Kat krabt aan het bed

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Happiness
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mei 2014 10:00

Kat krabt aan het bed

Bericht door Happiness »

Help!

Wij hebben sinds 2 maanden een hele lieve oranje kater uit het asiel gehaald.
Omdat hij bij mijn vriend woont en ze een hond hebben, staat de kattenbak en zijn eten op de slaapkamer.
S'nachts kan hij niet in de woonkamer omdat de hond dan in de bench zit, discussies hierover werken niet. Dit zal niet veranderen.

Nou is het probleem dat rond 5 uur s'nachts de kat actief wordt, hij gaat krabben aan ons gloednieuwe boxspring bed..
We hebben het hele bed al ingewikkeld met folie, en volgehangen met doekjes met die speciale spray om ze weg te houden.
Maar het werkt niet, hij zoekt de plekjes op waar hij nog kan krabben, zelfs zo erg dat hij onder het bed gaat krabben.
Er staan 2 krabpalen in de kamer, op plekken waar hij altijd langsloopt.

Er is geen kattenluik in huis, dus overdag als de deur open staat kan hij de tuin in.

Iemand tips om te zorgen dat hij stopt??

Als hij binnen een maand niet ophoud moet hij terug naar het asiel..

Groetjes, Marloes
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Kat krabt aan het bed

Bericht door G+S »

Ik denk dat je kater zich verveeld..
Hij heeft beperkte ruimte en is eigenlijk in principe de hele nacht alleen (jullie slapen)

Je moet jezelf zowiezo bedenken dat een kat officieel een nacht-dier is, dat wil dus zeggen dat hij overdag voornamelijk slaapt en rust en 's nachts actief is.

Waarom kan de kat niet in de woonkamer als de hond in de bench zit? En waarom zit de hond überhaupt opgesloten 's nachts?

Ik neem aan dat de hond overdag ook niet boven komt?
Heb je geen kamer over boven waar je het eten/krabpaal van de kat neer kunt zetten zodat de kat juist 's nachts niet op de slaapkamer kan.

Je zou ook nog kunnen proberen de kat "moe" te maken voor je naar bed gaat. Flink met hem spelen zodat hij ' snachts wat meer slaapt bijvoorbeeld. Of schaf een vriendje voor hem aan! :)

Ik Vind het persoonlijk wel vreemd dat je er zo nadrukkelijk bij zegt dat wanneer het binnen een maand niet stopt de kat terug moet naar het asiel.. Het is gewoon natuurlijk gedrag wat hij vertoont en een kat is alleen wat te leren als je er
Genoeg tijd en energie in steekt.. Het is geen gebruiksvoorwerp dat je gewoon terug kunt brengen omdat het niet in het interieur past.
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Happiness
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mei 2014 10:00

Re: Kat krabt aan het bed

Bericht door Happiness »

De hond is pas 1 jaar, die moet snachts in de bench slapen. Wij willen dit ook liever anders, maar helaas beslissen wij hier niet over.
Er is geen kamer over boven en een 2e kat zit er echt niet in zolang we geen eigen huis hebben.

Overdag komt hij wel buiten, wat we kunnen doen is hem voor het slapen naar buiten doen, en dan sochtens weer naar binnen. Dit willen we nog wel proberen.

De reden dat we hem weg doen als hij niet ophoud, is omdat wij hem dan niet kunnen geven wat hij verdiend. Dit vindt ik zielig voor de kat, dan verdiend hij een baasje waar hij wel de vrijheid heeft die hij nodig heeft.

Ik zou graag tips willen hoe we hem dit af kunnen leren, want het liefst houd ik hem natuurlijk!
Het is een ontzettende kroelkip en een schat van een kat.

Hij moet nog een jaar op de slaapkamer blijven, dan is ons eigen nieuwbouw huis pas af.
En op dit moment is het niet leuk voor de kat, en niet voor ons.. want hij houd ons uit onze slaap.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat krabt aan het bed

Bericht door Ms Maaike »

Als ik eerlijk mag zijn denk ik dat het beter is voor de kat (en voor jullie) als hij teruggaat naar het asiel. Deze situatie levert stress op (= krabben aan bed, ook om jullie aandacht te krijgen) en het is eigenlijk al precies zoals je zegt; kennelijk kan je deze kat niet geven wat hij nodig heeft. Dieren in een huis zo apart te moeten houden kan voor even (ook ik begrijp niet waarom de kat niet door het hele huis mag lopen 's nachts), maar een jaar is toch behoorlijk lang. Persoonlijk vind ik het belangrijker om nu voor het welzijn van de kat te kiezen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Happiness
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mei 2014 10:00

Re: Kat krabt aan het bed

Bericht door Happiness »

Ik ben het met je eens Ms Maaike,
Vandaar dat wij het overwegen om hem terug te doen.
We vinden hem echt heel erg lief! Overdag kan hij gaan en staan waar hij wilt.
Maar s'nachts is het of boven of buiten..
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat krabt aan het bed

Bericht door Ms Maaike »

Het vervelende aan (nog) niet een eigen huis hebben is dat je je inderdaad naar de wil van een ander moet voegen. Toen ik nog geen besef had van de wereld hadden mijn ouders katten die 's avonds/'s nachts in de bijkeuken werden opgesloten. Nu zou ik dat erg vervelend vinden en zou daar zeker onenigheid over ontstaan. Ik heb dan ook gewacht met 'eigen' dieren totdat ik mijn 'eigen' plek had en (destijds) goede afspraken kon maken over de verzorging, rekening en 'bevoegdheden' van de kat (waar deze mag gaan en staan). Het is jammer dat het nu zo gaat met jullie huidige kat (het had net zo goed wel goed kunnen gaan), maar het is niet anders denk ik persoonlijk. Nog een jaartje wachten met jullie eigen kat(ten) moet te doen zijn naar mijn bescheiden mening. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Happiness
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mei 2014 10:00

Re: Kat krabt aan het bed

Bericht door Happiness »

Hopelijk als hij nu wat meer naar buiten kan gaat het beter..
Ik zou het toch wel heel erg jammer vinden om hem weg te moeten doen.
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Kat krabt aan het bed

Bericht door G+S »

Ja ik snap dat je het jammer vind maar een kat een hele nacht buiten opsluiten is ook niet de oplossing ben ik bang..
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Happiness
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mei 2014 10:00

Re: Kat krabt aan het bed

Bericht door Happiness »

Ik heb net een hele hoop speeltjes besteld, en catnip spray voor op de krabpaal.
Voor het slapen gaan we hem even flink moe maken, en wat speeltjes op de gang leggen.
Hopelijk werkt dit.
Cerna

Re: Kat krabt aan het bed

Bericht door Cerna »

Een kat gaat het liefst op jacht in de avondschemering en bij zonsopkomst en dus is 5 uur een normale tijd voor hem om in actie te komen. Wanneer hij jullie toch al wakker maakt met zijn gekrab is het dan niet mogelijk om hem op dat moment naar buiten te doen? Je beloont daarmee wel ongewenst gedrag, maar dat is dan maar even zo voor dit moment.
Even eruit, kat naar buiten en weer lekker verder slapen. Kat gelukkig, jullie gelukkig.

Kat terug naar het asiel vind ik eerlijk gezegd niet de eerste keus zo kort voor het zomerseizoen met al die kittens. Dan kan het best wel eens zijn dat hij daar nog heel lang moet zitten.
En een jaar is toch zo om?
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Kat krabt aan het bed

Bericht door Jantina »

Ik vind de oplossing van Annet een hele goede.
Gewoon s ochtends vroeg naar buiten doen.
En de kat terug brengen naar het asiel vind ik wel wat makkelijk.

Kan de hond niet in jullie slaapkamer? Als hij toch in de bench zit?(waarom eigenlijk)
Dan kan de kat lekker z'n gang gaan
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Happiness
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mei 2014 10:00

Re: Kat krabt aan het bed

Bericht door Happiness »

Het is een grote hond, en hij kan geen traplopen. Daarbij is hij van mijn schoonouders en niet van ons.
Discussies over de hond graag over ophouden. Het is niet mijn hond en niet mijn opvoeding!

Kat naar buiten gaan we proberen!
Hanna Abdullah
Lynx
Lynx
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2010 22:58

Re: Kat krabt aan het bed

Bericht door Hanna Abdullah »

Mijn ene kat krabte ook altijd aan het matras. Het betekende dat hij mijn aandacht wilde. Hetzij voor voer, hetzij om naar buiten gelaten te worden.
Mijn andere kat miauwt om me wakker te maken. En ik sta altijd op zonder mopperen als mijn "kinderen" naar buiten willen, al is het midden in de nacht.
Denk dat je kat naar buiten wil. :-)
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Kat krabt aan het bed

Bericht door Nikki2309 »

Hoe is het afgelopen nacht gegaan?
Using Tapatalk
Cerna

Re: Kat krabt aan het bed

Bericht door Cerna »

Wat heb ik dan toch ideale katten: zij kijken juist verstoord op wanneer wij opstaan (en dat is nooit voor 7 uur) en slapen dan nog een paar uurtjes door. Gaan ook slapen wanneer wij gaan slapen (en slapen wanneer wij niet slapen :lol: ).

Saai, die Britten!
Plaats reactie