Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ik heb 3 zakken met brokjes staan hoor hier thuis. Happy cat, Hills en trovet! En we wisselen regelmatig want soms is die het zat en dan moet ik weer uitvogelen welke die wél wilt. Maar goed dat doen we met liefde natuurlijk! ;)
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Ja steeds maar weer afwisselen ;-) Ik probeer Trovet en Specific pate af en toe nog steeds omdat ze er goed van poept maar helaas...dus nu eet ze alleen alle smaken van RC renal natvoer...
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Wat ik al schreef: lactulose is zoet. Noa krijgt het al ruim vier jaar en ik geef haar 2x2 ml. per dag. Dat is voldoende om een mooie hoop te fabriceren.
Maar bij Noa spuit ik het zo achterop de tong en dat zal bij Snoet waarschijnlijk niet lukken dus daarom gaf ik als alternatief lax-a-past of anders een huis-tuin-en-keukenolie. Olijfolie vind ik zelf erg smerig, maar misschien dat Snoetje het lekker vindt?
Want wanneer je zoete lactulose door het eten doet, krijg je waarschijnlijk hetzelfde probleem als met Fortekor 2,5.

Er zit iets in Specific wat bij Noa destijds wonderen veroorzaakte. Ze was toen nog erg ziek en lusteloos, maar wanneer ze Specific kreeg dan werd ze opeens de Noa zoals wij haar kenden voordat ze ziek werd. Helaas ging ze er na een tijdje van spugen omdat het vetter is dan Trovet en moest ik ermee stoppen.
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Hoi Annet,

Ja sorry, ben een beetje chaotisch en kan weinig onthouden de laatste tijd ;-)
Probeer het eerst wel, misschien dat dit anders zoet is, het gekke is dat
ze voorheen wel eens wat vla oplikte dus niet altijd zoet vies vindt.....
Ze heeft vanmorgen weer ontlasting gehad en dat zag er weer wat beter uit,
maar even aankijken, op zich komt er wel regelmatig wat alleen is het zo hard
en denk dat ze daar last van heeft....wanneer alles er uit is gaat ze gelijk weer
eten :-)

Jammer he dat Noa de Specific niet meer verdraagt, denk dat Snoet het ook na een tijdje te
vet begon te vinden...probeer het over een tijdje wel weer en dan een klein beetje per keer, heb nog 4 kuipjes liggen..
Hoeveel weegt Noa? (In verband met de dosering van Lactulose)

Vandaag is het weer gelukt met de fortekor 5 :edance:
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Noa weegt tussen 4 en 4,5 kilo (kan per dag verschillen en is lastig te wegen op een personenweegschaal), maar ik geloof niet dat je lactulose op gewicht hoeft te geven. Hebben wij in ieder geval nooit gedaan (was meer natte-vinger-werk).

Ik zou rustig beginnen en kijken wat het effect is want Snoet aan de diarree is ook niet geweldig.
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Nee diarree is ook niet fijn, wil niet dat ze uitdroogt....ga het kopen, probeer de apotheek daar zullen ze het wel hebben en dan even uitproberen :-)
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sifra »

Cerna schreef: Ik geloof niet dat je lactulose op gewicht hoeft te geven.
Bij bacteriële darminfecties 3 ml per 5 kg lichaamsgewicht per dag. Bij voorkeur 's ochtends geven.
Je kunt een beetje met de dosering spelen: geef je te veel, dan kan de ontlasting te dun worden.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Ze heeft gelukkig geen infectie maar probeer het eerst met 2 ml, ze weegt 2.9 kg :-)
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Ik gebruik tegenwoordig laxanorm mijn dierenarts vertelde mij laatst dat Lactulose water onttrekt uit het lichaam en dat niet zo handig is voor diabeteskatten in mijn geval maar ook niet handig voor nierkatten. Ik wist het ook niet dus weer wat geleerd.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sifra »

Bij obstipatie geldt dezelfde dosering. Kasper had eens in de paar dagen harde ontlasting. Ik ben bij Kasper (ruim 5,5 kg) op advies van de da begonnen met 4 x 2ml per dag. Dat is langzamerhand afgebouwd tot ongeveer 3 ml.
Ik weet niet of je het haar direct in het bekje wilt spuiten: de bijgeleverde spuit is daar niet handig voor. Mijn da gaf me er een paar 2 ml-spuitjes bij. Die pasten weer niet op het flesje. Dus zoog ik eerst de juiste hoeveelheid op met de originele spuit, loosde het in een eierdopje en zoog het op met een 2 ml-spuitje. Ook weer niet handig. Tegenwoordig gebruik ik er een semintraspuitje voor: dat past op het flesje en tot het streepje van de 8 is 2 ml.

Ja het onttrekt vocht aan het lichaam om de ontlasting zacht te maken, dus moet je niet overdoseren, omdat de ontlasting dan te dun wordt.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

4x2 ml lijkt me wel heel erg veel. Bij Noa zijn we begonnen met 2x1 ml en toen dat niet het gewenste effect had, overgegaan op 2x2 en nu zit ze op eenmaal daags 2 ml. en zo houden we de ontslasting soepel. Wanneer we helemaal zouden stoppen krijgen we weer uitgedroogde keuteltjes.

Ik koop een flesje bij de apotheek en doe eenvijfde over in een kleiner flesje zodat ik de gewenste hoeveelheid met een 2,5 ml.-spuit (verkrijgbaar bij de dierenarts) kan opzuigen (rechtstreeks uit de grotere fles lukt niet omdat het spuitje te kort is).

Ik gebruik deze: http://zelfzorg.nl/product/lactulose-sa ... pothekers/
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Dank jullie voor het meedenken, ik begin 1x per dag met 1.5 tot 2 ml om te proberen, kan altijd uitbreiden, ze heeft elke dag/om de dag ontlasting dus verstopping is niet het probleem, maar het is keihard en daar heeft ze last van, het doel is dus om het wat zachter te maken....

Maandag ga ik het halen, hou jullie op de hoogte van de resultaten :-)
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
maaikevanhelvoort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:36
Locatie: Voorburg

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maaikevanhelvoort »

Goedenavond, ik heb geprobeerd alle 302 pagina's door te lezen maar......poe wat een hoop goede informatie. Ik heb voor het eerst te maken met nierdieet. Afgelopen vrijdag met mijn 20,5 jarige kater Nelson naar de dierenarts geweest. Hij wilde niet meer eten, kleine beetjes. Bloed getest en verhoogde nierwaardes (214). Ik heb hem meteen op nierdieet gezet en hij eet het gelukkig wel. Mijn vraag is of jullie weten hoe snel je effect kan zien?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Hoi Maaike,

Is hij niet gespoeld? En heeft hij ook medicijnen gekregen?
Ik ben heb ook nog niet zoveel ervaring omdat Snoet (17 jaar) pas 4 weken geleden was gediagnosticeerd met chronisch nierfalen maar ze doet het wel goed op het dieetvoer, is
niet verder afgevallen...maar ze is wel 2.5 dag aan het infuus geweest en heeft ook medicijnen
meegekregen (Fortekor)

Wanneer moet je terug voor controle?
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
maaikevanhelvoort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:36
Locatie: Voorburg

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maaikevanhelvoort »

Hoi,

Bedankt voor je reactie! Ik moet morgen bellen. Nee hij heeft geen infuus gekregen. Probleem is namelijk dat hij erg in paniek is bij een DA. Afgelopen vrijdag was hij zo gestresst door het bloed prikken dat er bloed uit zijn neus spoot. Ben me rot geschrokken. DA wilde bloeddruk meten maar dat was niet mogelijk daardoor. Naast nieren heeft mijn lieve oude bokje ook nog te snel werkende schildklier. Hiervoor heeft hij medicatie, maar zijn schildklierwaarden gaan op en neer. Daarbij heeft hij ook nog een rot gebit. Maar omdat zijn schildklier instabiel is willen ze hem niet opereren omdat hij ook gezien zijn leeftijd een narcose niet zal overleven. Tja erg lastig allemaal. Vooral ook voor hem. Heb niet het idee dat hij heel veel pijn heeft maar merk wel dat hij misselijk is. Hier ook pillen voor gekregen. Deze werken wel. Voor zijn gebit had ik clindaseptin maar daar staat op dat bij langdurig gebruik nierfuncties getest moeten worden. Dat heeft hij al een maand moeten gebruiken dus meteen mee gestopt.
Plaats reactie