Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Featherr schreef:http://www.dierenkliniekkenaupark.nl/ulcogant

'wordt ook gebruikt als fosfaatbinder bij katten met nierproblemen'

Mijn moeders hond gebruikt het nu voor maagbescherming.
Iemand ooit van gehoord?
Ja, dat heb ik jaren geleden gehad voor Cochi omdat hij zoveel spuugde. Het is een vies wit goedje en Cochi protesteerde hevig wanneer ik het hem gaf (en Cochi nam alles heel gemakkelijk in).
Als fosfaatbinder ken ik het niet, maar wanneer het zo vies is zou ik kiezen voor Ipakitine.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ik ben ook niet van plan om het te geven. Ik heb inderdaad ook ipa en dat kan gewoon door het eten en merkt ze niks van.
Mijn moeder zei in ieder geval dat ze dat had gelezen in de bijsluiter. En ik vroeg me af of iemand het kon :)
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Meowth, hoe gaat het nu met Sinda?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
roosje1984
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 02 jul 2015 23:15

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door roosje1984 »

dclizzy schreef:Hoe is het met de kleine ragbol?? Kan even de naam hier niet terug halen
Bedoel je misschien mijn kat Charley, Heilige Birmaan van 5 jaar?

Met Charley gaat het redelijk, ze accepteert gelukkig haar medicijn en eet hierdoor iets beter maar ondanks dat is ze wel wat afgevallen, in één week van 5,1 kg naar 4,8 kg. Ik heb van de week contact gehad met de da en ze krijgt vanaf 4 augustus nieuwe medicijnen erbij. Ze slaapt/ ligt erg veel en is echt een stuk minder actief dan een half jaar geleden. Verder is ze erg lief, knuffelig en doet ze haar ding, ik houd elke dag meer en meer van haar.
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Meowth »

Rik schreef:Meowth, hoe gaat het nu met Sinda?
Gisteren na het schokken naar de dierenarts geweest, ze kreeg nog een shotje antibioticum (in geval van toch nierbekkenontsteking) en een beetje vocht subcutaan en wat dexamethason om eetlust op te wekken.
Thuis Royal Canin Renal natvoer met wat water in de blender gedaan en in spuitje opgezogen en gedwangvoederd. Vanochtend zat ze al wat fitter ogend op de bank, op schoot genomen en weer gevoederd, toen sprong ze van mijn benen naar de bank (klein stukje, maar ze zakte niet door haar benen, wel net voer gehad natuurlijk). Wankelt verder nog wel. Ze lijkt nog wel moeite te hebben met ontlasting, harde drollen aan haar kont en ze ligt soms op de kattenbak. Kan ik iets doen ter bevordering van die ontlasting? Ze drinkt (en plast) uit zichzelf kleine beetjes, eten nog niet.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Mmm, ze heeft dus geen prednison-achtige spuit gehad voor herstel van een eventuele tia/attaque. Had de DA misschien een ander idee over het schokken? Bowy had zelfs met twee van die spuitjes nog wel een paar dagen last van haar evenwicht. Maar dat is wel weer goedgekomen. Misschien als het over een paar dagen weer wat beter gaat toch ook nog eens informeren of de DA nog aan de bloeddruk gedacht heeft. De ontlasting is voor nierpatienten altijd een stuk harder. Veel vochtverlies door het meer plassen en dan blijft er dus minder over voor de soepele ontlasting. Had je al de uitslag van het bloedonderzoek meegenomen? Voor soepelere ontlasting kun je lactulose gebruiken. Kun je bij de apotheek halen. Anders Laxatract (merknaam maar hetzelfde als lactulose maar dus veel duurder).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Dexamethason is een "prednison achtige spuit" is veel sterker dan prednison wordt bij mensen ook vaak gegeven als ze een tia gehad hebben. Dus dat zit wel goed heb je geen tabletjes gekregen? Moet je nog terug of bellen voor hoe nu verder?
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Meowth »

Ja dex is inderdaad prednisonachtig. De da had geen bloeddrukmeter en vertelde me ook dat ze dat niet per steekproef kunnen meten. Ik vroeg me af of dat tijdens haar opname was gemeten, maar niet dus.

Lactulose las ik over inderdaad, maar ik vraag de dierenarts morgen wel even of dat een goed idee is. Lijkt me weinig kwaad kunnen maar toch.
Volgende week tevens nog een antibioticashot als het vooruit blijft gaan.
Ze lag net lekker in het zonnetje (tot ze naar de kattenbak moest en daar bleef liggen). Normaliter kwam ze nooit in de tuin maar nu kan ze toch niet over de schutting klimmen.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Zucht..
Misty d'r diabetes was weer gaan opspelen dus weer prikken.
We zijn net bij de dierenarts geweest om bloed te prikken. En ze vond haar hartslag wel erg hoog, dus is er een tweede dierenarts bijgekomen om naar haar hart te luisteren die klonk als een paard (galop) dit wijst vaak naar HCM.
Haar tanden moeten eigenlijk gedaan worden, maar met de combinatie nieren-diabetes-HCM(?) is de dierenarts er erg huiverig voor..

Dus over een tijdje moeten we een echo maken van haar hart.. Om te kijken of het een hartziekte is of niet.

Misty heeft echt zo geen geluk :cry:
Ik post de waardes zodra ik die heb.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Oké. D'r creatinine is echt flink verhoogd. Wat je niet verwacht want d'r ureum is weer prima! En ze vraagt ook gewoon om eten enzo. Dit is weer puur zo'n behandel de kat ipv de cijfers.

28-7
Ureum: 9.2
Alkalische fosfaat: 55
Totaal eiwit: 93
GPT/ALT: 262
Creatinine: 213

26-5
Ureum: 18.6
Alkalische fosfaat: 58
Totaal eiwit: 71
GPT/ALT: 222
Creatinine: 159

GPT/ALT is onder andere spierafbraak, en het hart is een spier.. Dus dit zou prima kunnen zijn dat ze inderdaad HCM heeft.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Welja... alsof jij nog niet genoeg over je heen gehad hebt :( Nu weer vermoeden HCM. Heb jij zelf bij de da ook geluisterd hoe dat klonk? Misschien, als ze wat gestresst was, dat het wat sneller klopt. Maar ik neem aan dat de da dat ook wel weet en hier rekening mee heeft gehouden. De urea is goed en zal dus waarschijnlijk de reden zijn dat ze niet misselijk is. Kreeg ze overigens al wat voor de niertjes?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Nee, vandaag meteen begonnen met Semintra.
Vorige keer zat ze op 159 dus was het nog helemaal niet nodig. Ik vind het echt een reuze grote sprong van nog geen 160 naar 213! Maar ze doet het prima..

En nee, ik mocht wel luisteren maar ze wilde heel graag d'r mandje in dus ik heb haar d'r in gedaan. Wilde d'r niet nog meer pesten :P Misschien dat ik later een keer luister.
Ik deed echt het deurtje open en ze schoot erin, maar op hetzelfde moment dat ik de deur open deed zei hij; 'Misschien wil je zelf luisteren' -Misty schiet mandje in, 'Oh, of een andere keer.' :P
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Bowy is vorig jaar ook in 2 maanden tijd van 163 naar 228 gesprongen. Dus inderdaad kijken naar hoe ze het doet in plaats van de waardes. Overigens... die GPT/ALT... Ik dacht GPT een enzym dat specifiek is voor de lever en dat als dat vrijkomt bij beschadigingen van de levercellen (leverenzymen). Een lichte verhoging zou kunnen duiden op koorts of darmontsteking maar een aanhoudende verhoging zou een aanwijzing kunnen zijn voor een leveraandoening. CPK is dan weer een enzym dat spierafbraak (en dus ook spierherstel) reguleert.

Edit:
Hoewel het inderdaad hoofdzakelijk een aanwijzing is voor de lever staat in deze omschrijving toch ook het hart. Maar bij sterk verhoogde waarde wordt dus vaak eerst leverproblemen vermoed.
ALT (GPT) is een enzyme dat ingrijpt in het aminozuurmetabolisme. Het wordt aangetroffen in vele weefsels, maar de hoogste concentraties worden gevonden in de lever en de nieren. Lagere concentraties vindt men in de skeletspieren en het hart. Sporen zijn aanwezig in de huid, de pancreas, de milt en de longen. Weefselbeschadiging zorgt ervoor dat dit intracellulaire enzym vrijkomt in de bloedcirculatie. Sterk verhoogde concentraties worden aangetroffen bij een verscheidenheid van leveraandoeningen.
Sterk verhoogde concentraties worden doorgaans niet gevonden bij andere ziekten (zoals myocardinfarct).
ALT wordt hierdoor beschouwd als een redelijk specifieke indicator van leverziekten.
Verlaagd bij: Pyridoxaalfosfaat deficiëntie
Verhoogd bij: Levercelnecrose, hepatitis, mononucleose, zware shock, hartfalen, acute anoxia (zuurstofgebrek), zware trauma’s, cirrhosis, ostructieve geelzucht, levertumoren, zware myocardinfarcten, myosotis (spierontsteking), myocarditis, musculaire dystrofie, alcoholisme, filariasis (draadwormziekte), zware brandwonden, ernstige pancreatitis, obesitas
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
roosje1984
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 02 jul 2015 23:15

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door roosje1984 »

Heel veel sterkte Featherr en ik hoop dat Misty gauw weer wat opknapt.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ja. De artsen maken zich daar in ieder geval geen zorgen over. Dus dat ga ik dan ook maar proberen niet te doen. :p
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Plaats reactie