Mijn lieve Bella heeft FIP

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door Catfish »

Lieve Jantina,

FIP kan inderdaad HEEL hard gaan is mijn ervaring. Mijn andere ervaring is dat het voor de andere katten duidelijker is als je hem thuis in laat slapen. Ze kunnen dan, op hun eigen manier, afscheid nemen en gaan niet lopen zoeken. Maar nogmaals, dat is helemaal aan jou.

Ik vind het zo erg voor jou en Bella... Knuffel, meis.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door Cari »

Ik zou in het belang van Bella denken en haar dat laatste ritje besparen. Of je Quinn erbij wilt laten, kan je later nog bedenken, maar ik zie eigenlijk niet in waarom niet. Ik heb hier altijd alle dieren vrij gelaten om erbij te zijn of niet en na het inslapen heb ik het overleden dier altijd een dag gewoon in de kamer in een mandje laten liggen. Ieder dier gaat er anders mee om, maar ze accepteren en stellen zichzelf niet alle vragen waar wij altijd mee blijven zitten. Een dier begrijpt wat 'dood' en omdat je het hem niet met woorden uit kan leggen, denk ik dat het zelf 'zien' de enige manier is om het hem duidelijk te maken.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door Catfish »

Mooi gezegd, Cari. Sluit ik me bij aan.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door Chiquita98 »

Nou vandaag is het wel slecht nieuwsdag vanuit het forum voor mij. Las het al op fb. Ik zou het ook thuis doen en Quinn er gewoon bij laten. Hij koest zelf wel of ie er direct bij wil zijn of niet.
Jantina een hele dikke knuffel!!! Jij moet je verschrikkelijk voelen nu. Bah. Sterkte
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5489
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door nellebel »

lieve jantina,wat een verschrikkelijk nieuws. heb het helaas vorig jaar ook mee moeten maken met odie.dat ging zo verschrikkelijk snel. toen ik s'morgens met hem naar de DA ging washet duidelijk niet goed,maar toen k hem s'middags ging ophalen was het al niet meer te doen. heb hem toen ter plekke laten inslapen. zelfs baasje kon hem niet meer zien. ik heb hem daarna in zijn handdoek gewikkeld op de bank gelegd zodat guusje en gijs afscheid konden nemen.
pas op dat quinn niet aan het vocht komt, mogelijk dat het wondje lekt. ik heb meteen alle kattebakken ontsmet. coronavirus is via de ontlasting. volgens DA is er nog weinig bekend. in principe zal een gezonde kat niet besmet raken, of anders gezegd, die kan het coronavirus aan en dat wordt geen FIP, echter hij zei toen vooral geen risico nemen.
ik heb ook gedacht dat het aan mij lag, ik ben in 2 jaar tijd 4 katten verloren. nu kan ik denken, ik heb ze tenminste een goede tijd gegeven. bella had geen beter huisje kunnen treffen, en dit kon jij ook niet voorkomen.
dikke kus en knuffel voor jou, bella en quinn
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door Jantina »

Dank voor alle woorden.
Bella is opgeklapt. Is gaan eten, kijkt naar buiten op haar plekje, wil aangehaald worden en heeft heerlijk spinnend bij me geslapen.
Ik kan het echt nog niet als ze zo goed is zoals nu. Zal haar los moeten laten als de kwaliteit van haar leven minder wordt, maar nu zie ik dat niet.
Ze ligt momenteel ook weer bij me op schoot, zoekt me weer op...

Hoelang kan ze al FIP hebben? Kan dit al maanden zijn, of slechts paar dagen?
Da zei dat het alleen besmettelijk was als ze elkaar bijten ofzo. Dat het niet via de kattenbak overdraagbaar is. Wat is nu waar?

