Gezwollen buikje bij kitten

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Re: Gezwollen buikje bij kitten

Bericht door Nohara »

Hallo allemaal,

Afgelopen zaterdag hebben ze hun eerste entingen gehad. Dit ging zeer goed. Het werd in hun nekvel gespoten waardoor ze (bijna) geen kik hebben gegeven. In tegenstelling tot vorige week met bloedprikken, wat via hun voorpootje ging en ze heel zielig hebben ge-miauwt.
Die dag hebben ze heel veel geslapen, en niet veel gegeten. Ik heb ze wat tonijn gegeven vermengd met water. Op dit moment zijn ze lekker aan het spelen samen.

De dierenarts vond het buikje netjes. Minder gezwollen. Ze zijn in 1 week 50 gram aangekomen (is dat normaal?)
Over 3 weken hebben we een afspraak voor de tweede enting. Een paar dagen daarvoor geven we het tweede wormen tabletje.

Ik zou graag een foto willen plaatsen, hoe doe ik dat?
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6845
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gezwollen buikje bij kitten

Bericht door Dinky »

Voor foto's plaatsen kan je in dit topic kijken.

Ik persoonlijk vind 50 gram in een week tijd niet echt veel eerlijk gezegd.
Denk dat je veel aan deze site kan hebben: klik
Daar staat veel over de ontwikkeling van kittens per week ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Re: Gezwollen buikje bij kitten

Bericht door Nohara »

Niet veel? Ik dacht dat 50 gram juist teveel was.

Ik heb de site even bekeken maar de informatie gaat tot 9 weken en onze kittens zijn nu 12 weken.
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6845
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gezwollen buikje bij kitten

Bericht door Dinky »

Ah even gemist dat ze al 12 weken zijn inmiddels :oops:

Weet dat ze op die site wel uitgaan van 100 gram gewichtstoename per week, vandaar dat ik 50 gram niet zoveel vond.
Heb even doorgezocht naar een groeicurve en die hier gevonden: http://www.alleskatten.nl/groei-van-een-kitten/
Op die groeicurve kan je zien dat ze met 12 weken gemiddeld genomen zo'n 1,2 kilo wegen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Re: Gezwollen buikje bij kitten

Bericht door Nohara »

Bedankt Dinky!

Ons poesje is nu 1,45 kilo en ons katertje 1,5 kilo. Vorige week waren ze 1,4 en 1,45. Ze zitten beide dus wel boven het gemiddelde.
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gezwollen buikje bij kitten

Bericht door Rik »

En niet vergeten dat er ook nog lekker wormen mee zitten te eten :shock: In ieder geval bij het katje (ben nog geen namen tegengekomen). Hou wel in de gaten dat ze straks weer op de 100gram per week komen. Ik neem aan dat je ze goed kunt wegen (digitale keukenweegschaal zolang dat nog gaat :))

Maar ze zijn inderdaad gelukkig niet te licht.

Code: Selecteer alles

(Europees korthaar) 
Leeftijd  Gemiddeld 
weken     gewicht/gram 
       1  205  
       2  285  
       4  430  
       6  600  
       8  810  
      12  1200 
      18  1920 
      25  2800 
      40  3300 
(bron)

(Maar op de laatste site van Mirjam stond wel een nauwkeurigere grafiek)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Re: Gezwollen buikje bij kitten

Bericht door Nohara »

Bedankt voor je berichtje Rik!

Ons poesje (Maggie) en ons katertje (Hiro) zijn volgens de grafieken wel wat te zwaar. Zou dit een probleem kunnen zijn? Ik wil absoluut niet dat ze te dik worden en hun gewichtjes gaan belasten.
Ze komen nu 50 gram per week aan. Als dit straks doorgaat en 100 gram per week wordt, dan komen ze veel te veel aan toch?

Ik heb trouwens nog wat vraagjes over hun (eet)gedrag, waar kan ik dat het beste vragen? :)

Hier een fotootje. Deze is van vorige week, ze waren toen 11 weken oud.

Hiro is de oranje tijger.
Maggie is de grijze tijger.

(Edit: foto's lukken niet. Ze zijn groter dan 700 pixels?)
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gezwollen buikje bij kitten

Bericht door Rik »

O nee hoor. Een paar honderd gram te zwaar is voor een kitten écht geen probleem. We hebben hier op het forum tijgers zitten die nog veel (en veel) zwaarder uitvielen. Het hangt ook allemaal een beetje van de bouw (en ras) af. Maar je wilt juist hebben dat een kitten goed eet en aankomt. Ze zijn ook veel actiever. Ik denk dat je pas over een paar maanden (of een jaar) moet gaan evalueren of ze te zwaar worden maar in dit stadium geloof ik echt niet dat je je daar al zorgen over moet maken. (Marja... het is 19 jaar geleden dat ik een kitten heb gehad dus zoveel ervaring heb ik niet :))

En als jouw katten straks gewoon die 100 gram aan blijven komen zijn ze toch op het einde nog steeds maar die 200 gram "te zwaar". En 200 gram valt nog echt wel binnen elke marge. Waar ik dus voor waarschuwde is dat ze niet op die 50 gram moeten blijven zitten want als ze wormen blijven hebben, dan eten die denk ik mee en met maar 50 gram p/wk zijn ze heel snel te licht.

Vragen over eetgedrag kun je denk ik in het sub-forum Alles over de kat > Voeding kwijt. (Of als het speciaal over eten bij overgewicht of ondergewicht gaat dan staat daar ook het sub-forum Voeding bij ziekte, overgewicht en ondergewicht.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6845
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gezwollen buikje bij kitten

Bericht door Dinky »

Het is heel moeilijk om puur op basis van gewicht te zeggen wat te zwaar is ;-) zoals Rik al zegt is dat afhankelijk van de bouw (een Siamees is bijvoorbeeld veel ranker en lichter dan een groot ras zoals de maine coon).

Naast de grafiek die in mijn link stond staan ook afbeeldingen van hoe je kan zien of ze te zwaar zijn. Extra indicatie is de vraag of en hoe goed je de ribben kan voelen. Deze moet je kunnen voelen. Wanneer je ze niet meer kan voelen zijn ze te zwaar/te vet ;-)

Staar je dus zeker niet blind op gewicht, helemaal niet bij kittens die nog in de groei zijn ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Gezwollen buikje bij kitten

Bericht door Lillith »

Ik sluit mij aan bij wat Rik zegt en wat Dinky zegt over ras telt ook mee! Wij hebben een halve Main Coon kruising en die komt zeer braaf 100g per week aan! Ze weegt nu dan ook heel netjes 1300 g. Het is absurd want je kunt er bijna de klok opzetten, tot nu toe is ze elke week keurig aangekomen. Wij hebben van onze dierenarts een groeicurve meegekregen waarop we kunnen bijhouden hoeveel ze groeit/weegt en waar ze dan zit op de curve (perfect gemiddeld). Een soort consultatieboekje, maar dan voor je kitten. Allicht kun je, bij de volgende check up, met de dierenarts overleggen en vragen wat hij/zij van het gewicht, de groei en het eetgedrag van je kittens vindt?
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Re: Gezwollen buikje bij kitten

Bericht door Nohara »

Het zijn Europese kortharen, huis, tuin, keukenkatten.

De dierenarts weegt ze netjes en schrijft in het boekje hun gewicht, ze heeft geen commentaar gegeven op hun gewicht, alleen gevraagd wat voor eten ze krijgen/ welk merk.

Ik schrok een beetje omdat bijna alle websites zeggen 1,2 kilo met 12 weken. En mijn kittens dus op 1,5 zitten. Da's 300 gram verschil. 300 gram voor een beestje van 1500 gram is wel erg veel. Of nja, dat dacht ik dus. Ik ga het gewoon aankijken, en overleggen met de dierenarts mocht ik me over 2 weken nog zorgen maken :)

Heel erg bedankt voor jullie hulp!

(De foto's willen maar niet lukken, net als een avatar. Alle foto's blijven maar te groot. Balen!)
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gezwollen buikje bij kitten

Bericht door Rik »

Nohara schreef:(De foto's willen maar niet lukken, net als een avatar. Alle foto's blijven maar te groot. Balen!)
Als je een account aanmaakt op http://www.mijnalbum.nl dan worden de foto's bij uploaden automatisch verkleint naar het juiste formaat. Je kunt daar direct een linkje kopiëren om een een post te plakken.

(Mirjam had al een linkje naar een uitleg topic geplaatst. Wat gaat er precies mis?)
Dinky schreef:Voor foto's plaatsen kan je in dit topic kijken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Re: Gezwollen buikje bij kitten

Bericht door Nohara »

De foto's kan ik uploaden naar Mijnalbum.nl, ik kan dan ook de link kopiëren en ik zet ze hier netjes tussen de img. tekens. Maar dan krijg ik een melding dat de foto's te groot zijn.
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gezwollen buikje bij kitten

Bericht door Rik »

Welke link kopieer je. Als het goed is kun je links met het kettinkje de link selecteren. Als je echter de foto aanklikt en de link uit het venster pakt dan pak je de "GROTE-FOTO"-link. En die kun je niet gebruiken.

AfbeeldingAfbeelding

Ik dacht dat die foto's altijd rond de 360 of 500 breed zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Re: Gezwollen buikje bij kitten

Bericht door Nohara »

oh! haha, ik ben een stommerd! Ik heb mijzelf aangemeld op myalbum.com en niet op mijnalbum.nl

Ik ga het direct proberen!

Edit: Oh nee, ik heb het wel goed gedaan. Hij wijst mij direct door naar myalbum.com (beta). Apart?
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
Plaats reactie