Waszlav virale infectie en nu Pjotr tranende ogen

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Stikkel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:00

Waszlav virale infectie en nu Pjotr tranende ogen

Bericht door Stikkel »

Vorige week donderdagavond begon Waszlav te niesen. Die hoor je normaal nooit niezen, vrijdag nog even aangekeken, werd niet minder, dus zaterdagochtend even naar de DA geweest. Had een vochtige neus, maar wel helder, geen koorts, kliertjes onder de kaak waren ietsiepietsie vergroot. Ze vond het nog geen reden om medicatie te geven maar dat hij een virale infectie had die hij eventjes uit moest zieken. Afijn, aan het gedrag, eet-poep en plaspatroon ook niks afwijkends bemerkt en sinds een dag of drie is het niesen ook beduidend minder.

Maar nu had Pjotr gisteren een tranend oog, 's ochtends nattig vuil weggehaald, 's avonds was het helder maar wel veel tranen, derde ooglid ook geïrriteerd. Vanochtend is ook het andere oog begonnen. Ik heb het wat gewassen met gekookt lauw water.

De dierenarts vertelde me dat ik het even aan moest kijken en anders toch moest langskomen voor een kuurtje metacam, brrrr, heb uitgelegd dat ik dat echt niet wil geven (heb hiervoor een nierkat gehad) en dat ik dan liever iets anders wil proberen. Volgens haar bestaat er niets anders.

Iemand van jullie wellicht een idee wat ik nog kan doen?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Waszlav virale infectie en nu Pjotr tranende ogen

Bericht door Cari »

Metacam bij niesziekte? Nog nooit meegemaakt. Gebruikelijk voor niesziekte is doxycycline. Misschien is jouw da sterk tegen antibiotica? Op zich niet verkeerd, maar om er dan metacam tegenaan te gooien :roll: ...
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Stikkel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:00

Re: Waszlav virale infectie en nu Pjotr tranende ogen

Bericht door Stikkel »

Toen ik mijn zorgen uitte over de metacam zei ze dat het bij nierkatten inderdaad een probleem was maar bij jonge, gezonde katten niet. Ik zei toen dat meermaals gebleken is dat juist door de metacam gezonde katten daarna niet meer zo gezond zijn zeg maar...

Vroeg toen of ze ipv metacam niet met bijv onsior kon werken of tolfedor. Onsior behoorde tot dezelfde familie als de metacam zei ze, NSAID en Tolfedor had ze nog nooit van gehoord.

Maar, voor dit een metacam topic wordt, kan ik thuis iets doen met bijv homeopathische middeltjes?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Waszlav virale infectie en nu Pjotr tranende ogen

Bericht door Dinky »

Je zou kunnen kijken naar een weerstandsverhoger zoals L-lysine om het afweersysteem te ondersteunen.

Pjotr eet en drinkt verder normaal en gedraagt zich ook normaal (kortom: Pjotr is niet een zielig hoopje)?
Want dan zou ik niet zomaar al teveel medicijnen erin gooien (en als je er wel wat in gooit lijkt mij een AB logischer dan een pijnstiller zoals metacam).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Stikkel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:00

Re: Waszlav virale infectie en nu Pjotr tranende ogen

Bericht door Stikkel »

Nee, ze ogen en gedragen zich beiden compleet normaal, lekker actief, goed eten en drinken, geen rare dingen, op het feit na dat Pjotr veel in zijn oogjes wrijft, maar dat is begrijpelijk
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Waszlav virale infectie en nu Pjotr tranende ogen

Bericht door nellebel »

denk ook oogjes goed schoonhouden om verdere infectie te voorkomen. en iets van weerstandversterker gebruiken (ik heb l lysine gebruikt en van dr os ook weerstandversterker). heb mogelijk nog wel van groene os en kan je wel wat opsturen als je wilt. moet er wel bij zeggen dat groene os een sterkte reuk heeft. een kieskeurige kat trapt er niet in. had vroeger dr Cat die werkte perfect, vonden ze ook heerlijk maar die wordt niet meer gemaakt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Stikkel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:00

Re: Waszlav virale infectie en nu Pjotr tranende ogen

Bericht door Stikkel »

Groene Os, ja dat spul heb ik ook nog wel staan, helemaal niet aan gedacht! Ik probeer het gewoon! L lysine heb ik ook staan volgens mij en anders zo even gehaald. Dank jullie wel voor het meedenken!
Stikkel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:00

Re: Waszlav virale infectie en nu Pjotr tranende ogen

Bericht door Stikkel »

Toen ik vanavond thuiskwam was t toch wel even een amder verhaal met Pjotr, heeft wel gegeten, maar is echt lusteloos nu, morgen toch maar even kuurtje halen denk ik, getsie!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Waszlav virale infectie en nu Pjotr tranende ogen

Bericht door Cari »

Metacam blijft een rare oplossing. Wat dacht je ervan om eens een andere da te raadplegen?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Stikkel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:00

Re: Waszlav virale infectie en nu Pjotr tranende ogen

Bericht door Stikkel »

Je hebt gelijk. Ik ga in omgeving Roosendaal zoeken naar een DA die meer met je meedenkt. Vandaag toch bij het ophalen van de meds nog maar eens nagevraagd waarom geen ab maar wel metacam. DA zei me dat ab alleen wordt gegeven is als indicatie niesziekte met bacteriele infectie is en daar was volgens haar geen sprake van en zou dan ook niets uithalen. Oogzalf meegekregen en metacam. Heb nu 1x gegeven, ben tussen de middag gauw naar huis gereden om oogzalf weer te geven en trof wel een opgeknapte Pjotr aan, maar het blijft gewoon knagen. Als ik zie dat hij het met 1 dosis goed doet, geef ik de rest van de dagen alleen oogzalf en niet dat gevreesde andere spul. Toen ik het hem vanmorgen gaf moest ik ook de hele tijd denken aan mijn nierkatje Vladimir....
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Waszlav virale infectie en nu Pjotr tranende ogen

Bericht door Dinky »

Is die oogzalf cavasan? Want dan is het een oogzalf met AB ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Stikkel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:00

Re: Waszlav virale infectie en nu Pjotr tranende ogen

Bericht door Stikkel »

Nee, ophtosan. Die met vit A.
Stikkel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:00

Re: Waszlav virale infectie en nu Pjotr tranende ogen

Bericht door Stikkel »

Even een update van Pjotr: afgelopen maandag mee naar de DA geweest omdat zijn linkeroog er alleen maar slechter uit ging zien en begon vanaf zaterdag ook nog eens te niesen. Heeft ws een tak of iets dergelijks in zijn oog gekregen en de verkoudheid van Waszlav overgenomen. Ik heb m nu al 5 dagen Metacam gegeven, en toch heeft hij tot gisteren elke avond nog koorts. Wil m nu echt niet meer geven, vanaf maandagavond geef ik m er nog antibiotica bij en zalf zijn oogjes en spoel met zoutoplossing. Ik heb totaal geen ervaring met verkouden katten. Hoe lang kan dit duren. Hij eet en drinkt overigens goed, weliswaar minder brokken en meer natvoer, maar och, dat vind ik nu niet zo een probleem.

Kan ik nog wat meer voor m betekenen? Ik vind het zo ontzettend zielig en beangstigend....
Plaats reactie