Saartje heeft borstkanker :(

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Saartje heeft borstkanker :(

Bericht door Adriana »

aantekeningen teruggekeken, Mo heeft het zeker anderhalve week voor zijn kiezen gehad. en ik heb extra buprecare (pijnstiller) gehaald omdat hij pijn bleef houden en de dubbele hechting ging trekken.
hij had een grote ritssluiting op zijn rug, ergens in het fotoalbum in het begin staat daar nog wel een foto van. samen met de hechtingen van arme Enzo, na zijn schildklieroperatie..
heb je destress in huis? dat zou bij Saartje nog wel eens goed kunnen helpen om na de operatie weer zichzelf te worden.
het is altijd naar als er zoiets met je lieve huistijgers aan de hand is maar dit is het beste en enige wat je zelf voor Saartje kunt doen: snel en goed ingrijpen..!
en missch kan ze mee naar center parcs, dan heeft ze jou tenminste in de buurt.. tenzij ze heel erg gehecht is aan haar kattenmaatjes.. pfft, moeilijke afweging..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Saartje heeft borstkanker :(

Bericht door jennli »

Ze mag in ieder geval mee. Volgens mij vindt ze t niet heel erg om alleen te zijn. Achteraf gezien hebben j en ik vaak tegen elkaar gezegd dat Saartje meer een solokat is. Ze kende weinig kattentaal en had best moeite met de ontstuimige Jagger, vandaar de aankoop van Cayleighpoes destijds. Vraag me alleen af of de verandering van omgeving niet te stressvol gaat zijn. Van de andere kant, zo'n huisje is niet heel erg groot en wij zijn er best veel. Daarnaast t wennen als ze een midweekje weg geweest is. Al was dat ook geen probleem nadat ze zo'n poos in de kliniek geweest was.

Bedankt ook voor de info over medicijnen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Saartje heeft borstkanker :(

Bericht door Dinky »

Zeker schrikken wanneer je dat te horen krijgt over een op het oog onschuldig bultje.
Duim heel hard dat ze voorspoedig door de operatie zal komen en weer snel herstelt (zowel lichamelijk als mentaal).

10 dagen na de operatie zou normaal gesproken ergste wel achter de rug moeten zijn. Dat is echt kijken hoe de situatie dan is. Het is wat anders dan paar dagen na de operatie weg gaan ;-) Daarnaast is het slechts een midweek en kan je met 50 minuten weer thuis zijn. Is ook wat anders dan met vliegtuig ergens heen.
Ik kan me wel voorstellen dat de situatie dan zo is dat je er even paar dagen er tussenuit gaat na de drukte die je nu achter de rug hebt van het werk.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Saartje heeft borstkanker :(

Bericht door jojo »

Jeetjekreetje wat een schrik zeg! Tips heb ik niet voor je want je zult alles in het werk stellen voor het welzijn van je meisje jou kennende. Wel wens ik je veel succes en sterkte! De duimen gaan draaien voor een goede afloop.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Saartje heeft borstkanker :(

Bericht door jennli »

De operatie is verplaatst naar maandag a.s. dan zit er twee weken tussen voordat we weg willen gaan. Nog eens nagevraagd. Uiteraard gasnarcose aldus de dierenarts. Na tien dagen mogen de hechtingen er uit.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Saartje heeft borstkanker :(

Bericht door kansarmedieren »

Zit de knobbel bij een melkklier want meestal worden dan gelijk alle melkklieren weg gehaald en het is inderdaad meestal kwaadaardig. heeft hij verteld hoe het dan verder gaat... het is een zware operatie en meestal is het al uitgezaaid. Kunnen ze geen biopt nemen van de knobbel en dan later beslissen wat te doen...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Saartje heeft borstkanker :(

Bericht door Adriana »

voorzover ik weet doen ze daarbij geen biopt omdat je daarmee grote kans loopt dat kwaadaardige cellen zich door het lichaam gaan verspreiden..

en stel dat het niet goed zit dan zijn de mogelijkheden met chirurgie nog niet uitgeput hoor!
zal je nog wel niet willen lezen maar ik geef maar even heel voorzichtig aan...
en wat een geluk dat het eerder kan, dus minder lang de bibbers en snel ingrijpen is altijd beter..
Laatst gewijzigd door Adriana op 04 jul 2014 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Saartje heeft borstkanker :(

Bericht door kansarmedieren »

Dat begrijp ik niet waarom bij andere bultjes dan wel...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Saartje heeft borstkanker :(

Bericht door Adriana »

een oppervlakkig bultje is iets anders dan iets bij een melkklier denk ik..
en dit is een citaat uit het eerste bericht en ook de topic rept over borstkanker..
jennli schreef:Volgens de da is een dergelijke tumor vrijwel altijd kwaadaardig bij katten. In tegenstelling tot tumoren bij honden.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Saartje heeft borstkanker :(

Bericht door kansarmedieren »

Bij de kat wordt standaard een unilaterale of zelfs bilaterale mastectomie aangeraden wegens de grote kans op herval na een beperktere chirurgie. Bij de uitgebreidere chirugische wegname van melkkliertumoren ontstaat er tijdens de operatie een flinke chirurgische wonde die veel hechtwerk vereist om weer dicht te krijgen. De patiënten die deze operaties ondergaan krijgen achteraf goede pijnstilling om hun comfort te garanderen. Soms zullen deze patiënten ook hokrust voorgeschreven krijgen om trekkrachten op de wonden door het overdreven bewegen van de poten te voorkomen. Dit lees ik op een website en heeft mijn dierenarts me ook verteld toen ik een keer een verwilderde kat gevangen had met een doorgebroken tumor.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Saartje heeft borstkanker :(

Bericht door jennli »

De dierenarts heeft me uitgelegd waarom een biopt nemen weinig zinvol was in deze situatie. Ik heb vertrouwen in deze dierenarts die ons al zo vaak heel goed geholpen heeft.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Saartje heeft borstkanker :(

Bericht door nellebel »

Gelukkig ben je er vroeg bij.nog een voordeel dat je haar hebt geschoren. Zal toch even spannend worden maar gelukkig heeft saar er geen last van nu.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Saartje heeft borstkanker :(

Bericht door kansarmedieren »

jennli schreef:De dierenarts heeft me uitgelegd waarom een biopt nemen weinig zinvol was in deze situatie. Ik heb vertrouwen in deze dierenarts die ons al zo vaak heel goed geholpen heeft.
Je moet maar denken verschillende dierenartsen verschillende meningen en daar is niets mis mee. maar ik wou het toch even melden omdat dit mijn ervaring is. Ik hoop dat alles goed komt, veel succes maandag en dan duimen voor de uitslag.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Saartje heeft borstkanker :(

Bericht door jennli »

Bedankt voor het delen van je ervaring. Had deze info zelf ook gevonden toen ik borstkanker bij katten googlede. Heb vervolgens nog twee keer met mijn da gebeld om hem de oren van zijn hoofd te vragen.

Saartje heeft nu inderdaad ogenschijnlijk nergens last van. Heb echt met haar te doen. Hopelijk blijft t uiteindelijk echt bij het weghalen van het knobbeltje en wordt ze vervolgens minstens een jaar of achttien.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Saartje heeft borstkanker :(

Bericht door Ilone »

Ik hoop het voor je Jennifer! En ik ga maandag heel hard duimen.
Hoe laat moeten jullie?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie