tips gedrag afleren

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Evaliene
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 aug 2014 14:44
Locatie: Almere

tips gedrag afleren

Bericht door Evaliene »

hallo
ik heb een probleem namelijk mijn poes springt voor de fiets
elke keer als zij buiten is en ik kom aangefietst springt ze vanuit de bosje of van onder een auto vlak voor mijn fiets
maakt dan een prr ik ben blij je te zien geluid en rent snel voor me fiets langs
ik schrik me elke keer rot en heb der net bijna aangereden
maar ik weet niet zo goed hoe ik het af moet leren
hebben jullie misschien tips??
groeten Evaliene
groetjes van Evaliene en een poot van Nena Blacky en de rest van onze beestenbende
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: tips gedrag afleren

Bericht door nellebel »

nee dingen afleren werkt niet bij katten. tenminste niet op die manier. poes is gewoon blij je te zien denk ik. ik denk dat jij vooral alert moet zijn als je thuis komt en eerder van je fiets moet stappen hihi
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: tips gedrag afleren

Bericht door Jantina »

Denk inderdaad dat jij meer alert moet zijn bij thuiskomst. Snap dat je schrikt, maar je kunt nu je erop voorbereiden en minder hard aan komen fietsen.
Het is wel heel lief van je poes overigens :-)
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Evaliene
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 aug 2014 14:44
Locatie: Almere

Re: tips gedrag afleren

Bericht door Evaliene »

ik had al zo'n vermoede dat het niet af te leren was dus ik zal vanaf nu eerder stoppen
allebei bedankt voor de reactie :)
groetjes van Evaliene en een poot van Nena Blacky en de rest van onze beestenbende
Evaliene
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 aug 2014 14:44
Locatie: Almere

Re: tips gedrag afleren

Bericht door Evaliene »

Jantina schreef:Denk inderdaad dat jij meer alert moet zijn bij thuiskomst. Snap dat je schrikt, maar je kunt nu je erop voorbereiden en minder hard aan komen fietsen.
Het is wel heel lief van je poes overigens :-)
zeker tis ook erg lief :) alleen ben bang dat ze gewond raakt maar zal vanaf nu eerder afstappen
groetjes van Evaliene en een poot van Nena Blacky en de rest van onze beestenbende
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: tips gedrag afleren

Bericht door Adriana »

zou ze op een fietsbel reageren? en heel lief dat ze zo op je zit te wachten!
als je haar al bijna hebt aangereden, dan heeft ze intussen misschien geleerd dat ze voorzichtig moet zijn met dat grote ding op wielen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: tips gedrag afleren

Bericht door Jantina »

Fietsbel moest ik later ook aan denken. Het is te proberen. :-)
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Evaliene
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 aug 2014 14:44
Locatie: Almere

Re: tips gedrag afleren

Bericht door Evaliene »

nee daar reageert ze helaas niet op
mensen zeiden ja nat spuiten met waterpistool
maar vind het wel lief dus vind dat weer een echte straf en een beetje cru dan
groetjes van Evaliene en een poot van Nena Blacky en de rest van onze beestenbende
Carrie

Re: tips gedrag afleren

Bericht door Carrie »

Hallo Evaline,

Al lezend schrok ik van je verhaal, vroeger bij mijn ouders (in een klein dorpje, laatste straat van het dorp dus heel weinig verkeer) hadden we ook een kat die dat deed.
Vooral bij een ouder pleegzusje van me, het was 'haar' kat en hij wachtte echt op HAAR vooral.
Ik wil je niet bang maken maar toen ze een jaar of 16 was en uit mocht gaan in het weekend zat hij haar ook op te wachten 's avonds, alleen mocht ze niet op de fiets naar de stad verderop maar kreeg geld mee voor een taxi terug naar huis van mijn ouders voor de veiligheid.

Toen de taxi aan kwam rijden en zij eruitstapte vloog hij meteen naar haar toe en zag de buurjongen (ook 16 jaar oud, allebei 12 uur thuis zijn) die hard aan kwam fietsen niet of dacht: 'fietsen stoppen toch wel' je weet niet wat ze denken maar dat liep slecht af..

Buren minstens even overstuur als ons gezin, kat niet meer te redden; ik zou zelf toch kiezen voor een vriendelijke manier om hem te laten schrikken van de fiets en uitbundig met hem te kroelen en aaien, wat lekkers geven als je je fiets hebt neergezet.
En dan maar hopen dat hij zo leert dat fietsen vervelende dingen zijn ;).

Een waterpistooltje lijkt me zo gek nog niet; de zomer komt eraan dus je hoeft niet bang te zijn dat hij kletsnat in de kou loopt maar een hard geluid zou ook kunnen (klappertjespistool?) en ik zou het ook akelig vinden om zo'n lief gebaar af te leren maar beter wel leren dat het gevaarlijk kan zijn op de weg.

Bedenk ook dat de meeste katten wegschieten als ze onder een auto zitten vóór hij begint te rijden ze weten dat hij gaat rijden als de motor start, ze weten starten = wegwezen hier!

Gewoon voor de zekerheid want het is echt drama als het fout afloopt, ik zal het nooit vergeten en onze buurjongen (en de buren) waren echt wekenlang van slag (ook dierenliefhebbers) en iedereen zat vol schuldgevoel, zo triest want het was echt een ongeluk, geen onverschilligheid of zoiets..

Ik weet niet hoe jullie wonen of hoe groot de kans is dat zoiets gebeurt, als hij het b.v. alleen in de tuin doet is de kans erg klein als je goed oplet en weet dat hij opeens voor je fiets kan springen; dan zou ik inderdaad altijd rekening houden met zo'n lieve begroeting maar op de openbare weg?
Het begroetingsritueel verplaatsen naar het moment dat je fiets op de standaard of in de schuur staat bijvoorbeeld.

Ontzettend lief trouwens, mijn Sylvester zie ik ook aan komen rennen zodra de sleutel in het slot gaat, dat zie ik door de matglazen deur en hij is wel degelijk teleurgesteld als ik even wegga; men zegt altijd dat katten dat niet laten blijken of niet zoveel kan schelen of je even weggaat nou dat is onzin blijkt maar weer!!
Plaats reactie