Blaasgruis/Spastische blaas nazorg

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FabianW
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 sep 2014 18:18
Locatie: Noord Holland Noord

Blaasgruis/Spastische blaas nazorg

Bericht door FabianW »

Hi,

Na heel veel gelezen te hebben op dit forum toch maar geregistreerd aangezien ik er allemaal niet gerust op ben wat er nou precies goed is om te doen.

Allereerst bedankt voor alle info die ik hier vandaan heb kunnen halen...! :grin:

Onze (rode) kat Max is nu 2 jaar oud, speelt heel vaak buiten maar helaas getroffen door blaasgruis/spastische blaas met daarbij een fikse blaasonsteking.
Na 2x catheter en paar nachtjes bij de dierenarts is Max weer thuis en moesten we m 2 weken Novacam (pijnstiller/ontstekingsremmer) geven en Diazepam.
Nu heb ik over Novacam al veel dingen gelezen.... maar goed dit hoeft hij nu niet meer te slikken!

Waar het me nu om gaat... we zijn nu 2 weken verder en gestopt met de medicatie.
Helaas leek hij weer in zijn oude patroon te vervallen (mauwen tijdens plassen) dus hebben we direct de dierenarts gebeld.
Die kwam met het advies hem een HALFJAAR op de kalmerende diazepam tabletten te laten staan.

Max is een buitenkat, het lijkt me niet aan te raden om hem met diazepam naar buiten te laten punt 1, en punt 2 een halfjaar op kalmerende tabletten?

Hij is tevens best gevoelig voor stress en verandering... zou hij niet zitten stressen omdat hij per c binnen moest blijven en daardoor zijn blaasje weer opspeelt?

Bedankt voor het lezen, hoop dat jullie wat ideeen/antwoorden kunnen geven :idea:

Plaatje van Max.... met onze andere kater Binkie op de achtergrond :-P

Afbeelding
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis/Spastische blaas nazorg

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
altijd weer verrassend met welke behandelingen sommige dierenartsen sommige problemen proberen op te lossen, half jaar diazepam,..... oink......... :eshifty:

kijk even bij het laatste topic over blaasgruis, als we het hebben over gruis in combi met een stress-blaasonsteking dan zou je goed geholpen zijn met een combi van destress en eurologist, beide van de huisdierendokter.
middelen zijn plantaardig en er zijn een aantal katzels op het forum die daar behoorlijk baat bij hadden..
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=29355

wat precies krijgen je katzels te eten en drinken/plassen ze genoeg?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
FabianW
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 sep 2014 18:18
Locatie: Noord Holland Noord

Re: Blaasgruis/Spastische blaas nazorg

Bericht door FabianW »

Binkie is al 8 jaar en staat op Purina One en af en toe wat natvoer van Whiskas. Met deze kater hebben we nooit problemen gehad. Op dit voer stond Max (de kat met de blaasproblemen) ook, tot nu dan.

Max is 2 jaar en staat nu op Royal Canin Urinary, hij vind t niet zo lekker als Purina maar hij eet het wel...
De diazepam moeten we m voeren met een beetje natvoer (ook van RC urinary). Drinken doet hij ook voldoende.
Max plast wel weer een stuk beter maar niet 'normaal' zie nog vaak kleine beetjes maar hier lijkt wel verbetering in te zitten.
Ook wil hij t nog wel eens naast de kattenbak doen (plassen) in plaats van erin :roll:

Thnx, ga t topic ff doorspitten!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis/Spastische blaas nazorg

Bericht door Adriana »

het kan ook nog zijn dat hij zijn plas ophoudt omdat hij niet tevreden is over aantal en/of staat van de kattenbakken.
algemene richtlijn is een kattenbak meer dan het aantal katzelsd, dus met twee katzels heb je drie bakken nodig op verschillende plaatsen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
FabianW
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 sep 2014 18:18
Locatie: Noord Holland Noord

Re: Blaasgruis/Spastische blaas nazorg

Bericht door FabianW »

Inmiddels weer wat verder...
Helaas ging zijn situatie alleen maar achteruit, paar dagen terug kon hij nog wel plassen... maar alleen maar bloed.
WEER naar de dierenarts welke hem een injectie ontstekingsremmers heeft gegeven tegen blaasontsteking, ondertussen nog steeds op Diazepam en weer terug op Novacam.

Situatie is hierna eigenlijk alleen maar verbeterd, we hebben ook een 2e kattenbak geplaatst in de looproute van de kat, dit heeft ook geholpen.
Alleen hierna ging hij weer aan de diarree.... dus nu ook daarvoor weer een pilletje...

Het lijkt nu allemaal goed te gaan dus Novacam stoppen we weer mee en pilletje tegen diarree moet ook wel gaan werken.
Gelukkig lijkt het nu alleen maar beter te gaan, normale plasjes en in de kattenbak, nooit meer ernaast of wat dan ook... ook gelijk second opinion bij andere dierenarts met meer ervaring met blaasproblemen gehad. Dit word nog vervolgd.

Zodra er weer vorderingen zijn plaats ik het gewoon hier, altijd handig voor mensen om te lezen. Op deze manier heb ik ook veel informatie hier vandaan.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasgruis/Spastische blaas nazorg

Bericht door castratenkoor »

Je kunt hem beter ook blaasgruisdieetvoer geven. Geen Purina One en geen Whiskas meer.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis/Spastische blaas nazorg

Bericht door Adriana »

FabianW schreef:en weer terug op Novacam.

Zodra er weer vorderingen zijn plaats ik het gewoon hier, altijd handig voor mensen om te lezen. Op deze manier heb ik ook veel informatie hier vandaan.
oeps... voor de meelezers missch wel handig om te melden dat we op het forum niet zo dol zijn op een meloxicam-pijnstiller zoals novacam, kan ernstige nierschade veroorzaken!
en om een ontsteking te remmen is ab denk ik het aangewezen middel..

er zijn alternatieven zoals tolfedine en onsior.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasgruis/Spastische blaas nazorg

Bericht door Dinky »

Op basis van de ervaringen die ik heb gezien met eurologist (huisdierendokter.nl) lijkt mij dat een fijner middel dan diazepam+novacam+injectie ontstekingsremmers+diarreeremmers(wellicht diarree door vele zooi die lichaam in komt?).
Gelukkig gaat het nu de goede kant op en is hij hopelijk snel van de zooi af ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie