Mijn kat is geprikt op schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
daytir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2012 12:19
Contacteer:

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door daytir »

Deze morgen weer haar pilletje gegeven , gaat niet zonder veel moeite.
Makkelijk is het niet om haar iets te geven , moet wel haar voorste pootjes in een dik dekentje doen, anders heb ik zeker krabben.
Vandaag ging haar nat voer niet zo goed binnen , ze is andere lekkere gewoon , maar mag helaas niet.
Ik moet me aan de da haar voorschrift houden als ik het goed wil doen.
Wordt rond 11 uur gebeld want heb nog een paar vragen, hier is het echt duimen dat het goed mag gaan.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

let op dat ze blijft eten!

ik vind de dosis vrij hoog en mijn ervaring is dat je het veel beter over het etmaal kunt spreiden.

bovendien is mijn ervaring dat je niet met de volle mep moet beginnen maar heel langzaam moet opbouwen want het systeem moet eraan wennen en dat gaat niet van de ene op andere dag.

wat was haar t-4-waarde? en heb je de bijsluiter zelf ook gelezen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
daytir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2012 12:19
Contacteer:

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door daytir »

Ze moet 2 x daags een tabletje hebben van 2,5 mg Adriana.
Op 2 oktober moet ik terug om te kijken hoe het gaat en dan zou het kunnen gebeuren dat ze al minder mag.
Ik volg nu wat de da zegt , voorlopig eet ze goed van haar nier dieet , ook haar brokjes en natvoer.
Moet alleen zien dat ze niet vermagerd, anders moet ik haar bellen.
Indien het moeilijk gaat om de pilletjes in te geven had ze het over een soort zalf wat in de oorschelp moet worden gesmeerd, ben de naam even kwijt.

Heb de waarden allemaal binnen , maar weet niet waar ik moet gaan zoeken , er staat zoveel op , en T3 en T4 waar moet ik dat allemaal gaan zoeken , zie het echt niet staan , het zijn 2 pagina's , van de urine en van het bloed :oops:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

fijn dat ze goed van haar nierdieet eet en ze zou moeten aankomen.
er is carbimazol oorzalf, dat is erg duur en geeft vrij snel huidbeschadigingen.
er zijn mensentabletjes carbimazol en je da mag die voorschrijven als de thiafeline niet goed gaat..

er is vitakraft kauwstaafjes en de gele variant is het zachtst. supers zoals AH en Jumbo verkopen die. beetje spuug of water, pilletje erin, eerst stukje zonder (even kneden) en dan stukje mèt! knappe poes roep ik dan altijd..

je kunt de waardes naar mij sturen, zal je mijn e mailadres pb'en als je wilt.
dan kan ik even meekijken hoe ernstig die nieren en schildklier zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Poezelpoes
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2014 15:23

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Poezelpoes »

Hoi Daytir

Ik heb onlangs mijn poes van 15 1/2 zo'n radioactieve jodiumbehandeling laten doen en het ziet er uit alsof het aanslaat. Ze is weer de oude poespoes.
Voor zo'n behandeling hoef je niet bang te zijn. De radioactiviteit voor beest en baas valt heel erg mee.
Nu moest ik tot die behandeling wel de poes medicatie geven om alle bloedwaarden weer op peil te krijgen, wat vereist is voor die behandeling. Zeker de nierwaarden.
Ik ben toen begonnen met 2x daags Thiafeline, maar de poes was moeilijk te pillen. Dwangvoeren is bij haar echt geen optie.
Uiteindelijk de Hills Y/D geprobeerd zonder extra medicatie. Dat at ze gelukkig.
Na 6 weken aan het speciale voer waren haar t4-waarden van 75 naar 19,4 gegaan.
Alle andere te hoge bloedwaarden waren na die 6 weken ook weer optimaal. Geen hartruisje meer.
Het nadeel van Hills Y/D bij mijn poes was dat ze daarvan na een aantal weken een verschrikkelijke voedselallergie kreeg met heel veel jeuk en krabbelen tot bloedens toe.
Vlak voordat ik naar de behandeling ging zat ze ze zelfs helemaal te trillen van de jeuk.
Ook had ze van die diepzwarte keiharde drollen, wat normaal bij haar donkerbruin en niet zo hard is.
Waarschijnlijk omdat het voer bijna totaal bestaat uit plantaardige bestanddelen, terwijl een kat echt toch een vleeseter is.
Nu moet ik wel zeggen dat mijn poes wel vaker een voedselallergie heeft gehad. Ze kan slecht tegen kip.
Dus die poes van jouw hoeft daar natuurlijk geen last van te hebben.
Het nadeel is inderdaad dat ze echt, maar dan ook echt niets anders mogen eten als Y/D.
Toch weet ik niet wat dat voedsel op de lange duur met een kat doet, aangezien ik nergens echte testresultaten op internet kon vinden. Voor mij was het puur een overbrugging naar die behandeling toe.
De bestanddelen in dat voer is toch niet wat een kat behoord te eten.
Zo'n radioactieve behandeling vind ik toch de beste optie.
Die van mij mocht na de behandeling weer normaal voer, en dat vond ze wel lekker.
Die heeft staan bunkeren. Niet te zuinig.
Dus hierbij mijn ervaring met Y/D.

Maar wat Adriana zegt zou ik proberen. Pilletje verstoppen in iets lekkers.
Of Easypill proberen. Dat is een kneedbare substantie speciaal voor het verpakken van pilletjes voor moeilijke katten en honden.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

daytir, heb intussen gereageerd via de buiten mail.
nierwaardes zitten onder de bovengrens van de referentiewaardes, zullen wat stijgen als ze goed is ingesteld en weer dalen met nierdieet. dan blijven ze waarsch binnen de referentie.
schildklierwaarde kan ik in het overzicht niet vinden, missch apart gemeten en op andere lijst.
dus nog even navragen met referentiewaardes.
over gpt/alt navragen bij je dierenarts want fors aan de hoge kant..

ja, easypill is ook goed spul om pillen in te verstoppen maar veel duurder en slechter te verkrijgen. iedere beetje redelijke super heeft vitakraft staafjes, 4 per verpakking. de gele zijn het zachtst en kneden makkelijk.

p.s. over y/d
mijn dierenartsen waren bij nader inzien niet enthousiast en zagen geen geweldige resultaten en als je internationaal naar ervaringen kijkt dan lopen die heel erg uiteen.
bij jou is de schildklierwaarde behoorlijk gezakt maar ten koste van een paar lastige problemen als allergie en ontlasting/verstopping.
> 1.000 euro is een smak geld en niet iedereen kan dat ophoesten.. zelf heb ik er heel erg tegenaan gehikt maar met Enzo was er geen ontkomen aan en zonder behandeling had hij niet meer geleefd.
hij was een erg zwaar geval, vandaar dat hij nog een keer in de herhaling moet.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
daytir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2012 12:19
Contacteer:

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door daytir »

Heb het juist gelezen Adriana , antwoord heb ik je gegeven.
Maar moest dringend weg, nu nog even op Enzo Letten.
Had iets op gegeten in de tuin , dus met spoed naar het ziekenhuis geweest.
Bedankt voor het nakijken Adriana.
En ja , ik heb ook een Enzo :-|
daytir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2012 12:19
Contacteer:

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door daytir »

Ook bedankt Poezelpoes , maar niet iedereen heeft de mogelijkheden om een modium behandeling te laten doen , dus ik hoop dat het op deze manier lukt.

Met een easypill , dat hebben ze hier vlug door , heb geprobeerd met de Malt pasta , dat eet ze zo verschrikkelijk graag , en mocht van de DA, maar helaas , ook niet dus.

Heb nu een nieuwe pillenschieter en dan ging nu heel goed , ik laat er steeds 12 uur tussen.
Poezelpoes
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2014 15:23

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Poezelpoes »

Ja, helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid om een jodiumbehandeling te doen.
Het zou veel goedkoper en daardoor toegankelijker gemaakt moeten worden voor iedereen.
Maar omdat je al eerder op het forum er over gehad had dacht ik dat dat een optie voor je was.
Mij heeft het ook de volle mep gekost bij de Lingehoeve.
Qua kosten kun je eigenlijk beter naar Gent.
Daar is het 675,- in plaats van 1179,- bij de Lingehoeve.
Ik vond het gewoon niet fijn om mijn poes in het buitenland achter te laten.
En voor Gent heb je ook nog een inenting voor hondsdolheid nodig.
Anders behandelen ze de poes niet.
daytir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2012 12:19
Contacteer:

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door daytir »

Dan komt het al ver overeen met de lindehoeve als je dat ook nog moet hebben Poezelpoes.
We hebben ook geen wagen , dus alles moet met openbaar vervoer.
Tot hiertoe gaat het redelijk goed met haar, dus we blijven duimen.

Heb gehoord dat het de wet is hier in Nederland dat ze zoveel vragen, bij dierenartsen en ook op de dierenvoeding.
Ik kom uit België, maar woon al een paar jaar in Nederland, en het verschil is enorm groot in de prijs.

Ik hou haar gewicht goed in de gaten zodat ze niet verder vermagerd.
Toch nog bedankt voor je uitleg ;-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

Gent is een onderwijsinstelling/universiteit en dus overheid en dus gesubsidieerd.
Lingehoeve is een zelfstandige dierenkliniek en onderschat de maatregelen niet die ze hebben moeten nemen (en bouwen..!) voordat ze toestemming kregen om die behandelingen uit te mogen voeren..
we hebben over beide instellingen goeie ervaringen op het forum staan en intussen zijn we hier Enzo aan het vetmesten met carbimazol (twee tot drie maal per etmaal heel klein flintertje in wat vitakraft werkt het beste!) en je ziet aan zijn gedrag dat het aanslaat.
probleem is dat Bolletje van Enzo's krachtvoer meesnoept, dus die moet erna dan maar weer afvallen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
daytir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2012 12:19
Contacteer:

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door daytir »

Ik heb heel goed nieuws gekregen van de DA.
Urine heeft een hele goede concentratie, nieren zijn helemaal goed.
Lever is ook een heel stuk beter.
Maar nu zijn de waarden van de schildklier te laag , waardoor ze zo loom is.

Ik mag nu minderen met de medicatie , de ene dag eentje , de andere dag twee, en zo verder gaan.
Binnen 3 weken moet ik terug gaan hoe het dan met de waarden gaat , en misschien kunnen we naar eentje per dag .
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Kattebeest »

Weet niet of het er morgen van komt een berichtje te schrijven.
Adriana, dikke knuffel alvast voor Enzo :kissykissy: . Vrijdag alweer thuis en hoop dat de ra behandeling weer goed aanslaat!

Duimen draaien vanaf dinsdag volle toeren!
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

Afbeelding..dinsdag naar Lingehoeve voor ra jodium behandeling

mijn lieve vosje Enzo er maar even bijgehaald.
dank jullie wel (met veel prrrrts van een knorrende Enzo naast me) voor jullie ( ;-) nancy, artemis, marjoleine ;-) ) goeie wensen voor Enzo.
dinsdagmiddag aanstaande brengen we hem naar Lienden tot vrijdagmiddag.
zijn logeerpakket is bijna compleet, morgen nog even bellen over zijn slootwater en tarwegras!

carbimazol was een groot succes en pak van mijn hart dat het gelukt is tabletjes (5 mg) te regelen. uiteindelijk heeft hij totaal per etmaal minder dan 1 mg gekregen in twee of drie giften, s mo, avonds en soms midden op de dag.
doseren was lastig want je kunt tot een kwart redelijk doorknippen, kleiner wordt gruisjes. maar ik merkte al vrij snel als het te veel was, dan zag ik hem niet meer en at hij niet. dat trok binnen een dag gelukkig weer bij.
intussen is hij zwaarder geworden en heeft ander gedrag. hij komt veel vaker uit zijn schulp om beknuffeld te worden, is veel meer zichtbaar. en hij eet beter.

ben er redelijk rustig onder, zij het dat ik de betr da zal vragen toch erg voorzichtig met hem te zijn!
vorige keer kregen we een opgewekte, heel actieve Enzo terug en dat zal deze keer ook wel weer zo zijn.
de broertjes zullen hem missen maar niet zo erg als onderling.. (.. meer knuffels beschikbaar...!!) en dan hoop ik dat het nu de komende jaren medisch rustig wordt..
en dat hij kan gaan genieten zonder opgejaagd gevoel of gebitsklachten of noem maar op! en ik hoop dat hij wat molliger wordt want zo graatmager vind ik zo'n naar gezicht.
hij is nu in goeie conditie, poezeltjezachte vacht en luid knorrend, dus goed in zijn vel.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Dinky »

Fijn dat het zo goed gaat met Enzo, maar wat wil je met zulk toegewijd personeel ;-)
Hoop voor zowel jou als Enzo dat dit laatste polonaise aan zijn lijfje wordt!
Knuffel voor Enzo en goede reis dinsdag naar Lienden.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie