pas op met kattenkleedjes ivm materiaalaantasters.

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

pas op met kattenkleedjes ivm materiaalaantasters.

Bericht door achtpuntzes »

Hoi :)

ik heb iets te melden, maar ik schaam me er een beetje voor. maar ik kan er niets aan doen, en ik wil toch even waarschuwen voor het volgende:

als eigenaar van 3 katten (zelf denken ze er overigens anders over denk ik) staat mijn huis vol met krabpalen, kattekleedjes en dergelijke. regelmatig koop ik een kattenmand of iets dergelijks.

zo ook een jaar of 3 geleden. een kleedje bij de action in Den Bosch, 4,95 euro, best groot, en gevuld met wol. in een hoek gelegd, de katten gingen er (in eerste instantie) graag op liggen.

toen ging ik poetsen, kleedje van zijn plek gehaald, en ik schrok me te pletter: ongeveer 50 zwarte kevertjes en rupsjes zaten onder/op het kleedje. ik heb het meteen opgeruimd, grondig schoongemaakt. het bonnetje had ik niet meer, en het was toch maar 4,95 euro. geen aandacht meer aan besteed.

het begin van dit jaar heb ik in mijn huis weer een aantal van die kevertjes gezien. stuk of 5 over een langere periode. ik heb ze gedood en opgeruimd. een paar maanden later (vlak voor de zomer) zaten er in sommige kledingstukken wat kleine gaatjes, en toen heb ik ook weer een paar rupsjes aangetroffen bij het schoonmaken. huis grondig gepoetst, maar ik zag steeds meer rupsjes.

2 weken geleden heb ik mijn huis grondig onderzocht, van boven tot onder, kattenkleedjes uitgeklopt, krabpalen uitgeschud, enzovoort. ik vond heel veel rupsjes. ik had een ongedierteplaag in huis.

dus ben ik onderzoek gaan doen met wie ik te maken had, en het bleek de tapijtkever te zijn. een onschuldig beestje dat stuifmeel van bloeiende planten eet, maar de larven zijn dus wel schadelijk: op het menu staat alles wat van organische afkomst is, dus de vloerbedekking, kattenkleedjes, klimpalen, mijn kleren....

inmiddels heeft de ongediertebestrijding mijn huis gedaan, kosten: 90 euro (viel mee), een aangevreten vloerbedekking, en wat kleding met gaatjes.

ik zou willen adviseren om een zojuist gekocht kleedje eerst te wassen op 60 graden, alvorens je het je katten voorschotelt (ga ik dus zelf doen), en op te passen met erg goedkope klimmeubelen, want ik wens niemand toe wat ik dus in huis heb gehaald.

gelukkig ben ik er weer van af! (katten tijdelijk elders ondergebracht, natuurlijk ivm met hun gezondheid)

zijn er hier mensen die eenzelfde probleem hebben gehad? (en er voor durven uit te komen?)
volgens de ongediertebestrijder (Wespro) komt dit regelmatig voor, maar de mensen die dit treft houden het over het algemeen voor zichzelf (begrijpelijk)

en wat is de mening van de rest over deze dreiging waar ik melding van maak?
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: pas op met kattenkleedjes ivm materiaalaantasters.

Bericht door Nikki2309 »

Fijn dat je dit laat weten en ik vind het niks om je voor te schamen. Ik denk niet dat vele denken dat iets nieuws eerst gewassen moet worden, tenminste ik niet.

Maar als ik het goed begrijp heeft dit dan in het action kleedje gezeten?
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: pas op met kattenkleedjes ivm materiaalaantasters.

Bericht door achtpuntzes »

@ Nikki:

100% zeker.

de kevers vind je normaal niet in huis, en zeker geen 25 op een en hetzelfde kleedje. de kevers leggen eitjes (enorm veel) op plaatsen waar de larven zich kunnen voeden, en spoeden zich dan weg uit huis.

de larven van de tapijtkever zijn in eerste instantie nuttige dieren. het zijn opruimers, die kadavers opeten, in vogelnesten zitten waar ze veren ruimen en dergelijke, maar ook hebben ze zich heel goed aan de mens aangepast, en ze doen het heel goed in je huis als ze er eenmaal zitten, waar ze dus overschakelen op zaken als katteharen, wol, textiel, vilt, leer, ingedroogde etensresten (vers blieven ze niet, de enige plaats waar ik ze niet vond was de keuken) zo ongeveer alles wat organisch is. ze vermeerderen zich sneller als dat je ze met schoonmaken kunt opruimen. (ik weet er inmiddels alles van)
Laatst gewijzigd door achtpuntzes op 29 sep 2014 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: pas op met kattenkleedjes ivm materiaalaantasters.

Bericht door Dinky »

Pfff wat een gedonder heb je ermee gehad zeg!
Heb het zelf niet meegemaakt gelukkig…
Ongedierte dat hier wel eens rondloopt zijn zilvervisjes (en veel steekmuggen, sla er dagelijks meerdere dood zeker laatste week. Denk vorige week wel 40 doodgeslagen en nu dagelijks stuk of 4/5)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: pas op met kattenkleedjes ivm materiaalaantasters.

Bericht door Kattebeest »

Ach, lekkend serredak. Van de zomer lag (bleek achteraf) een dode tortelduif op dak. Waar regen door kan daar kunnen ook maden door ontdekte ik ;-) .

Is de tapijtkever hetzelfde als de museumkever? Die laatste vind ik hier ook af en toe in huis. Ze zaten er al toen ik er kwam wonen. Huisje is ruim 60 jaar oud en veel oud spul in huis. Ze zitten inderdaad graag in en op textiel.

De museumkever is de grootste schrik van een natuurhistorisch museum, zorgen voor vraat in de collecties. Alle geprepareerde dieren gingen volgens een strak schema enige tijd in de diepvries, helpt ook.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: pas op met kattenkleedjes ivm materiaalaantasters.

Bericht door Nikki2309 »

Dit is voor mij wel een reden om geen kleedjes of kussentjes meer te kopen bij de action. Ik ben groot fan van deze winkel maar zoiets kan toch niet.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: pas op met kattenkleedjes ivm materiaalaantasters.

Bericht door Kattebeest »

De vraag is alleen of het daarvan komt. Mijn ervaring is dat larfjes en eier leggende volwassen exemplaren rustige en donkere plekjes opzoeken.
De maden die hier door het dak vielen zaten ook allemaal onder de kattenbak maar kwamen toch echt uit de lucht vallen.

Heb jaren terug bij ah een zak voorgesneden andijvie gekocht. Tijdens het bereiden bleek dat er een oorworm inzat (hoop dat Cindy dit topic niet leest :grin: ). De ene action is de andere niet, en de ene partij kleedjes verschilt ook van de ander. Alleen wat alert zijn en in de wasmachine of diepvries leggen bij twijfel.

Larven en eitjes van de tapijt- of museumkevers leggen echt wel het loodje bij een wasje van 30 graden. Het zijn geen huisstofmijten o.i.d.

Edit: schep de kattenbak (1 kater, 2 tot 3x per dag uit en is schoon ;-) )
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: pas op met kattenkleedjes ivm materiaalaantasters.

Bericht door achtpuntzes »

inderdaad, tapijtkever = museumkever.

je hebt wat varianten (gewone tapijtkever/museumkever, australische tapijtkever, pelskever en ik denk nog wel meer)

naast wassen (60 graden) helpt het ook om aangetaste dingen een tijd in de vriezer te leggen.

bij mij zaten ze dus in de slaapkamer (kledingkast en onder en in de vloerbedekking), in de poezenkamer (onder en in het vloerkleed en in de krabpalen) in de rommelkamer (vol rommel en stukken krabpaal, waar ik niet zo vaan schoonmaakte) en in de woonkamer (vooral langs de plinten van de muur, maar ook in rieten mandjes op tafeltjes, kattenkleedjes (uitgewassen op 60 graden) en zelfs op de voorkant van mijn boxen (kun je er van af halen, en heb ik uitgeklopt) en zelfs in de naden van het bankstel, die voor het grootste gedeelte uit kunststof bestaat)
Laatst gewijzigd door achtpuntzes op 29 sep 2014 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: pas op met kattenkleedjes ivm materiaalaantasters.

