weet het even niet

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

weet het even niet

Bericht door Reb »

Hoi allemaal.

Ik weet het even niet, en ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en kennis.

Ik heb er al eerder over geschreven, maar ik heb een poesje, dat echt een kneusje is. Ze is zo lief, maar zo suf.

Nu is het zo dat ze helemaal onder de kale plekken zit. de plekken zijn voornamelijk symmetrisch op haar buikje, binnenkant poten en nu begint het ook op haar flanken. (symmetrische kaalheid = hormonaal?)

Extra informatie hierbij: We hebben een jonge hond. Ze vinden elkaar heel lief, maar spreken een compleet andere taal. Hierdoor heeft de poes veel stress. Ondanks dat de hond (herdertje) heel leergierig is, op gehoorzaamheidscursus zelfs cursussen heeft mogen overslaan, lukt het me niet om dit in goede banen geleid te krijgen. Als ik de hond zover heb om de poes met rust te laten, loopt de poes weer naar de hond :edoh: Een hoop gejaag dus uiteindelijk in huis, wat de poes echt niet leuk vindt.

Ook is het zo dat er bij ons in de buurt een pestkop-kat is, die onze poes als mikpunt heeft. Tot binnenshuis toe wordt ze gepest dor die kat. Op dat moment is het overigens wel mooi: onze hond komt dan voor onze poes op en heeft het dus weer op die pestpoes gemunt. Voor onze poes dus heeel fijn. (lijkt wel een soap hier, haha)

En als laatste extra info: ze is nu voor de tweede keer met kale plekken en dit is voor de tweede keer na een voersverandering: Wiskas naar vers en van vers naar HappyCat

Nu komt het: ik ben vandaag naar de dierenarts geweest en ze zei dat het niet hormonaal is, maar door stress omdat ze zegt dat de haren afgebroken zijn. De huid is rustig, dus ws ook geen voedselallergie. Ook heeft ze geen vlooien.
Nu is het zo dat ik haar dus (bijna)nooit zie likken. Ik vraag me af dat als ze inderdaad zichzelf zo excessief likt, dat ik haar dat dan toch vaak moet zien doen? Ze heeft denk ik wel stress, maar zet hier toch vraagtekens bij.
Wat denken jullie?

En als het stress is: wat moet ik dan in vredesnaam doen? Ik heb al eerder geopperd om een tweede (assertievere) poes erbij te nemen.. het maar zo accepteren... de poes ter wille van haar weg doe (Dat zou ik wel echt heel erg vinden)

sorry dat het zo een lang verhaal is, maar wilde zo volledig mogelijk zijn...
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: weet het even niet

Bericht door jennli »

Even geen tips, wilde niet zomaar weg klikken. Klinkt wel heel stressvol voor je poes.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: weet het even niet

Bericht door nellebel »

heb zelf een stresslikker gehad. ook begonnen met kaal in de nek, daarna buik, binnenkant poten enz. vanalles geprobeerd. geen allergie want ze krabde en likte de huid ook niet kapot. maar vooral stress. zeer getraumatiseerde kat die haar rust echt nodig had. uiteindelijk met alle med gestopt (ze heeft zelfs prednison gehad) en haar vooral de rust gegeven en mezelf ook. hierdoor werd zij ook rustiger. met periodes was het erger en was ze aan de onderkant helemaal kaal, in goede tijden alleen een stukje buikje. ik zou voor jouw katje in ieder geval zorgen dat ze veilig thuis kan zijn. voor zo'n angstig katje is het niet fijn als er indringers in huis kunnen komen. zorg dus dat die vreemde kat niet in haar leefruimte in huis kan komen. daar moet zij zich veilig voelen en niet verwachten dat er een vreemde dominante kat binnen kan komen. wat betreft de hond, tja, ik zou vooral de hond leren de kat met rust te laten en niet de kat. want dat levert voor de kat extra stress op. als zij de hond opzoekt is dat haar keuze en ik zou dan vooral proberen daar niet teveel tussen te komen, jouw stress word gevoeld en levert ook stress op. als je kat kan vluchten en een veilig plekje heeft komt hopelijk meer de rust terug en verdwijnen haar plekjes ook
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: weet het even niet

Bericht door Reb »

@ nellebel, zag je jouw kat ook daadwerkelijk zichzelf likken? Het lijkt mij als je kat zich uit stress veel likt, dat je dit moet zien. Ik zie haar zichzelf zelden wassen, en als ze zich wast, dan is het niet specifiek op deze plekken.

De poes heeft overigens heel de bovenverdieping voor haar (2 etages) daar komt geen hond en is voor haar dus stressvrij. De pestkopkat komt niet binnen, omdat onze hond het op haar gemunt heeft. Sterker nog. Als deze kat in onze tuin zit heeft onze hond geen rust voor ze weg is. (en andere katten is geen probleem, we wonen in een buurt met veeeeel katten... :edance: )

Wij zetten zeker in om de hond de kat met rust te laten. Ik zit er bijna heel de dag boven op, maar ben er natuurlijk niet altijd. Het lastige is dus dat dit haast niet te doen is. De kat zoekt de hond namelijk ook op en daardoor is het voor de hond niet meer duidelijk wat nu wel en niet de bedoeling is. Ze vinden elkaar ook echt wel lief, maar spreken een compleet andere taal. Ik heb er uiteindelijk op in gezet dat de hond wel naar de kat mag, maar wat hij wel en niet met de kat mag. Zo heb ik het "bijten" (liefkozen en spelende) er nu redelijk uit. Het "jagen" lijkt inmiddels alleen erger geworden... Dat lukt me dus niet altijd voor te zijn. En het duwen met zijn neus tegen de kat is nog te ruw...

Los van dat... Wat vinden jullie van de diagnose "kale plekken door stress" Ik twijfel of dat dat de oorzaak is.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: weet het even niet

Bericht door nellebel »

ik zag mijn kat inderdaad continue likken. zij kon tijdens het spelen ineens dwangmatig gaan likken. zij kon haar energie niet kwijt en wist soms niet van stress( ook leuke stress, oftewel spanning door lekker te spelen) niet wat te doen en ging dan likken. ook had zij een allergische reactie op het vlooienmiddel wat ik acuut ben gestopt. hierdoor is het begonnen namelijk maar hierdoor ontwikkelde ze ook wel de tik. functie had het verder niet als stress verlagen want ze had geen jeuk en ik kon haar wel stoppen. als ik mijn hand op haar legde likte ze ent zo hard mijn hand als haar vacht. het was puur de handeling van het likken die haar stress verlaagde.

als je kat kan vluchten als de hond naar haar toe komt zou ik me verder er buiten houden. dit is mogelijk ook verwarrend voor beide want wat hun als spelen zien wordt door baasje bestraft. jouw spanning voelen ze beide ook aan.
als je je kat niet ziet likken of krabben zou ik ook zeggen dat het een andere oorzaak heeft. heftige allergische reactie lijkt het me ook niet of flinke jeuk want ook dan zou je haar zien krabben en was de huid beschadigd. mogelijk een probleem van binnen uit (hormoon maar mogelijk ook nieren, lever , schildklier??) ik zou de DA vragen om bloed onderzoek om te kijken of ze lichamelijk in orde is. de oorzaak zit van binnen als ze van buiten niets doet met het haar (likken, krabben) en geen wondjes heeft.

dus diagnose kale plekken door stress kan zeker ,maar ik zou het andere zeker niet uitsluiten
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: weet het even niet

Bericht door Reb »

Ik heb mijn twijfels bij haar diagnose zeker uitgesproken. Zij zegt 100% zeker te zijn. Ze zegt dat ze het kan zien omdat de haren zijn afgebroken. (op de flanken zie ik dat ook, dat voelt heel stug aan, maar op haar buik niet. Daar is gewoon geen haar, maar dat komt volgen de d.a. omdat de haarstructuur daar zachter is) Tja en van het eten: het zal wel stress zijn door voedselverandering....
Bij likken uit stress zie ik ook meer het plaatje voor me die jij beschrijft. Pip ligt meestal of te slapen op mijn bed, of ze is buitenspelen, waar ze altijd erg ondernemend is, wat ik ook niet in het plaatje van een stresskat vind passen.

Ik heb overigens een kalmeringsmiddel meegekregen. Dat moet ik nu elke dag over haar eten doen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: weet het even niet

Bericht door nellebel »

hoezo breken haren dan af bij stress? lijkt mij toch dat van binnen uit het niet goed zit, qua voedingsstoffen of werking van de organen. denk ik dan.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: weet het even niet

Bericht door nellebel »

zag op internet dat er ook schimmelinfecties bestaan zonder duidelijke symptomen zoals korsten waarbij de haren afbreken of gewoon kale plekken komen zonder korstjes te zien.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: weet het even niet

Bericht door Reb »

bedankt nellebel... ik ga er ook eens op zoeken...
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: weet het even niet

Bericht door kansarmedieren »

Ik heb hier ook een kat in de opvang die kaal wordt de dierenarts en ik zelf hebben ook de vraag hoe komt dit. Stress??? hij heeft het al een hele tijd bij vlagen soms met puisten dan weer niet hij heeft nu 8 weken een rompertje aan om te kijken of het dan hersteld doet het dat niet dan doet hij het niet zelf en is er wat anders aan de hand. Wat dat wordt een hele zoektocht allergie hormonen enz maar dan kunnen we het zelf doen afstrepen. Misschien is dat ook een optie voor je kat.
Plaats reactie