Kat houden

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kat houden

Bericht door Chiquita98 »

drestar schreef:ik heb zaterdagmiddag blikvoer in een afgesloten bakje gedaan en in de koelkast bewaard. en vandaag (dinsdag)vond hij het nog lekker. ook ruikt het nog goed dus ik geloof wel mits het goed gekoeld word het wel kan.dit is dan wel de laatste dag dat hij ervan eet. dus dat is dan 4 dagen.

en ik heb ook gelezen dat sommige katten zo'n voederautomaat open kunnen maken . laat ik dan hopen dat hij het niet doet :lol:
Gatverdarrie. Medelijden met je kat. Na openen altijd binnen twee dagen opmaken. Dat is hetzelfde als jij je gebraden vlees 4 dagen later nog eet. Vlees bederft dus je kat gaat daar ooit eens ziek van worden
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

ik eet zelf ook eten van 4 dagen geleden en ben er ook nog nooit ziek van geworden.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

Wat ik mij afvraagt is wat de reden is geweest om het zo'n tijd in de koelkast te bewaren?

Wanneer je zo'n timerbak wilt gebruiken zou ik hem toch wel elke dag verversen met natvoer ;-) Je moet er toch niet aan denken dat het eten wel bederft en de kat dan alsnog niet kan eten of ziek wordt?

Moet zeggen dat ik het fijn vind om te zien hoe jij steeds meer vanuit de kat leert te denken! Je bent er nog niet maar moet zeggen dat ik vind dat je op de goede weg bent ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat houden

Bericht door Ilone »

drestar schreef:ik eet zelf ook eten van 4 dagen geleden en ben er ook nog nooit ziek van geworden.
Lekker...
Jouw spijsvertering is wel iets anders dan die van een kat he..
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat houden

Bericht door Rik »

Daarnaast... als je die 4 dagen aan gaat houden... hou dan ook even rekening met een DA-rekening die vele malen meer is dan het verschil van prijs tussen Felix en Alexis. Je zat al naar dat verschil te kijken (wat volgens mij maar een duppie is:))... maar als er iets met je kat gebeurd omdat ie 4 dagen oud blik moet eten. (Ik zeg niet dat het gebeurd maar de kans is dan wel groter) (volgens mij is zo'n voer automaat ook niet goedkoop)

Ik had overigens begrepen dat Brutus 3 zakjes van 100 gram op kon. Dan is een blik in 1,2 dag op. Ik zou die automaat dan ook gewoon elke dag van vers voer voorzien. (Wauw... past er 1,2kg in zo'n ding? ;))
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kat houden

Bericht door Chiquita98 »

drestar schreef:ik eet zelf ook eten van 4 dagen geleden en ben er ook nog nooit ziek van geworden.
Jammer dat je er zo over denkt. Jij en vele anderen vergelijken de mens met de kat. Maar goed jouw kat jouw leven.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Rik schreef: Ik zou die automaat dan ook gewoon elke dag van vers voer voorzien. (Wauw... past er 1,2kg in zo'n ding? ;))

dan kun je net zo goed geen voer automaat kopen. veel mensen kopen een voeratomaat om een paar dagen of een weekend weg te kunnen. de koel elementen moet je in de diepvries bevriezen en erin stoppen als je het automaat vult. lees onderstaande beoordelingen maar... en nee jullie zouden het waarschijnlijk niet doen maar er zijn een hoop mensen die hun kat een heel weekend alleen laten en natvoer laten eten uit een voer atomaat. de brokken zetten ze er meestal naast

Werkt prima!

Deze automaat werkt prima! Altijd eng om op zo'n apparaat te moeten vertrouwen, maar hij heeft het tot nu toe altijd gedaan. En m'n kat eet er zonder moeite uit. Je kan weliswaar niet tot op de minuut (of kwartier) instellen wanneer het nieuwe eten verschijnt - door het ontbreken van een digitale klok, maar dat is meestal ook niet heel noodzakelijk. Handig ook de bijgeleverde koelelementen zodat het eten (ook blikvoer!) vers blijft. Zelfs nog na 2 dagen! een prima ding, geen spijt van!

Femke (19-7-08)

gerust een weekend weg

heel handig dit ding! kan makkelijk een weekendje weg mijn 3 katten hebben zo toch nog het natvoer wat ze nodig hebben. brokjes heb ik er altijd naast staan. heb hem nu een half jaar en veel gebruik van gemaakt. helaas 1 keer na thuistkomst was die gedraait! nieuwe batter erin en hij deed het weer!

wendy (4-10-12)

Super handige voerautomaat

Hoi! Wij hebben deze voerautomaat gekocht voor als we een weekendje weg gaan en hij werkt ideaal. Het is even uitvogelen hoe je alles moet instellen, maar echt moeilijk is het niet. Zoals anderen al aangaven echt sloopproof. Alleen had ik 's ochtends een mauwende kat aan mn bed. Had ze zo hard geprobeerd de brokjes eerder te ontfutselen dat de batterij eruit was gevallen (zit aan de onderkant). Die heb ik even vastgeplakt met n plakbandje en het werkt weer prima!

Lianne en Job (13-8-12)

Erg tevreden

Met een gerust hart een weekendje weg van vrijdag tot en met zondagavond, wetende dat de 2 katten goed verzorgd worden en dat ze op tijd hun maaltijd krijgen. Erg eenvoudig in gebruik. En ook betrouwbaar. De katten stonden er eerst vreemd naar te kijken. Maar al snel gingen ze er aan ruiken en begrepen dat dit de komende dagen hun voedselvoorziening was.

Erna (5-12-11)

Perfect!

Ik heb deze nu anderhalf jaar!En ik ben er helemaal blij mee!Door mijn onregelmatig werken wilde ik niet dat de katjes ook onregelmatig zouden eten. Met deze voetautomaat hebben ze elke 12 uur een nieuw bakje met brokjes, ideaal als je nachtdiensten heb en zeker ook handig als je eens een weekendje weg gaat!Het is een investering, maar zeker de moeite waard!Wat ook fijn is, is dat de katten niet al stiekem uit een volgend bakje kunnen snoepen!

Cindy (10-9-11)

Ideaal apparaat

Ik heb ooit eerder zo'n apparaat gehad. Ik heb het weggegeven omdat ik geen katten meer had. Nu ik weer 2 katten heb ga ik het toch maar weer kopen. Ideaal voor als je een weekendje weg bent.

annemiek (4-9-11)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

Tja, het is natuurlijk niet te vergelijken met het bewaren in de koelkast. Zie het als bederfelijk voedsel bewaren in een doos met koel blokken. Zeker op warme dagen is het niet ideaal.

Moet ook zeggen dat onze poes niet op regelmatige tijden natvoer krijgt ;-) Dat krijgt ze compleet willekeurig, wel staan er altijd brokjes (bakje vul ik 's avonds bij tenzij eerder op) Weet natuurlijk niet of jij ook veel weg bent?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Kat houden

Bericht door Mickey_Mouse »

Hier krijgen ze 3x op een dag hun voer. S ochtends bij opstaan
S avonds bij naar bed gaan

En tussendoor nog een keer. Tijden? Die kunnen gerust een uurtje of wat verschuiven. Ze weten wanneer ze eten krijgen, wanneer ik ze Eten Eten roep en met brokjes nog niet gerammeld heb

Blik is hier ook 4 dagen, maar dan met 2 ingevroren dagen.
400 gr, 50 g per kat per dag. Almo of smilla.
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Ik ben zelf niet veel weg maar ik wil toch is 2-3 dagen weg straks. en voor een keertje moet gewoon kunnen lijkt mij. ik ga dus toch zo'n ding kopen en hem eraan laten wennen.gewoon de voer automaat op een koele plaats in huis zetten scheelt ook al denk ik, anders vul ik hem voor de eerste hele dag en de ochtend erna met natvoer en voor de twee andere dagen met droogvoer. dan moet hij het er maar mee doen.ik denk dat hij zich toch niet laat verhongeren
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Kat houden

Bericht door Mickey_Mouse »

Wat wij vroeggah deden(nu lukt dat met mijn huidige tijgers niet) een grote kom/bak met harde brokken en veel bakken met water neerzetten. Dan kan je gerust een paar dagen weg.
Evt een buur vragen of die een oogje in het zeil wil houden, water ververst, etc.

Er zijn ook voersilo's waar je gerust een kilo of meer aan brok in kan gooien. Is even zoeken maar als je de juiste hebt loopt het voer zo door en heeft de kat altijd brok tot zijn beschikking
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Oke bedankt,

maar nu even wat anders. er zit een vreemde kat in mijn tuin en brutus kwam zeiknat binnen, de vreemde kat lag lekker op zijn plaats in de tuin en mijn kat heeft zich dus weg laten zetten. ik ben al naar de vreemde kat toegelopen maar die geeft geen sjoege. moet ik de vreemde kat nu weg jagen of is dat brutus zijn taak? brutus is overigens wel een echte held. hij durft alleen met mij mee naar buiten te gaan om naar de vreemde kat te gaan kijken. alleen gaat hij niet.ik snap nu wel waarom hij zo makkelijk lijkt voor mij. hij is gewoon een held op sokken die zich gelijk uit het veld laat slaan. gisteren was ik voetbal aan het kijken en ik dacht hij ligt eindelijk weer is in de kamer. maar toen het eerste doelpunt viel juichde ik en vloog hij gelijk de kamer uit naar buiten. beetje jammer maar het zit waarschijnlijk in zijn karakter
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

ik heb hem nu in de keuken gedaan want hij is zeiknat. eerst moet hij opdrogen voor hij weer de kamer in mag. ik heb hem op een droogloopmat te drogen gelegd

en waarom hij zo vreemd doet weet ik ook niet. hij slaat met zijn pootje in zijn etensbakje met brokjes en blaast ernaar. en er zit echt niks in .ik heb het zelf gecontroleerd. waarom doet hij dat?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

Ik zou die vreemde kat wel wegjagen uit de tuin, dat moet voor Brutus veilig gebied zijn in mijn ogen en mag je wat mij betreft ingrijpen (dus wegjagen) ;-)

En ja, schuchter aangelegde katten en voetbal gaan inderdaad niet samen :lol: Dan vliegt onze poes ook veilig weg onder stoel (zelfde geldt wanneer mijn vriend aan het gamen is en het niet wil). Erg benieuwd hoe dat vanavond zal gaan, ben nu al nerveus :-p
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Hahaha Ja vanavond zal hij zeker niet in de kamer moeten zijn. dan ben ik helemaal gespannen en ga roepen en tieren als we een goal of een kaart tegen krijgen. ik leef helemaal mee in zo'n wedstrijd. spanning ten top! ik voetbal zelf ook dus ja, hier word sowieso al veel voetbal gekeken.het geluid staat daarbij ook altijd lekker hard.

Maar goed vreemde wegjagen dus. zal het zo even doen. ik heb trouwens deze kat al wel vaker gezien in mijn tuin. hij komt wel meer slapen hier.volgens mij woont hij aan de overkant van de straat. dus zal die waarschijnlijk altijd wel terug blijven komen of ziet dit misschien zelfs als zijn territorium. hebben we dan een probleem?
Plaats reactie