Ga zo werken, echt verschrikkelijk. Ik zie er niet uit, dikke ogen. Hoe kan ik die knop om zetten? Ik wil thuis blijven bij haar. Ik eet amper, voel me daardoor beroerd denk ik. Heb gewoon geen trek. Had ik toen met Luca ook.
Mijn lieve meisje ga ik kwijt raken en dat idee is echt verschrikkelijk...
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door BloemTetsu »

Allereerst een hele grote digitale knuffel. Wat je ook besliste het is jou keus en wij staan achter je. Vooral niet schuldig geven. Het is wel heel naar dat je nu moet werken.
Zelf heb ik al mijn katten laten inslapen bij de da en naar huis genomen voor om te laten zien aan de anderen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5489
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door nellebel »

fip is een ontsteking in het buikvlies en bloedvaten.(de bloedvaten gaan lekken in de buikholte, daardoor loopt de buikholte vol met bloedplaatjes wat geel is. vaak zie je dus ook aan het lage bloedplaatjes in het bloed de bevestiging dat het fip is) die is niet besmettelijk via beten ofzo, net als dat het ook niet besmettelijk is via de kattenbak. het coronavirus is de oorzaak. maar bijna elke kat draagt dat virus. op onverklaarbare wijze kan het coronavirus gaan muteren tot FIP. daarover is nog weinig duidelijk, hoe en waarom. wel komt het meestal voor bij zieke katten met lage weerstand of kittens of oudjes (die ook minder weerstand hebben)
bij odie ging het supersnel, maar achteraf gezien heeft hij er al lang last van gehad. wij hadden allang gezien dat hij een bolle buik had, maar de DA en de fokker vonden het niet echt bijzonder. de laatste dagen begon hij ineens heel erg op te blazen. de DA had hem een week niet gezien en schrok enorm er van. de druk van de vloeistof in de buik verdrukt de andere organen en uiteindelijk ook het hart en de longen. let dus vooral op dat bella niet benauwd gaat worden. hierdoor zal ze ook slechter eten omdat het ook tegen de maag en darmen drukt.
ik heb toen de DA gevraagd of hij het vocht niet kan verwijderen via een drain, maar dat zou te belastend zijn en uiteindelijk blijft hij toch vollopen

ik hoop dat je nog wat tijd met haar is gegund. ik denk aan je en aan je lieve bella. moeilijke beslissing maar ik denk dat je ook precies weet wanneer het genoeg is. dan kies je voor haar welzijn. je ziet het aan haar ogen, ze zal het je laten merken. veel sterkte in ieder geval.

merk je iets aan quinn?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5489
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door nellebel »

fip is een ontsteking in het buikvlies en bloedvaten.(de bloedvaten gaan lekken in de buikholte, daardoor loopt de buikholte vol met bloedplaatjes wat geel is. vaak zie je dus ook aan het lage bloedplaatjes in het bloed de bevestiging dat het fip is) die is niet besmettelijk via beten ofzo, net als dat het ook niet besmettelijk is via de kattenbak. het coronavirus is de oorzaak. maar bijna elke kat draagt dat virus. op onverklaarbare wijze kan het coronavirus gaan muteren tot FIP. daarover is nog weinig duidelijk, hoe en waarom. wel komt het meestal voor bij zieke katten met lage weerstand of kittens of oudjes (die ook minder weerstand hebben)
bij odie ging het supersnel, maar achteraf gezien heeft hij er al lang last van gehad. wij hadden allang gezien dat hij een bolle buik had, maar de DA en de fokker vonden het niet echt bijzonder. de laatste dagen begon hij ineens heel erg op te blazen. de DA had hem een week niet gezien en schrok enorm er van. de druk van de vloeistof in de buik verdrukt de andere organen en uiteindelijk ook het hart en de longen. let dus vooral op dat bella niet benauwd gaat worden. hierdoor zal ze ook slechter eten omdat het ook tegen de maag en darmen drukt.
ik heb toen de DA gevraagd of hij het vocht niet kan verwijderen via een drain, maar dat zou te belastend zijn en uiteindelijk blijft hij toch vollopen

ik hoop dat je nog wat tijd met haar is gegund. ik denk aan je en aan je lieve bella. moeilijke beslissing maar ik denk dat je ook precies weet wanneer het genoeg is. dan kies je voor haar welzijn. je ziet het aan haar ogen, ze zal het je laten merken. veel sterkte in ieder geval.