Bericht door achtpuntzes »

bestrijding is relatief eenvoudig en niet duur. voor 90 euro kwam de ongediertebestrijder (Wespro, aangeraden door de woningbouwvereniging) mijn huis volspuiten met een nagenoeg vloeibaar spul.

tijdens en 2 uur na het spuiten mag niemand in huis, ook geen katten, en zelfs geen goudvis. dan mag je er weer in (en de dieren), maar ik heb voor de zekerheid mijn katten 2 dagen elders gedaan (mijn ouders). het spul vervliegt snel, maar een heel klein percentage blijft achter daar waar gespoten, en blijft nog 6-8 weken werken voor ongedierte als insecten, en is dan niet schadelijk meer voor poes, hond mens of zelfs goudvis.

@ kattenbeest:

ik zou het in de gaten houden. klop eens wat kleedjes uit, en kijk goed wat er uit valt. de kleintjes die net uit het ei zijn gekomen zijn wel nauwelijks met het oog te zien, en ook goed in de gaten houden of je geen gaatjes in kleren krijgt, dat is een indicatie dat ze in je kledingkast zitten. en dat zijn de kleintjes. de grotere moeten wat grover materiaal hebben heb ik gemerkt (vooral het sisaltouw van mijn krabpalen had voorkeur bij de grote larven)

overigens heb ik niets tegen de action. het had net zo goed van ergens anders kunnen komen. ik heb tig dingen gehaald bij de action waar nooit iets mis mee is geweest.

en ik ben bezig een onkostenvergoeding te vragen van de action. maar het is drie jaar geleden geweest dat ik het besmette kleedje heb gekocht en het bonnetje had ik meteen al weggegooid, dus ik verwacht er niet zo veel van.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: pas op met kattenkleedjes ivm materiaalaantasters.

Bericht door Kattebeest »

Dank je, hou het in de gaten! Alles wat kruipt en springt ;-) .

Nog geen plaag gehad (afkloppen) en dat lijkt me zeker geen pretje.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: pas op met kattenkleedjes ivm materiaalaantasters.

Bericht door Adriana »

hardstikke goed dat je het even meldt met uitleg en oplossing en hoop dat je er nu voor goed vanaf bent want dat waren wel erg veel huisdiertjes ineens...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: pas op met kattenkleedjes ivm materiaalaantasters.

Bericht door achtpuntzes »

hoi Adriana :)

ik hou van de natuur, zelfs in huis (mn drie poezels) en ik kijk niet op een spinnetje, een zilvervisje of zo, maar dit werd me toch echt te gortig! :shock:
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: pas op met kattenkleedjes ivm materiaalaantasters.

Bericht door nellebel »

hoorde het laatst van schoonmoeders die poetst bij iemand. zij hadden ook een geknoopt kleedje/dekentje gekocht ergens. nog niet gebruikt, geen winter dus opgevouwen ergens neergelegd. toen schoonmoeders het met poetsen aan de kant pakte zaten er allemaal beestjes onder. ik had er nog nooit van gehoord. moest echt goor zijn geweest. zij heeft het kleedje buiten gegooid en het aan die mensen verder overgelaten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: pas op met kattenkleedjes ivm materiaalaantasters.

Bericht door castratenkoor »

Ik heb het ook gehad. Het zat in meerdere langharige kleedjes, niet duidelijk waar de bron was. Alle handdoeken gewassen en schapenvacht en langharige dingen in de vriezer gedaan.

Zaten ook dingen van Action bij - dus wie weet daar de bron, na lezing van dit verhaal.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie