Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik zag dat je in het andere topic ook al een berichtje heb neergezet en zal hier even reageren.

Allereerst Kreatinine referentiewaarde van Spotchem is 164 en geen 129, dus dat betekent dat je kat iets verhoogde waardes heeft. Ureum is wel aan de hoge kant, maar dat is met nierdieet wel naar beneden te krijgen.
Zie ook dat TE (=Totaal Eiwit) tegen de referentie aanzit. De kat drinkt dus te weinig. Je zou wat extra waterbakken neer kunnen zetten of via spuitjes zo nu en dan wat water kunnen geven (mits de kat dat toelaat). Daardoor spoelt het systeem ook beter door en raakt je kat (naam??) zijn afvalstoffen beter kwijt waardoor het ureum gaat zakken.

Kreatinine van 191 is nog niet iets waar je je verschrikkelijk veel zorgen over hoeft te maken. Consequent nierdieet (Mirjam heeft je in het andere topic al links gegeven) en wat extra water kan in deze fase al heel veel verschil maken.

Hoe oud is de kat?
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Nu ik hier toch schrijf:

De granules die ik nu aan Noa geef, moet ik om de 4 weken geven, maar omdat de Creatinine wel erg gestegen was vond Atjo het raadzaam om eenmalig na 2 weken nog een keer te geven. Ze kon er wat suf van worden, maar dat zou van voorbijgaande aard zijn.

De dag nadat ze de granules gehad had veranderde ze in een uitgehongerde ADHD-kat. Sjeesde door het huis, was opgewonden aan het miauwen (meer gillen eigenlijk) en vrat uit iedere bak die ze tegenkwam.
Inmiddels is alles weer genormaliseerd en de rust wedergekeerd en met Noa gaat het dus uitstekend!
Hoe het met haar nieren gaat, weet ik niet en wil ik ook niet weten.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6847
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Klinkt alsof noa het tegenovergestelde van suf werd Annet :lol: fijn dat het genormaliseerd is en snap goed dat je liever niet weer nieuwe waardes wilt weten omdat het eigenlijk alleen maar tegen kan vallen *knuffel*
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Featherr schreef:..ben ik met mijn kater naar de dierenarts geweest. Hij blijkt ook nierfalen te hebben:)
http://www.menarinidiagnostics.nl/Produ ... r/Download
hier vind je de referentiewaardes voor spotchem veterinair - even bij kat kijken

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=22980
in het topic 'nierfaalkatten' vind je heel veel info over medicatie, dieetvoeders en de waardes van een aantal nierfaalkatzels. en op de eerste pagina staan een paar links naar overzichtelijke teksten over nierfalen, soorten, diagnose, behandeling, medicatie en dieetvoeders
lees je goed in over nierfalen, dat is heel handig in gesprekken met je dierenarts bijvoorbeeld..

;-) nav je vraag: bijsluiter ipakitine http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... -ipakitine

wat was het advies van je dierenarts op basis van deze nierwaardes?
dieetvoer? medicatie?
heb je een fosfor ip-waarde en is er bloeddruk gemeten?

en welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Hij is bijna 14. Al een echt oudje dus.
Hij heeft inderdaad dieetvoer meegekregen. RC renal. Brokjes + natvoer. Al vond hij de natvoer niet zo heel boeiend. Maar ik heb ook al andere natvoer soorten gezien naar aanleiding van die topics dus die kan ik ook nog gaan proberen.
Medicatie niet, en fosfor denk ik ook niet, bloeddruk ook niet. Is dat heel belangrijk?
Die Ipakatine kan ik dat gewoon over zijn natvoer gooien? Kan dat geen kwaad?
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7700
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Is 14 jaar oud? :mrgreen: Mijn poes is nét 18 en daarbij is in april nierfalen geconstateerd. Dat was na een attack en toen bleek haar bloeddruk boven de 300 te liggen en dat is wel gevaarlijk. Hoge bloeddruk en nierfalen gaan vaak samen en de hoge bloeddruk moeten ze dan toch met medicijnen omlaag halen (dus het is raar dat daar niet over gesproken is). Je hebt dus geen medicijnen meegekregen (Fortekor of Semintra). Normaal beginnen ze daar wel mee. Verwacht je da dat het met nierdieet wel op te lossen is? Het nierdieet natvoer gaat er hier overigens ook niet zo soepel in. De ipakitine heb je alleen nodig voor over normaal voer (het is niet nodig voor over nierdieet). Het beste is om dat een te mengen door het voer (gewoon even wat omscheppen. Maar dus alleen bij normaal natvoer). Bij mij gaat het door de Felix want ik krijg haar maar niet van die gelei af.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7700
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ik zie nu overigens in het andere topic dat dit gaat over Gizmo. Waar eerder dit jaar de tandjes van getrokken zijn onder narcose. Toen was het niet mogelijk om de nieren te spoelen naderhand. Heeft de da het nog gehad over of dit chronisch nierfalen is of acuut nierfalen? Acuut nierfalen kan nog bijtrekken (en daar was die spoeling van de nieren dus zo belangrijk voor, volgens mij).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Bij acuut nierfalen zijn de waardes vele malen hoger. Dit is beginnend chronisch nierfalen wat helaas redelijk normaal is bij de ouder wordende kat. En bijna 14 vind ik ook nog niet oud. Mijn oudste kat is 15 en nog erg vief, noem ik ook nog niet echt oud (begin ook pas bij 18 te tellen :smile: ).

Onze Cochi, die vorig jaar op 18-jarige leeftijd overleed, kreeg ook zo rond zijn dertiende last van zijn nieren en is dus toch 18 geworden. De nieren gingen heel langzaam verder achteruit en ik heb het grotendeels opgelost met Ipakitine want hij lustte het nierdieet van de dierenarts ook niet. Beaphar en Kattovit (via Zooplus) vond hij echter wel erg lekker. Ik deed er altijd nog wat extra water doorheen zodat hij lekker kon slobberen en hoe meer vocht, hoe beter. Maar meestal at hij Gourmet-mousse met Ipakitine en een flinke slok warm water.
Brokjes van Trovet vond hij ook lekker (RC werd afgewezen).

Er zijn maar weinig klinieken (is mijn ervaring) die bloeddrukapparatuur in huis hebben en ik verwacht ook niet dat bij deze lichte vorm van nierfalen de bloedruk te hoog zal zijn. Mijn Noa heeft heel ernstig nierfalen en nog steeds een prima bloeddruk.
Dierenartsen zijn er ook niet echt handig in :-(

Ik had voor Cochi wel vanaf het begin Fortekor (opvolger is Semintra) dus je zou kunnen informeren waarom de dierenarts dit niet nodig vindt (niet iedere dierenarts is zo vlot met medicijnen).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

pas bij een paar herhaalde metingen, die je halfjaarlijks moet laten doen kun je zien of het chronisch (= voortschrijdend) is of acuut nierfalen. combi's komen ook voor.
dat maakt voor de behandeling trouwens niet zo veel uit, zij het dat je met voortschrijdend steeds meer medicijnen nodig hebt, terwijl acuut nog een heel eind kan bijtrekken. maar ook dan moet je nierdieetvoer blijven geven..

ik zag dat er recent een gebitsoperatie is uitgevoerd en het zou me niks verbazen als er een bepaalde pijnstiller is gebruikt/gespoten..

bloeddrukmeten is soms een kwestie van paar uur uittrekken en diverse metingen doen. katzel moet rustig zijn voor een betrouwbare meting.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Adriana, hij heeft inderdaad metacam gehad en ik heb toen ook gezegd dat ik dat liever niet had. Maar volgens hun kon het voor een weekje geen kwaad.. Heb ik nu serieus zijn nieren verpest?...
Het natvoer van RC ging er ook niet in, ik heb vandaag beaphar gehaald in de winkel. Dus als ik Ipakitine over zijn felix/whiskas gooi (als hij kattovit ook niet wil eten) dan zou ik hem af en toe nog felix/whiskas kunnen geven? Want die RC wilde er inderdaad niet in. Bij allebei de katten niet trouwens.

De brokjes van RC vinden beide katten trouwens wel lekker, dus ik denk dat ik op een gegeven moment Misty (15) ook over ga zetten op de brokjes en natvoer van nierdieet. Kan volgens mij geen kwaad om haar nu ook al over te zetten toch? Ze zijn zo gewend om bij elkaar te zijn en uit elkaar eten werkt ook niet echt want dan missen ze dus die ander..
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Oh trouwens Rik, toen zijn tanden gedaan werden is er geen bloedonderzoek geweest. Toen was hij nog niet afgevallen en zag hij er ook gewoon gezond uit. Dierenarts vond het niet nodig, misschien had ik daar moeten staan op een bloedtest. Maar sinds Januari was ik hier al bang voor, dat mijn andere katten ook het aan hun nieren zouden krijgen (heb in januari mijn oudste poezel (bijna 17) in moeten laten slapen) en was ik dus eigenlijk 'blij' dat hij 'gezond' was. Een beetje struisvogel dus..

En ja, de dierenarts zegt heel de tijd dat het al een oudje is. Ik vond het ook wel meevallen, goed hij slaapt wat meer overdag net als mijn andere kat. Maar echt oud vind ik ze niet :P
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

is er ooit bloedonderzoek gedaan en heb je zijn nierwaardes?
het is niet te zeggen of je nu zijn nieren hebt laten verpesten ..
het zou wel kunnen zijn dat het nierfalen daardoor acuut is en nog kan bijtrekken. dat houdt hem wel in de categorie nierfaalkater maar zijn waardes kunnen op termijn verbeteren.

bij een dier op leeftijd had de dierenarts geen metacam moeten geven, want je kunt er vanuit gaan dat de nierfunctie bij seniors al minder is en er staat in de bijsluiter bij de contra indicaties dat dit zeer wordt afgeraden..
maar daar heb je niet zo veel meer aan.. voor nu is het belangrijk dat je zijn nieren zoveel mogelijk ontlast en hem in superconditie krijgt/houdt.

nierdieetvoer is compleetvoer en ik denk niet dat er bezwaar is als de seniordame dit ook gaat eten.
als je nat niet/nierdieet wilt geven, dan kiezen voor een senior natvoer op basis van kip met laag (< 10% eiwitgehalte) en daar kan dan ipakitine overheen. en wat water om zoveel mogelijk water binnen te krijgen om goed te spoelen.
is felix en whiskas het enige dat hij lust? dan kiezen voor felix..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Wanneer je een kat van 8 middelbaar noemt (wat dierenartsen doen), dan is een kat van 13 oud (en omgerekend zou hij rond de 80 zijn, dus ja, dat is best wel oud), maar veel katten halen tegenwoordig de stokoude leeftijd en wanneer je dan een paar katten hebt die de leeftijd van 18 hebben gehaald, ga je dat een normale leeftijd vinden.

Ik geloof niet dat Metacam de oorzaak is geweest (ga jezelf geen schuldgevoel aanpraten). Bij Metacamvergiftiging wordt een kat van het ene op het andere moment doodziek en zijn de waardes erg hoog. Mijn Noa kreeg op 3-jarige leeftijd 4 weken Metacam voor en na een operatie en tot drie dagen na de operatie was ze heel actief. En opeens veranderde ze in een hoopje ellende, wilde niet meer eten en was meer dood dan levend. Bloed laten prikken en nierwaardes waren creatinine 495 en ureum 30. Maar ze is er nog, zoals je in mijn vorige bericht hebt kunnen lezen en inmiddels 7 jaar.
Het kan wel zijn dat die week Metacam het laatste duwtje heeft gegeven.

Je kunt inderdaad zijn favoriete voer blijven geven (het liefst de seniorversie) en dan een schepje Ipakitine er doorheen. En wanneer hij de brokjes wel lekker vindt is dat mooi meegenomen.
Mijn Cerná eet al vier jaar Hills-KD brokjes met Noa mee en heeft nog prima nieren.
Ik geloof dus dat het juist heel goed is om katten vanaf een jaar of 12, ook wanneer ze geen nierfalen hebben, nierbrokjes te geven. Daarmee spaar je de nieren een beetje.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ik hoorde net van mijn vader (ben op dit moment niet thuis) dat hij het natvoer van beaphar wél lekker vind! Hij zat lekker te smakken. En ook heb ik bij zooplus kattovit besteld, beide smaken.
Ik wil natuurlijk helemaal overzetten over dieetvoer, maar was bang doordat hij RC natvoer niet wilde eten dat dit niet wilde lukken.
Ik ben nu bij pagina 22, ik heb RC Renal special. Is dat echt slechter dan de normale? Zoja, dan komt er direct een normale zak wanneer deze zak op is.
En moet ik deze in de koelkast bewaren? Ik heb in huis geen koele plekken en de schuur is in de zomer ook stikheet..

Ik wil ze trouwens beide 185gram kattovit per dag geven. Dus dat ze dat bakje moeten delen. Is dat te weinig? Of is dat genoeg? Er staat ook onbeperkt RC Renal brokjes. Die worden ook gegeten. Weet alleen niet of hij ze eet want hij is nooit een brokjes kater geweest. De poes daarintegen :roll: (5,3 kilo) eet wel brokjes en ook natvoer.

En nee, geen nierwaardes van voor de operatie. Struisvogel die ik was..
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

RC-renal special is lekkerder dan RC-Renal en volgens mijn dierenarts beide geschikt voor nierpatiënten. Waarschijnlijk is het duurder (heb het altijd alleen als proefzakjes gehad, maar dat doet RC niet meer; ze hebben nu eetgarantie dus wanneer hij de brokjes niet lust, mag de zak terug).

Ik heb de brokjes altijd gewoon in een voercontainer van Curver. Heb een klein koelkastbakje dat ook luchtdicht kan worden afgesloten en waar ongeveer 300 gram brokjes in kunnen. Dat bakje bewaar ik gewoon in de keukenkast en de rest van de zak maak ik dicht met nietjes (even de lucht eruit drukken) en dan gaat hij in de voercontainer.

185 gram nat voer per kat vind ik behoorlijk veel. Noa krijgt ongeveer 125 gram per dag.
Wel fijn dat Gizmo een nat voerfan is, dat is zoveel beter voor nierpatiënten. Noa is een brokjeseter en haar moet ik 3x per dag met spuitjes het nat voer geven wat trouwens zonder protest lukt. Zo eet ze het niet, maar wel via spuitjes. :cry:
Plaats reactie