2e kat erbij/vervangen na overlijden

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
plarts
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 nov 2012 12:35
Locatie: Brunssum

2e kat erbij/vervangen na overlijden

Bericht door plarts »

Hallo allemaal,

Hopelijk kan iemand mij voorzien van goede tips.

Wij hadden 2 Europese kortharen, een poes (9 jr) en een kater (10 jr).
De kater is deze week overleden, na een ziekte van ruim een maand.
Het verdriet is onbeschrijfelijk, aangezien we geen kinderen hebben en dit ons "gezinnetje" was.
Nu lijkt de poes er vrij goed mee om te gaan en gedraagt zich normaal. Ze lijkt alleen wat aanhankelijker.

Het is moeilijk om te veronderstellen wat de poes nu meemaakt maar ze is in principe nooit alleen geweest. We denken er zeker over om er een 2e kat/poes bij te nemen en, ondanks het schuldgevoel dat we tegenover de overleden kater hebben (snelle vervanging), vinden we het het belangrijkst dat het goed voor de poes is.

Wat zou nu het beste voor haar zijn? Een poes/kater, kitten/ouder, zelfde ras/ander ras.
Wanneer is het beste moment om er een 2e bij te nemen?
Jammer dat ze niet kunnen praten...... :-(

Alvast bedankt voor het meedenken.
Peter
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 2e kat erbij/vervangen na overlijden

Bericht door Cari »

Hallo Peter, welkom op het forum :grin: .
Tsja, wat kan je het beste doen...
Het overlijden van je kater is nog wel heel vers. Er spelen meer dingen mee, zoals o.a.:
- hoe was de band tussen de poes en de kater (ook katten kunnen rouwen);
- heeft de poes altijd samen met deze kater geleefd;;
- is de poes nog speels;
- hoe is haar karakter;
- zijn jullie veel van huis;
- komt de poes buiten;

Er zijn katten die opfleuren als ze hun 'maatje' kwijt zijn, omdat ze eigenlijk altijd wat onder de plak zaten en nu eindelijk helemaal zichzelf kunnen worden. Maar er zijn wel degelijk ook heel veel katten die de aanwezigheid van een andere kat heel erg waarderen, zelfs als je dat als mens niet direkt merkt.
Wanneer? Belangrijk is dat jullie er geen schuldgevoel meer over hebben en echt openstaan om van het nieuwe huisgenootje te gaan houden, al is hij zo anders dan je kater. Doe het dus niet te snel. Je poes is 'al' 9 en zal waarschijnlijk niet echt in haar sas zijn met een kitten. Voor het kitten ook niet leuk, als poes niet met hem spelen wil. Twee kittens is wél een optie, maar dat moet je natuurlijk wel willen. Ik zou voor een kater gaan, want dat is je poes gewend en matcht vaak ook beter. Als je niet voor 2 kittens wilt gaan, is een kater die zijn wilde haren wat kwijt is, de beste keuze. Vanaf een jaar of 3, maar ook dat is afhankelijk van het karakter van de kater. Als je naar een goed asiel gaat (of andere opvang), weten ze daar wel wie er met een grote zekerheid bij je poes zal passen.
Ik hoop dat je hier alvast iets aan hebt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
plarts
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 nov 2012 12:35
Locatie: Brunssum

Re: 2e kat erbij/vervangen na overlijden

Bericht door plarts »

Dank voor je reactie, Cari.

De kater is altijd het meest dominant geweest maar ze had er geen moeite mee om hem af en toe te verrassen en uit te dagen. Af en toe werd er dan ook gevochten maar dat was van korte duur en niet zo erg. Beiden leefden hun eigen leventje en soms lagen ze samen op de bank, soms een beetje tegen elkaar, dan weer een afstandje ertussen. Ze komen beiden van een verschillende kattenopvang (1 jaar na elkaar) en hebben altijd samen geleefd. Ze waren beiden ongeveer 1 jaar oud toen ze bij ons kwamen.
Ze is zeker nog speels maar uiteraard niet meer zoveel als toen ze kitten was.
Het karakter is best eigenzinnig te noemen. Ze komt om te knuffelen wanneer zij het wil en laat zich ook dan alleen aaien. Ineens heeft ze er dan genoeg van en grijpt je hand. Ze komt wel lekker bij je op de bank liggen maar komt niet op schoot. Daarentegen kun je haar altijd optillen en blijft ze wel op je arm liggen.
We werken allebei fulltime, dus zijn overdag weg. Zij zit bij thuiskomst altijd voor het keukenraam te "mekkeren" en zodra we de deur opendoen, wurmt ze zich tussen de deur en gaat even lekker op de stoep rollen.
Ze kan 24/7 naar buiten in de tuin (via luikje met chip) en ook verder weg als ze wil.

Het lijkt wel een beetje herkenbaar, dat stukje van "onder de plak zitten". Misschien is ze ook wel opgelucht maar toch, je weet het nooit......

We zijn zeker niet bang om van een nieuw huisgenootje te gaan houden. Natuurlijk is het nog wennen omdat het kort geleden is maar zoals ik al schreef, vinden we het belangrijk dat we zoveel mogelijk met haar behoefte willen rekening houden.

We hebben al een hoop gelezen over wat een goede combinatie zou zijn maar er wordt erg verschillend over gedacht, dus blijft moeilijk. Een 2e kitten erbij zal het zeker niet worden, aangezien we dit weer teveel vinden.

We zullen zeker contact opnemen met opvang of asiel.

Nogmaals bedankt!
Peter
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 2e kat erbij/vervangen na overlijden

Bericht door Cari »

Met deze info zou ik nog steeds kiezen voor een volwassen kater met een beetje laconiek karakter. Zo te horen heb je een vrij pittige poes en dat moet de ander wel 'pikken' en er ook niet bang voor worden.
Omdat ze 24/7 naar buiten kan, kan je er eigenlijk geen kitten bij nemen, want die kan je zo jong nog niet naar buiten laten. Dan zou je het kitten binnen moeten houden en hele dagen alleen zitten + een poes die graag haar eigen gang gaat is voor een kitten een hele akelige situatie, dat kan je 'm niet aandoen :-( .

Ik hoop dat je een leuk maatje voor je poes vindt. Als ze anders hele dagen alleen is, denk ik dat ze het uiteindelijk toch wel waardeert ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2e kat erbij/vervangen na overlijden

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me aan bij Cari haar advies. Een rustige kater die zich niet gek laat maken van 3-5 jaar oud. Dan maak je de meeste kans dat het werkt.

Als je geen 2 kittens wilt, dan zou ik niet voor een kitten gaan.

Ik zou er echter niet te lang mee wachten, anders wordt de poes een solopoes en zal ze steeds minder nog een kat bij zich in huis dulden. Het belang van de katten staat denk ik voorop.
Je moet het niet zien als het vervangen van je overleden kater, even de knop omzetten in je hoofd.
Al is dat moeilijk weet ik uit ervaring.

Garantie over wel of niet een klik, zijn niet te geven, hangt heel erg van de karakters af.
Ik heb momenteel een kitten van 3,5 maand in huis. Ik ervaar dat de kater van 9 daar een stuk soepeler mee omgaat dan de katers van 4 en 5. Die kleine gebruikt die van 9 rustig als trampoline en die van 9 zit met interesse met gezellige oortjes naar voren af te wachten vanuit welke richting de spring-in-het-veld nu weer aan zal komen suizen.
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 14 sep 2014 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
plarts
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 nov 2012 12:35
Locatie: Brunssum

Re: 2e kat erbij/vervangen na overlijden

Bericht door plarts »

Het belang van de katten staat inderdaad voorop.
Dank voor je berichtje.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2e kat erbij/vervangen na overlijden

Bericht door castratenkoor »

Ik bedoel dat uiteraard niet negatief, ik hoop dat je dat begrijpt. Jij hebt ook recht om te rouwen om het verlies van je geliefde dier.

Maar voor de poes zal het makkelijker gaan, denk ik, zo snel mogelijk een nieuwe huisgenoot.

Ik zou zeker weten voor een kater gaan, liefst een lekker relaxt exemplaar. Een goedzak die makkelijk in een groep leeft in het asiel. Niet bangig maar ook niet (te) dominant.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
plarts
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 nov 2012 12:35
Locatie: Brunssum

Re: 2e kat erbij/vervangen na overlijden

Bericht door plarts »

Nee hoor, ik begrijp het volkomen en vind je reactie niet negatief.
Eens zien waar het heengaat.....
Plaats reactie