Kat houden

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

Inderdaad bij binnenhouden wel kattenbak neerzetten ;-)

Het zou een vastzittende haarbal kunnen zijn: http://www.medpets.nl/haarballen-bij-de-kat/

Goed dat je de da op de hoogte hebt gebracht en wanneer je het niet vertrouwd en het je te lang duurt zou ik afspraak nemen bij de da ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

We wachten het af...
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Nou het ging al iets beter gelukkig ,maar nu was ik vanavond buiten de tuin aan het vegen en brutus zat op het schuurdak. en ineens springt er een kat op het schuurdak en valt hem heel heftig aan. brutus verdedigde maar met 1 pootje want stond half gedraaid om weg te rennen. het was gewoon een zielig gezicht.op een gegeven moment lukte het om weg te komen en hij sprong van het dak af en de andere kat ook. nu kan ik hem nergens vinden en hoop niet dat hij gewond is. ik sta te trillen van woede en weet gelukkig welke kat het is. die kat die hier wel eens ligt te slapen in de tuin. dat zal dus zijn laatste keer geweest zijn
Cerna

Re: Kat houden

Bericht door Cerna »

Het is niet zo gek dat die kat zo reageert. Jouw tuin is altijd zijn territorium geweest en opeens is daar die vreemde kat en dan moet zo'n indringer ophoepelen.
Je kunt dit "probleem" alleen verhelpen door je tuin helemaal af te schermen zodat Brutus er niet meer uit kan (ook veel veiliger!) en vreemde katten er niet meer in.
Iedere andere maatregel zal niet begrepen worden door de kat want je hebt het altijd toegestaan dat hij daar sliep.

Hopelijk komt Brutus snel weer terug!
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Ik heb het gevoel dat Brutus nu niet meer terug komt. de kat kwam hem gewoon aanvallen. er ging geen waarschuwing aan vooraf. hij sprong naar hem toe en viel meteen aan. ik dacht dat katten eerst altijd tegen over elkaar gingen staan ,maar meteen er boven op vliegen heb ik nog nooit gezien. waarschijnlijk moet de kat al gezien hebben dat brutus maar een bang watje is ofzo, want hij maaide gewoon met twee poten op brutus in ,en hij ging er ook nog achteraan dus wie weet hoe ver hij weg gevlucht is?

weten jullie of een kat flink gewond kan raken?
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Kat houden

Bericht door G+S »

Ja natuurlijk kan een kat flink gewond raken, je verteld in je vorige bericht dag Brutus op het dak van de schuur zat.. Misschien is hij er wel ongelukkig vanaf gesprongen en wie weet wat hij daar aan overgehouden heeft. Daarbij nog niet meegeteld wat de andere kat voor schade heeft aangericht.

Ik zou als ik jou was heel snel
Gaan zoeken, zodat er een kans bestaat dat je hem nog levend terug vind..
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Cerna schreef:Iedere andere maatregel zal niet begrepen worden door de kat want je hebt het altijd toegestaan dat hij daar sliep.
Ja dat wel maar als hij in de tuin ligt en ik gooi een emmer water over hem heen als hij weer is ligt te slapen en brutus ziet dat .zal brutus het dan wel begrijpen dat ik hem weg jaag voor hem?

de vorige keer lag die vreemde kat zo vast te slapen toen ik naar hem toe liep dat die het niet eens in de gaten had.ik stond naast hem en had hem zo uit de tuin kunnen schoppen. en brutus durfde met mij mee te lopen maar niet alleen
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat houden

Bericht door Kattebeest »

Katten kunnen elkaar behoorlijk verwonden ja. En de bijtwonden zitten vol bacteriën dus grote kans op infecties of een abces. Goed contoleren zodra hij weer thuis is want natuurlijk komt Brutus terug als het effe kan.

Ze zitten waarschijnlijk een eindje verderop het gevecht voort te zetten of staren langdurig dreigend naar elkaar. En misschien hebben ze al eerder 'met elkaar kennis gemaakt', vandaar dat de andere kat meteen in de aanval ging.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

G+S schreef:Ja natuurlijk kan een kat flink gewond raken, je verteld in je vorige bericht dag Brutus op het dak van de schuur zat.. Misschien is hij er wel ongelukkig vanaf gesprongen en wie weet wat hij daar aan overgehouden heeft. Daarbij nog niet meegeteld wat de andere kat voor schade heeft aangericht.

Ik zou als ik jou was heel snel
Gaan zoeken, zodat er een kans bestaat dat je hem nog levend terug vind..
Wat denk je dat ik gedaan heb?? ik heb heel het blok afgezocht en in tuinen en onder auto's gekeken, en ben ook nog met de fiets rondgereden.maar kon hem nergens zien of vinden..
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Kattebeest schreef:Katten kunnen elkaar behoorlijk verwonden ja. En de bijtwonden zitten vol bacteriën dus grote kans op infecties of een abces. Goed contoleren zodra hij weer thuis is want natuurlijk komt Brutus terug als het effe kan.

Ze zitten waarschijnlijk een eindje verderop het gevecht voort te zetten of staren langdurig dreigend naar elkaar. En misschien hebben ze al eerder 'met elkaar kennis gemaakt', vandaar dat de andere kat meteen in de aanval ging.
maar brutus vluchtte toch ,dus die heeft geen zin in nog meer vechten denk ik zo?
of dwingt die andere kat hem daartoe. blijft die brutus dan net zo lang achtervolgen?
ik geloof nooit dat ze al eens eerder hebben gevochten. brutus werd overdonderd en wilde dat gevecht helemaal niet. jammer dat ik niet op dat dak was want dan had die vreemde kat geen kans gehad. ik vind dit erg laf zomaar zonder waarschuwing aanvallen. ik kon het gewoon niet aanzien
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

zit steeds de deur open te doen en te lokroepen naar buiten te gaan of ik hem ergens zie,
wil eigenlijk gaan slapen maar zal wel geen oog dicht doen nu. als ik ergens een hekel aan heb is dat m'n beesten gepakt worden.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat houden

Bericht door Kattebeest »

Vechtende katten is een beetje een kat-en-muis spel. Zo lang mogelijk stilstaan, zodra eentje beweegt is het kláts erop. En dat gaat heel hard ja.

Spel van stilstaan, staren en dreigen (dikke staart, grommen, blazen en dreigend/zingend miauwen kan zich een paar keer herhalen na telkens een korte achtervolging. Het echte krijsen begint als ze daadwerkelijk beginnen te vechten. Soms zijn de gevechten zo hevig dat de anaalklieren worden leeggespoten (dat ruik je vanzelf als dat gebeurd is).

Zolang de andere kat ergens op Brutus zit te loeren, zal Brutus zich niet bewegen om naar huis te gaan. Want dan klapt die ander er meteen weer op. Heb nog goeie hoop dat Brutus thuis komt.
In het verleden de nodige vechtpartijen van nabij meegemaakt, ook hier in mijn eigen tuin.

Ga rond een uur of een, twee nog eens naar buiten. Dan ligt iedereen op bed en is het stil. Voor Brutus veiliger om uit zijn schuilhoekje te komen.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

hij kan natuurlijk altijd binnen door het luikje. ik heb ook wel eens kattengevechten gezien maar als mijn eigen dier erbij betrokken is dan gaat de adrenaline van woede door mijn lijf gieren. ik weet het is misschien verkeerd maar dat gevoel is er gewoon ,ik kan nogal heel woedend worden.kan er van doordraaien zelfs. ik heb vroeger eens in een snelle reflex een hond bij de strot gepakt onder het vechten en zijn kop keihard op de grond geduwd omdat hij op mijn hond inhakte en mijn hond daarbij flink gewond raakte dus moet mezelf echt tot rust manen en stoom afblazen want dit kan anders heel lang blijven hangen en dan heb ik geen rust meer.dus ik ga nu maar proberen te slapen.pffff wat een avond zeg..
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat houden

Bericht door Kattebeest »

Haha, een keer een hele grote slanke kater vlak bij de achterdeur gehad die stond te klappertanden toen hij Kasper zag. Toen ging er ook van alles door mijn hoofd maar heb het keurig in mijn hoofd gelaten ;-) .

Ze hadden eerder gevochten. Gevecht begon halverwege de tuin en eindigde op het achterpad; overal plukken vacht, helaas veel grijs en wit van mijn kater. Was in de buurt maar het ging zó snel en hard dat ik niets kon doen. Dat werd een abces op de onderrug van Kasper. Naar da, roesje en kleine operatie en de bijtwond werd goed schoongemaakt.

Ga straks nou even naar buiten en zachtjes roepen. Kan je voor de rest van de nacht meteen voor de zekerheid het luikje dicht doen zodat Brutus binnen blijft. Mag wel even na een avontuur van niet lekker zijn en aangevallen worden. Even time out.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kat houden

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Sja, 1 van de redenen dat ik t echte buiten leven niks vind.
Maar je wou m persee meer buiten dan binnen, t beviel
Je wel toch? Dit is 1 van de consequenties met een buiten kat...
Ik hoop dat je m vind en dat m niks mankeert!
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Plaats reactie