Kat houden

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kat houden

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Nogmaals probeert is andere brokken

Zucht
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Zucht!!! dat heb ik al gedaan. had een proefzakje van Felix maar dat luste hij helemaal niet, en ik had brokken van ID en die liet hij ook staan .de purina one was de enigste die hij wel enigsinds te doen vind en die is goedkoop. en daarbij ik ga niet alles proberen. als ik overal brokken moet gaan kopen en weer weggooien heb ik daar het geld niet voor. en als je proefzakjes bij de dierenarts haalt en hij lust het dan heb je brokken die nog duurder zijn dan dat natvoer.allemaal hele dure merken, dus ook niet te betalen..overal waar je proefzakjes van hebt is juist het duurdere voer en van het goedkopere voer heb je dat niet.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

Asiel heeft vaak een voersponsor ;)
Mijn asiel had als voersponsor Prins petfoods en die doneren dan dus brokken aan het asiel (en nieuwe baasjes krijgen dus volle zak mee, dat is de reclame waar de merken het voor doen). Ook Royal Canin sponsort volgens mij verschillende asielen. Vaak gaat het wel alleen om brokken volgens mij.
Afgelopen zaterdag had het asiel hier een sponsoractie bij de Jumbo. Dan kon je zelf iets lekkers kopen voor de kat/hond in de winkel en afgeven aan vrijwilligers van het asiel die er met een stand stonden. Dat is hoe ze aan natvoer en snoepjes komen over het algemeen volgens mij, donaties van mensen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Kat houden

Bericht door G+S »

Bij de dierenarts zijn de brokken inderdaad wat duurder. Maar als je kijkt in bijvoorbeeld de dierenwinkel heb je ook Royal canin brokjes. Hoe grotere zak je pakt, hoe goedkoper je uit bent. Je voert toch al 2x per dag natvoer dus zo ontzettend veel brokken heb je niet nodig! ;-) ik denk dat 20 gram per dag dan al voldoende is, en in (kwalitatief goede) brokken zitten nou eenmaal meer- en betere bouwstoffen dan in supermarktbrokken. Waar je op ten duur altijd goedkoper mee uit bent want dierenartskosten zijn nog duurder! Je zou op de site van Royal canin kunnen kijken of er een klantenservice nummer of E-mail adres op staat en even contact met ze op nemen waarin je jou (financieele) situatie uitlegt en vraagt of het mogelijk is of ze van verschillende soorten wat proefzakjes naar je op willen sturen :) niet geschoten is altijd mis natuurlijk! Dat kun jij (gratis) testen welke brokjes Brutus wel lekker vind :)
Laatst gewijzigd door G+S op 22 jul 2014 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kat houden

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ik heb royal canin sensibel goed voir de darmen
Ik betaal 16 euro voor 2 kg plus 200 gr extra
Ik doe daar een maand mee voor TWEE katten
Dat is toch betaal baar? klein zakje is 5 euro geloof ik kan je t is proberen, kost wat meer, maar minder nodig, en is goede voeding
Je zou dan 16 euro kwijt zijn ASN brok in 2maand, 8 euro per maand zo heeft royal canin meer soorten en is volgens mij best lekker?
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

Inderdaad zou je naar RC kunnen bellen om te vragen naar gratis proefzakjes ;) Ook dierenarts wil nog wel eens proefzakjes van RC hebben. Daarvoor geldt inderdaad niet geschoten is altijd mis.
Ik zou zeker geen al te grote zakken voer kopen omdat je dan deel weg kan gooien! Daarom gebruik ik hier zakken van 2 kilo = grofweg 2 maanden en ik bewaar het in luchtdichte bak. Ook wel 3 kilo zakken gehad maar dan werd het laatste deel toch met minder smaak gegeten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Ja ook allemaal de duurdere merken. er zal wel geen Asiel gesponserd worden door goedkope brekkies brokken. het is allemaal Sheba,pedigree pal en Royal canin enz, dat snap ik wel want dat moet zoveel mogelijk gepromoot worden. ik zelf eet uit armoede maar 2 keer vlees per week en dan zal je je kat elke dag duur vlees moeten gaan geven terwijl er genoeg goedkoop voer in de aanbieding is maar meneer het niet lust en chagrijnig gaat doen als hij het krijgt.als ik bij de Aldi in de rij sta zie ik dat er heel veel mensen pakken Lucky cat brokken kopen.dit is volgens mij ook omdat die mensen geen Sheba pate geld hebben voor hun huisdieren. een kilo Lucky cat brokken kost 1,59 .lekker goedkoop dus maar de meeste van die Lucky (cat)mensen zullen hun kat wel als kitten hebben die daar mee grootgebracht zijn...
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Kat houden

Bericht door G+S »

Ik begin me toch serieus af te vragen hoe je het ooit hebt kunnen overwegen in deze financiële situatie aan een kat te beginnen..
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Cerna

Re: Kat houden

Bericht door Cerna »

Ik snap werkelijk niet waarom je zo'n strijd aangaat met Brutus!
Jij hebt het in je kop gezet dat hij brokjes moet eten omdat jij zelfs het goedkope Felix niet kunt betalen (had je vantevoren moeten bedenken en Brutus niet in huis moeten nemen!!!) en daar wordt hij de dupe van en op den duur word jij daar de dupe van omdat de kat òf in hongerstaking gaat met de kans op leververvetting - en reken dan je dierenartskosten maar uit! - òf van de stress door al dat gepush van jou, stopt met eten.

Op zich is Felix (of Kitekat of Whiskas)prima. Ik heb al 35 jaar katten en heel veel katten zijn hier oud op geworden zonder noemenswaardige dierenartskosten. Dus een duurder merk is helemaal niet nodig. Maar wanneer jou dat zelfs te gortig is (en drie zakjes Felix vind ik trouwens ook overdreven, twee zakjes per dag is meer dan genoeg en dan daarnaast brokjes mocht hij nog meer honger hebben en eet hij die brokjes dan niet dan zal hij geen honger genoeg hebben) dan denk ik dat je moet gaan overwegen om een ander adres voor hem te gaan zoeken want ik hou mijn hart vast wanneer hij een keer naar de dierenarts zou moeten voor bijv. de inenting wat toch gauw rond de 50/60 euro kost.
En wat dacht je van vlooiendruppels en ontworming, allebei heel belangrijk voor een vrije-uitloopkat!

Mijn advies: 2x daags een zakje Felix, Kitekat of Whiskas en daarnaast Royal Canin klein zakje brokjes van 400 gram. Kosten inderdaad rond 5 euro, maar omdat dat niet het hoofdvoedsel is omdat Brutus nou eenmaal een zacht voereter is, kun je daar makkelijk een maand mee doen. Geen grote zak want dat lijkt misschien wel goedkoper, maar daar doe je dan veel te lang mee en kun je de helft weggooien (tenzij blijkt dat hij die brokjes heerlijk vindt; zou zomaar kunnen!).
En GEEN menseneten! Veel te zout en omdat hij ook al slecht drinkt, grote risico's op nierfalen (en dan ben je pas duur uit!).
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

waarom? ik ken mensen met evenveel geld als mij en die hebben nog 2 katten ook. maar die eten hele goedkope brokjes en geen zakjes vlees en zijn ook al aardig op leeftijd en JA gezond!. dat ik een kat heb getroffen die goedkoop voer niet accepteert is toch niet mijn schuld..?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

Nee, het is niet jou schuld dat Brutus enigszins kieskeurig is met eten ;)

Wel is het een overzichtelijke kostenpost ten opzichte van een kat die ziek wordt en dierenartskosten.
Je hebt 'geluk' dat Brutus verder gezond lijkt te zijn, dat is altijd afwachten bij een gratis kat. Dierenartskosten lopen veel sneller 'uit de klauwen' want alleen consult is al 30 euro (en vaak komen daar nog medicijnen overheen).

Jij probeert je best te doen met de mogelijkheden die je hebt.
De 'standaard' van de meesten hier op het forum ligt alleen over het algemeen wat hoger ;)
Wat Annet zegt, houdt het bij 2 zakjes felix per dag en voor de rest brokken om de kosten te beperken.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Cerna schreef:(en drie zakjes Felix vind ik trouwens ook overdreven, twee zakjes per dag is meer dan genoeg en dan daarnaast brokjes mocht hij nog meer honger hebben en eet hij die brokjes dan niet dan zal hij geen honger genoeg hebben) !).
Ik ben bang dat ik er hier met 2 zakjes niet ga komen. daar word hij nu al chaqrijnig van ,daarnaast krijgt hij toch brokjes? maar die eet hij liever niet Nee. maar wel de hele tijd voor de koelkast gaan staan schooien om nog een zakje vlees. deze kat haald al zijn vocht uit die zakjes vlees.daarom drinkt hij niet en moet hij die 3 zakjes hebben op een dag, dat is het hele probleem nu juist...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat houden

Bericht door castratenkoor »

Is ook mijn advies - geef hem 2 x daags een zakje Felix natvoer, steeds 12 uur ertussen dus b.v. 10 uur 's morgens en 10 uur 's avonds. Geen harde droge brokken door het natvoer mengen. Daar heb je niks aan. Zorg gewoon dat er atijd een klein laagje brokken staan voor als hij tussendoor honger krijgt.
En op diverse plaatsen binnen en buiten water. B.v. op de trap zoals ik doe. Dat stimuleert echt.

Als je consequent blijft, houdt het schooien vanzelf op. Alleen om 10 uur 's morgens en 10 uur 's avonds zakje natvoer en verder eet hij maar brokken als hij trek krijgt.

Ik heb hier een kitten van 7 weken rondlopen, zodra ik richting keuken ga begint hij te blèren om natvoer. Hij is nu nog jong en klein en krijgt 4 x daags natvoer. Als ik het daar tijd voor vind. Niet als hij het er tijd voor vindt, want dan zou ik 20 blikjes op een dag opentrekken.......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Kat houden

Bericht door Cerna »

Ik haal nogmaals aan wat jij in het begin schreef: "ik vind het belachelijk dat jullie zeggen dat een kat personeel heeft" (oid). En wat doe je zelf? Je laat je manipuleren door Brutus.
JIJ bepaalt dat hij twee zakjes per dag krijgt en dat - wanneer hij honger of dorst heeft - hij dan brokjes kan gaan eten. En als hem dat niet bevalt, dan heeft hij pech gehad. Dan kan hij zeuren totdat hij een ons weegt, maar dat moet je dan negeren. Nu moet jij laten zien dat jij de baas bent want dat wil je toch zo graag?
Maar dan moet je hem als alternatief wel lekkere brokjes aanbieden.

Mocht je besluiten om ons advies op te gaan volgen dan wil ik wel een paar proefzakjes maken voor je en dat (kosteloos) naar je opsturen. Dan weet je wat hij lekker vindt en koop je geen kat in de zak.
Maar dat doe ik alleen wanneer ik ook zeker weet dat je dan die betere brokjes gaat kopen want anders heeft het geen zin.

En twee keer in de week vlees.......? Ik eet al 40 jaar geen vlees en ben nu bijna 60 en nog steeds kerngezond. Dus daar kun je ook op bezuinigen.
Laatst gewijzigd door Cerna op 22 jul 2014 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat houden

Bericht door Ms Maaike »

Dat hij zijn brokken niet wil eten kan natuurlijk ook zijn omdat hij ze niet lekker vindt..
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie