Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Featherr schreef:Dia Misty is in remissie. Dus ik hoef niet na te denken over de diabetes gelukkig.
Zojuist de dierenarts gebeld en gevraagd of ze me zo willen terug bellen. Heb het lijstje op mijn pc gezet met alles en dat wil ik dus bespreken.
Morgen hopelijk al medicijnen halen en dan kijken wanneer ze eventueel geopereerd zou kunnen worden. Hopelijk volgende week maandag ofzo.
Sorry ik dacht dat je weer aan het spuiten was geef je ook pijnstilling? Onsior is een pijnstiller die je kan geven tenminste als ze er zo'n last van heeft.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

kansarmedieren schreef:
Sorry ik dacht dat je weer aan het spuiten was geef je ook pijnstilling? Onsior is een pijnstiller die je kan geven tenminste als ze er zo'n last van heeft.
Snap ik. Maar ze red het nog in dr eentje. ;)
Nee ik ga vandaag pijnstiller halen. En de dierenarts zou me vandaag bellen dus dan bespreek ik het.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Vandaag ene goed gesprek met de dierenarts. Onsior is net zo slecht voor de nieren als meloxicam. Dat er wordt beweerd dat het minder slecht is is omdat het redelijk onbekend is. Die buprecare die adriana zei is morfine achtig en daardoor minder slecht. Dus zij wil mist het absoluut niet geven en als ze al medicijnen krijgt is het buprecare laten.

Maar ze willen eerst kijken of het wel nodig is. Is het niet dringend nodig dan opereren ze liever niet.

Er is ook heel groot en in het rood neer gezet geen meloxicam en novacam.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

pfff ,,, gaat lekker heb ik onsior zitten afdwingen voor lizzy is het ook weer niet goed. . Ze maken je knap onzeker .. Denk je alles op een rijtje te hebben , gaan ze je weer aan het twijfelen brengen. Zucht
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ja, ik dacht ik zal het maar even delen.. Mijn dierenarts snapte in ieder geval wel waarom ik dat spul absoluut niet in haar lijf wil hebben.
En aangezien ze toen zei dat het hetzelfde is.. Het is allebei een NSAID en daardoor is het slecht voor de nieren.

Ohja ze hadden een speciaal nierprotocol wat ze aanhouden bij operaties met inderdaad een aangepaste narcose, gasnarcose door infuus en dan kunnen ze haar heel snel met een spuitje inderdaad weer wakker maken. Dan krijgt ze tot 's avonds! een infuus zodat alles snel uit haar systeem wordt gespoeld.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

Kijk van deel 2 word ik weer blij. Wat zal jij vannacht iets rustiger slapen !!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7719
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Wat betreft Onsior... Zie het maar als slecht, slechter, slechtst. Alle NSAIDs zijn inderdaad slecht. Maar de een is wel slechter dan de ander. En van meloxicam bestaat zelfs het vermoeden dat het dus bij een gezonde kat nierfalen kan veroorzaken. Misschien is Onsior ook niet goed maar dat is dus geen reden om dan maar voor meloxicam te kiezen.

Hopelijk valt het bij Misty mee.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Nee Rik, daarom is het een reden om voor buprecare te kiezen ;) ;)
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6851
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Volgens mij is het vaak overdosering met 'cammetjes' wanneer er nierschade ontstaat (en gebeurt bij relatief lichte overschrijding volgens mij).

Bij dinky is vooraf ook bloedonderzoek gedaan en is geopereerd met buprecare, dat was daar standaard (dinky haar waarden waren gewoon netjes). Was erg fijn dat ik daar geen discussie over hoefde te voeren :-) na afloop kreeg ik ook gelijk buprecare mee in spuitjes (al gaven ze ook nog novacam mee omdat ze niet teveel pijn moest hebben).
Ook toen we haar 's avonds ophaalden kreeg ze nog injectie buprecare voor de nacht :-)
Het kan dus wel zonder al teveel discussie ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Buprecare is een zware pijnstiller wees er voorzichtig mee het kan net zoals bij morfine ademhalingsproblemen geven enz. Alle medicijnen die via de nieren afgevoerd worden zijn slecht voor de nieren maar de ene is slechter dan de ander.http://www.astfarma.nl/wp-content/uploa ... re-a41.pdf

Maar een dier met pijn laten lopen vindt ik ook geen optie wat geef je nu dan hij heeft duidelijk pijn. Is tramadol ook een optie ? Je moet de dosering ook aanpassen als ze nier of leverschade hebben.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Misty heeft geen duidelijke pijn..
Ze at slechter en toen dacht ik dat het aan d'r tanden lag. D'r natvoer eet ze wel slechter dan normaal maar ze heeft gister gewoon 37 gram brokjes op ;)
Dus als ze echt zoveel pijn zou hebben zou ze niet soms wel goed eten en soms slecht.
Maar ik hou het in de gaten en mocht ik denken dat ze inderdaad pijn heeft gaan we naar de dierenarts :)
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Gelukkig, het is zo moeilijk om de juiste keuze te maken het is meestal kiezen tussen meerdere kwaden. Maar soms heb je geen keuze maar je bent zo voorzichtig en er mee bezig dat het goed gaat komen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Featherr schreef: Onsior is net zo slecht voor de nieren als meloxicam. Dat er wordt beweerd dat het minder slecht is is omdat het redelijk onbekend is..
voor zover ik me herinner wordt onsior grotendeels door de lever afgebroken en meloxicam door de nieren.
die zijn dus niet over één kam te scheren.
dosering bij meloxicam gaat vaak fout net zoals herhaling, wat in de bijsluiter sterk wordt afgeraden.
tramadol hoort dacht ik bij de opiaten, dus daar gelden dezelfde bezwaren, waarvan ik er overigens nog geen via googelen ben tegengekomen.
en dat is bij de cammetjes wel anders..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Tramadol is geen opiaat tenminste het valt niet onder de Opiumwet het is een morfineachtige stof het heeft niet dezelfde bijverschijnselen zoals bv ademstilstand enz. Het is wel een sterke pijnstiller en ze kunnen er suf van worden. Het wordt vak voorgeschreven bij pancreatitis en dat helpt goed.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

kansarmedieren schreef:Tramadol is geen opiaat tenminste het valt niet onder de Opiumwet het is een morfineachtige stof het heeft niet dezelfde bijverschijnselen zoals bv ademstilstand enz. Het is wel een sterke pijnstiller en ze kunnen er suf van worden.
tramadol wordt gerekend tot de synthetisch vervaardigde opiaten en heet dan opioide en valt inderdaad niet onder de Opiumwet.
het wordt omschreven als een veel milder werkende morfine-achtige stof.
http://www.toxicologie.org/monografie/opioiden

omdat het milder werkt zullen de bijwerkingen ook milder zijn en dat is daarnaast ook een kwestie van doseren.
ik heb er recent slechte ervaringen mee met Streep (dubbele patella operatie).
er schijnt een luchtje aan te zitten waar ze helemaal wild van werd in de negatieve zin en ik kreeg het na een paar keer met meer dan het hele pillen-ingeef-trukenboek niet naar binnen.
overgestapt op alleen onsior en dan misschien wat pijn en dat hield haar ook veel rustiger.

in het verleden heb ik temgesic gehad voor een aan een mastceltumor geopereerde MoMo en buprecare.
temgesic moest geinjecteerd worden maar werkte in een lage dosering erg goed en injecteren was bij nier/suikerkatzel Mo geen probleem.

voor Enzo heb ik een paar keer buprecare gehad en daar ben ik erg enthousiast over.
maar ook daar luistert de dosering is mijn ervaring, heel nauw in de zin van liever iets lager gaan zitten.
dclizzy schreef:pfff ,,, gaat lekker heb ik onsior zitten afdwingen voor lizzy is het ook weer niet goed. . Ze maken je knap onzeker .. Denk je alles op een rijtje te hebben , gaan ze je weer aan het twijfelen brengen. Zucht
neej neeej, dian, ga je niet schuldig voelen hierom! onsior gaat grotendeels via de lever en een meloxicam via de nieren en in het geval van je lieve lizzy was dat een groot verschil..

ook ik heb moeite gehad (zachtjes en charmant stampvoeten..) om onsior te bemachtigen en weet nog altijd niet waarom dat zo lastig was.
hihi hi moest ook een hele grootverpakking afnemen, terwijl het helemaal niet zo duur is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie