Poes verliest urine

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Kwibuspumba
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 okt 2014 17:18

Poes verliest urine

Bericht door Kwibuspumba »

Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd of jullie iets in mijn verhaal herkennen of eventueel tips hebben!

Kwibus is een 6 jarige poes en is al haar hele leven bij ons. Sinds een aantal weken, verliest ze overal in huis druppeltjes urine. Waar ze heeft gezeten/gelegen liggen hele plekken/plasjes urine. De urine ruikt ook erg sterk. Ze gaat regelmatig op de bak en plast hier ook op!
Nu ben ik al 3 x naar de dierenarts geweest met d'r maar helaas nog niks wijzer. Er is een echo en er zijn foto's gemaakt van d'r buikje, er was in d'r blaas en in een nier een vaag wit plekje te zien, 3 dierenartsen hebben er naar gekeken, maar ze kunnen niet zeggen of het iets is en wat het is..
Kwibus heeft pijnstilling gehad(vloeibaar) antibiotica (injectie) en ontstekingsremmer (injectie). Helaas werd het alleen maar erger en ben ik weer terug gegaan. Ze heeft valium injecties gekregen die we zelf moesten geven, hier werd ze erg suf van. Ook dit hielp niet en na een week weer terug op controle. De blaaswand was nu wat minder gespannen en de urine was er wat makkelijker uit te drukken. ( wat eerst onder narcose niet eens lukte)
Advies om 3 dagen door te gaan met de valium injecties in een lagere dosering, tabletjes voor de blaaswand en dieet voer van hills tegen blaasgruis. Zo gezegd zo gedaan, al met al, nu een week later, is er helaas nog niks verandert en heeft t ons al een hele hoop geld gekost.. Maar goed, heb het er voor over, als het maar beter word! Dit is voor haar niks, maar voor ons ook niet!

Lang verhaal, maar ik ben erg benieuwd of iemand er iets in herkent en misschien ideeen heeft wat het zou kunnen zijn. De lucht in huis is niet te harden, blijf maar poetsen en dweilen, maar de lucht draagt ze ook in haar vacht.

Ben erg benieuwd naar jullie reacties!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7742
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes verliest urine

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.
Ik heb hier geen ervaring mee dus kan je niet echt helpen maar ik miste eigenlijk het urine-onderzoek in je verhaal. Is die wel gedaan? (Ik mag aannemen van wel als er foto's en echo's gemaakt zijn en antibiotica en allerlei andere medicijnen meegegeven worden. Pijnstilling toch geen metacam of andere 'cam-familie, hé?)
Laatst gewijzigd door Rik op 22 okt 2014 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes verliest urine

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
is er algemeen bloedonderzoek gedaan en wat waren de waardes..?
is er urine onderzocht en blaasgruis gevonden?

ik begrijp dat er geen diagnose is,
ze heeft ontstekingsremmende pijnstilling gehad (metacam/novacam/meloxidyl..?), antibiotica en valium.

ik begrijp dat de situatie intussen niet verbetert.. tijd voor een second opinion?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Kwibuspumba
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 okt 2014 17:18

Re: Poes verliest urine

Bericht door Kwibuspumba »

Urine onderzoek is er inderdaad gedaan! De eerste x zaten er redelijk wat eiwitten in d'r urine en klein beetje bloed, maar geen kristallen. Laatste x waren er hele kleine kristallen te zien, vandaar t dieetleer voor blaasgruis.
En als pijnstilling heeft ze metacam ja.. Niet goed??!
Bloedonderzoek zou de volgende stap zijn, mocht het niet verbeteren, hier zouden wel hoge kosten aan verbonden zijn werd gezegd en hele kleine kans dat er hierna wat gedaan kan worden.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7742
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes verliest urine

Bericht door Rik »

Wij zijn hier op het forum niet zo dol op Metacam omdat het nogal wat met de nieren doet. En aangezien Metacam eigenlijk sowieso niet aan nierpatiëntjes gegeven mag worden, mag je het eigenlijk niet eens geven voordat er een bloedonderzoek heeft plaatsgevonden. DA's schrijven het echter (te) makkelijk voor zonder hierop te controleren. "Senioren screening kat" (Spotchem meeting) kostte hier 108,- excl. consult. Ik weet niet of dat in eerste instantie voldoende zou zijn of dat er een uitgebreidere meeting zou moeten komen. En hmmmmm... een kleine kans dat er hierna wat aan gedaan kan worden (?) lijkt mij een beetje naïef. Dat hangt er natuurlijk vanaf wat er dan gevonden zou worden.

Waarvoor was overigens de pijnstiller/Metacam? Had (of heeft) ze pijn? Of werd er gedacht dat de druppeltjes urine door pijn zou komen? En valium? Lijkt mij meer een soort symptoombestrijding (voor gedrag) dan een oplossing. (Maar ok, ik ben geen DA)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kwibuspumba
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 okt 2014 17:18

Re: Poes verliest urine

Bericht door Kwibuspumba »

Vreemd dat dat zo snel gegeven wordt dan inderdaad! Aangezien er een plekje te zien was in d'r nier..
Goede vraag of ze pijn heeft.. En valium is gegeven om d'r blaaswand te doen ontspannen en om haar wat rustiger te krijgen doordat het misschien door stress veroorzaakt kan zijn.
Heb trouwens ook een feliway verstuiver aan moeten schaffen op advies van de da..
Ze krijgt nu 2 x daags een tabletje (voedingssupplement) voor de blaas, 1x daags metacam en dieetvoer
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7742
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes verliest urine

Bericht door Rik »

Ok, bij de valium kan ik me inderdaad wel wat voorstellen maar ik zou met de Metacam wel direct stoppen (tenzij de DA daar een hele goede reden voor kan geven). Als er geen pijnindicatie is en het dus de afgelopen weken sowieso niet geholpen heeft dan kan Metacam in dit geval meer kwaad dan goed. Bij mij werd het zelfs meegegeven toen mijn nét met nierfalen gediagnosticeerde poes wat minder goed at. "Je moet kiezen uit twee kwaden" (niet eten vs meer nierfalen door Metacam) werd er naderhand gezegd. Nou... na wat onderzoek zijn er dus echt wel alternatieven voor pijnbestrijding (en eetlust). En aangezien notabene op de bijsluiter staat dat het niet aan nierpatiënten gegeven mag worden staat het bij mij in de kast in geval van terminale noodgevallen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes verliest urine

Bericht door Adriana »

overleg even met je dierenarts over die eiwitten in haar urine en mogelijk nierfalen.
bloedonderzoek is niet goedkoop maar de enige manier om snel te weten of haar nieren nog voldoende functioneren en of ze niet rapido aan nierdieet en wellicht medicatie moet.
heeft de da niets gezegd over die sterkte urinegeur? drinkt ze eigenlijk wel genoeg en hoeveel plassen per etmaal?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Kwibuspumba
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 okt 2014 17:18

Re: Poes verliest urine

Bericht door Kwibuspumba »

Ze drinkt genoeg naar mijn inzien. Niet minder als voorheen.
Ik heb aangegeven dat de urine zo sterk ruikt, maar hier ging de da verder niet op in.
Ik moest nu eerst het dieetvoer en de tabletjes 2 weken aankijken en mocht het dan nog niet over zijn, weer contact op nemen. Hoop zo dat het minder word voor haar, is zonde m'n meisje!
Dan ga ik inderdaad aangeven of er naar de nieren gekeken kan worden, mits de kosten niet te hoog op gaan lopen, aan gezien het echt al heel veel geld gekost heeft nu. Alles over voor d'r, maar dan moet het financieel ook haalbaar zijn..
Plaats reactie