Mijn kat is geprikt op schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door castratenkoor »

Veel succes en sterkte toegewenst. Zal wel even slikken zijn hem morgen achter te laten. En daarna zullen de dagen tot vrijdag traag voortschrijden.

Ik denk aan jullie en duim voor jullie!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door BloemTetsu »

Succes morgen en sterkte de komende dagen.
Zet hem op Enzo!
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
daytir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2012 12:19
Contacteer:

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door daytir »

Heel veel succes met Enzo Adriana , hoop dat de dagen snel voorbij zijn als je hem moet achterlaten , en dat de behandeling een succes mag zijn :thup:
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door artemis »

Hier ook met de gedachten bij Enzo! Normaal heeft hij vandaag zijn prik radioactief jodium en is het daarna gewoon wachten tot hij wat minder straalt om terug onder de mensen te mogen komen.

Komt goed!
Cerna

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Cerna »

Moeilijk om je kat zo lang te moeten achterlaten (ik vond twee dagen zonder Noa al verschrikkelijk).

Veel sterkte! (en jongens ga vrouwtje maar lekker verwennen!)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

danksedanks voor jullie lieve berichtjes.
tja, Enzo afgeven en achterlaten vond ik ook deze keer weer hartverscheurend. in de auto ging het vrij goed, hij heeft daar zelfs de kattenbak gebruikt en zit, in tuig en kort aangelijnd op mijn schoot. t is een behoorlijk eind dwars door Nederland rijden en we zijn alles bij elkaar van 11 - 15 uur bezig geweest.

gelukkig kwam ik er net op tijd achter dat ze houtkorrels in de kattenbakken doen daar en daar is Enzo panisch van. dus ook 'eigen' bak met klompvormende korrels mee. plus de rest van de uitzet en geen voer waar vis in zit en dat was een hele uitzoekerij. twee flessen met vers slootwater en eigen drinkbak. en schoonmaken met heet water zonder afwasmiddel graag..

vrijdagmorgen weer ophalen en aantal dagen zonder mijn lieve knorrende vosje.
k moet er even doorheen en het was de beste oplossing om nu in een vroeg stadium opnieuw in te grijpen. word vanavond gebeld over de uitslag van de scan, ben benieuwd hoeveel zwerfweefsel er nu weer zit en of zijn andere schildklierlob nog schoon is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Kattebeest »

Ach Adriana, het is inderdaad heel naar om hem daar achter te laten.

Kan goed zijn dat ze vanavond pas laat bellen. Zat juni vorig vanaf 20.00 uur naast de telefoon en ze belden (AH) rond 22.00 uur. Maken lange dagen daar.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door artemis »

Was hier ook moeilijk en emotioneel dat achterlaten...
Het jodium wordt daar toch meteen na de scintigrafie toegediend neem ik aan Adriana?

Ik had toen droog- en wat natvoer meegegeven maar Pappie wou geen brokjes eten na de behandeling. Blijkbaar kan het keeltje wat stroefjes aanvoelen de eerste dagen vandaar beter nat. Maar dat hadden ze in Gent natuurlijk snel in de gaten.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

ben al gebeld en het is erger dan ik op grond van de t-4 en het voelen van de Goudse da vermoedde.
niet alleen zwerfweefsel in de borstholte maar ook tumorweefsel in de overgebleven schildklierlob.
dat zou als ik had gewacht met een jaartje dus weer ernstig ontspoord zijn met mogelijke nierschade en ook nog slecht voor zijn hart. dus ben wel gesterkt in de beslissing om nu in te grijpen, nu zijn t-4 nog (maar) 70 was.
hij is intussen behandeld en moet in zijn hok zijn straling de komende dagen zo veel mogelijk, veel plassen dus, kwijtraken.
hij heeft voornamelijk natvoer in een aantal smaken meegekregen en ook wel brokjes. en ze moeten het gewoon opdienen, dan kiest hij zelf wel wat-ie lekker vindt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Kattebeest »

Hoe gaat het met Enzo?
Een dikke (en verboden ;-)) knuffel vanaf hier!
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

jahaaaa, sinds 14.00 uur weer thuis en ik kreeg in de spreekkamer al 40 bonkkopjes en hij kroop onmiddellijk in mijn nek.
de rakkers waren verbaasd en hebben hem het eerste half uur overal gevolgd en aan hem gesnuffeld. nu is het redelijk rustig.

heb de technetium scans gezien en het was erger dan we op grond van de t-4 waarde vermoedden. heb ook de scan van 5 jaar geleden gezien en dat was helemaal bar en boos.
één keer per 3/4 jaar komt er een dier voor de tweede keer..
maar ik ben er niet gerust op dat hij in de komende 5 jaar niet weer tumor weefsel aanmaakt.. drie keer komt niet voor zeggen ze in de Lingehoeve, maar Enzo is uitzonderlijk jong met deze tak van sport begonnen en hij is 15 als hij voor de derde keer..... maar dat hoop ik dus niet - niet - niet!
troost is dan wel dat ik naadloos met carbimazol aan de slag kan en zal aantekeningen maken over hoeveel en hoe frequent. hij had er geen bijwerkingen van en was aardig aangekomen. dat is er nu allemaal weer af, hij was ook een paar ons afgevallen intussen..
gelukkig mag hij nu weer vis/kip eten en (kijk even om) ze liggen alle drie op de bank lekker in de zon.
4 weken poep/plas bewaren (van alle drie dus) en verder valt het mee want hier geen kleine kroostjes en zelf niet zwanger.
heb jullie knuffels doorgegeven en in zijn oortje gefluisterd dat we met hem hebben meegeleefd.. en blij zijn dat hij weer heerlijk thuis is!

verder was het maar goed dat F. een kattenbak voor Mies in de auto heeft staan want Enzo heeft onder het rijden uitgebreid zijn darmen geleegd en geplast.
urine zag behoorlijk geel, dus erg geconcentreerd-> weinig gedronken.. dus ook geen spuitjes..
en waarschijnlijk ook geen haarbalvet gehad en natuurlijk heel weinig bewogen..
dat ging vorige keer stukken beter, ben intussen al met spuitjes favo slootwater aan de gang geweest..
oeieoei dacht ik en erger...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Cerna »

Fijn dat Enzo weer thuis is en jou "kennende" krijg je hem wel weer op de rit. Hopelijk de allerlaatste keer (ook voor je portemonnee :smile: ).

Hoe weet je of er tumorweefsel is of is dat altijd bij schildklierproblemen (heb er zelf geen last van voor zover ik weet, maar ik dacht pas bij Cerná iets van een bobbel te voelen net onder de keel en ze is soms zo vreemd aan het slikken, alsof er iets in de weg zit. Dierenarts??)?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Dinky »

Yeah Enzo weer lekker thuis bij vrouwtje die hem als geen ander kent en de broertjes :edance: Nu maar weer lekker bijkomen en je in de watten laten leggen Enzo. Maar Adriana kennende gaat dat helemaal goed komen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

Cerna schreef:Hoe weet je of er tumorweefsel is of is dat altijd bij schildklierproblemen (heb er zelf geen last van voor zover ik weet, maar ik dacht pas bij Cerná iets van een bobbel te voelen net onder de keel en ze is soms zo vreemd aan het slikken, alsof er iets in de weg zit. Dierenarts??)?
verhoogde t-4 bij bloedonderzoek is voor zover ik weet altijd (doorgaans goedaardig) tumorweefsel, of in de schildklierlobben of in de borstholte. dat laatste heet zwerfweefsel of ectopisch in het jargon.
soms kun je het als da voelen bij de schildklieren maar deze afgelopen keer kon niks worden gevoeld en was die enige overgebleven schildklier toch behoorlijk donker op de technetium scan.
op basis van de matige verhoging van 70 was het vermoeden dat het mild zou zijn.
maar het ging in een jaar wel van 35 naar 70 en ik vond die stijging zo fors dat ik heb voorgesteld nu in te grijpen. minder grote dosis want nog maar weinig tumorweefsel, dacht ik en dat was dus niet zo.
en het stijgt steeds harder en er zijn grenzen aan medicatie, ik bedoel je kunt de dosis ivm de bijwerkingen niet blijven ophogen.
nu zijn schildklierkatten doorgaans behoorlijk senior muv Enzo die op zijn vijfde al van de partij was..
hij heeft minder gekregen dan de eerste keer maar zeker niet weinig.

er bestaat de indruk dat de schildklierproblemen toenemen (of werd er voorheen veel gemist...?) en heel vreemd, niet egaal verspreid over Nederland.
naar de oorzaken wordt nog steeds gezocht, wilde veronderstellingen maar weinig echt harde, goed onderbouwde conclusies.

gelukkig is mijn lieve vosje weer thuis en gelijk in de verzorging opgenomen. spuitjes verrukkelijk slootwater, vers aangevoerd en natvoer in verschillende smaken. hij mag weer alles eten en Zooplus heeft afgelopen week een rijkvoorziene doos laten bezorgen!
zijn urine moet zo snel mogelijk weer bleek geel en geurloos worden en ontlasting komt er dan wel achteraan..
broertjes hebben weer gezag boven zich.. en ik hoop dat Enzo komende weken snel herstelt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door castratenkoor »

Wat fijn dat het achter de rug is voor Enzo. Ik hoop dat hij snel opknapt en weer terug wat aankomt.
Heerlijk weer thuis, wat zal hij blij zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie