Mijn kat bijt en krabt, als ik haar bijv. corrigeer

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 255
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Mijn kat bijt en krabt, als ik haar bijv. corrigeer

Bericht door Scirocco »

Mijn kat bijt en krabt, als ik haar bijv. corrigeer.
Dit was een paar dagen geleden begonnen, toen zei de keuken in ging, en dat niet mocht (anders maakt zij er een rommel van, en wil haar 's avonds niet in de keuken hebben.

En nu merk ik ook, als Daisy, tapijt tegels eruit haalt, en ik corrigeer haar, dat ze letterlijk van zich af bijt.

Heeft iemand enig idee, hoe ik hiermee moet omgaan, en dat Daisy wel leert, wat wel en niet mag?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn kat bijt en krabt, als ik haar bijv. corrigeer

Bericht door Rik »

En hoe corrigeer je haar dan? Sowieso lijkt Daisy mij een pittige tante (gezien het verhaal met de knuffel). Het (op een verkeerde manier) corrigeren van katten kan dit gedrag ook versterken waardoor je nog verder van huis bent.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn kat bijt en krabt, als ik haar bijv. corrigeer

Bericht door castratenkoor »

Wat is voor jou belangrijker, een goede band met je poezen of het corrigeren? Persoonlijk zou ik voor de goede band gaan en ophouden met corrigeren.
Als je geen rommel in de keuken wilt, zou ik de keuken beter opruimen en dingen die kunnen vallen in kasten opruimen. Hoe meer ruimtes ze ter beschikking hebben hoe minder stress en vernielzucht ze krijgen.

Heb je wel een grote hoge krabpaal voor ze? Als ze genoeg afleiding hebben laten ze de vloerbedekkingstegels misschien met rust. Eventueel kun je wat zwaars erop zetten zodat ze ze er niet meer uit kan trekken.

Mijn mening is : voor alles is een oplossing te bedenken. En dan bedoel ik eentje die wel goed is voor de band tussen jou en de katten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Josje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 apr 2009 20:24
Locatie: Zuid-Oost Nederland

Re: Mijn kat bijt en krabt, als ik haar bijv. corrigeer

Bericht door Josje »

Katten corrigeren blijft lastig, dat heb ik voor een groot gedeelte ook opgegeven.
Dat van die tapijttegels is heel herkenbaar, heb ook een kat gehad die dat deed.
Was gewoon bijna iedere morgen een paar tegels op zijn plek leggen.
Bij sommige katten moe tje gewoon accepteren dat ze dat blijven doen.
En inderdaad oplossingen bedenken.:-)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Mijn kat bijt en krabt, als ik haar bijv. corrigeer

Bericht door Ms Maaike »

Gewoon goed vastlijmen die tegels. Ook voor je eigen veiligheid. En verder reageer ik hier niet meer op, want met de ts is het echt letterlijk een gebed zonder einde.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn kat bijt en krabt, als ik haar bijv. corrigeer

Bericht door Ilone »

Ik zou ook boos worden op den duur, als ik bij alles wat ik doe gecorrigeerd wordt.
En inderdaad, waarom lijm je de tegels niet gewoon vast..?
Katten gaan doorgaans niet samen met vloerbedekking en/of behang. Is een algemeen bekend iets.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5485
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn kat bijt en krabt, als ik haar bijv. corrigeer

Bericht door nellebel »

hier ook de ervaring, des te meer je er op let en erop reageert, des te erger is het gedrag. guusje ligt hier vaker op de deur, en hierdoor zit de hele deur onder de krassen. niet leuk, veel gemoppert door mijn man. uiteindelijk oplossing, iets op de wasmachine zetten zodat ze er makkelijker op kan. gevolg, ze krast niet meer, en ze ligt bijna nooit meer op de deur!!!
gedrag negeren en afleiding bieden door leuke spelletjes. dan zijn die tapijttegels straks helemaal niet meer interessant
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 255
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Mijn kat bijt en krabt, als ik haar bijv. corrigeer

Bericht door Scirocco »

Ik kan inderdaad kijken voor een alternatief, waar zij zich bezig mee kunnen houden.
En zal eens kijken, omtrent het vastlijmen van de tegels.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Mijn kat bijt en krabt, als ik haar bijv. corrigeer

Bericht door Sifra »

Let ook op dat je alleen corrigeert als je haar op heterdaad betrapt. Als je haar achteraf corrigeert, legt ze het verband niet tussen de daad en de correctie en kan jouw correctie beschouwen als agressie waartegen ze zich verdedigen moet. Onder corrigeren versta ik trouwens Nee! zeggen en de kat wegzetten van de tegels. Dat moet voldoende zijn, al zul je dat zeker tig keer moeten herhalen. Bekijk ook of het gedrag niet uit verveling voortkomt. Heeft ze genoeg speelmogelijkheden?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 255
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Mijn kat bijt en krabt, als ik haar bijv. corrigeer

Bericht door Scirocco »

Ik corrigeer inderdaad alleen als ik merk dat Daisy net iets heeft gedaan, maar ze is heel hardnekkig erin.
En zeg dan woorden als Nee en stout.

Mijn katten spelen niet veel met hun speelgoed, maar meer stoeien met elkaar.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Mijn kat bijt en krabt, als ik haar bijv. corrigeer

Bericht door Sifra »

Bekend verschijnsel. Pas na 3000 keer verbieden beginnen ze een beetje te luisteren. :lol:
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie