6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door castratenkoor »

Nee in pension of ander huis zou ik zeker niet doen. Het is juist belangrijk rust en regelmaat in te bouwen voor beide katten.

Ook zou ik Nanou niet aan een tuigje doen. Dat is uitstel van executie, als ze wat van plan is zal ze alleen maar heftiger worden van frustratie dat ze tegengehouden wordt. Een hond kun je op die manier corrigeren, bij een kat heb je kans dat het averechts gaat werken. Ik heb met beide wel gewerkt, ik heb 13 jaar een hondenuitlaatservice gehad (waaronder een gedragsgestoorde doberman). En ik heb vanaf 1980 minstens 6 katten in huis. En niet voor niks dat ik nu alleen nog met katers werk.

Maar ik wil het niet ingewikkelder maken voor je, lastig als iedereen wat anders zegt ik weet het. Maar ik geef mijn gevoel aan. Nanou kun je ook als gedragsgestoord zien. Dat komt omdat ze geen andere katten gewend is en daardoor geen "kats" spreekt. Ze kent maar een ding en dat is vol erbovenop.

Gewoon doorgaan zoals je nu doet denk ik en op den duur bij elkaar laten zonder Filou hoog te zetten. Duik er nooit met handen en gezicht tussen want agressieve knokkende katten kunnen heel lelijke wonden bij een mens aanbrengen. Of het daarop uitdraait weet je helemaal niet. En wie weet doet ze het dan 1 x en daarna nooit meer.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Cari »

Ik ben op zich ook zeker geen voorstander van een tuigje, maar juist omdat Nanou gedragsgestoord is, vind ik het een poging waard. Ik ben er helemaal niet zo zeker van dat Nanou Filou de kamer uit wil knokken. Ze kan net zo goed alleen maar heel erg geïnteresseerd in hem zijn. De pip is dat ze geen idee heeft wat 'beleefdheid' is ;-). Bij een agressieve kat (zoals in het drama Bloem) werkt een tuigje zeker averechts en verhoog je alleen maar de druk op de ketel. Bij Nanou is het denk ik meer die eerste impuls van "vol erbovenop' tegenhouden. Als ze aan een tuigje zit, kan ze veel dichter bij Filou komen, zonder dat hij gevaar loopt. En Filou kan naar haar toe. Nu is ze ook gefrustreerd. Het is nu niet het tuigje, maar de kast die haar tegenhoudt. Of de hor. Of het raam. Zodra je Filou van de kast af laat, zal ze gewoon weer op hem afstormen, dat zal ze vandaag doen, maar over een week of een aantal weken ook nog, als je 't mij vraagt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Dinky »

Wat ik mij afvraag is of het misschien ook verstandig is om Nanou af te leiden met een speeltje wanneer ze zo enorm naar die kast blijft staren naar Filou? Dat de staarsessie op die manier even doorbroken wordt?

Ook vraag ik mij af of Nanou wel zo'n heldin is wanneer ze zo tegen het raam op vliegt. Heb hier met Dinky meegemaakt dat ze op raam af stoof om andere kat weg te jagen (vergelijkbaar met hoe Nanou op het raam af vliegt) maar zodra we de deur naast het raam open zetten bleef ze gewoon binnen staan en hield Dinky op met 'gemeen' doen. Een echte heldin op sokken want zodra er geen raam tussen zat durfde ze niet meer.
Denk ook dat Dinky een dame is die zonder andere katten is opgegroeid (is niets gezegd over andere katten namelijk toen ze is afgestaan aan asiel wegens allergie dus heeft ze eerste 5 jaar van haar leven solo geleefd) en daarom ook niet goed weet hoe ze met andere katten moet communiceren. Er was hier in de straat een rode kat die zich ook buiten helemaal niets aantrok van Dinky haar 'stoerdoenerij' waardoor ze volgens mij inmiddels beetje rustiger geworden is. Die rooie ging gewoon languit op de stoep voor Dinky haar neus liggen wanneer zij zich groot maakte en liep te loeien/krijsen.
Ideaal zou zijn wanneer Filou zich als die rode kat zou gedragen ;)

Ik ben verder een leek qua koppelen van katten maar dat is zo mijn eigen ervaring met Dinky en de omgang met andere katten. Eerst werd buiten ook elke kat weg gejaagd (zonder dat het tot een daadwerkelijke vechtpartij kwam) maar nu mogen andere katten rustig over de stoep lopen. Ik zie dus dat Dinky milder is geworden naar andere katten en hoop dat Nanou die ontwikkeling ook door zal maken ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Cari »

Ik denk dat er zeker overeenkomsten zijn tussen Dinky en Nanou. Met Dinky had je alleen het geluk dat alle andere katten niet bij je in huis leefden en ze hen gewoon kon wegjagen, totdat ze doorkreeg dat dat misschien niet nodig was ;-). Ja, was Filou maar als die Rooie....
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door castratenkoor »

Ik ben er net als Mirjam ook niet zo van overtuigd dat Nanou echt zou aanvallen. het zou best bij dreigen kunnen blijven.
Of dat ze het 1 x doet en daar dan van leert. En verder accepteert dat er nog een kat rondloopt.
Dat ze gewoon even die ervaring nodig heeft zeg maar.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Adriana »

Cari schreef:.. vind ik het een poging waard. ..
wij hebben hier erg vaak katten in tuig en ze zijn stukken makker en rustiger in tuig dan zonder.
naar de dierenarts gaat er in de auto nooit één in een kooi maar altijd in tuig en met korte lijn op schoot van degene, die niet rijdt.

het zou denk ik het proberen waard zijn om te kijken hoe nanou zich in tuig gedraagt.
en dat is dan niet bedoeld om haar terug te kunnen halen als ze daadwerkelijk zou aanvallen maar haar al in eerste instantie veel rustiger en 'onder de indruk' te krijgen.
nog nagedacht over destress voor haar?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Dinky »

Cari schreef:Ik denk dat er zeker overeenkomsten zijn tussen Dinky en Nanou. Met Dinky had je alleen het geluk dat alle andere katten niet bij je in huis leefden en ze hen gewoon kon wegjagen, totdat ze doorkreeg dat dat misschien niet nodig was ;-). Ja, was Filou maar als die Rooie....
Heb ik in huis ook de ruimte niet voor omdat ze elkaar dan onvoldoende zouden kunnen ontlopen ;-) maar de verandering in dinky haar gedrag maakt wel dat ik een andere kat erbij in een groter huis (waarin ze elkaar kunnen ontlopen) niet langer 100% uitsluit wat ik eerst wel deed :-) Dat maakt ook dat ik dit topic met extra aandacht volg ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door castratenkoor »

Het is natuurlijk wel een andere situatie - Dinky is de solopoes die er dan al woont, Nanou is de solopoes die de nieuwkomer is. De huidige oorspronkelijke bewoner Filou is geen solokat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Ik zal vijf dagen niet actief zijn in mijn "dagboek-topic", jammergenoeg wordt ons introductieproces ook 5 dagen op pauze gezet.
Voel me wat schuldig dat ik mijn beestjes 5 dagen alleen moet laten, maar mijn ouders zullen 2x/dag langskomen en hen de nodige knuffels en liefde geven.
Maak me vooral wat zorgen om Filou die voor het eerst echt alleen zal zijn, die zal ons hard missen !
Ik hoop dat we vanaf woensdag dan ten volle kunnen verder werken aan de vriendschap tussen Filou en Nanou. Ik begin het steeds wat moeilijker te hebben met Nanou dit "opgesloten" zit, ik hoop dat ik haar snel kan laten opnemen in ons gezin en een echte salonpoes van haar maken ipv een hordeurpoes :)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Cari »

Fijne dagen en daarna gewoon weer verder met een frisse kijk op de zaak ;-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door EliekeTips »

Misschien ook wel goed dat er even wat dagen tussen zitten. Wie weet gaat het als je terug bent iets soepeler.
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

We're back :-)

Afbeelding

Ik heb de indruk dat er minder spanning hangt. Nanou is minder gefixeerd op wat filou uitsteekt. Filou heeft precies ook minder schrik.

Een voorbeeld:

Filou zat gisteren buiten en Nanou zat aan het raam. Filou kwam miauwen om naar binnen te komen voor het raam. Normaal volgt Nanou dan iedere stap naast hem langs de andere kant. Nu bleef ze gewoon zitten. Wanneer we het raam op een kier zetten stak filou ook zijn pootje ertussen om naar binnen te komen. Nanou ging plat op haar buik liggen. Jammergenoeg wel in aanvalspositie. Maar toch was er iets anders dan bijvoorbeeld vorige week.. We blijven dus hopen!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Dinky »

Fijn dat je weer terug bent :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Cari »

Leuke dagen gehad en even helemaal afgekickt van 'moeilijke' poezen ;-)?
Wat zeggen je ouders over de afgelopen dagen?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Cari schreef:Leuke dagen gehad en even helemaal afgekickt van 'moeilijke' poezen ;-)?
Wat zeggen je ouders over de afgelopen dagen?
Heel leuke dagen gehad, met weinig slaap en prachtige boswandelingen gemaakt. Heb er echt van genoten. Wel mijn lieve poesjes enorm gemist!

Mijn pa is 2x/daags, soms 3x geweest. Hij zei dat de poezen rustig voor elkaar aan de hordeur zaten en eigenlijk niets deden naar elkaar.
Vanmorgen waren ze ook flink bezig, neus aan neus snuffelen, Filou rok zich uit tegen de deur en Nanou zat er bij gewoon te kijken naar hem :)
Plaats reactie