Kitten van 8 weken eet niks

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Kitten van 8 weken eet niks

Bericht door Lily-Banjer »

Hallo iedereen,

Na een paar weken wachten hebben wij ons katertje Banjer opgehaald. Was wel even spannend, want onze huidige kat Lily (ongeveer 1,5 jaar) is een ietwat onzeker katje.

We hadden Banjer in de reismand laten zitten, en Lily kwam snuffelen, onder grote verontwaardiging van Banjer. Wat kan zo'n kleintje een herrie maken zeg! Nu gaat het wel redelijk tussen die twee geloof ik, ze liggen niet naast elkaar maar Lily zoekt contact. Banjer zet dan een hele hoge rug op, zo stoer is ie wel!

Nu heeft Banjer alleen nog niks gegeten, en ook niet gedronken. Op de bak is hij ook nog niet geweest. Hij is aan het bijkomen van de spannende autorit, hij had zichzelf een schaafwond op zn neus bezorgd, de stakker.

Heb hem van alles voorgeschoteld, van brokken tot leverworst. Ik geef Lily al een paar maanden Porta 21 feline finest sensible. Heb dit ook aan Banjer gegeven, maar ben bang dat hij geen 'kwaliteit' voeding pruimt. Hij kreeg Felix kitten brokken waar hij vandaan komt. Zelfs melk drinkt ie niet, en ook supermarkt voer moet hij niet hebben. Misschien een belangrijk detail: Hij dronk nog vaak bij de moederpoes. Maar hij at wel Felix kitten brokken daar, behoorlijk ook.

Wat moet ik nu doen? Ben zo bang dat het niet goed is met hem, en dat hij leververvetting oid krijgt door het niet eten. Honger heeft ie volgens mij wel, want toen ik in de keuken stond klom ie in mijn benen en zette hij de sirene aan.

Hoop dat jullie advies hebben!
Trots personeel van:
Lily
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kitten van 8 weken eet niks

Bericht door BloemTetsu »

Wanneer heb je banjer opgehaald.

Dat ze 1 of 2 dagen niet eten komt wel vaker voor, het is toch spannend.
Als Banjer een verstop plek heb leg dat wat brokken.
Melk moet je overigens niet geven. Kittenmelk dan weer wel.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Kitten van 8 weken eet niks

Bericht door Lily-Banjer »

Heb Banjer sinds vanmiddag. Dus wat je zegt kan heel goed kloppen! Melk weet ik van dat er teveel lactose inzit. Kattenmelk hebben we niet in huis. Morgen sowieso kitten brokken halen, of is Porta 21 grainfree goed te doen voor een kitten? Hij zoekt trouwens de hele tijd mij op hihi. Tegen me aankruipen etc.
Trots personeel van:
Lily
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten van 8 weken eet niks

Bericht door Rik »

Had je niet wat Felix brokjes meegekregen? Sowieso zal het in het begin wennen zijn... en dan nog vreemd eten op de koop toe :(

(Raar overigens dat de kleine moeilijker doet bij introductie. Normaal is het de oudere kat die zeer voorzichtig is met blazen e.d.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kitten van 8 weken eet niks

Bericht door Ilone »

Persoonlijk vind ik dat een kitten de eerste maanden wel aan het kittenvoer moet. Zitten toch extra bouwstoffen in. Hier zitten de hummels ook aan de kittenbrokken.
Het niet eten kan inderdaad van spanning zijn, maar zou het wel in de gaten houden dat hij dat niet te lang aanhoudt.
De hoge rug van Banjer kan nog wat onzekerheid zijn, hier zette Muffin ook een enkele keer een hoge rug op naar Speedy. Nu doet hij dat niet meer.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Kitten van 8 weken eet niks

Bericht door Lily-Banjer »

@Rik: Inderdaad een beetje vreemd. Maar vind Felix sowieso niet verantwoord voer, dus aan de ene kant ook wel weer beter.

@Ilone: Porta 21 is naar mijn idee een redelijk hoogwaardige voeding, en dus lijkt mij dit wel verantwoord (correct me if I'm wrong!)
Trots personeel van:
Lily
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten van 8 weken eet niks

Bericht door Rik »

Lily-Banjer schreef:@Rik: Inderdaad een beetje vreemd. Maar vind Felix sowieso niet verantwoord voer, dus aan de ene kant ook wel weer beter.
Moet ie natuurlijk wel iets anders willen eten. Want anders is het dus wel verantwoord :)

Niet verantwoord is overigens een groot woord. Ik zou nu ook voor iets anders kiezen voor een nieuwe kat maar Bowy krijg ik niet zo makkelijk meer aan iets anders. Ze krijgt nu wel nierdieet (RC Renal) maar ook nog Felix natvoer voor het mengen van de medicijnen (en ipakitine erdoor).

Maar je hebt nog tijd. Mocht ie toch niet willen eten dan zou je alsnog moeten beginnen met Felix en dan langzaam overgaan op een ander merk (mengen?). (Vandaar dat een handvol brokjes vanuit het nest meenemen handig was geweest) Ik hoop dat ie snel honger heeft en toch aan de porta begint. Het is natuurlijk ook allemaal een grote verandering.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Kitten van 8 weken eet niks

Bericht door Lily-Banjer »

@Rik: Das inderdaad wel een goeie: Eerst Felix en dan langzaamaan overstappen op Porta. Had er eerder van gehoord maar was het vergeten. Verstandsverbijstering noemen we het maar haha. Morgen maar gelijk naar de winkel sjeezen! :D
Trots personeel van:
Lily
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten van 8 weken eet niks

Bericht door Rik »

Misschien dat ie zich vannacht al op de porta brokjes stort. Dan is er niets aan de hand. Anders inderdaad gewoon een zakje Felix. Niet duur en dan kan hij rustig wennen en laat je hem ook rustig wennen aan de andere brokken. (Misschien begrijpt ie nog niet dat dat ook eten is :lol:)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kitten van 8 weken eet niks

Bericht door Ilone »

Ik zeg nergens dat de Porta21 geen hoogwaardige voeding is of dat het onverantwoord is, als hij dat uiteindelijk gaat eten is het hartstikke prima. Maar een kitten heeft andere voeding nodig dan een volwassen kat...vandaar dat er speciaal kittenvoer is.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Kitten van 8 weken eet niks

Bericht door Lily-Banjer »

Hij heeft brokjes gedwangvoerd gekregen. Hij drinkt nu wel zelfstandig. Ben benieuwd, kijk het nog even aan. Ik hou jullie op de hoogte!
Trots personeel van:
Lily
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Kitten van 8 weken eet niks

Bericht door Lily-Banjer »

@Ilone: Weet jij misschien goed kittenvoer (niet te duur, heb helaas niet veel geld) wat ik in Sterrenburg kan halen? Jij woont ook in Dordrecht zo te zien :D
Trots personeel van:
Lily
Cerna

Re: Kitten van 8 weken eet niks

Bericht door Cerna »

Goed kittenvoer is: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... tten/25915. Ook verkrijgbaar in de dierenspeciaalzaak.

En wat is goed?
Het is nu zo'n hype om alle supermarktvoer af te keuren en granen zijn tegenwoordig ook not-done, maar ik heb er generaties katten groot en oud op gekregen.
Wanneer Banjer dus graag Felix eet, geef hem dit dan want niet-eten is slechter dan het "slechte" voer.

Het is trouwens beter om een kitten vooral zacht voer te geven en dan zo'n 4 à 5 keer per dag een klein beetje. Wanneer je fan bent van Porta kun je http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ten/407936 geven, maar zo'n klein katje vindt het ook nog geweldig om te slobberen en daar leent Gourmet mousse aangevuld met warm water, zich uitstekend voor.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten van 8 weken eet niks

Bericht door Dinky »

Ik weet dat porta21 ook een variant heeft voor kittens: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... tAodON4N2g
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Kitten van 8 weken eet niks

Bericht door Lily-Banjer »

Banjer was net aan het mekkeren, hij moest blijkbaar een poepje doen. Ik hem op de bak gezet en wat kwam daar een groot poepje uit zeg! Maar eten doet ie nog steeds niet. Ben op het moment echt totaal blut, kan nog net een zak grit halen. Hebben jullie nog wat tips mbt voeren? Ben een beetje wanhopig nu...
Trots personeel van:
Lily
Plaats reactie