nieuwe poes met ongewenst gedrag.

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
misssevda
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2015 09:48
Locatie: Rotterdam

nieuwe poes met ongewenst gedrag.

Bericht door misssevda »

Hallo allemaal,

Gisteren heb ik uit het asiel een poesje gehaald van 7 maanden ze is een lapjeskat. In het begin was ze natuurlijk erg bang en kwam niet tevoorschijn. Toen iedereen sliep kwam ze de boel verkennen, mijn moeder was geopereerd dus die slaapt in de woonkamer in een speciale bed. Ze kwam eerst op mijn moeders bed daar wastte ze zichzelf daarna begon ze met mijn moeders handen te spelen en zacht bijten. Toen kwam ik naar binnen ook bij mij deed ze hetzelfde. Ze is bang voor speelgoed maar heeft duidelijk de behoefte om te spelen. Heeft iemand hier ervaring mee heb al speelgoed gekocht een boxbal muisje en veren op stok. Ze heeft geen idee waar het voor is en is er ook bang voor :S dit vind ik erg raar vooral omdat mijn ervaring is dat ze dol zijn op veren. Ik weet nu even niet meer wat ik moet doen. 2de vraag is ze wilt geen brokjes maar nat voer accepteerd ze wel. In het asiel waar ik vrijwilligerswerk doe krijgen ze whiskas maar waar ik haar heb gehaald heb ik het niet gevraagd. Zou het kunnen zijn dat ze in het asiel andere brokjes kreeg en deze daarom niet wilt.
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: nieuwe poes met ongewenst gedrag.

Bericht door Mickey_Mouse »

Ga inderdaad is navragen wat voor brokjes ze at en kijk of je een beetje mee kan krijgen.

Katten zijn heel verschillende wezens als het op spelen aan komt.

Mickey was bijvoorbeeld heel erg van een knisperend balletje. Fleur kon daar niks mee.
Fleur was van de 50 cent muisjes uit de diebo. Mickey had daar niks mee.
Mickey was van het lazy spelen. Het moest hem aangegooid worden.
Fleur vloog overal wel achteraan. Die was minder lui.

Kortom, ze kan best je speelgoed eng vinden. Ga op zoek naar wat ze wel leuk vindt. Misschien is dat een zwiepend takje van buiten, een echte vogelveer of een propje papier.
Ook zal ze misschien in het asiel niet gewoon zijn geweest aan dit soort speelgoed. Proberen, proberen. Gissen en missen en ineens is het raak
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: nieuwe poes met ongewenst gedrag.

Bericht door Mickey_Mouse »

Ik zie trouwens geen ongewenst gedrag.
Wat zie jij als ongewenst gedrag?
misssevda
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2015 09:48
Locatie: Rotterdam

Re: nieuwe poes met ongewenst gedrag.

Bericht door misssevda »

Met handen spelen en zacht bijten zie ik als ongewenst. Ik heb in het asiel meegemaakt dat een kat dat ook gewend was en uiteindelihk bij het asiel is beland omdat het pijn begon te doen toen het beestje ouder werdt. Ik wil niet dat ze denkt dat handen speelgoed zijn. Die zijn er alleen om te kroelen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7693
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: nieuwe poes met ongewenst gedrag.

Bericht door Rik »

misssevda schreef:Met handen spelen en zacht bijten zie ik als ongewenst.
Uuuh? Bij een kitten/poes van 7 maanden is dit zeer "gewenst". Het toont speelsheid en bereidheid tot sociaal gedrag. Dat wil je juist hebben. Dat het op jullie handen gebeurt en ongewenst is, is een ander probleem (maar absoluut geen ongewenst gedrag voor de poes zelf). Hier lees ik eigenlijk in dat je poes een maatje nodig heeft. Die weet hoe die moet reageren op het bijten (zoals piepen, terugbijten en spelen e.d.) Dit is speels/sociaal gedrag en als je dat nu uit de poes gaat halen zit je straks met een gefrustreerde solo-poes. Dus als een maatje niet aan de orde is (wat natuurlijk een keuze is) zul je andere uitdagingen moeten vinden/maken/zoeken voor de poes zodat ze op die manier haar energie kwijt kan (wat weer een hele uitdaging zal zijn voor jullie met een angstige/terughoudende poes). Maar een maatje zal vele malen beter zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
misssevda
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2015 09:48
Locatie: Rotterdam

Re: nieuwe poes met ongewenst gedrag.

Bericht door misssevda »

Het gaat de goede kant op, net speelde ze heel even met een stukje touw. Ze gaat ook steeds vaker naar de krabpaal. Ze zat bijna een uur achter de bank daarna kwam ze miauwend kopjes geven en aandacht eisen. Brokjes waren een probleem ik heb toen kokend water op haar brokjes gedaan 1 minuut weken afgieten en daarna afkoelen. Ik heb het daarna aangeboden en ze accepteerde het ! Ik heb vandaag verschillende speeltjes gekocht met catnip. Eerst was ze er bang voor nu loopt ze er wel naar toe even snuffelen en daarna gaat ze weg. Ze speelde heel kort met het balletje op de krabpaal. Ik ben erg tevreden misschien ben ik een beetje ongeduldig geweest. Echter is er nog steeds 1 probleem ik weet niet of dat ook zal komen met de tijd maar ze drinkt geen water. Hierdoor gaat ze ook heel weinig op haar kattenbak. Vanochtend is ze geweest om 10 uur om te poepen daarna niet meer. Ze heeft gisteren en vandaag natvoer gekregen en ik heb gelezen dat, dat best zoutig is dus ben licht bezorgd omdat ze niks drinkt. Ze is super nieuwsgierig eerst durfde ze de woonkamer niet uit en nu gaat ze naar de slaapkamers op avontuur.
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: nieuwe poes met ongewenst gedrag.

Bericht door Mickey_Mouse »

natvoer en die plens water op de harde brokken zijn al veel vocht, zoveel drinken ze niet.
Evt een extra plens op de zachte brokken gooien.

Plast ze wel op de kattenbak (of per ongeluk ergens anders)?
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: nieuwe poes met ongewenst gedrag.

Bericht door Sifra »

Zet ook geen water naast het voer, maar op verschillende plekken in huis. Een beetje regenwater valt vaak ook in de smaak.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie