevig gebouwde robuuste katten en zullen daarom wat meer wegen dan de gemiddelde htk-kat zoals Anne ook al aangeeft.

Het klopt wel dat de meeste kattent na castratie wat meer aanleg kunnen krijgen om dik te worden.
Ik weet niet hoeveel eiwit er in applaws zit maar gemiddeld genomen zit er zo'n 32% eiwit in brokjes.

Je da noemt graanvrij een marketingstunt maar dat is voer speciaal voor na castratie dan net zo goed :roll:

Ik zou zeggen kijk eens rond op zooplus, zij hebben een heel groot en divers assortiment ;-)

Wel zou ik ze wat vaker dan af en toe wat natvoer geven vanwege het vocht. Katten zijn van nature slechte drinkers en brokjes zijn erg droog. Daarnaast zou je kunnen kijken voor voedselverrijking waardoor ze wat meer moeite moeten doen voor hun eten ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Hulp bij voeding voor poes en kater.

Bericht door Cerna »

Dinky schreef: Daarnaast zou je kunnen kijken voor voedselverrijking waardoor ze wat meer moeite moeten doen voor hun eten ;-)
Daar trappen Britten echt niet in. Ik heb het geprobeerd, maar ze zitten je aan te kijken "wat is dit nou" en wanneer ze dan niet op de normale manier eten krijgen, gaan ze slapen :lol:

Ik heb zo'n bal gehad met lekker-geurende brokjes. Niemand die er iets van snapte. Ik gaf de bal een tik, brokjes rolden eruit, Brit eet brokjes op en ik herhaal het. En nu jij. Niets hoor. De bal heeft weken op dezelfde plek gelegen en niemand keek er naar om.
En ja, dan ga je toch maar weer gewoon geven want katten in hongerstaking is niet zo'n goed idee.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hulp bij voeding voor poes en kater.

Bericht door Dinky »

Een voerbal snapt/wil dinky inderdaad ook niet, dan is ze net een Brit ;-)
Maar piramide van wc-rolletjes of was bollen in een schoenendoos vind ze juist wel weer leuk en is ze juist heel handig in om daar de voertjes uit te hengelen. Ook brokjes verspreid door het huis werkt prima. Vraagt dus wat creativiteit van baasje om te ontdekken wat werkt ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hulp bij voeding voor poes en kater.

Bericht door Adriana »

Cerna schreef:Daar trappen Britten echt niet in. Ik heb het geprobeerd, maar ze zitten je aan te kijken "wat is dit nou" en wanneer ze dan niet op de normale manier eten krijgen, gaan ze slapen :lol:
Dinky schreef:Een voerbal snapt/wil dinky inderdaad ook niet, dan is ze net een Brit ;-))
hier willen de Russen geen voerbal, dus ook dwars op zijn Brits.
voer in de kartonnen rol van keukenpapier is wel weer leuk en ik doe soms wc-hulzen over de zijkanten om hem langer te maken.
in de wc rollen knip ik kleine openingen.
Bolle kan daar tijden zoet mee zijn. Maks heeft dat geduld niet en komt bij mij jengelen dat er iets niet in orde is.. 'vrrouwtje, hellp..'
en Enzo blijft toeschouwer.
s avonds moet ik geen 'onbereikbaar' voer hebben liggen want ze zijn niet te beroerd om s nachts voor kattenpolitie te spelen
en je het bed uit te meppen. 'voer, nù..!..' is dan de boodschap. :boeh:
misschien stinken voerballen wel te veel naar plastic.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Blush
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 sep 2015 12:17

Re: Hulp bij voeding voor poes en kater.

Bericht door Blush »

Bedankt iedereen voor alle tips en adviezen!
Vorige week ben ik met beide katten weer bij de dierenarts geweest en ze zijn beide gegroeid... oei... ze zijn bijna 4 kg! De dierenarts was not amused. Ik moest er toch echt iets aan doen...
Ik ben overgestapt naar Royal canin british shorthair en royal canin voor gesteriliseerde katten.
Ik voer nu 2 x daags brokjes de 2 soorten gemixed(weeg het netjes af) soms verdeel ik het over 3 a 4 momenten (ligt eraan of ik aan het werk ben). En 2 x daags natvoer voor extra vocht.
Het lijkt goed te gaan, maar toch lijkt het of mijn schatjes nog honger hebben. Ze lopen steeds beide naar hun bakjes en kijken me dan heel zielig aan... Pff ik vind het erg lastig hoor. Ik heb nu nieuwe voerbakjes gekocht speciaal voor de brit. Bedankt voor de tip!
Wel erg grappig, ze doen een moord voor de brokjes van british shorthair en ze laten eerst de brokjes voor gesteriliseerde katten liggen. Naderhand wordt het toch maar opgegeten bij gebrek aan beter:)
Mijn kater heeft de eerste dagen gebraakt ondanks ik het toch een week heb gemixed met het oude voer. Na een bezoekje aan de dierenarts bleken er 2 tandjes los te zitten (zijn eruit gehaald). Met anti braak middel na een paar dagen gaat het nu gelukkig goed.
Ontlasting ziet er goed uit! Alleen plassen ze beide nu minder heb ik het idee....

We gaan ermee door en bedankt voor de comments!

Groetjes en een lik van beide katzels!
Plaats reactie