Kat rooft eieren

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Muse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 okt 2012 23:01

Kat rooft eieren

Bericht door Muse »

Hallo allemaal!

Mogelijk vraag ik naar de bekende weg, maar misschien is er iemand met een goed idee ;-)

Vanavond kwam mijn kat trots met een duiveneitje thuis. Ik woon op de begane grond en Mythos kan vrij in de binnentuin lopen waar hij regelmatig muizen vangt. Hij heeft een belletje om waardoor hij eigenlijk nooit vogels pakt, denk ik tenminste omdat hij die nooit mee naar huis neemt. Dat hij nu nestjes leeg rooft vind ik dan ook echt niet gaaf, maar ik zou er zo even geen creatieve oplossing voor weten.

Natuurlijk kan ik hem in mijn eigen tuin houden, die is echter super saai volgens Mythos en toen hij alleen daar kon zat hij voortdurend bij de voordeur te peeuwen. Hij is niet achterlijk, wist al heel snel dat het daarbuiten veel leuker is. Ik wil hem daar niet vrij laten lopen, een straat verder rijden trams en aan de andere kant zijn drukke wegen en hij is nogal een ontdekkingsreiziger. Aan de andere kant zit ik ook niet op een zeurende kat te wachten en ging het eigenlijk heel erg goed in de binnentuin.

Vandaar mijn vraag; iemand met DE oplossing?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat rooft eieren

Bericht door Adriana »

er wordt op dit moment op grote schaal uit nesten geroofd..
door eksters, kauwen, kraaien e.a. en jonge eendjes worden uit de sloot gesnaaid door bv reigers en snoeken.. hap, slik. weg! soms is de natuur één groot sterfhuis. en duiven zat....

eet hij dat ei op? je zou hem af en toe wat kippe-ei kunnen geven..
het is een tijdelijk probleem en je loopt ook nog de kans dat hij met een jong vogeltje thuis komt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat rooft eieren

Bericht door castratenkoor »

Je vraagt naar DE oplossing. Maar die bestaat niet. Aan jou de keuze lijkt me, je laat hem los en hij rooft eieren en straks jonge vogels OF je sluit hem binnen op en hij is ontevreden.
Meer keuzes heb je niet lijkt me.

Maar je kunt natuurlijk ook een ren voor hem bouwen in je eigen tuin, zodat je zeker weet waar hij is. Die ren kun je aantrekkelijk maken met steigerhout en boomstammen ed.
Of hij daar ooit tevreden in wordt is de vraag.
Mijn katten hebben een ren van 10 meter, maar die zijn met zijn zevenen en die houden ook elkaar bezig.

Het roofdier uit je kat halen is namelijk geen optie - dat lukt niemand.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kat rooft eieren

Bericht door BloemTetsu »

Mijn kat kwam op een gegeven moment thuis met een vogelnestje. Als trofee voor het leegroven. Ze neemt ook nooit prooidieren mee naar huis, maar dat ze van alles vangt ruik ik wel. De enkele keer dat ze een vogel mee naar binnen nam, kwam omdat ze werd bedreigt.
Ze ontsnapt uit de omheining. Het enige wat ik kan doen om het enigszins in te perken is 's avonds het luikje dicht. Ze was overigens een verwilderd beest.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat rooft eieren

Bericht door Ms Maaike »

Misschien stimuleer je juist het roofgedrag door een ei te geven, klinkt niet raar in mijn ogen in elk geval.

Dé oplossing is er niet. Mythos binnen, Mythos in de achtertuin/ren of Mythos onder toezicht. Als je Mythos wel in de binnentuin laat, wil je dan alle nesten die hij leeg rooft verwijderen? Dan is de kans groter dat de vogels de volgende lente een ander plek zoeken om te nestelen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat rooft eieren

Bericht door Kattebeest »

Vogelnesten worden beschermd door de flora- en faunawet, het is niet toegestaan nesten (zomaar) te verwijderen. Klik hier voor een link naar de vogelbescherming met toelichting.

Niemand controleert wat er zoal in achtertuinen gebeurd maar wil het toch even onder de aandacht brengen ;-) .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Muse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 okt 2012 23:01

Re: Kat rooft eieren

Bericht door Muse »

Hij eet het niet op. Het ligt nog in een bakje laten maar het is, op wat gaatjes van zijn tanden na, onaangeroerd. Daarentegen lag er wel weer een dode muis in de kamer, die eet hij meestal ook niet op.

Voorheen kon hij alleen in mijn stukje tuin, dat was afgezet met netten. Er is alleen niet zoveel te beleven, het is misschien 10m2 en volledig betegeld. Er staan nu wat plantjes en een minivijver die hij wel leuk vindt maar ik droog er vooral de was. Binnen heeft hij van alles om te spelen (tunnel, baantje met een bal erin, klimhuisje met hengels en losse speelbeestjes) maar die vindt hij niet leuk, dan zit ie alleen maar voor het raam.

Aan de andere kant, duiven zijn er meer dan genoeg inderdaad :p Van huis uit ben ik meer gewend aan het zoveel mogelijk voorkomen, daar maakten we dan met gaas een kraag om de boom maar hier kan dat niet natuurlijk. Ik kom de binnentuin namelijk niet in want iedereen heeft zijn eigen tuintje met daaromheen de meest gammele schuttingen, onderhoud gebeurt niet echt meer omdat de woningen volgend jaar gerenoveerd worden. Verder is er ook geen contact met mijn buren en weet ik dat veel ook niet open doen, plus het is erg groot en ik heb geen idee in welke tuinen bomen staan of nestjes zitten.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat rooft eieren

Bericht door Ms Maaike »

Een duiven- of merelnest geldt buiten het broedseizoen niet als beschermd volgens mij. Dat zijn vogels die ook ergens anders hun nest kunnen bouwen. En als ik wist dat mijn katten de eieren roven dan zou ik dat het jaar erna liever voorkomen. Nu weet je zeker dat de jongen niet meer uitkomen.

Muse, als Mythos gaatjes heeft gemaakt in het ei zal het zeer waarschijnlijk een kwestie van tijd zijn voordat hij de inhoud opslobbert. Net als met kippen is het dan: gebeurt het eenmaal dan gebeurt het de volgende keren ook. Daarom kun je ook niet kippen/vogels laten broeden die ooit hun eieren hebben stuk gepikt; ze zullen het namelijk weer doen.

Geen contact met de buren is geen excuus om geen briefje met uitleg in de bus te doen. Als het ze wat kan schelen dan kunnen ze zelf gaas rond de bomen maken, anders is het kennelijk pech voor de vogels.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Muse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 okt 2012 23:01

Re: Kat rooft eieren

Bericht door Muse »

Geen contact met de buren is geen excuus om geen briefje met uitleg in de bus te doen. Als het ze wat kan schelen dan kunnen ze zelf gaas rond de bomen maken, anders is het kennelijk pech voor de vogels.
Dat klopt, ik wil echter niet het probleem bij mijn buren leggen van mijn kat. En mijn blok bestaat uit zo'n 40 woningen op de begane grond waarvan ik van een aantal niet wil dat ze bij mij aan de deur komen maar niet weet waar ze wonen (ben net blij dat ik er vanaf ben, bewoner kwam bedelen en heeft met de vorige bewoner van mijn huis gevochten en ik hoor weleens gekke verhalen van mijn buurvrouw over anderen hier in de buurt). Daarnaast ben ik ook niet zo mondig en hou dan liever mijn kat in mijn eigen tuin, dan gaat hij gewoon wat vaker naar mijn ouders waar hij weinig schade aan kan richten.

Hij heeft het ei trouwens nog niet opgegeten, ondanks dat het lek is. Ik ga het dus ook weggooien nu.

Voor mijn eigen gemoedstoestand trouwens (en dat van anderen misschien?); het ei was nog niet ontwikkeld, ik heb het bekeken en er was nog niets te zien van een embryo
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat rooft eieren

Bericht door Ms Maaike »

Het kan een jong ei zijn, of onbevrucht. De ontwikkeling van aderen kun je pas zien als het ei een dag of 6/7 is oud is. De ontwikkeling van een echt duidelijk herkenbaar embryo begint veel later. Vogels leggen nieuwe eieren als er een of meerdere eieren ontbreken; ze kunnen 'tellen' (als in: ze weten hoeveel eieren ze hebben gelegd). Dat er eieren ontbreken put de moeder dus wel uit en kan fataal worden.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Muse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 okt 2012 23:01

Re: Kat rooft eieren

Bericht door Muse »

Nouja, op zich legt onze kip van 12 ook bijna elke dag een ei en die is er ook nog niet bij neergevallen.

Voor nu is ie even naar mijn ouders. Verder is hij weer de hele middag hier buiten geweest en ligt er niets meer in de huiskamer. Vanmiddag vond ik wel nog een 2e muis, hij heeft dus een drukke ochtend gehad.

Mijn vader zei dat duiven over het algemeen niet op de meest handige plekken nesten bouwen (balkons e.d.), en dat er dus niet zoveel aan te doen was. Daarnaast zijn er hier dus duiven zat (wonen veel moslims in de buurt en die schijnen geen brood weg te mogen gooien dus gooien ze het buiten voor de vogels) en vond hij dat de katten het evenwicht wel iets herstellen op die manier. Voorlopig laat ik hem dus even zijn gang gaan en als hij het vaker doet gaat hij gewoon vaker naar mijn ouders, of kijk ik wat er aan verrijking in mijn tuin te realiseren is.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat rooft eieren

Bericht door Ms Maaike »

Voor duiven, merels, mussen, papegaai-achtigen, kaketoe-achtigen enzovoorts is het wel een probleem. Dat zijn namelijk vogels die een paar keer per jaar een heel nest volleggen en niet elke dag een ei leggen zoals een kip dat doet. Daar ligt het anders. Ik weet waar ik over spreek, ik heb zelf valkparkieten. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat rooft eieren

Bericht door Adriana »

:roll: here-hemel-hellup! duif bedreigde diersoort?
wat een gedoe over een al dan niet bevrucht duiven-ei...... ..in een land met een dergelijke vleesproduktie- industrie?
duiven zijn een absolute plaag in stedelijke gebieden en bravo en ga zo door, zou ik zeggen.. :lol:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Kat rooft eieren

Bericht door Cyamytha »

Ja beetje krom wel. Een vogelnestje beschermd. Voor menselijk toedoen neem ik aan? Een kat is een roofdier, dus als hij een ei of een jong vogeltje pakt is het de natuur.

Snap ook wel dat het misschien niet leuk is en geen fijn gezicht, maar dat hoort erbij hoor.
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
Muse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 okt 2012 23:01

Re: Kat rooft eieren

Bericht door Muse »

Adriana schreef::roll: here-hemel-hellup! duif bedreigde diersoort?
wat een gedoe over een al dan niet bevrucht duiven-ei...... ..in een land met een dergelijke vleesproduktie- industrie?
duiven zijn een absolute plaag in stedelijke gebieden en bravo en ga zo door, zou ik zeggen.. :lol:
Haha ik weet het, ik ben eigenlijk erg hypocriet dat ik mijn kat wel voer met zoveel mogelijk echt vlees wil laten eten, maar het niet leuk vind als hij rooft. Nou ben ik gelukkig al 15 jaar netjes vegetariër dus kan ik het ergens nog verantwoorden voor mezelf.

En laat ik maar gewoon denken dat hij alleen duiveneitjes pikt omdat die duiven op domme plekjes bouwen, op die manier draagt mijn jagertje goed bij aan de ongediertebestrijding hier :-P
Plaats reactie