Mijn kat is geprikt op schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Kattebeest »

Ze is zeker in goeie handen en voordat je het weet is ze weer terug. Nog twee nachtjes.
Regelmatig telefonisch contact van hun kant, heb ik erg fijn gevonden.

Een zwelling aan beide kanten is relatief gunstig, de kans dat Billie weer last krijgt is kleiner.
Laatst gewijzigd door Kattebeest op 30 jul 2014 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door BillieJoepje »

Dank je Kattebeest, lief dat je reageert.
Ja, ik wist al van dit forum dat dat gunstig is, aan 2 lobben.
Echt een geweldig goed forum. Maar dat wisten jullie al.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

heel erg fijn dat je wat aan onze informatie en ervaringen hebt!
en ze is al in de Lingehoeve onder de hoede van AH en I.
gisteravond laat met AH telefonisch overlegd over Enzo, jawel.. ze maken daar lange dagen.
maar diezelfde enthousiaste verhalen en ervaringen lezen we bij de Gent-gangers. die hebben een geweldige website (artemis heeft daarvan een aantal links op het forum gezet) met een rijtje heel informatieve faq's.
nu is het dus paar daagjes duimendraaien totdat ze vrijdag weer kan worden opgehaald.
en dan herstel en dan hopelijk nooit meer klachten!

heel vreemd, maanden helemaal geen schildklier en dan ineens..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door artemis »

Hier ook duimen voor voor Billie!

Het is even een moeilijke periode en de twee weken daarna ook een beetje door bepaalde beperkingen maar daarna heb je een grote kans dat het voorgoed voorbij is en kan je een bladzijde omdraaien. Wat waren wij opgelucht daarna!
En dubbelzijdig is inderdaad een voordeel bij deze behandeling.
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door BillieJoepje »

Dank jullie!
Ik heb ook alles gelezen over Gent, en veel linkjes bekeken.
De dierenarts hier in Oss zei dat ik goed op de hoogte was en dat ze het fijn vond dat ze nu ook niet hoefde uit te leggen waarom een bloedonderzoek noodzakelijk was.
Bij Billie is ook geen zwerfweefsel gevonden.
Ze had op 21 mei dus waarde 192 en na 3 weken Felimazole 2 maal daags 2,5 mg vond ik dat ze symptomen had van hypo. Ik de assistente gebeld. Mevrouw, u moet niet zoveel op internet kijken, dat is niet goed. Goed bedoeld, maar niet aan mij besteed ;-)
2 weken erna weer bloed geprikt. Waarde 7.
Maar goed, ik hoop dat Billie zich weer snel beter voelt, ze heeft echt een typisch schildklierkopje en magere schoudertjes. Ze woog 5,1 kg en zit nu op 3,9kg.
Het trucje om de Felimazole in Vitacraft te verstoppen werkte ook heel goed. Ik geloof dat ik het op dit forum gelezen heb. Dat zouden de dierenartsen standaard moeten aanbevelen eigenlijk.....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

de meeste dierenartsen zijn niet zo praktisch ingesteld en al zeker niet op dat niveau.
en daar is dan zo'n forum voor want wij weten wat er dagelijks bij komt kijken en hebben veel tips&trucs in de aanbieding.
vandaag als alles goed gaat ophalen en dan heb je Billie gelukkig weer thuis! nog een paar weken stralende kat maar wordt iedere dag met de helft minder en dan hopelijk voor goed uit de schildklierproblemen..!

hier in diverse richtingen met reuze aardige hulptroepen op zoek naar carbimazol. dat valt vies tegen. trouwens, zodra je van de gebaande paden afwijkt wordt het altijd lastig.
Enzo heeft nu twee dagen SWS van huisdd gehad, anderhalve dag helemaal niet gegeten en via spuitjevoeren toch gourmet binnengekregen. kipvleesjes voor hem gehaald maar heel erg mondjesmaat en er is altijd wel een broertje, wat even langskomt om te snaaien.
Enzo wordt daar erg zenuwachtig van en dan is eetlust weer voor aantal uur vertrokken.
hij ligt bij open raam te liggen en is weinig zichtbaar. wel permanent gezelschap van Maks.
ben erg benieuwd naar SWS, klantenervaringen zijn goed..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door BillieJoepje »

Het dierenartscentrum bij ons is toch wel een heel goed centrum, daar kan ik niets van zeggen.
Billie is vandaag thuisgekomen. Ze miauwt erg veel en is nog iets magerder geworden, lijkt het wel.
Ik zou haar wel heel graag kusjes willen geven en ze wil op bed maar dat doen we maar niet natuurlijk.
Wat vervelend dat Enzo zolang niet gegeten heeft. Waar komt dat van henen?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

Enzo is een angsthaas en minste/geringste en hij stopt met eten. drinken doet hij ook vrijwel niet en het liefst s nachts.. heeft een slechte jeugd achter de rug en is herplaatser bij ons, samen met zijn minder beschadigde zus Mies.

dat ze veel mauwt komt door denk ik door haar logeerpartij. ze moet met jullie weer even on speaking terms komen.. ze zal veel en lang slapen de eerste tijd. kan ze gras eten? anders wat tarwegas zaaien, erg goed tegen radio actieve verontreiniging.
zie forum bij tarwegras, daar staan de links over hoe en hoezo..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door BillieJoepje »

Aha, daarom eet hij dus niet goed. Heel vervelend dat Enzo zo gevoelig reageert.

Billie heeft nu, net na de behandeling een T4 van 38. Hopelijk daalt het niet te ver.
Dat weten we pas over 6 maanden.
Nierwaarden ook goed.
AH belde gisteravond daarvoor op.

Gras kan Billie in de afgesloten tuin eten. Van dat tarwegras had ik gelezen maar daar begin ik niet meer aan nu.
Ze slaapt nu maar is ook behoorlijk actief tussendoor.
Ze mag ook weer vis eten. Ik heb het idee dat vis niet echt goed is maar het is het enige natvoer dat ze lust.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door artemis »

Pappie at de eerste dagen nadat hij terug thuis was liever nat dan droog. In Gent na de behandeling liet hij zijn brokjes (die ik zelf meegegeven had) ook staan, waarop ze hem ginder natvoer hebben gegeven wat hij wel at. Keeltje kan wat stroef en geïrriteerd aanvoelen de eerste dagen waardoor brokjes wat moeilijker gaan. Maar dat ging snel over.
Als Billie geen natvoer lust kan je proberen met wat lauw water over de brokjes te doen. Hier moeten ze daar niet van hebben maar bij sommige katten werkt dat naar het schijnt wel.

In Gent deden ze geen bloedonderzoek meteen na de behandeling. Pas na een maand moest ik dat doen. Ik was toen ook bang dat het T4 nog verder en misschien teveel zou zakken, maar toen zeiden ze dat het die eerste maanden nog wat op en af kan schommelen en dat je inderdaad pas na 6 maanden zicht hebt op het volledige effect en de schildklier daarna stabieler blijft. Dus ik zou me daar nu niet te ongerust over maken en er gewoon van genieten dat het achter de rug is en dat Billie terug thuis is.
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door BillieJoepje »

Bedankt voor je reactie, artemis.
Ik maak me nu ook geen zorgen meer.
Billie eet gewoon haar brokjes net als altijd en om 17.00 uur krijgt ze haar favoriete natvoer, Sheba met tonijn.
Ze is nu wel een beetje schor.
De laatste 3 weken heeft ze met tegenzin het natvoer Gourmet met kalkoen op.
In 1e instantie (voor de behandeling) zeiden ze tegen mijn man dat ze de eerste 2 weken na de behandeling geen vis mag hebben maar gisteravond werd gezegd dat het geen probleem was.
Ik heb zelf het idee dat tonijn wellicht mee heeft geholpen het schildklierprobleem te ontwikkelen?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

er zijn op internet wel berichten te vinden over de combi gezondheidsklachten/ingeblikte tonijn maar of dat schildklier is, weet ik niet. doorgaans een senior kattenkwaal.
Enzo heeft veel te lang gruisoplossend voer gegeten en ik heb wel links gevonden dat dit de oorzaak van zijn ontsporing zou kunnen zijn. maar ja, daar hebben we nu niks meer aan..
ben blij dat de afspraken vastliggen, hoef ik daar niet meer tegenaan te hikken. en ingewerkt en dat scheelt aanzienlijk.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Adriana »

intussen overgestapt op carbimazol en gelukkig had mijn tweede apotheker meer katzels op carbimazol, dus dat was geen probleem.
het instellen vind ik lastig.
via halfje s avonds en halfje s morgens naar halfje s morgens en driekwart s avonds, maar ik ben bang dat dit te veel is.
dus nu na ochtendje zonder naar halfje s avonds en kwartje s morgens.
en nee, mag niet doorknippen en handen goed wassen, maar dat weten we..

doel is dat het gratenpakhuisje aankomt dus daarnaast krijgt hij kittenbrokjes 2 merken, k/d en moutpasta van gimpet, lekker vet met vezels zonder vits+mins etc.
de mousses van Almo vallen bij hem bijzonder in de smaak, daar doe ik stiekem wat cocosvet bij, olijfolie smaakt te sterk. en stukjes zachtgekookte eidooier met wat gimpet vindt-ie ook errg lekker...

moet nog uitzoeken wat het gedrag is als hij teveel krijgt, volgens mij apathisch en heel veel slapen.
spuitjevoeren met de mousse is lastig want dan plakt het overal in zijn bekje aan vast en dat krijgt hij beetje lastig doorgeslikt. moet ik waarsch verder verdunnen.
spuitjedrinken gaat wel goed. k dacht daar druppeltje weerstandsverhoger aan toe te voegen maar mooi niet! dat moet nu in een capsule en dan met spuug achterop zijn tong en naar beneden glibberen. gossie, weer hebben weer een patient in huis..

Bolle gaat vrij goed maar zet het af en toe toch nog op blaffend gehoest. respire/huisdd doet daar wonderen.. toch nerveuzer, dan ik doorgaans in de gaten heb..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Kattebeest »

Fijn dat lieve Enzo zijn door jou samengesteld menu lekker vindt. Lekker en met smaak eten is belangrijk, geniet elke dag van het gesmak en gesmikkel van witpuntstaart.

Hypo dan worden ze apathisch en dacht ook dat ze dan flink aankomen.

Oktober naar Lienden toch? Tijd vliegt en hoop dat Enzo tegen die tijd wat is aangekomen :epray: want een gratenpakhuisje klinkt niet gezond en voelt ook zo breekbaar aan.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Cerna

Re: Mijn kat is geprikt op schildklier

Bericht door Cerna »

Adriana schreef: en nee, mag niet doorknippen en handen goed wassen, maar dat weten we..
Ik heb in een ver verleden ook carbimazol gehad voor Shura (overl. in 2005) en bij hem kreeg je - als voormalig verwilderd kitten - geen enkele pil naar binnen. Maar ik mocht het gewoon fijnmaken en door zijn eten doen. Volgens mij is dat het voordeel van carbimazol, maar het kan ook zijn dat de inzichten inmiddels veranderd zijn.

Ik dacht dat kansarmedieren het ook zo doet.
Plaats reactie