merk je iets aan quinn? qua gedrag naar haar toe?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door castratenkoor »

Dierenkliniek Wilhemninapark adviseert het volgende:

""Wat is het advies als in een cattery FIP is opgetreden?
Raak niet gelijk in paniek als u een kat heeft die van FIP verdacht is!
De verdachte kat zal niet gelijk uw hele cattery besmetten. Het belangrijkste is dat u stress situatie uit de weg gaat en de hygiene zo goed mogelijk houdt. Het is verstandig gedurende 3-4 maanden de volgende maatregelen te nemen:
Katten met verdachte symptomen scheiden van de overige katten.
Geen nieuwe katten in huis te nemen.
Niet met de katten naar shows en tentoonstellingen te gaan.
Niet met de katten te fokken, geen buitendekkingen laten uitvoeren!
Poezen met kittens te scheiden van de rest van de katten.
Zorg voor goede voeding""

Het is niet precies bekend hoe besmettelijk FIP eigenlijk is. Daarom zou ik geen risico's nemen.
De uitspraak dat Corona besmettelijk is maar FIP niet is een riskante uitspraak.
Het uitwisselen van lichaamsvocht blijft toch riskant.
Ik ken een voorbeeld van een cattery waarbij 2 volwassen poezen en 3 kittens overleden aan FIP.
Snel achter elkaar. Een geplaatst kitten besmette ook een ander kitten wat al in huis aanwezig was bij het nieuwe adres. Bloed-bloed contact waarschijnlijk, kittens stoeien nou eenmaal.

Mijn persoonlijke ervaring is broer en zus (chinchilla - perzen) die aan FIP overleden, met 4 jaar ertussen, broer was 5 en zus 9. Erfelijk belast dus. Mijn dierenarts adviseerde zelfs een jaar geen nieuwe kat te nemen, maar dat is achterhaald, dat geldt voor kattenziekte.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door Jantina »

Jullie zijn lief, bedankt voor de informatie. Ik ben even lekker thuis en Bella kwam als vanouds naar me toe gerend. nu ligt ze spinnend op schoot en net keek ze super lief naar me en kneep haar oogjes dicht.

Ik zag nu in de kattenbak dat haar plas echt geel was. Dus het spreid zich verder uit.
Ze kunnen toch dezelfde bak blijven gebruiken toch?

Ik heb gelachen op het werk. Voel me zo schuldig, maar ik word daar gewoon afgeleid. Denk niet continu aan haar en als ik het doe springen de tranen in mijn ogen.

Ik kan me niet voorstellen dat ze er volgende week niet meer kan zijn. Een leven zonder haar...dat kan ik toch niet?

Quinn gaat z'n gang. Loopt wel eens achter Bella aan en wil haar likken. Hij is heel rustig naar gaat toe en nu ik erover na denk is hij al een tijd niet op haar gesprongen o.i.d. Denk dat hij het zeker door heeft.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door Ikey »

Je hoeft je niet schuldig te voelen dat je hebt gelachen. Het is goed dat je wordt afgeleid. Het betekent ook dat je het een beetje kan loslaten. En dat is goed, anders hou je het niet vol.

Sterkte! Hopelijk kun je nog even van haar genieten.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Vind zo erg voor je :(
Tranen springen in me ogen

Ik snap je keus
met even wachten,

Sterkte jantina

Knuffel
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5489
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door nellebel »

niet schuldig voelen, daar help je bella ook niet mee, maar hoe gemakkelijk gezegd he. probeer nog optimaal van je meissie te genieten. dikke knuffel voor jullie en kleine quinn die het waarschijnlijk wel in de gaten heeft en extra lief voor haar doet
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door Dinky »

Ik heb gelachen op het werk. Voel me zo schuldig
Daar moet jij je zeker niet schuldig om voelen!
Ben juist blij te lezen dat je op het werk tenminste even afleiding had ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie