Zojuist heb ik me voorgesteld in het daarvoor bestemde topic, dus mocht je denken "wie is dat ineens?", kijk dan vooral even naar mijn vorige post.
Het verhaal dat ik hier ga posten, heb ik reeds elders gepost. Omdat ik maar niet genoeg tips kan krijgen, hoop ik dat iemand voor mij dé oplossing heeft om dit vervelende probleem op te lossen. Hier mijn verhaal:
Eén van de redenen dat ik heb besloten me te registreren (buiten de ogenschijnlijke gezelligheid), is dat ik een probleempje heb met mijn kitten. Ik zal het verhaal zo gedetailleerd mogelijk uitleggen, ik hoop dat er iemand is die de moeite zou willen nemen dit te lezen. Alvast bedankt voor eventuele reacties!
Mijn katertje Pip is vandaag precies 16 weken en plast met grote regelmaat in de buurt van mijn voordeur. Ja, het is echt plassen en geen sproeien. Nu is hij nog klein en ruikt het nog niet echt, toch vind ik het erg vervelend. Als ik thuis ben, of hem in het oog heb, doet hij dit veel minder, zo lijkt. Als ik hem betrap op het gaan zitten om te plassen, pak ik hem meteen op en zet ik hem op de bak. Vaak plast hij ook wél gewoon op de bak. Poepen doet hij nooit naast de bak. De kattenbak schep ik tweemaaldaags leeg en ik heb al verschillende soorten kattenbakvulling geprobeerd. De kattenbak is groot genoeg, schoon genoeg en er ligt momenteel geurloze Tigerino klonterende kattenbakvulling in. Het leek even goed te gaan met deze vulling dus houd ik hem maar aan en gok ik dat het toch niet daar aan ligt. Tevens plaste hij in het nestje al (als enige) buiten de bak, wat uiteindelijk de reden was dat ik hem met 8,5 week al mee 'moest' nemen. Wel 'ken' ik hem al vanaf zijn geboorte, daar het nestje zich bij mijn moeder thuis bevond.
De woonsituatie:
Ik woon in een studentencomplex, heb een eigen appartement van ongeveer 32m2. Hoewel de badkamer tussen de keuken/woonkamer en slaapkamer in zit, zijn dit geen aparte ruimtes. Hij mag overal komen, ook op het balkonnetje, maar is een binnenkat. Er zijn geen soortgenoten aanwezig in mijn huis, in het nestje was hij ook echt een 'loner' dus dat gaat prima. Zijn voer- en waterbakje staan bij de voordeur. De kattenbak staan op het gangetje van de keuken/woonkamer naar de slaapkamer, ongeveer 4 meter verderop en ruikt niet in huis. Ik heb vriendinnen die in hetzelfde complex wonen met precies dezelfde indeling van het huis, zij hebben de kattenbak dichter in de buurt van het eten en drinken. (Omdat het niet echt chill is een kattenbak naast je bed te zetten.) Soms plast Pip ook gewoon naast zijn eet/drink-bakjes, die staan dus bij de voordeur.
Reeds geprobeerd:
- Aluminiumfolie neerleggen
- Urine Off "spray"
- Groene zeep
- Bleekmiddel (later las ik dat dit juist niet moest, vervolgens de andere dingen geprobeerd)
- Belonen na plassen op de bak
- Kattenbak vaker helemaal schoonmaken
- Verschillende soorten vulling
- De deurmat weggedaan
- Naar de dierenarts geweest
Bezoekje aan de dierenarts
Ongeveer drie weken geleden heeft Pip me de hele nacht wakker gehouden, miauwen, verstoppen, et cetera. Ik was er niet gerust op en dat samen met het feit dat ie veel dronk en buiten de bak plaste, was voor de dierenarts ook reden me meteen langs te laten komen. Eenmaal daar aangekomen met mijn kleine hummel, bleek hij hoge koorts te hebben en een blaasontsteking. Tevens raadde zij me aan meteen zijn bloed te laten testen, omdat het vele drinken en plassen zou kunnen duiden op een eventueel aangeboren nierafwijking. Gelukkig bleek uit de uitslag dat dit niet aan de orde was. Ik heb hem toen een tiendaagse antibioticakuur gegeven, en daarna heeft hij ongeveer een week niet bij de voordeur geplast, niet dat ik heb gezien of gemerkt in elk geval. Sinds drie dagen is het echter weer feest!
Pip naar een ander huisje doen, is voor mij écht geen optie. Het is echt m'n maatje en de liefste, rustigste kitten die ik ooit heb meegemaakt. Ik ben alleen echt op zoek naar de gouden tip om te zorgen dat dit niet blijft gebeuren. Hem 'opsluiten' in een aparte ruimte is geen optie daar ik dus geen aparte ruimte heb (ja, de badkamer, maar die deur staat 's nachts altijd open en die ruimte is wel heeeel klein). Ik heb veel tips van fora reeds opgevolgd maar de tip die het verholpen heeft, zat er helaas nog niet tussen.
Nogmaals, alvast ontzettend bedankt voor degene die de moeite heeft genomen dit hele verhaal te lezen en me tips te geven!
Liefs,
Janet. thnx