Katten kunnen zichzelf niet vermaken

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Katten kunnen zichzelf niet vermaken

Bericht door Zonnig »

Dag allemaal,

Ik heb een voliere laten bouwen over mijn hele balkon met allemaal hangmatjes ( die hangen in de voliere, maar ook binnen aan de verwarming ), 3 kattenhuizen, een ligstoel, allerlei ligspullen, meerdere krabpalen en speelgoed, ik speel geregeld met ze en toch.........mijn 3 katten lopen zich zo te zien behoorlijk te vervelen. Best irritant.

Wat gaan ze dan doen ? Ze gaan de hele tijd voor je voeten lopen en worden vervelend. Mijn andere kat gaat dan ook lopen krijsen ( als ze niet aangehaald wordt ).

Heeft iemand enig idee hoe ze zichzelf kunnen vermaken, zodat ik dit niet steeds hoef te doen. Ik kan onmogelijk de hele dag binnenblijven, omdat mijn katten zich niet kunnen vermaken.

Overigens mogen ze in mijn huis overal komen.

Vraag mij ook af of ze niet te verwend zijn. Eén van mijn katten weet, dat als ze loopt te krijsen, dat ik haar dan aanhaal ( want ik voel mij dan vaak schuldig ). Misschien is het een idee om hier eens mee te stoppen ?

Iemand enig idee ? Alvast bedankt !
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katten kunnen zichzelf niet vermaken

Bericht door Dinky »

Hier is pingpongbal favoriet omdat deze makkelijk uit zichzelf door blijft bewegen ipv stil blijft liggen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katten kunnen zichzelf niet vermaken

Bericht door Adriana »

je hebt van die gelei-achtige vrij zware stuiterballen, die ook heel lang in de kamer rondrollen als je geen vaste vloerbedekking hebt. hier biljarten ze daarmee met tafel- en stoelpoten als stootblokjes.

bij katzels die chronisch om aandacht vragen gaat een vast ritueel vaak heel goed. hier is Maks zo'n tiepje. hij heeft een ochtend-, middag- en avond-ritueel en dat wordt afgesloten met 'nu is het op' ..!
buiten die tijden negeer ik hem zachtjes en dat weet-ie.
en als hij bij me wil zitten, dan kan dat maar dan ga ik wel gewoon verder met afwassen of aardappels schillen of noem maar op .. ik zet hem vaak op een handdoekje op het aanrecht of op de hoge koelkast zodat hij kan zien waar ik mee bezig ben (katten-televisie) en dat is soms ook al genoeg.
en anders is het motto: 'ga je broer maar pesten..!' en negeren..
Laatst gewijzigd door Adriana op 01 jun 2014 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Re: Katten kunnen zichzelf niet vermaken

Bericht door Zonnig »

Oh dus dat kan dus wel, dat zo'n kat het bewust doet, zo van: als ik maar lang genoeg doorga, dan 'hapt' ze wel ?
Kan dus best zijn, dat katten zo intelligent zijn, dat ze weten dat je hier gevoelig voor bent. Goh en ik denk dan, ze is zielig. En wat ga ik dan doen........precies.
Mijn 2e kat heeft hier ook een handje van.
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Katten kunnen zichzelf niet vermaken

Bericht door Mickey_Mouse »

Hier staan ze in de keuken chronisch op negeer. Stuur ze ook steevast weg als er voor mijn voeten gelopen gaat worden daar. Ze krijgen ook niks tot dat ik ze roep. En dat is als ik klaar ben. MAarja het valt altijd te proberen toch?
Niks mis met grenzen aangeven en een zoek het maar even uit. Krijgen ze niks van.

Verder zijn ze hier lekker op zichzelf. Of slopen ze elkaar. Ook leuk.
bettykessels
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jun 2014 19:16

Re: Katten kunnen zichzelf niet vermaken

Bericht door bettykessels »

mijn katten zijn met zijn drieeen. Ik heb ze niet zo lang maar drupke de poes gaat haar eigen weg. Tijgertje is erg aanhankelijk. En muts zit er net tussen in.
Tijgertje komt altijd kijken in de eierbewaarplaats. Dan springt ze op tafel en blijft net zo lang zitten totdat ik hem heb aangehaald.
Muts zit er net tussen in. Deze gaat een beetje zijn eigen weg en ook een beetje aanhankelijk
Drupke gaat haar eigen gang.

De hond dient de mens
De mens dient de kat

Ik heb altijd iets nieuws voor in de kattenren. Of ik pak wel eens het oude speelgoed dat ik voor een paar weken heb weggelegd. Dat is toch weer iets nieuws voor mijn drie katten
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Katten kunnen zichzelf niet vermaken

Bericht door nellebel »

kinderspeelgoed... kattenspeelgoed moet je bedienen, oftewel mee gooien of aanduwen en dan stopt het na een meter. voor flippie toen een kinderspeeltje gekocht. furr real, die zet je aan en blijft geluidjes maken en bewegen en flippie kon hem zelf ook aanzetten door op zijn rug te duwen. die biljft ook bewegen en rondjes draaien en geluidjes maken zodat het aantrekkelijk blijft.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten kunnen zichzelf niet vermaken

Bericht door castratenkoor »

Er zit een verschil tussen spelen en aandacht van mensen krijgen. Veel aandacht vragen/eisen zie ik persoonlijk niet als `zich vervelen`.

Mijn Bram* was zeer obsessief in het aandacht-eisen. Als ik aan de telefoon zat, wilde hij zijn kop liefst tussen de telefoon en mijn mond wurmen. Want alles wat ik zei moest voor hem zijn.
Rik krijgt vooral zo'n aandacht-flow als B. en ik beide beneden zijn en met elkaar praten. Hij wurmt zich er hoe dan ook tussen, zodat we elkaar niet meer zien.

Je kunt een aandachtsfreak nog zoveel speelgoed geven, dat kan niet op tegen aandacht van de mens, op een manier zoals de desbetreffende kat dat fijn vindt.

Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen het spel en de aandacht.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Katten kunnen zichzelf niet vermaken

Bericht door pinguin »

Ze hebben hier ook alles maar willen toch ook aandacht van mij. Inmiddels heeft sproet hier zijn eigen aandacht moment dat heeft die zelf gekozen namelijk als ik klaar ben met dochen en mij ga aankleden :oops:
Maar hier trekken ze ook echt naar elkaar toe.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Katten kunnen zichzelf niet vermaken

Bericht door nellebel »

hte kan nog erger pinguin hahaha gijs wil altijd op bepaalde momenten tussen baasje en vrouwtje. uhm je weet wel, er bij komen liggen. en dan niet er langs , nee....gijs wil zich er tussen wurmen en moet en zal net zo lang duwen totdat dat gebeurt. hij kan gewoon beneden aan het spelen zijn, maar aslof hij merkt dat er iets gebeurt, hij komt als een dolle aangerend en springt er tussen. nu wortd hij vaak dan verzocht om even de slaapkamer te verlaten. niet handig....samen "spelen" met een blerende kat aan de andere kant van de deur. hi hi
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie