Kittens van 8 weken te licht?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Meisjesmama
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 aug 2015 12:01

Kittens van 8 weken te licht?

Bericht door Meisjesmama »

wij hebben deze week onze twee zusjes in huis gehaald, zijn sinds gisteren 8 weken, geboren op 6 juni. Nu trok de DA dat precies in twijfel, zei dat ze max 6 weken waren, aan grootte en gewicht te merken. Omdat de eigenaar van de mamapoes mij op 8 juni al een fotootje van de pasgeboren hummeltjes had laten zien, ben ik vrij zeker dat ze acht weken zijn. DA heeft hen gewogen en kwamen beiden rond de 500gr uit. Dierenarts heeft er niet veel extra opmerkingen over gegeven want verder waren ze gezond, zijn ontwormd en oogjes, neusje en oortjes zijn ook heel proper. Inenten kan nog niet want ze zijn te licht.
Nu is mijn vraag dus: ze krijgen nu brokjes van Royal Canin, de mother&baby cat. Maar ben ik niet beter dat ik toch ook een beetje natvoer bijgeef? Heb van die kittenvoer van RC, zo'n zakjes brokjes in saus. Maar da's voor kittens vanaf vier maanden staat op de verpakking. Wil hen eigenlijk nu een beetje zien groeien en aankomen, want ze zijn echt klein voor hun leeftijd.
Wel heel speels en levendig, eten en drinken op zich veel, gaan vaak op de kattenbak, maar maak me nu precies toch wat zorgen. Hoeveel komt zo'n kitten normaliter bij op die leeftijd, per week?
Alvast bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kittens van 8 weken te licht?

Bericht door BloemTetsu »

Mijn kennis van kittens is beperkt. Maar ik weet wel dat natvoer gewoon nodig is voor kittens. Ze hebben vocht nodig.
Hier kan je zien hoe zien hoe een 8 weken oude kitten eruit ziet enzo http://www.kittenleeftijd.nl/
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kittens van 8 weken te licht?

Bericht door Dinky »

Grofweg geldt 100 gram per week.
Op de site die Bianca al heeft gegeven staat veel informatie per levensweek zoals lichamelijke ontwikkeling maar ook gewicht ;-)

De brokjes van royal canin die je hebt kan je in elk geval beetje weken voor extra vocht.
Apart dat die brokjes in saus pas vanaf 4 maanden is. Heb net zo min verstand van kittens maar wat ik hier vaak lees is dat elk natvoer beter is dan geen natvoer vanwege het vocht ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
engelbrachtd
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mei 2015 23:04

Re: Kittens van 8 weken te licht?

Bericht door engelbrachtd »

8 weken of eerder is alsnog veel te vroeg een kitten te scheiden van de moeder! Het kan zijn dat ze daarom minder eten en dus voeding tekort krijgen. Pas op met overvoeren, ze krijgen zo diarree! Je kan bijna nog beter kittenmelk regelen en ze een beetje bijvoeden.
Meisjesmama
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 aug 2015 12:01

Re: Kittens van 8 weken te licht?

Bericht door Meisjesmama »

Ze waren inderdaad nog te jong om van de moeder gescheiden te worden. Maar de eigenaars van de mamapoes waren van plan om de kittens in een doos op de straat te gooien... Dan heb ik er liever twee bij mij en twee bij een vriendin, dan vier prutskes in een kartonnen doos op straat en wie weet wat gebeurt er dan mee.
Intussen zijn ze al tussen de 150 en 200g bijgekomen op een week, ik vermoed dat ze bij de vorige eigenaar niet veel bijzonders van voeding gekregen hebben. Ben de kitten intensive brokjes aan het geven, die gaan er het beste in, en ze hebben altijd ook een bakje babybrokken en vers water staan. Zou hen toch graag wat 'vetmesten' voor hun weerstand, binnen drie weken worden ze gesteriliseerd en dan moeten ze ruim een kilo wegen...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kittens van 8 weken te licht?

Bericht door Adriana »

je kunt in Nederland ondermeer bij AH geitenmelk kopen, dat geven fokkers aan kittens als bijvoeding. google even zelf op 'kittens geitenmelk'
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Meisjesmama
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 aug 2015 12:01

Re: Kittens van 8 weken te licht?

Bericht door Meisjesmama »

Bedankt voor de tip Adriana, ik ga hier in België bij de AH eens kijken of ik dat ergens vind...
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Kittens van 8 weken te licht?

Bericht door Lillith »

Is het niet wat jong om ze met 12 weken al te steriliseren? Van onze DA weet ik dat ze dat pas vanaf 6 maanden wil doen, omdat ze dan geslachtsrijp zijn. Kittens van 12 weken steriliseren lijkt me nogal een heftige ingreep en zeker als ze zo klein/licht zijn. Ook weet ik niet hoe realistisch het is om je kittens 500 g te laten aankomen in krap 3 weken. Als je ze te veel voert gaan ze aan de dunne en dat werkt averechts, ik zou ze goed voer blijven voeren (dat wat je nu voert lijkt me prima, check de samenstelling even of er niet te veel tarwe/graan/soja in zit) met daarnaast kleine beetjes natvoer voor de vochthuishouding lijkt me goed.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens van 8 weken te licht?

Bericht door Rik »

Vroegcastratie wordt steeds vaker toegepast. Het is niet nadeliger dan castratie op normale leeftijd (6+ maanden). Het dient natuurlijk wel op de juiste manier gedaan te worden rekening houdend met de jonge leeftijd. En de uitvoerende DA dient er wel ervaren mee te zijn. Ik geloof dat ze er in Belgie al veel verder mee zijn (acceptatie) maar misschien dat het over een aantal jaar in Nederland ook heel normaal is. Als de kittens +1Kg zijn bij 12 weken dan mag het volgens mij geen problemen opleveren.

http://www.kattenbescherming.nl/over-on ... castratie/
http://www.sophia-vereeniging.nl/nl/pag ... ratie.html
http://www.kattengedragcentrum.nl/175-V ... ie-RL.html
http://gezondheid.noorseboskatten.net/b ... tratie.htm
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kittens van 8 weken te licht?

Bericht door Dinky »

Sinds september 2014 is castratie in België zelfs verplicht voordat kitten naar nieuw huisje mag: http://www.kattensite.be/onderwerp/5482 ... castratie/
Ja, het is jong. Het is daarom zaak om een dierenarts met ervaring met vroegcastratie te vinden omdat het veel meer priegelwerk is dan normale castratie ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Kittens van 8 weken te licht?

Bericht door Lillith »

Bedankt voor de additionele informatie! Alsnog snap ik nu niet goed wat het voordeel er van is. Waarom zo vroeg al zo'n vrij heftige operatie (nu heb ik het over sterilisatie, castratie is een veel minder heftige ingreep waarvan mijn katertjes volgens de dierenarts geen centje pijn hebben gehad. Zodra ze bijkwamen hadden ze zelfs gigantische honger en liepen ze alweer door hun kooi te rausen!) als het ook wat later kan? Vooral omdat het een ingreep is die je eigenlijk alleen laat doen als je niet wil dat je poes bevrucht kan worden, en dat kan niet voor ze minimaal 6 maanden oud zijn. Ik snap de verplichting op zich wel, maar het nut niet zo.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kittens van 8 weken te licht?

Bericht door Dinky »

Het nut is dat ze geholpen het asiel verlaten en het kattenoverschot niet nog verder toeneemt.
Er zijn namelijk nog veel mensen die de kat niet laten helpen met (verwilderde) nestjes tot gevolg ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens van 8 weken te licht?

Bericht door Rik »

Medisch heet het voor een poes ook castratie omdat de eierstokken (en eventueel de baarmoeder) weggehaald worden.

Maar het voordeel is volgens mij nou juist dat het dus een veel minder zware operatie is bij een kitten (poes en kat). Vaak zijn de kittens gelijk na wakker worden alweer speels. Dat is bij 6 maanden absoluut niet zo. Kittens eten gelijk weer beter wat weer goed is voor de weerstand. Dus er zijn echt voordelen om het zo jong te doen (zolang het dus door een ervaren iemand gedaan wordt).
Redenen voor vroegcastratie zijn onder andere:
  • Minder kans op sproeien en plassen in huis.
  • Minder kans op kanker aan de testikels of mamatumoren.
  • Geen kans op baarmoederontstekingen.
  • De zekerheid dat een kater of poes niet als fokmachine zijn/haar leven zal slijten en eventueel zelfs doorverkocht wordt.
  • Geen jarenlang pilgebruik voor een poes, waardoor er dus ook geen cysten ontstaan en geen vergroeiingen/verdikkingen/vervormingen van de baarmoederwand ontstaan
  • Fijner rustiger karakter.
  • Minder kans op wegloopgedrag dus een huiselijker kat, die aan minder gevaren ( AIDS/Leukemie/ andere gevaren buitenshuis zoals auto's, honden, pestende kinderen), blootgesteld wordt als gevolg daarvan.
  • Geen ongewenste nesten van soms de kater uit de buurt of van de broer bijvoorbeeld.
  • De zekerheid dat niet alle kittens een nest verder gebruikt worden voor de fok en er selectief gekozen wordt voor een ruime genenpool en niet alleen gefokt wordt omdat het zo leuk is
https://www.allemaalkatten.nl/verzorgin ... gcastratie
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Kittens van 8 weken te licht?

Bericht door Lillith »

Ik ga het even aan de dierenarts vragen, we staan ingeschreven bij de kattenkliniek maar heb op hun website niets kunnen vinden over vroegcastratie (wat ook overeenkomt met de website als het inderdaad een opkomende trend is). Wat ik er zo allemaal over lees vind ik wel veelbelovend, maar het klopt dat mijn onderbuikgevoelens een grote rol spelen. Voornamelijk de angst dat ze niet wakker wordt na de narcose of dat er andere complicaties optreden.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens van 8 weken te licht?

Bericht door Rik »

Dat gevoel (en die angst) heb je ook als ze 6 maanden is, hoor :)
Maar je hebt gelijk... ik zou het zo 123 ook nog niet weten wat ik zou doen. Inderdaad is het een opkomende trend en als de DA het vroeg doet zou ik mezelf er ook nog eens heel goed op inlezen. Dat hebben we hier op het forum wel geleerd. Maar uiteindelijk kunnen er zich bij 6 maanden ook complicaties voordoen. En als de DA er echt ervaring mee heeft... Als het risico groter zou zijn, dan zou dat volgens mij al echt wel bekend zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie