Kater, bloed in ontlasting

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Claudia1990
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 aug 2015 00:52

Kater, bloed in ontlasting

Bericht door Claudia1990 »

Beste allemaal,

Ik heb een 5 jarige kater genaamd Armani.
Van begin af aan dat ik hem heb loop ik regelmatig in en uit de dierenkliniek.

Nu staan ik en de dierenarts voor een raadsel.

Ongeveer 2 weken geleden kwam ik erachter dat Armani een plasje bloed bij zijn ontlasting had.
Ik ermee naar de dierenarts en toen kreeg ik antibiotica mee en is hij ontwormt.
Het is een buitenkat en doet daar ook vaak zijn behoefte.
Nadat de antibiotica op was leek het beter te gaan.
Tot een aantal dagen geleden toen zag ik dat hij weer bloed bij zijn ontlasting had.
Ik weer terug naar de dierenarts voor bloedonderzoek.
Kwamen ze erachter dat hij bloedarmoede heeft en te weinig bloedplaatjes had.

Hij is toen getest op Leukekie en HIV godzijdank waren deze testen negatief uitgekomen.

Nu zit hij aan de Prednison en nog andere medicatie voor eventuele bloedwormen die hij zou kunnen hebben.

Ik heb het gevoel dat die medicijnen niet gaan werken.
Probeer hem vanaf nu binnen te laten maar dat is echt een ramp hij mauwt de oren van je kop.

Nu was mijn vraag wat denken jullie dat het zou kunnen zijn? En de Prednison is voor 20 dagen, ik heb gelezen dat dit kanker verwekkend zou zijn. Is hij er dan meer vatbaar voor om het te krijgen of vallen doe 20 dagen wel mee?

Ohja, hij eet, speelt, kroelt, mauwt en doet gek alsof er niks aan de hand is.
Als de medicatie niet zou werken wordt de volgende stap een echo om te kijken of er darmkanker is.
Dit stond wel onderaan het lijstje van de dierenarts en ik hoop dag het niet zover komt.
Zou dit het ook niet zijn moet ik naar de Internist.


Nou heel boekverslag ik hoop dat iemand mij wat meer informatie kan geven.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kater, bloed in ontlasting

Bericht door Ilone »

Dat van die prednison heb ik nog nooit gehoord.
Bloedarmoede lijkt me een logisch gevolg van de bloedingen, en zal iets zijn wat bloedingen in zijn darmen veroorzaakt, poliepen?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Claudia1990
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 aug 2015 00:52

Re: Kater, bloed in ontlasting

Bericht door Claudia1990 »

Ik vond het ook raar dat ze Prednison gaven. Poliepen??
Ze hadden nog aan zijn anaalklieren gevoeld maar geen verdikking of iets.
Hij is van gisteravond binnen en ben vandaag de hele dag weg dus dan zou hij wel in de kattenbak zijn behoefte moeten doen. Ben benieuwd
Maak me zo zorgen :(
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Kater, bloed in ontlasting

Bericht door Lillith »

Ik snap dat je ongerust bent, maar ik zou het even een kans geven. Prednison is wel rotspul, weet alleen niet of het op zo'n korte termijn kankerverwekkend is of zo. Geloof ook niet dat het überhaupt kankerverwekkend is hoor, maar het heeft (voor mensen) vaak hele vervelend bijwerkingen. Heb het zelf ook gehad namelijk.

Drinkt je kater veel? Het kan zijn dat ie een wondje heeft bij zijn anus, en als de ontlasting dan heel hard is dan kan er een beetje bloed bij uitkomen. Gaat het om veel bloed of echt best weinig? Is de ontlasting helemaal zwart? Zou me niet direct super ongerust maken hoor! De ergste ziektes zijn voor nu in elk geval uitgesloten en wie weet gaat het vanzelf of met de prednison weer over
Claudia1990
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 aug 2015 00:52

Re: Kater, bloed in ontlasting

Bericht door Claudia1990 »

Het is helemaal niet hard maar ook geen diarree en licht bruin van kleur. Ik en de dierenarts hebben gezocht naar wondjes maar niets te vinden.
Het bloed is moeilijk te omschrijven het is een plasje bloed geen druppel laten we zeggen 5 of 6 druppels.
En hij drinkt normaal. En hij doet zoals altijd.

