Tweede katje erbij?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
anata
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 sep 2011 14:51

Tweede katje erbij?

Bericht door anata »

Hoi allen!

Ik heb een sphynx kater van bijna 7 jaar en wil er eigenlijk nog eentje bij.... Ik denk aan een kattinnetje...
Nu vroeg ik me af of dit überhaupt wel nog gaat bij een kat die al 7 is en verder niet in contact geweest is met andere katten... Ik wil vooral een tweede erbij zodat hij gezelschap heeft en een soortgenootje om mee te spelen en lekker bij te liggen.
Hij is enorm verwend, natuurlijk, en niet gewend om aandacht te delen.
Hij doet verder geen vlieg kwaad, en kan ook goed overweg met de hond van mijn ouders.
Wat zijn jullie ideeën over het nemen van een tweede katje?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Tweede katje erbij?

Bericht door Adriana »

sphynxen zijn intelligente, slimme dieren en voor hem is het missch toch wel prettig een kattenmaatje te hebben.
ik zou daar in alle gevallen een kater bijzetten en zeker geen poes.
en sphynxmans is waarschijnlijk vanaf zijn kittentijd alleen geweest en dat kan met matchen lastig zijn.
een herplaatser van ongeveer dezelfde leeftijd met absolute teruggeef-garantie?

heb gekeken bij de herplaatsers van kitten te koop maar de sphynx en ook peterbald herplaatser zijn beide vrouwtjes en als je dat overweegt, neem dan een zeer ruime testperiode, want dan zullen beide katzels knuffels en aandacht moeten gaan delen en ze zijn daar geen van twee erg goed in..
en er is niks vervelender in een huis dan katzels, die in onmin :evil: met elkaar leven!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede katje erbij?

Bericht door castratenkoor »

Wat je ook zou kunnen overwegen is er twee kittens bijnemen. Dan rossen die kittens elkaar af en kan de volwassen kat meer zelf bepalen of hij wel of niet mee wil doen. Ik zou dan voor 2 katertjes gaan van 10-12 weken.

In ieder geval niet 1 kitten bij een kat van 7 jaar oud. Dan loop je het risico dat de kat van 7 totaal geen rust krijgt. Kittens van 6-12 maanden zijn best enorme klieren voor volwassen katten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
anata
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 sep 2011 14:51

Re: Tweede katje erbij?

Bericht door anata »

Dankje voor het antwoord :)

Waarom zouden jullie een katertje nemen ipv een kattin?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Tweede katje erbij?

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... lit=stella
dit is een introductie van een poes bij twee katzels, waaronder één aziaat (Bloem)

dit is ook nog een deel van het verhaal van de introductie van poes Stella bij Tetsu en Bloem en hoe het er nu mee is weet ik niet..
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... start=1110

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... start=4830
dit is de introductie van kitten Teske bij 6 katers bij castratenkoor/dinie

dit is de introductie van uiteindelijk twee kittenkaters bij twee oudere katers bij mij
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... s&start=30

wij hebben ook nog brittenpoezen met de introductie van twee kittenpoezen
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=195
de echte introductie van laila en luna staat in het vorige album dat niet meer op het forum te vinden is.

dus stel je zelf via alle teksten op het hoogte, poezen zijn vaker aanstichters van onmin in een groep dan katers, ze zijn feller en hebben een ander karakter en dat is bij mensen ook zo..

en verder kun je over dit onderwerp erg lang en breed discussieren, maar de algemene ervaring is dat katers/katers en katers in een groep makkelijker matchen dan poezen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Tweede katje erbij?

Bericht door Cari »

Introductie van een kat/kitten bij een kat die zijn hele leven geen contact met andere katten heeft gehad, kan een hele lastige worden. Zo jammer dat je dit niet 7 jaar eerder bedacht hebt :-( .
Maar goed.... het feit dat hij goed omgaat met de hond van je ouders, geeft al wel aan dat hij een ander dier kan accepteren en dat geeft weer hoop. En sphynxen zijn van nature erg gesteld op gezelschap, in wat voor vorm dan ook. Dus wie weet hoe goed het gaat ;-).
Ik weet niet of je een andere kaalkat in gedachten had, maar dat lijkt me hier geen goed plan. De kans is namelijk groot dat er wat 'beginproblemen' zijn en een kat zonder vacht is errug kwetsbaar, zeker een kitten. Een harige oosterling is dan een betere optie.
Je kater is wel gecastreerd, neem ik aan?
Ik zou ook kiezen voor een kitten katertje. Ik heb zelf wel goede ervaringen met poezen, maar katers zijn over 't algemeen wat laconieker en hebben een groter incasseringsvermogen, voelen zich wat minder snel (persoonlijk) aangevallen ;-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
anata
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 sep 2011 14:51

Re: Tweede katje erbij?

Bericht door anata »

Dankje beiden voor het antwoord :) geeft wat om over na te denken inderdaad :)
Het is niet dat ik hier niet eerder over nagedacht heb, maar wegens omstandigheden was er voorheen gewoon geen optie om dit te doen, vandaar. Ik ga zo een uitdaging pas aan als ik er alle mogelijkheden voor heb, zowel financieel als anders.

Ik was inderdaad aan het denken aan een tweede sphynx, tao heeft het namelijk niet zo op harige beesten... De vorige hond van mijn ouders was heel harig, en dat lukte ook wel, maar toch merkte je dat hij het haar niet echt leuk vond :p nu hebben ze een naakthond en dat gaat al wat vlotter :p

Ik denk niet dat hij problemen zou hebben met een ander beestje, maar het delen van aandacht maak ik me soms zorgen over... Hij ligt nogal graag op schoot en in bed enzo ^_^
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Tweede katje erbij?

Bericht door Adriana »

je hebt twee aai-handen en twee kroelarmen en sommige katzels hebben er geen probleem mee gelijk met hun kattenmaatje door hetzelfde baasje geaaid/gekroeld te worden..
ik borstel hier de twee broertjes gelijktijdig, ze gaan keurig naast elkaar staan en met twee borstels gaat dat prima!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Tweede katje erbij?

Bericht door Cerna »

Een tweede kat erbij is natuurlijk erg leuk, maar wil je het voor jezelf of voor de kat? En indien dat laatste? Heb je de indruk dat hij - nu na 7 jaar - een maatje mist?

Ik heb wel eens een kitten bij een 6-jarige kat geplaatst (Amber bij Cerná), maar toen had ik nog meer oudere katten en was Cerná daar dus aan gewend. Wel duurde het een maand voordat die twee samen door een deur konden want Cerná, ruim 5 jaar de jongste kat, was vreselijk jaloers.

Wanneer je het echter voor jezelf doet, zou ik er heel goed over nadenken want hoeveel plezier doe je je kater daarmee? Daar kan ik niet over oordelen want ik ken de kat niet, maar wanneer ik lees dat hij vreselijk verwend is en best wel veel aandacht van jou krijgt, dan vrees ik dat hij het helemaal niet leuk zal vinden om die aandacht te moeten delen.
En in dat geval kun je beter wachten (hopelijk nog 10 jaar!).
anata
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 sep 2011 14:51

Re: Tweede katje erbij?

Bericht door anata »

Het idee is voor de kat hoor ;) natuurlijk ga ik niet ontkennen dat ik het zelf ook leuk zou vinden, ik ben gek op beestjes dusja ^_^
Maar goed, wij werken beiden, en ook al is hij niet extreem veel alleen, ik denk wel dat een extra vriendje erbij niet slecht zou zijn, dan zijn ze lekker met hun tweetjes als wij werken zijn, of als ik inkopen doen ben.... Hij is een beetje een ouwe brompot die soms gewoon urenlang onder een deken ligt en dan ineens urenlang de oren van je hoofd komt mauwen voor aandacht en aaitjes.

Ik weet dat de fokker destijds vroeg hoeveel ik werkte, en indien dat teveel was de vraag gesteld werd om er meteen twee te nemen. Toen kon ik nog parttime werken, helaas kan dat nu niet meer. Dat gezegd zijnde werken we beiden met diensten, om en om. Dus van de zes dagen dat we werken zit hij er drie 8 uur alleen. Het is dus niet zo dat hij meer alleen is dan bij ons en aan zijn lot word overgelaten, waren de tijden anders dan zou hij nog minder alleen zitten maar goed. Vandaar dat ik dacht (en voorheen ook am gedacht heb maar ik ga geen tweede kat kn huis nemen als ik niet de middelen heb om die een goed leven te geven) om hem een vriendje bij te zetten.

Het is trouwens geen vereiste dat het een kitten is, ik wil gerust een herplaatste een mooie thuis geven, maar heb het idee dat dat misschien nog moeilijker is, aangezien een kitten jong is en leiderschap makkelijker zal aanvaarden dan eentje die al volwassen is.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Tweede katje erbij?

Bericht door Adriana »

het zal erg afhangen van het karakter van het individuele dier of de match goed uitpakt.
vandaar dat je ruime terugbreng garantie moet afspreken, dat is voor alle partijen een rustige situatie. die belgische peterbald en brabantse sphynx, zijn beide vrouwtjes en je zou contact kunnen leggen. de link wordt hier gebanned maar aan elkaar kitten te koop en dan goegelen in combi met herplaatsing.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Tweede katje erbij?

Bericht door Cari »

De vorige hond van mijn ouders was heel harig, en dat lukte ook wel, maar toch merkte je dat hij het haar niet echt leuk vond :p nu hebben ze een naakthond en dat gaat al wat vlotter :p
Hoe weet je dat dat aan het haar lag? Hondenhaar heeft vele varianten is is ook anders dan kattenhaar.
Ik vind een maatje zeker het proberen waard, een sphynx is een echt gezelschapsdier en zou eigenlijk nooit alleen moeten zijn. Ik zou ook voor een aanzienlijk jonger dier gaan, maar hoeft inderdaad niet persé een kitten te zijn.
Jaloezie is een emotie die katten niet kennen, dat is een mensending. Je kat reageert gewoon op wat er gebeurt. Als een ander dier knuffels van je krijgt ziet hij dat ook als een moment om knuffels te krijgen en afhankelijk van zijn karakter zal hij zich dan meer of minder opdringerig gedragen. Wat Adriana ook al zegt: met 2 handen kan je 2 katten tegelijk kroelen, geen probleem. Stuur alleen nooit Tao weg als je de nieuwkomer aandacht geeft. Dan gaat hij hem zien als obstakel i.p.v. als vriendje. Als ze dichtbij elkaar zijn, moeten ze allebei alleen maar fijne ervaringen hebben.
Lees je wel van tevoren nog even in over de introductie, want achteraf werkt dat niet meer zo ;-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
anata
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 sep 2011 14:51

Re: Tweede katje erbij?

Bericht door anata »

Vind ik een hele hulpzame reactie dankje!! :)
Plaats reactie