Is het verstandig om een kitten aan te schaffen?En welk ras?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
PvdB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jun 2015 00:31

Re: Is het verstandig om een kitten aan te schaffen?En welk

Bericht door PvdB »

Graag gedaan hoor! Ik wens je echt heel veel plezier met het verloop van je zoektocht naar een kat. Laat je wel weten als je er eentje hebt gevonden, ik ben nu al nieuwsgierig [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Jet_99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 jun 2015 18:21

Re: Is het verstandig om een kitten aan te schaffen?En welk

Bericht door Jet_99 »

Hahah dat zal ik zeker doen ;)
Jet_99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 jun 2015 18:21

Re: Is het verstandig om een kitten aan te schaffen?En welk

Bericht door Jet_99 »

Ik ben net bij een asiel geweest en heb heel veel goede informatie in mijn hoofd gestopt ;)
Nu is het zo dat ik hopelijk over 3 jaar wil gaan studeren. Dan wil ik natuurlijk wel mijn poezen mee.
Maar wij zullen in januari zijn verhuisd naar een huis met een tuin. Ik wil niet echt dat de katten buiten de tuin komen maar dat ze de tuin wel gewoon leuk vinden.
Maar ja. Als ik ga studeren, ga ik op kamers. En meestal heb je niet echt een tuin als student...

Hebben mensen hier ervaring mee?
Want dat is eigenlijk de enige grote hobbel waar ik overheen moet, wil ik nu poezen aanschaffen... En ik weet dat niet elke huisbaas een poes wilt maar bij sommige maakt het niet uit ;)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Is het verstandig om een kitten aan te schaffen?En welk

Bericht door nellebel »

dus je moet er nu rekening mee houden. weet dat als je nu poezen neemt je straks dus moeilijker een kamer vind. ook moet je er rekening mee houden dat kamergenoten er ook niet altijd op zitten te wachten. zij zullen ook voorzichtig moeten zijn met deuren sluiten e.d.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Jet_99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 jun 2015 18:21

Re: Is het verstandig om een kitten aan te schaffen?En welk

Bericht door Jet_99 »

Ja inderdaad. Maar mn katten moeten dan opeens van een huis naar een studentenkamer gaan... Of een iets grotere kamer maar zal dat niet een te grote verandering zijn?
nimfee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:46

Re: Is het verstandig om een kitten aan te schaffen?En welk

Bericht door nimfee »

Ik kreeh een hond toen ik 17 jaar was en ik wist ook dat ik uiteindelijk zou gaan studeren en op kamers zou gaan. Ik had van te voren met mijn ouders afgesproken dat de hond thuis bleef tot ik in staat was haar mee te nemen. Als student leef je toch meer instabiel, in die zin van veel weg, feestjes, werken, naar school gaan wat de ene keer minder tijd kost en de andere keer studeer je meer uren dan een fulltime baan. Ik had toentertijd er echt niet aan moeten denken om ook nog eens katten te hebben op een kamer. Of mijn hond. Ik vond het wel fijn om niet aan de kamer gebonden te zijn. Nu ben ik al even afgestudeerd en heb nu een eigen plek. Mijn hond woont nu weer met mij.

Oh en of je een kitten beter kan kneden.... nee niet per se. Mijn hond was een tweedehandsje en we zijn verknocht aan elkaar. Daar hoefde ze geen pup voor te zijn ;) kittens zijn heel druk en meer bezig met spelen dan met jou. Dat ervaar ik in elk geval.
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Is het verstandig om een kitten aan te schaffen?En welk

Bericht door Lillith »

Even op een rijtje:
- Je gaat gewoon naar school
- Er zit een verhuizing aan te komen
- Je moeder bemoeit zich weinig tot niet met het diertje, het is jouw verantwoordlijkheid
- Je hebt al andere huisdieren
- Je wil het liefst een raskat

Persoonlijk denk ik dat dit niet het juiste moment is om een kat te nemen, laat staan een kitten. Een kitten mag je er gerust van uit gaan dat je sowieso de eerste twee weken elke dag thuis moet zijn om dat beestje in de gaten te houden. Je huis moet volledig aangepast en 'kittenproof' zijn. Kittens zijn een stuk duurder in onderhoud dan andere katten, dit omdat in de eerste levensmaanden een kitten veel vaker ontwormd en ontvlooid moet worden, de eerste vaccinaties komen er aan... Je wil (hoop ik) het beestje ook chippen en castreren... Het kost veel werk, tijd en geld. En nu heb ik het over een huis tuin en keuken kitten he. Als je nu ook nog in aanschafprijs een paar honderden euro's in prijsklasse omhooggaat (want daar gaat het om als je een raskat uit een cattery wil halen) moet je er ook rekening mee houden dat deze beestjes vaak al gewend zijn aan speciaal (duur) voer.
De rassen die jij noemt zijn inderdaad katten die niet lang alleen kunnen zijn, ik ken ragdolls die gewoon wegkwijnen als de baasjes op vakantie zijn ondanks dat ze gewoon elke dag meerdere uren aandacht kregen. Abessijnen zijn hele actieve katten, het zijn echt net honden. Ze vergen ontzettend veel aandacht, beweging en er moet veel mee gespeeld worden. Als je de kat graag binnen wil houden zou ik absoluut geen abessijn nemen, want die klimt gewoon bij de muren omhoog van verveling straks.

Mijn conclusie is: neem een wat oudere, fijne, rustige kat uit het asiel. Een echte solo-kat, die het prima vind om in z'n eentje door je achtertuin te banjeren. Ik zou het dan ook pas doen als je daadwerkelijk verhuisd bent.
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Is het verstandig om een kitten aan te schaffen?En welk

Bericht door Lillith »

Ik lees nu net de rest, over studeren.

De allerbeste optie is om, als je een kat neemt, gewoon dat beestje bij je moeder te laten. Dat gedoe met verhuizen en de katten binnenhouden op een klein kamertje is gewoon niet te doen, of je moet een woonhuis vinden met een gedeelde woonkamer waarvan zowel de huisbaas als de huisgenoten het geen enkel punt vinden... Je comprimeert jezelf en je zoektocht naar kamers hier alleen maar mee. De kans dát het lukt is niet groot. Veel huisbazen, ik spreek uit ervaring, hebben een bezwaar tegen de luchtjes in huis en tegen het feit dat katten (alsmede honden en knaagdieren) vaak dingen kapot maken/krabben/bijten. Daarnaast is het vervelend als een huisgenoot allergisch blijkt te zijn of allergisch wordt. Dan zal jouw kat weg moeten. Allemaal dingen om rekening mee te houden...

Als de kat niet bij je moeder kan blijven dan denk ik dat het nu gewoon nog niet het moment is om aan een kat te beginnen. Ik heb er ook jarenlang mee moeten wachten, hoe graag ik het ook wilde, maar kan nu wel zeggen dat ik de beste plek kan bieden voor mijn lieve poes.
Jet_99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 jun 2015 18:21

Re: Is het verstandig om een kitten aan te schaffen?En welk

Bericht door Jet_99 »

Lillith schreef:Even op een rijtje:
- Je gaat gewoon naar school
- Er zit een verhuizing aan te komen
- Je moeder bemoeit zich weinig tot niet met het diertje, het is jouw verantwoordlijkheid
- Je hebt al andere huisdieren
- Je wil het liefst een raskat

Persoonlijk denk ik dat dit niet het juiste moment is om een kat te nemen, laat staan een kitten. Een kitten mag je er gerust van uit gaan dat je sowieso de eerste twee weken elke dag thuis moet zijn om dat beestje in de gaten te houden. Je huis moet volledig aangepast en 'kittenproof' zijn. Kittens zijn een stuk duurder in onderhoud dan andere katten, dit omdat in de eerste levensmaanden een kitten veel vaker ontwormd en ontvlooid moet worden, de eerste vaccinaties komen er aan... Je wil (hoop ik) het beestje ook chippen en castreren... Het kost veel werk, tijd en geld. En nu heb ik het over een huis tuin en keuken kitten he. Als je nu ook nog in aanschafprijs een paar honderden euro's in prijsklasse omhooggaat (want daar gaat het om als je een raskat uit een cattery wil halen) moet je er ook rekening mee houden dat deze beestjes vaak al gewend zijn aan speciaal (duur) voer.
De rassen die jij noemt zijn inderdaad katten die niet lang alleen kunnen zijn, ik ken ragdolls die gewoon wegkwijnen als de baasjes op vakantie zijn ondanks dat ze gewoon elke dag meerdere uren aandacht kregen. Abessijnen zijn hele actieve katten, het zijn echt net honden. Ze vergen ontzettend veel aandacht, beweging en er moet veel mee gespeeld worden. Als je de kat graag binnen wil houden zou ik absoluut geen abessijn nemen, want die klimt gewoon bij de muren omhoog van verveling straks.

Mijn conclusie is: neem een wat oudere, fijne, rustige kat uit het asiel. Een echte solo-kat, die het prima vind om in z'n eentje door je achtertuin te banjeren. Ik zou het dan ook pas doen als je daadwerkelijk verhuisd bent.
Hoi Lillith,

Dankjewel voor je informatie en tips :)

Ik ga inderdaad gewoon naar school. Maar in principe moet dat gewoon kunnen met katten.

Ik heb nu vooral een britse korthaar op het oog. Mijn oom attendeerde mij op deze kat. Lijkt mij een perfect ras voor mij nu.

Maar er zit inderdaad een verhuizing aan te komen. Dus? Ik ben niet van plan om de kat(kitten) te nemen voor de verhuizing. Pas als wij gesetteld zijn ;)

Mijn moeder zal ook inderdaad minder met het beestje bezig zijn dan ik. Maar dat betekent niet dat ze niet op let in wat ik doe met het diertje ;)

En ik wil echt niet het liefst een raskat. Dat was wel in het begin mijn mening maar naar genoeg naar andere mensen te luisteren ben ik van gedachte veranderd. Ik vind ze allebei leuk: raskat of huis-tuin-en keukenkat. Ook ben ik van plan stel dat ik een kitten neem het in een vakantie te doen. Zo kan ik mijn volle aandacht aan het beestje schenken in de eerste paar dagen (weken) bij mij thuis.
Maar je hebt zeker gelijk dat raskatten duurder zijn. Maar ja... Je moet wat over hebben voor een dier :) De katten die ik eerst had uitgekozen vond ik vooral mooi... Het was zegmaar een beginnetje van mijn kattenzoektocht :p Ik ben er nu wel uit dat de katten die ik hierboven ergens noemde niet echt slim voor mij zijn.
Maar britse kortharen. 'De hond onder de katten' zoals ik vaak hoor zeggen. Aanhankelijk, kan zich goed aanpassen aan andere situaties, knuffelig, speels (vooral als ze jong zijn natuurlijk ;)).
Jet_99
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 jun 2015 18:21

Re: Is het verstandig om een kitten aan te schaffen?En welk

Bericht door Jet_99 »

nimfee schreef:Ik kreeh een hond toen ik 17 jaar was en ik wist ook dat ik uiteindelijk zou gaan studeren en op kamers zou gaan. Ik had van te voren met mijn ouders afgesproken dat de hond thuis bleef tot ik in staat was haar mee te nemen. Als student leef je toch meer instabiel, in die zin van veel weg, feestjes, werken, naar school gaan wat de ene keer minder tijd kost en de andere keer studeer je meer uren dan een fulltime baan. Ik had toentertijd er echt niet aan moeten denken om ook nog eens katten te hebben op een kamer. Of mijn hond. Ik vond het wel fijn om niet aan de kamer gebonden te zijn. Nu ben ik al even afgestudeerd en heb nu een eigen plek. Mijn hond woont nu weer met mij.

Oh en of je een kitten beter kan kneden.... nee niet per se. Mijn hond was een tweedehandsje en we zijn verknocht aan elkaar. Daar hoefde ze geen pup voor te zijn ;) kittens zijn heel druk en meer bezig met spelen dan met jou. Dat ervaar ik in elk geval.
Dankjewel voor je reactie ;) Woon je nu wel weer met je hond?
nimfee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:46

Re: Is het verstandig om een kitten aan te schaffen?En welk

Bericht door nimfee »

Ja sinds een jaartje :)
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Is het verstandig om een kitten aan te schaffen?En welk

Bericht door Lillith »

Ik bewonder de positiviteit waarmee je naar deze situatie kijkt, maar ik denk niet dat het haalbaar is om een kat mee te nemen naar een studentenkamer.
nimfee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:46

Re: Is het verstandig om een kitten aan te schaffen?En welk

Bericht door nimfee »

Ligt denk ik een beetje aan de kat en waar je gaat wonen. Je zou je b.v. al kunnen inschrijven bij een woningcorporatie, soms hebben ze ook eentje specifiek voor studenten. Dan kun je vrij goedkoop een studio huren en als je een kat hebt die verder toch lekker binnen ligt en niet elke keer naar buiten wilt, dan zie ik er geen probleem in. Maar dat is wel iets waar je van te voren goed op moet voorbereiden en een back-up oplossing dat de kat bij moeder kan blijven.
Sommige kamers zijn ook bizar groot, voor betaalbare prijs, daar stond ik nog wel eens versteld van.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Is het verstandig om een kitten aan te schaffen?En welk

Bericht door Dinky »

Grappig, ik sta juist elke keer te kijken hoe duur een kleine kamer al is :lol:
Het naar buiten gaan is vaak het probleem niet, de huisbaas die huisdieren verbied komt wel heel vaak voor en vormt een belemmering voor de kat ;-)
Ik kan je ook adviseren om je in te schrijven bij woningbouw. Bij huurhuis kan je vaak huursubsidie krijgen en heb je over algemeen veel meer ruimte!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Is het verstandig om een kitten aan te schaffen?En welk

Bericht door Cerna »

Ik heb nu vooral een britse korthaar op het oog. Mijn oom attendeerde mij op deze kat. Lijkt mij een perfect ras voor mij nu.
Maar britse kortharen. 'De hond onder de katten' zoals ik vaak hoor zeggen. Aanhankelijk, kan zich goed aanpassen aan andere situaties, knuffelig, speels (vooral als ze jong zijn natuurlijk ;)).
Een Brits (zonder e!) Korthaar is 'de hond onder de katten'? Uh, van wie heb je die informatie? Van je oom?
- Aanhankelijk? Soms
- Kan zich aanpassen aan andere situaties? Brit is een binnenvetter; je denkt dat ze flegmatiek zijn, maar onderhand vreten ze zichzelf op van de stress
- Knuffelig? Was het maar waar! Je hebt ze wel, maar de meeste Britten houden alleen van een aai, willen niet op schoot of op de arm. Zoeken je wel op, maar gaan dan naast je zitten op de grond
- Speels? Er zijn katten die speelser zijn. Vanaf een jaar of twee is de meest favoriete hobby van een Brit: slapen.

Wanneer je nog naar school gaat zul je dus veel weg zijn en daarnaast zul je ook wel een sociaal leven hebben (uitgaan bijv?) en dat betekent dat zo'n kitten heel veel alleen is. Dat is voor geen enkele kat een ideale situatie en zeker niet voor een Brits Korthaar.
Ik zou dus kiezen voor twee katten en of dat dan Britten moeten zijn? Dat is aan jou. Maar reken dan maar op zo'n 1200 euro voor twee katten tenzij je ze via Marktplaats bij de één of andere broodfokker wilt kopen. Maar dan heb je je katten die op een raskat lijken, maar het niet zijn met ongeteste ouders en wie weet wat voor ellende nog meer.
Plaats reactie