We zullen zien. Ben benieuwd als ik thuis aankom wat ik tref in zijn kattenbak.
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Kater, bloed in ontlasting

Bericht door Lillith »

Als het niet hard is en licht van kleur dan lijkt de kans op darmkanker mij erg klein... Menselijke symptomen van darmkanker zijn harde, zwarte ontlasting namelijk. Weet niet of dat ook voor katten geldt natuurlijk, maar aangezien de DA er ook niet bezorgd over is denk ik niet dat dat het is. Grootste kans lijkt me dan inderdaad poliepen, dat is vervelend maar niet levensgevaarlijk of ongeneeslijk.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kater, bloed in ontlasting

Bericht door Dinky »

Van prednison ken ik wel als bijwerking suikerziekte.
Hij plast ook normaal? Niet dat het een plasje met bloed is ipv bij ontlasting?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Claudia1990
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 aug 2015 00:52

Re: Kater, bloed in ontlasting

Bericht door Claudia1990 »

Nee het zit niet bij zijn urine. Duidelijk eerst een plasje bloed met daarbij een hoopje...
Plassen doet hij normaal geen bloed bij.
Zou hij al suikerziekte kunnen krijgen van 20 dagen prednison?
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Kater, bloed in ontlasting

Bericht door Lillith »

Dat denk ik niet. Maar ik zou die prednison wel gewoon geven want je wil nu eenmaal dat het opgelost wordt, toch?
Claudia1990
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 aug 2015 00:52

Re: Kater, bloed in ontlasting

Bericht door Claudia1990 »

Ja dat zeker wel! Maar snap niet dat er geen andere oplossing is dan die troep.
Dacht dat dat het "laatste redmiddel was"
Ben thuis maar meneer heeft nog niets in de kattenbak gedaan dus kan ook niet checken of het al beter gaat.
Eigenwijs ding haha.
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Kater, bloed in ontlasting

Bericht door Lillith »

Het is troep dat ben ik met je eens. Ik hoop echt dat het wel werkt, maar ik geloof wel dat het kan helpen tegen ontstekingen/inwendige wondjes. Denk niet dat dit het laatste redmiddel is, maar eerder de laatste 'gemakkelijke' medicatie. Wat hierna volgt is een scan om te kijken of een inwendig onderzoek. Beide dingen die hopelijk niet nodig zijn. Het is wel zo dat artsen vaak prednison voorschrijven als ze het eigenlijk niet weten, in de hoop dat het dan wegtrekt. Of het dan echt door de prednison komt zul je nooit weten, maar laten we hopen dat het gewoon over gaat! Veel beterschap voor katertje gewenst :) hoop dat ie snel op de bak gaat!
Claudia1990
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 aug 2015 00:52

Re: Kater, bloed in ontlasting

Bericht door Claudia1990 »

Ja inderdaad dat werd mij ook verteld een echo en als daar niets uitkomt naar de internist.

Dankjewel voor de reacties!
Ik hoop ook dat hij snel weer beter is!
Claudia1990
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 aug 2015 00:52

Re: Kater, bloed in ontlasting

Bericht door Claudia1990 »

Nou hij is op de kattenbak geweest.
Geen bloed donkerder van kleur en steviger.
Hopen dat het zo goed blijft gaan ook als hij is gestopt met de medicatie. :D
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kater, bloed in ontlasting

Bericht door castratenkoor »

Bij lichtgekleurde onlasting zou ik het eerst aan een leveraandoening denken. Dat past ook bij de bloedarmoede. Maar gisteren was de kleur weer normaal lees ik. Misschein een soort aanvallen van de lever - die komen en gaan?
Dat zou je ook aan zijn tandvlees en ogen moeten kunnen zien.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie