Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

Wat gaat er niet goed met snoet nina?? Het eten blijft een probleem, Ik heb heb 9 soorten nierbrokken en het is iedere paar weken weer raak. Dan loop ik te leuren van eet alsjeblieft. Gelukkig na een dag of 2 ,3 klooien pak ze weer een smaakje op en dat gaat weer voor 3 weken. En wat je schrijft > Je durft haast niet te typen dat het goed gaat omdat je bang bent dat je het over je kat afroept.
Ik ken al die dingen. Ik doe zelfs aan creatief visualiseren. Niet doorvertellen hoor :-)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ojee, Nina. Jouw bericht van woensdag (dat Snoet helemaal niet eet) had ik even gemist. Het bericht van maandag-avond (van de schelle bel) had ik wel gezien maar kon daar niet op antwoorden want daar heb ik geen ervaring mee. (En ik had gezien dat ze dinsdag wel weer had gegeten) Ik hoop dat je het niet antwoorden van sommige mensen hier niet ziet als desinteresse in Snoet (en jou) want ik weet zeker dat dat absoluut niet het geval is. Ik hoop dat Snoet nu wel wat eet en een beetje bekomen is van de bel. (Ik zou die jongen na één minuut op de bel al een rotschop verkocht hebben, en die bal... die gaat dan (op mijn tijd) naar zijn ouders met een verhaaltje.

Ik krijg overigens hier maandag (en tien werkdagen daarop) werklui over de vloer. Ze gaan de badkamer en de toilet helemaal vernieuwen. Het zal mij benieuwen hoe Bowy daarop gaat reageren. Ik zal haar overdag opsluiten op mijn slaapkamer (daar slaapt ze normaal ook gewoon) met de deur op slot. Maar ik heb bij de buren en twee deuren verder al gehoord dat het vreselijk veel lawaai kan geven (daar zijn ze afgelopen maandag begonnen). Ik denk dat ik maandag maar thuis blijf en even kijk hoe ze het doet met vreemde lui in huis. (Wellicht heb ik dus volgende week meer ervaring met waar jij nu ook mee zit)

Sterkte en knuffels voor Snoet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Eet ze nog niet? :( ik weet het ook niet na de tips die ik gaf die eigenlijk niet kunnen bij snoet.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

@ dclizzy Snoet heeft heel veel stress gehad van dat gedoe met die bel (paar berichtjes terug) en eet sindsdien haast niet en is bij elk geluidje gelijk weer van slag....ze vindt haar nierdieet echt lekker, daar ligt het niet aan....

@ Featherr.....af en toe lijkt alles weer goed te gaan, dan is er ergens weer herrie, bv buren die ruzie maken of de verbouwing 3 deuren verder en het is weer helemaal mis. Is ze net lekker aan het eten en door het geschreeuw schrikt ze en stopt gelijk weer.

@ Rik....ik hoop dat Bowy er niet gestressed van raakt.....ik heb wel Feliway gekocht maar kan nog niet beoordelen of het werkt....hadden ze maar oordoppen voor katten ;-)
En ik had die jongen "naar zn moer" gestuurd, heb zo hard gevloekt dat de kerkgangers die net voorbij liepen geschokt omhoog keken hihi....woon in een dorp). Dinsdag heeft hij zijn bal terug gekregen.
De maandag na het gebel was er weer ruzie bij de buren; 3 deuren verderop zijn ze een woning aan het verbouwen, bij het heien in de tuin stond mn hele woning te trillen.
Nu kan ik oordoppen indoen, dus de stress is meer vanwege Snoet....normaal zou ze wel bang zijn van herrie maar sinds ze nierfalen heeft is het veel erger geworden en duurt het ook heel lang voordat ze weer bijkomt.


Heb Feliway in het stopcontact maar geen idee of het werkt, ze slaapt ook in verschillende ruimtes dus loop ermee door het huis, dan weer hierin dan weer daar ;-)
Ben echt bang dat door al die herrie Snoet zo achteruit gaat....ik weet dat ze geen 25 wordt maar het is zo frustrerend dat ze door dit soort omstandigheden achteruit gaat en ik er niets aan kan doen....
Ze had wel weer gegeten, ook met de Fortekor, maar het is niet stabiel.

Zou inderdaad maandag even bij Bowy blijven, dan kun je zien hoe ze reageert en missschien met haar in de tuin gaan of zo als ze toch gestressed raakt. Maar ik weet wel dat als ze ook met een machine de tegels gaan afbikken, de herrie niet te harden is en dan is het misschien beter met haar ergens anders heen te gaan, wanneer dat mogelijk is.....

Ik weet dat het moeilijk is hier tips over te geven....ik maak me zo'n zorgen dat ik al een week haast niet slaap en het dan ineens even niet meer weet...
Knuffel aan Bowy!!!
En aan jullie en de andere poezels
Laatst gewijzigd door Nina1967 op 18 apr 2015 00:33, 2 keer totaal gewijzigd.
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

@ dclizzy oja, iedere keer wanneer ik roep hoe goed het weer gaat, gaat het weer slechter...pfff ik word echt bijgelovig :-D
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

Nina,
ik herken het. Toen ik 3 maanden met lizzy aan het rommelen was omdat ze niet wilde eten en maar bleef afvallen heb ik amper geslapen. En als iemand dat wat tegen me zei dan ging ik helemaal over de rooie van vermoeidheid.... Kan je niet een geluiddicht iets maken. een hokje met piepschuim?? Tja tegen heien kan natuurlijk niets op.. Mijn vorige generatie deed het goed op het feline ding. Ik gooide ook valriaan pilletjes op plekjes waar de kat lag te slapen .

Helpt het ook niet om de kat tussendoor eten te geven? ik geef lizzy soms tussendoor.( vaak voor dat we gaan slapen ) in haar mandje in de slaapkamer een sapje van uitgeknepen nat voer nierdieet.
Ze zit daar echt op te wachten savonds. Van hee er moet nog wat komen.
Het is een probleem om echt uit te zoeken waar wat nu aan ligt. maar stress is inderdaad het ergste. En een druppel valriaan van dr vogel?? ik heb ooit een kat van 23 gehad en die had een vochtbal langs zijn lijf. Mijn oma die had salidago voor haar dikke enkels. Ik heb toen mijn oma haar gewicht gedeeld door de kat en daar de druppels op uitgeteld. En inderdaad hij heeft een jaar geen vochtbal meer gehad. Dus misschien kan je andere wegen gaan bewandelen..
Sterkte.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ja... van een verbouwing 3 deuren verder merkte ik hier ook dat dat lekker door kan dreunen. Daar moesten ze de tegeltjes en vloertegels in de badkamer er zelf afbikken (die hadden ze er ook zelf over de oude heengezet). Bij mij komen er gewoon nieuwe tegels over de oude heen (dus dan valt het geluid hopelijk mee, behalve het eruit slopen van het bad). Maar ze maakte daar dus zoveel geluid dat ik eerst dacht dat het bij mijn eigen buren was. Gelukkig merk ik niets aan Bowy de afgelopen week, terwijl ze dus bij de buren, hun buren en nog een deur verder al een week bezig zijn. Dus ik hoop dat het mee valt. Ik zal inderdaad maandag thuisblijven om het even in de gaten te houden maar de rest van de week (en de week daarop) zal ik gewoon moeten werken (met af en toe naar huis crossen om poolshoogte te nemen).

Haar meenemen naar de zaak heb ik ook aan zitten denken (daar zit ik alleen) maar ik weet niet hoeveel stress ze daarvan weer heeft. Ze liep vorig jaar bij de dierenarts ook al met zo'n laag lichaampje voorzichtig de behandelkamer door. Ik weet alleen niet hoe snel een kat daar aan gewend is en gewoon weer op een stoel zou gaan slapen in een vreemde omgeving. Ze is alleen haar eigen ruimtes gewend. We zullen zien. Misschien gaat ze gewoon op haar stoel liggen en valt in slaap... en merkt ze er niets van.

Zoals ik al eerder aangaf heeft Bowy nog nooit een échte eetstaking gehad (gelukkig). Altijd kreeg ik haar met (het ongezonde) Felix/ipa wel weer aan het eten (behalve één keer vorig jaar niet waarna ik metacam meekreeg van de da :( omdat hij pijn aan gebit vermoedde maar dat had dus eigenlijk anti-misselijkheid medicijnen moeten zijn). Maar als een kat schommelt op de rand van een eetstaking dan kan ik me voorstellen dat elk klein dingetje (zoals stress) ze over die rand heen helpen. Hopelijk krijg je Snoet snel bij die rand vandaan en wat stabieler.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

@rik misschien niet een gek idee om je kat mee naar je werk te nemen. Het is daar stabiel rustig.
Je weet nl niet wat voor onverwachte geluiden er thuis zullen gebeuren waardoor bowie nog meer van in de stress raakt. Pff we zijn er maar mee bezig. Lizzy ligt weer 2 dagen te slapen. eet wel gewoon hoor.
Ik ben er ook wel achter dat zij smorgens met het voorjaar al een paar uur eerder op is dan dat wij zijn. Dus gewoon andere dagen maken.

sterkte met het nemen van je beslissing volgende week
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Gelukkig heb ik daar dan maandag voor. Dan kan ik zien hoe ze het doet met lawaai en vreemde mensen aan de andere kant van de deur. Zie ik dat ze er last van heeft gaat ze gelijk in haar reismandje mee. We zullen zien.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

@ dclizzy
Wanneer ik moet werken zet ik een grote bak eten met de Fortekor erin klaar, wanneer ik thuis kom is deze (tot nu toe) helemaal leeg en daarna wil ze ook nog wel wat eten....
Wanneer ik dan ga slapen at ze ook nog regelmatig (zet dan ook eten neer) maar dat doet ze niet meer, ze slaapt veel en lijkt suffer dan normaal, misschien is ze afgevallen en is de dosis Fortekor nu te hoog?

Wanneer ik vrij ben kan ik haar extra eten geven, wanneer ik de bak onder haar neus zet en erbij ga zitten eet ze het vaak wel op....

Ga valeriaan halen, kijken of dat wel werkt....Feliway schijnt alleen in afgesloten ruimtes te werken maar overal staat wel de deur open, wil haar niet opsluiten. Heb het nog wel in het stopcontact voor de zekerheid ;-)
Een afgesloten hokje maken is een goed idee, maar Snoet ligt nooit meer in mandjes of dozen etc...met oud en nieuw (o wat haat ik het knalvuurwerk) gaat ze meestal in het toilet achter de pot zitten.

Gaat het verder wel goed met Lizzy?

@ Rik
Ik zou het maandag inderdaad even aankijken.....een vreemde omgeving is misschien nog veel meer stress.
Mensen zeggen wel eens om Snoet mee te nemen naar mijn werk met oud en nieuw (wanneer ik nachtdienst heb dan) maar die stress kan ik haar echt niet aandoen. Dat is nog erger dan het geknal buiten.
Ben al vaker verhuisd, en toen was ze nog niet ziek, maar het duurde altijd wel een paar dagen voordat ze rond begon te snuffelen en een beetje tot rust kwam.
Laatst gewijzigd door Nina1967 op 18 apr 2015 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

@ Featherr
Is Gizmo weer in zijn normale doen?
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Lees dit net op de site van het MCD....ehm is Fortekor dan wel zo goed? Snoet heeft helemaal geen hoge bloeddruk, eerder iets aan de lage kant...
Fortekor is een ACE remmer en vermindert dus de doorbloeding van de nieren? Dacht dat het juist bedoeld was om de doorbloeding te verbeteren....

"Van al het bloed wat het hart rondpompt, gaat 25% naar de nieren. Bij een lage bloeddruk kunnen de nierenbeschadigd raken. Een lage bloeddruk wordt gezien bij hartproblemen en shock. Ook sommige medicijnen kunnen de doorbloeding van de nieren verminderen, zoals ACE remmers, prednisolon en pijnstillers."
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Kun je de link eens geven? Staat er echt dat fortekor de doorbloeding verminderd? Of alleen met ACE-remmers?
Fortekor is van oorsprong een hartmedicijn voor honden: het zorgt ervoor dat het hart beter het bloed door het lichaam kan pompen.
De fabrikant Novartis meldt dat na onderzoek - afgerond in 2002 - is vastgesteld dat dit middel ook voor katten betekenis kan hebben: het zorgt bij katten met een nierprobleem voor een betere doorbloeding van de nieren waardoor de werking verbetert. Daardoor zou de kwaliteit van leven verbeterd worden en de kat zelfs mogelijk langer leven.
bron: http://www.margali.com/nier-fortekor.html
(Ik moet nog even een wat officiëlere bron vinden)

Bloeddruk verlagend is het wel. Dat is semintra ook. Is bij Snoet de bloeddruk nog gemeten nadat ze op fortekor is gezet? Als ze ervoor al lage bloeddruk had dan had dat waarschijnlijk wel moeten gebeuren.

Overigens:
ACE-REMMERS WERKING HYPERTENSIE
ACE-remmers verlagen de bloeddruk doordat ze zich aan ACE (angiotensine converting enzyme) binden. Dit belemmert het omzetten van angiotensine I in angiotensine II waardoor bloedvatverwijding optreedt (zie ook figuur 1). ACE-remmers beïnvloeden niet de hartfrequentie of het hartminuutvolume (de hoeveelheid bloed die het hart per minuut pompt). De doorbloeding van de nier neemt toe en de filtratie van bloed in de glomerulus blijft onveranderd.

Edit:
Dit staat inderdaad op de site van MCvD (maar dan wel bij honden):
Bepaalde medicijnen kunnen schadelijk zijn voor de nieren. Voorbeelden zijn:
  • Alle pijnstillers van het NSAID type
  • ACE remmers (als Fortekor)
  • Antibiotica (als Gentamycine)
  • Röntgen-contrastmiddelen
Raar...
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Sorry...was Pluisje verder aan het lezen (bijna klaar, ben op pag. 254 :-D
Link is http://www.mcvoordieren.nl/oorzaken-nierfalen-hond onder het kopje Lage bloeddruk
Maar geldt ook voor katten, in de tekst gaat het ook over de kat, ze mogen de tekst wel eens
aanpassen....zal het ze zeggen hihi ik werk in het gebouw naast het MCD

De bloeddruk is 2x gemeten, laatste keer bij het bloed afnemen 3 weken na het spoelen....deze is goed, iets laag maar niet alarmerend.

Maar toen woog ze nog 2.9 kg en ze lijkt wel afgevallen, zal volgende week eens kijken of het wegen nu wel lukt (ze worstelt enorm wanneer ik haar optil en de weegschaal is niet digitaal en lastig af te lezen)
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Gizmo gaat redelijk.. Hij eet niet uit zichzelf en is flink boos als we hem eten geven. Maar goed jammer voor hem. Ik ben sinds gisteren flink ziek. Dat is wel balen. Vandaag zou familie komen voor mijn verjaardag morgen.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Plaats reactie