Ik snap iets niet

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Ik snap iets niet

Bericht door Cerna »

Bekend is dat de nierwaardes pas gemeten kunnen worden wanneer 70 procent van de nieren niet meer functioneert.
Echter......ik heb recentelijk bij een aantal katten een uitgebreide meting laten doen en dan wordt er gezegd dat alles prima is. Cerná had een creat van 129 en ureum van 10.9 en Amber creat 83 en ureum 6.3. Maar wat zijn dat dan voor waardes?

Wanneer alles goed is zal het niet zo zijn - tenminste daar ga ik van uit - dat toch nog maar 30 procent van de nieren functioneert want dat vind ik dus helemaal geen goede uitslag. En onder die 70 procent kon niet gemeten worden. Dus bij een jonge, gezonde kat zou dan de uitslag van deze nierwaardes 0 moeten zijn. Ja toch?

Rarara
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ik snap iets niet

Bericht door nellebel »

Zover ik weet kunnen nierwaardes altijd gemeten worden.afwijkingen zijn pas later zichtbaar omdat de nieren die opvangen.maar dat gaat wel ten koste van de nieren dat ze extra hard moeten werken.afwijkingen komen pas als de nieren het echt niet meer aan kunnen.en dan zijn de nieren al flink beschadigd want ze kunnen flink wat opvangen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ik snap iets niet

Bericht door castratenkoor »

Wendy verwoordt het goed. Uitslagen kunnen altijd gemeten worden. Maar een goede uitslag zegt niet dat de nierfunctie perfect is. Als de nieren een klap hebben gehad moeten ze harder werken en zijn ze dus eerder "versleten". Bij foute uitslag weet je dus zeker dat ze minder goed functioneren, minder dan 70%.

Maar de werking van de nieren, hoe ze het bloed filteren, is bij elke gezonde kat te meten. Het zeg wat over de staat van het bloed, niets over het percentage werking van de nieren - oftewel hoe hard de nieren moeten werken om het bloed zo te houden.

Ik ben geen dierenarts natuurlijk, maar dat is hoe in het begrijp/interpreteer.

Sjaak* was vanaf zijn 4-de nierpatient. Hij is er 16 mee geworden. Maar op het laatst waren zijn nieren 5 x zo groot als normaal. Hij heeft een paar maanden voor zijn dood ook een nierbloeding gehad. Sjaak* was mijn wondertje.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ik snap iets niet

Bericht door Adriana »

er is grote overcapaciteit bij de nierfunctie en tot bijna drie/kwart functieverlies zie je niet bij de nierwaardes bij bloedonderzoek.
ik weet niet precies of dat bij urine-onderzoek beter zichtbaar is.. moet ik nog eens uitzoeken..

die overcapaciteit wordt benut als in de loop van de tijd de nierfunctie door wat voor oorzaak dan ook incl ouder worden, achteruit gaat.
tot op een bepaald moment wordt er dus bijgeplust totdat de reserve op is. en het vervelende is inderdaad dat die reservecapaciteit (hoeveel verbruikt) niet te meten is..
vandaar: 'kan geen kwaad, mvrouwtje', (want het is niet te meten denk ik dan altijd... :-( )

wat betreft nieren en nierschade valt het mij al jaren op dat dierenartsen daar vrij laconiek over doen, terwijl in tegenstelling tot bijv lever, nierschade nooit te herstellen is. het kan bij acuut nierfalen hoogstens wat bijtrekken en dat vergt veel tijd en intussen ontzien van de resterende nierfunctie.
het beste bewijs daarvoor is het omarmen van die meloxicam-pijnstiller. ik ben bang dat er nog steeds en in toenemende mate nierschade wordt veroorzaakt door het vaak onnodige en buitenproportionele gebruik daarvan door dierenartsen bij katten.. :-(
'bij twijfel niet inhalen' geldt blijkbaar niet voor dierenartsen/Utrecht..

ureum is veel meer een dagwaarde dan creatinine, dus een hogere ureumwaarde hoeft niet altijd ook te hoge crea-waardes te geven.

in het kader van jouw 0-waarde.. wat dan precies wordt gemeten weten ze bij de internisten in Utrecht en is een lastig verhaal. volgens mij staat er ook wel een uitleg bij http://www.felinecrf met veel jargon en medische kreten..

wat ik in al die jaren forumberichten ook heb geleerd is dat op het gebied van creatinine-waardes veel mogelijk is. ik bedoel bij chronisch nierfalen houdt het functioneren bij een bepaalde crea-waarde gewoon op terwijl er op het forum katten met crea-waardes van bijna dubbel zo hoog rondlopen, ik bedoel rondsjezen. dat is dan een ander type/oorzaak nierfalen of een combi.
niet voor niks wordt gezegd: kijk naar het dier en wat minder naar de waardes..

bij mezelf merk ik in vlagen een perfectionistische inslag, die ik snel overboord moet gooien. bij het laatste bloedonderzoek van Enzo was de t-4 met ruim 10% gestegen en oei oei.. maar Enzo zit nog riant binnen de referentie.
heb een aantal dagen lopen piekeren maar bedacht dat ik naar de lange termijn en naar zijn verleden moet kijken en dat hij missch wat minder tonijn (fosfor..) moet eten... maar hij eet toch al zo weinig en hij vindt dat erg lekker...
en daar waar ik voorheen erg gespitst was op fructosamine- en bloedsuikerwaardes, ben ik de afgelopen jaren erg gespitst en soms beetje overgevoelig voor nierwaardes..
een groot deel van mijn berichten gaat over nieren, nierwaardes en behandeling.. en als je eenmaal een nierklantje of meerdere in huis hebt gehad, dan ben je daar meer op gefocust... en dat is wel eens lastig voor nieuwe forumleden met een nierfaaldiagnose..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie