Echo toont blaasgruis/blaasstenen maar GEEN kristallen!

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Natalie88
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 okt 2014 14:03

Re: Echo toont blaasgruis/blaasstenen maar GEEN kristallen!

Bericht door Natalie88 »

Even een update...
Gisteren hebben we hem (nadat de 4e echo weer geen beterschap toonde) en na een röntgenfoto die duidelijk blaassteentjes liet zien, laten opereren en zijn er een 10tal blaassteentjes uitgehaald!!
De dierenartsen van die praktijk snapten niet hoe het kon dat hij nog nooit verstopt was en ook waarom de S/D duidelijk niet hielp...
De steentjes worden voor onderzoek opgestuurd naar het labo om zo te weten welk soort het was want vermoedelijk is het al zeker geen struviet daar de S/D niets hielp...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Echo toont blaasgruis/blaasstenen maar GEEN kristallen!

Bericht door Adriana »

blaasgruis/steentjes is er in soorten. struviet (reageert op gruisoplossend voer), oxalaat (lost niet op) en nog andere.
bij jou was dus hoogstwaarschijnlijk sprake van oxalaat en wees blij dat hij daardoor nooit verstopt is geweest.hoop heel erg voor je dat het probleem nu is opgelost.

nog wel erg goed nadenken over soort voeding en drinkgedrag! en kijk ook even bij eventuele snoepjes of kauwstaafjes want teveel voornamelijk mineralen, vitamines en nog wat andere factoren, kan het vormen van ook dit soort gruis bevorderen.
er zijn blaasgruistopics met veel informatie, missch daar even doorheen lezen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Natalie88
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 okt 2014 14:03

Re: Echo toont blaasgruis/blaasstenen maar GEEN kristallen!

Bericht door Natalie88 »

En we hebben de uitslag van de stenen : calciumoxalaat dus gelukkig dat ze verwijderd zijn.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Echo toont blaasgruis/blaasstenen maar GEEN kristallen!

Bericht door Adriana »

heeft je dierenarts het nog met je gehad over preventie?
voorlopig maar even helemaal geen snoepjes en dergelijk.. en goed al het voer op een rijtje zetten en ook drinkgedrag..
alles om uit te vinden of er aanleiding is, vaak is dat overdosis vitamine en dan wordt vit c genoemd, overleg even met je dierenarts of meld hier anders even terug, dan kunnen we nog verder meedenken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Natalie88
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 okt 2014 14:03

Re: Echo toont blaasgruis/blaasstenen maar GEEN kristallen!

Bericht door Natalie88 »

Oei... ja en nee... hij heeft gezegd dat ik hem enkel C/D reduced calorie mag geven voor de rest van zijn leven (zowel nat als droogvoer mocht) maar meer eigenlijk niet.
Snoepjes kreeg hij al maar amper en dan nog de speciale metabolic treats van Hill's omdat hij niet van de magerste is ;-)
De DA zei dat dit vooral genetische aanleg is maar dat met de C/D de kans op terugval klein is...
Zelf vind ik niet zo veel informatie terug over calciumoxalaat... bovendien kreeg hij voordien (mengeling van Hill's light en Royal canin light en Hill's indoor ) dezelfde voeding als onze 2 andere gecastreerde katers en hebben die niets van problemen...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Echo toont blaasgruis/blaasstenen maar GEEN kristallen!

Bericht door Adriana »

weet je zeker dat hij genoeg drinkt en ongeveer twee plassen per dag doet?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Echo toont blaasgruis/blaasstenen maar GEEN kristallen!

Bericht door Ms Maaike »

Een van de grootste triggers om calciumoxalaatstenen te vormen is te zure urine. Dat kan inderdaad door een teveel aan vitamine C komen, maar als je enkel brok geeft en geen extra vitamines is de kans op een overdosis vitamine C heel erg klein.

Dat je andere katers nergens last van hebben kan heel goed; net als mensen reageren katten ook heel verschillend op voeding. Persoonlijk ben ik geen fan van light voer omdat dat nog wel eens voor struviet zorgt. Wat voor mijn poes heel erg heeft geholpen is graanvrij voeren (van granen krijgen katten minder snel het 'volle' gevoel), dagelijks een redelijke portie natvoer (50 gram) en onbeperkt brokken geven in een voedselverrijkings'apparaat'. Ze viel zonder problemen blijvend een kilo af, in ongeveer driekwart jaar tijd. Nu zegt dit natuurlijk niets over de vorming van calciumoxalaat bij jouw kater.

Er zijn voeders die de urine iets basisch maken (dat voorkomt de vorming van calciumoxalaatstenen), bijvoorbeel Eukanuba Oxalate Urinary Formula Cat. De Hills C/D Reduced Calorie is absoluut ongeschikt voor jouw kater! Dat zuurt de urine namelijk nog meer aan waardoor de kans op calciumoxalaatstenen nog meer vergroot wordt. Onbegrijpelijk dat je dierenarts nou juist dát voer aanraadt, ik zou (zeker na zo'n advies) echt een andere dierenarts zoeken. :ehand:
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6850
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Echo toont blaasgruis/blaasstenen maar GEEN kristallen!

Bericht door Dinky »

Bij de omschrijving van het voer staat ook het volgende:
Hill’s c/d bevat citraat, wat oplosbare complexen met calcium vormt en zo de vorming van calciumoxalaat (nierstenen) verminderd
Het is dus ook voer om calciumoxalaat te voorkomen (al krijg ik altijd beetje de kriebels wanneer voer zowel tegen struviet als calciumoxalaat is omdat bij de ene de urine aangezuurd moet worden en bij de ander juist te zuur is) dus roepen dat het absoluut ongeschikt is, is een beetje te kort door de bocht......

Toch zou ik wel op zoek gaan naar een voer dat alleen tegen calciumoxalaat is en niet tevens tegen struviet ;-) Ook zou ik, wanneer dat mogelijk is, zelf de zuurgraad van de urine in de gaten houden (6.3 is ideaal, hoger geeft kans op struviet en lager kans op calciumoxalaat).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Echo toont blaasgruis/blaasstenen maar GEEN kristallen!

Bericht door Ms Maaike »

Ah, die beschrijving vond ik niet op medpets.nl. Enkel dat het alleen geschikt is voor katten die struvietkristallen hebben. En dat terwijl er op de site ook melding wordt gedaan van kaliumcitraat als bestanddeel van het voer... Raar dat er niet over calciumoxalaat gesproken wordt. Maar even voor de goede orde; ik zou ook iets zoeken dat alleen tegen de vorming van calciumoxalaatstenen werkt. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Echo toont blaasgruis/blaasstenen maar GEEN kristallen!

Bericht door margali »

Ze hebben een paar jaar geleden de c/d -formule vernieuwd zodat de c/d de concurrentie aan kon gaan met de RC Urinary ;-)
Plaats reactie