Sinds een goeie maand hebben wij 2 kittens (2 broertjes) in huis.
We hebben ze uit het asiel gehaald en ze zijn nu ongeveer 3,5 maand oud.
De ene is een achte actieveling, speelt met alles wat hij kan vinden , eet goed en we zien hem groeien.
De andere is veel rustiger, alleen de laatste 2-3 dagen is hij extreem kalm en eet niet zoveel.
Over een tweetal weken was hij al eens serieus ziek. Hij wou niet eten of drinken, sliep gans de tijd en wou zelfs niet geaaid worden. Dit was begonnen een tweetal dagen na zijn eerste vaccin.
We zijn toen met spoed naar de DA geweest en daar bleek dat hij aan het uitdrogen was. We hebben voeding gekregen dat we hem in spuitjes moesten in zijn mond geven, pilletjes voor zijn maag en na een dag was hij al veel beter!
Toen ik maandag opnieuw met hem naar de dierenarts ben geweest op controle zei ze dat dit waarschijnlijk kwam als reactie op zijn vaccin en door de nieuwe omgeving die hij nog niet gewend was. Hij was op een week tijd een 100gr verdikt (weegt wel nog altijd maar 1kg, wat 300gr minder is dan zijn broertje en is naar mijn mening nog altijd heel erg mager)
Ze hebben toen alle 2 hun 2e vaccin gekregen en zijn onvlooid en ontwormd.
Onze actieveling had hier weinig last van, enkel de maandagavond waren ze alle 2 heel rustig en hebben ze niet veel meer gegeten.
Dinsdag ging alles opnieuw goed en aten ze alle 2, speelden ze,...
Sinds eergisteren avond is ons zorgenkindje weer veel kalmer, hij eet niet zoveel, drinkt wel nog, maar speelt niet echt meer. Je mag hem wel aaien, op je schoot leggen en daar geniet hij duidelijk van.
Ik maak mij echt ongerust in hem! Weet er iemand raad??
Is kattenmelk geven een goed idee om hem op krachten te doen komen?
Misschien nog 1 belangrijk detail: Ik ben bij de nattevoeding overgeschakeld naar een ander merk (Sheba ipv potjes uit Aldi - ik dacht dat Sheba beter zou zijn) maar ik heb de indruk dat geen van beide er echt dol op is. Kan dit de oorzaak zijn?
Bedankt voor jullie reacties.
Mijn kitten is lusteloos
Re: Mijn kitten is lusteloos
Ik vind het erg onverantwoord van de dierenarts om een kat die zo heftig reageerde op de enting, al zo snel weer de tweede enting te geven! Daar had ze beter iets langer mee kunnen wachten. En dan ook nog gelijk ontvlooien en ontwormen. Hoeveel gif tegelijk kan zo'n klein lijfje verdragen?
Wanneer de behandeling de vorige keer goed resultaat gaf, zou ik de dierenarts opnieuw naar die pilletjes vragen en het kitten gaan dwangvoeren en vooral water (geen melk!) geven. Zo'n kleintje is zo snel uitgedroogd.
Natvoeding kan niet de oorzaak zijn; slecht eten misschien wel. En wanneer ze geen Sheba lusten, dan zou ik iets anders proberen. Gourmet mousse vinden de meeste katten erg lekker. Een half blikje aanlengen met warm water zodat het op likdikte komt en dan verdelen over twee schoteltjes (bakjes vinden katten vaak niet fijn). Ze mogen 2 blikjes per dag en dan 4x een half blikje.
Daarnaast goede brokjes geven. Bijv. kittenbrokjes van Royal Canin.
Maar eerst contact opnemen met de dierenarts.
Wanneer de behandeling de vorige keer goed resultaat gaf, zou ik de dierenarts opnieuw naar die pilletjes vragen en het kitten gaan dwangvoeren en vooral water (geen melk!) geven. Zo'n kleintje is zo snel uitgedroogd.
Natvoeding kan niet de oorzaak zijn; slecht eten misschien wel. En wanneer ze geen Sheba lusten, dan zou ik iets anders proberen. Gourmet mousse vinden de meeste katten erg lekker. Een half blikje aanlengen met warm water zodat het op likdikte komt en dan verdelen over twee schoteltjes (bakjes vinden katten vaak niet fijn). Ze mogen 2 blikjes per dag en dan 4x een half blikje.
Daarnaast goede brokjes geven. Bijv. kittenbrokjes van Royal Canin.
Maar eerst contact opnemen met de dierenarts.
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Ik ben het met Annet eens. Sowieso is het enten van een kitten wat niet 100% is geen goed idee. Dat heeft bij mij een kitten een keer het leven gekost. Toen wist ik helaas nog niet wat ik nu wel weet.
En tegelijk enten en ontvlooien en ontwormen is bij een gezond goed groeiend kitten al geen goed idee, bij een ziekelijk kitten al helemaal een moordaanval (sorry voor de uitdrukking).
Is geen aanval naar jou, jij gaat uit van vakkundigheid van de dierenarts.
De tips van Annet sluit ik me bij aan. Ook hier zijn ze dol op Gourmet Mousse. Aanlengen met wat water. En dan aanbieden, ieder een kwart blikje per keer. Ik zou 4 x per dag natvoer aanbieden. Open blikje in de koelkast bewaren.
Als het zieke katje niet zelf wil eten om de twee uur spuitje-voederen met water aangelengde Mousse.
Ik hoop dat hij erover heen groeit en alsnog een gezonde kat mag worden. Zo'n slechte start zegt niet alles. Mijn Bob heeft in zijn eerste jaar heel wat afgedokterd. Hij is nu een gezonde kater van 9 jaar. Hij heeft nooit meer problemen gehad na dat eerste moeilijke jaar. Dus laat je hoop niet varen!
En tegelijk enten en ontvlooien en ontwormen is bij een gezond goed groeiend kitten al geen goed idee, bij een ziekelijk kitten al helemaal een moordaanval (sorry voor de uitdrukking).
Is geen aanval naar jou, jij gaat uit van vakkundigheid van de dierenarts.
De tips van Annet sluit ik me bij aan. Ook hier zijn ze dol op Gourmet Mousse. Aanlengen met wat water. En dan aanbieden, ieder een kwart blikje per keer. Ik zou 4 x per dag natvoer aanbieden. Open blikje in de koelkast bewaren.
Als het zieke katje niet zelf wil eten om de twee uur spuitje-voederen met water aangelengde Mousse.
Ik hoop dat hij erover heen groeit en alsnog een gezonde kat mag worden. Zo'n slechte start zegt niet alles. Mijn Bob heeft in zijn eerste jaar heel wat afgedokterd. Hij is nu een gezonde kater van 9 jaar. Hij heeft nooit meer problemen gehad na dat eerste moeilijke jaar. Dus laat je hoop niet varen!
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Heel erg bedankt voor jullie antwoord!
Ik ga onmiddellijk proberen om hem een mengeseltje te maken van Gourmet mouse met water.
Hopelijk wil hij dat wel eten!
Ik heb de dierenarts intussen teruggebeld en we mogen vanavond opnieuw langsgaan.
Bedankt voor de tips!
Ik ga onmiddellijk proberen om hem een mengeseltje te maken van Gourmet mouse met water.
Hopelijk wil hij dat wel eten!
Ik heb de dierenarts intussen teruggebeld en we mogen vanavond opnieuw langsgaan.
Bedankt voor de tips!
Ik heb vrijdag van dierenarts een blikje speciale kittenmelk gekregen die kleine Napoleon moest eten.
Omdat hij het zelf niet ging op eten hebben we het hem via spuitjes gans het weekend gegeven.
Gisteren ging het nog steeds niet beter en dus hebben we dierenarts gebeld, we zijn hetzelfde middel van vorige keer mogen gaan halen (voeding die aan katten na een operatie wordt gegeven om terug op krachten te komen en hun eetlust op te wekken). Sinds deze morgen lijkt het terug beter te gaan.
Bij de castratie wil de DA een bloedproef doen om te kijken of het niet om een virus gaat omdat hij telkens na de inenting zo fel verzwakt.
Ik hoop dat dit niet het geval is
maar denk dat het feit dat hij opnieuw zo fel verzwakt is na de 2e inenting te maken heeft met dat hij nog niet helemaal bekomen was van de 1e. Ik hoop het alvast en dat hij er goed doorkomt!
Omdat hij het zelf niet ging op eten hebben we het hem via spuitjes gans het weekend gegeven.
Gisteren ging het nog steeds niet beter en dus hebben we dierenarts gebeld, we zijn hetzelfde middel van vorige keer mogen gaan halen (voeding die aan katten na een operatie wordt gegeven om terug op krachten te komen en hun eetlust op te wekken). Sinds deze morgen lijkt het terug beter te gaan.
Bij de castratie wil de DA een bloedproef doen om te kijken of het niet om een virus gaat omdat hij telkens na de inenting zo fel verzwakt.
Ik hoop dat dit niet het geval is