roze gezwollen snuitje zonder haar ??? wat te doen ???

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Fuzzi
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mei 2014 09:54

roze gezwollen snuitje zonder haar ??? wat te doen ???

Bericht door Fuzzi »

Hallo,
Dit is mijn eerste bericht hier en zal me even kort voorstellen:
Ik heet Anton en woon in Luxemburg. Ik heb twee honden en een kat die ik tien jaar geleden overnam van een vrouw uit onze straat die in het bejaardenhuis ging.
Kiko dus :grin: Hij is een kater van 18 jaar, hij kan gewoon zijn gang gaan want hij heeft meerdere kattenluiken in en rondom het huis (hij gaat de laatste tijd niet ver meer en is altijd ergens op roepafstand).
Toen ik de kat tien jaar geleden kreeg was zijn baasje erg opgelucht een nieuw tehuis voor hem gevonden te hebben want hij heeft geen vacht rondom zijn mond en daardoor op het eerste gezicht niet echt een schoonheid. Af en toe word het gebied rondom zijn mond erg roze en gezwollen, dit verdwijnt na enkele dagen weer maar vacht groeit daar nooit.Alle mensen die Kiko voor de eerste keer zien reageren op dezelfde manier: Ooooh wat heeft hij aan zijn muiltje :shock:
In de loop der jaren zijn we al verschillende keren bij diverse dierenartsen geweest en die weten er ook niet echt raad mee. Onze huidige dierenarts denkt te weten wat het is en had er ook een naam voor die ik vergeten ben, maar dat is gemakkelijk na te vragen. Hij zegt dat het een chronische ontsteking is die niet te genezen is. Het enige wat hij kan doen is een cortisoon-spuit te geven als het weer een keer erg gezwollen en roze is. Dat werkt inderdaad, maar helaas is het een tijdelijke remedie: zijn muiltje zwelt regelmatig op en wil niet dat hij elke keer weer een cortisoon-spuitje krijgt :roll:

Heeft iemand al eens zoiets gezien ??? Is hier inderdaad niets aan te doen ???
Ik wil mijn arme Kiko zo graag helpen, heeft iemand een oplossing ?
Ik hoop dat de foto duidelijk maakt wat het probleem is. (het zwarte onder zijn mond is huidkleur).
Vanochtend was het al wat beter en was de roze kleur weer bijna weg.

Alvast bedankt voor het meedenken,
Anton


Afbeelding
DSC_0547 von anton.schlimbach auf Flickr
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: roze gezwollen snuitje zonder haar ??? wat te doen ???

Bericht door Anne87 »

Nog nooit gezien... Ik snap de reactie van mensen. Heb je het idee dat Kiko er zelf last van heeft? En gaat het ook over zonder de injecties? Als hij er geen last van heeft en het zonder injectie ook weggaat, kun je misschien stoppen met injecties?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: roze gezwollen snuitje zonder haar ??? wat te doen ???

Bericht door Ms Maaike »

Het doet mij denken aan een allergische reactie op iets... Het zou een voedselallergie kunnen zijn, maar het zit niet op de typische plek daarvoor en zoals ik het zie wordt het niet opengekrabd. Heeft hij er jeuk aan (en dan bedoel ik eigenlijk of hij zich vaak krabt of wast op die plek)? Blijft het altijd zo 'mooi' dicht of gaat het ook wel eens stuk? Mocht het stuk gaan, is het dan vochtig in plaats van bloederig?

Iets wat mij zo maar te binnen schiet; uit wat voor soort voederbakje(s) eet en drinkt hij?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: roze gezwollen snuitje zonder haar ??? wat te doen ???

Bericht door Anne87 »

Ms Maaike schreef:Iets wat mij zo maar te binnen schiet; uit wat voor soort voederbakje(s) eet en drinkt hij?
En die voeder en drinkbakjes, maak je die schoon? Met wat voor middel?
Fuzzi
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mei 2014 09:54

Re: roze gezwollen snuitje zonder haar ??? wat te doen ???

Bericht door Fuzzi »

Hij heeft in de afgelopen jaren twee keer een spuitje gehad omdat hij er zichtbaar onder lijdt (te warm snuitje en veel klagerig gejammer), maar vermijdt dat liever.....
Hat gaat vanzelf weer weg maar voor kat en baasje zijn dat vervelende dagen.
Hier nog een (onduidelijke, maar heb geen betere bij de hand) foto, zo ziet hij er normaal uit:

Afbeelding
IMGP4735 von anton.schlimbach auf Flickr
Fuzzi
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mei 2014 09:54

Re: roze gezwollen snuitje zonder haar ??? wat te doen ???

Bericht door Fuzzi »

Ah, hij heeft pir(?)-glazen schaaltjes. De honden poetsen deze altijd zogauw Kiko klaar is :icon_shifty: heb daar nooit over nagedacht, maar is waarschijnlijk niet ideaal ..... :edoh:

Hij krabt of wrijft er niet aan, ik denk omdat het erg gevoelig is. Zijn muiltje voelt zich dan echt gezwollen (en warm ?) aan maar blijft dicht...

Anton
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: roze gezwollen snuitje zonder haar ??? wat te doen ???

Bericht door Anne87 »

Tandproblematiek is ook uitgesloten, met foto's enzo? Ik weet niet of het gerelateerd kan zijn, maar iemand anders kan daar misschien meer van zeggen.
Oh en stom misschien, maar er zit niks ín de lip? Een vriendin van mij heeft bij tijd en wijle een opgezwollen lip en dat bleek te komen doordat er een potloodpuntje in was afgebroken wat irriteerde. Wondje was dichtgegroeid en je kon er van buiten niks van zien, behalve af en toe de zwelling.
Fuzzi
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mei 2014 09:54

Re: roze gezwollen snuitje zonder haar ??? wat te doen ???

Bericht door Fuzzi »

Gebitproblemen heeft Kiko niet, hij was zes maanden geleden nog bij de dierenarts om alles te reinigen en één of twee tanden werden toen weggeslepen.
Het rare snuitje heeft hij altijd al gehad en werd ook altijd al periodisch rozer en dikker, we vonden het raar maar verschillende dierenartsen hadden geen oplossing en Kiko leefde er verder goed mee: alleen nu hij ouder wordt lijkt hij er veel meer onder te lijden.

Anton
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: roze gezwollen snuitje zonder haar ??? wat te doen ???

Bericht door Kattebeest »

Wanneer heeft Kiko voor het laatst een seniorencheck gehad? Bloedonderzoek, hartje, bloeddruk, eventueel urine nakijken. Zit namelijk te denken over zijn klagelijk jammeren. Zou ook iets anders kunnen zijn dan zijn opgezwollen muiltje.

Lieve foto trouwens, met dat kopje net boven het raam van de deur....
Mijn ervaring is ook dat als ze ouder worden ze meestal dichter bij huis blijven.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5519
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: roze gezwollen snuitje zonder haar ??? wat te doen ???

Bericht door nellebel »

misschien dat hij toch ergens allergisch voor is waar hij met zijn snuit in zit. voerbakje lijkt me niet als dat van glas is. dat zal eerder bij keramiek of plastic zijn. en hij had het ook al bij zijn vorige baasje. als het iets allergisch is zou het ook mogelijk met medicijnen verminderd kunnen worden. dan hoef je er niet mee naar de DA en is het voor jou en hem minder belastend. het is een oud baasje, hij heeft het al jaren dus eerlijk gezegd zou ik niet teveel met hem gaan slepen voor antwoorden. of hij moet er steeds meer last van krijgen. overleg eens met je DA of het in tabletvorm kan, dan heb je het in huis als het erger wordt en hoef je niet met hem naar de DA
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie