Wat kan er met mijn kat aan de hand zijn?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Sody
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mar 2014 11:42

Wat kan er met mijn kat aan de hand zijn?

Bericht door Sody »

Hallo,
Mijn kat Sody (11 jaar) doet al een tijdje vreemd.
Een paar maand geleden begon ze met sluipen door het huis en springt ze niet meer.
Als ze ergens op wil komen trekt ze zichzelf heel langzaam omhoog.
We hebben de dierenarts gebeld en die zei dat het waarschijnlijk door de storm kwam.
Na een tijdje deed Sody minder angstig, wel springt ze nog steeds niet.
(in die paar maand tijd braakt ze wel vaker, deed ze eerder nooit)

Sinds gistermiddag rond 12 uur is Sody op haar kussen gaan liggen en hier is ze vanochtend om 10 uur pas weer afgekomen. Meestal komt ze zodra ze iemand beneden hoort van haar kussen, omdat ze dan eten krijgt. Nu was dat niet het geval.
Toen Sody van haar kussen kwam liep ze heel langzaam met grote ogen en heel dicht op de grond. Ze sloop door het huis en is twee keer omgevallen.
Ik heb haar opgetild en naar beneden gebracht.Toen ik haar optilde blies zij naar mij terwijl ze dat nooit doet.
Eenmaal beneden liep ze langzaam naar de achterdeur. Ze ging in de border zitten om te plassen, maar leunde naar haar rechterkant. Ze verplaatste heel voorzichtig haar poot en ging toen direct plassen. Na het plassen wilde ze dieper de tuin in lopen. Ik was bang dat ze weg zou kruipen, dus heb haar weer opgepakt en naar binnen gebracht. Wederom blies ze naar mij en gromde dit keer ook.

Ik heb geprobeerd haar water te geven en wat vlees. Beide wilde ze niet hebben. Ze heeft er wel aan geroken maar liep weg. Ik dacht dat het voer misschien niet goed meer was dus heb een nieuwe gepakt, ze reageerde op het vlees en rook er aan maar at het niet op. Ik heb nog 3 soorten voer geprobeerd wat ze lekker vindt, maar ze wil het niet hebben.

Nu ligt ze in haar mandje, maar kan haar draai niet vinden. Ze blijft van houding veranderen en gaat niet slapen.

Wat kan er toch met haar aan de hand zijn? Heeft iemand een idee?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Wat kan er met mijn kat aan de hand zijn?

Bericht door Ikey »

Het lijkt er op dat ze pijn heeft, vanwege haar rare loopje en omdat ze naar je blaast als je haar optilt. Maar hoe en wat kunnen wij je niet vertellen.

Als dit al een maand speelt en het hield niet op toen de storm ophield, zou ik snel een afspraak maken bij de da. Dat is degene die jou en vooral Sody echt kan helpen.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Sody
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mar 2014 11:42

Re: Wat kan er met mijn kat aan de hand zijn?

Bericht door Sody »

Bedankt voor je reactie!
Ik heb zojuist de dierenarts gebeld en kan om 2 uur terecht.
Maak me wel erg zorgen. Hoop dat er snel duidelijkheid komt.

Groetjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat kan er met mijn kat aan de hand zijn?

Bericht door Adriana »

ja, terecht en als de bliksem naar de dierenarts want ze lijkt me erg ziek..!
dring aan op dalgemeen bloedonderzoek naast het gebruikelijke voelen en knijpen en bekijken, als je dierenarts daar zelf niet mee komt ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Sody
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mar 2014 11:42

Re: Wat kan er met mijn kat aan de hand zijn?

Bericht door Sody »

Kom net terug van de dierenarts. Helaas lees ik het berichtje net pas. Een bloedonderzoek was inderdaad een goed idee. De dierenarts zei dat het geen infectie of iets dergelijks kan zijn, omdat haar temperatuur juist lager is dan normaal en bij infectie etc hebben ze koorts.
Er is met veel moeite een hartfilmpje gemaakt, omdat de dierenarts aan een bloedprop dacht.
Gelukkig is haar hartje helemaal gezond.
Nu blijven er volgens de beste man 2 opties over. 1 is slijtage en 2 is een tumor.
hopelijk is het het eerste want dat kan goed behandeld worden met ander voer en pijnmedicatie. In het tweede geval is er niks voor onze schat te doen.
Ze heeft nu iets tegen de pijn gekregen. Hopelijk knapt ze er van op, dan weten we gelijk wat er aan de hand is :)

p.s. Sody heeft het de dierenarts goed moeilijk gemaakt! Wat is het toch een pittige tante.
Je kon wel merken dat ze niet lekker is want normaal moeten er netten aan te pas komen en 2 assistentes. Ze wil namelijk regelmatig uithalen naar de dierenarts en vervolgens door de praktijk rennen. Dit keer bleef het bij wat krassen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wat kan er met mijn kat aan de hand zijn?

Bericht door nellebel »

Hij heeft nu toch wel bloed onderzoek gedaan hoop ik? Hoe weet hij anders of het kanker is of niet
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wat kan er met mijn kat aan de hand zijn?

Bericht door Cari »

Wat dacht je van een andere dierenarts - deze scheurt wel heel erg kort door de bocht! Slijtage of een tumor.... wat een boer :roll: !
Ik raad een algeheel onderzoek, incl bloedonderzoek, aan bij een goede dierenarts. (Elf jaar is nog niet oud!)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Wat kan er met mijn kat aan de hand zijn?

Bericht door Ikey »

Een tumor kun je verwijderen en dan kan ze nog jaren mee! (Afhankelijk van de tumor, dat wel, maar daar is meer onderzoek voor nodig)

Ook ik raad je aan een andere DA te zoeken en bloedonderzoek te laten doen. Iets voor de pijn? Er is helemaal nog niet duidelijk wat er aan de hand is.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat kan er met mijn kat aan de hand zijn?

Bericht door Adriana »

hier nog iemand die verbaasd is over een wel heel stormachtige diagnose en onbegrijpelijk optreden van een dierenarts.
als het mijn lief dier zou zijn, dan zou ik een second opinion laten doen bij één van de dierenartsen/oncologen van http://www.kankerbijdieren.nl. mocht het kanker zijn, dan kunnen zij je onmiddellijk vertellen wat de mogelijkheden zijn en als het niet zo is, dan hebben zij in ieder geval een betere diagnose gesteld..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
paasnini

Re: Wat kan er met mijn kat aan de hand zijn?

Bericht door paasnini »

Wat een boer die dierenarts, als dit dezelfde is die via de telefoon denkt aan de storm als oorzaak, niet de moeite neemt om bloedonderzoek te doen en zonder zo'n onderzoek wat mogelijkheden roept.
Daarnaast zou ik een kat hier geen maanden mee laten lopen maar ik kan mij voorstellen dat je je hebt laten geruststellen door de dierenarts.
Sody
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mar 2014 11:42

Re: Wat kan er met mijn kat aan de hand zijn?

Bericht door Sody »

Heb wat vragen opgeschreven voor de dierenarts. Morgen wordt ik door hem gebeld zodat ik hem een aantal vragen kan stellen. Heb al jullie punten daar in meegenomen. Bedankt daar voor!
Mijn kat reageert gelukkig heel goed op de pijnmedicatie. Maar de oorzaak van het probleem hebben we dan natuurlijk nog niet.
Hoop dat ik morgen antwoorden krijg. En ik heb al verder gekeken naar een andere dierenarts in de buurt voor een second opinion. Wil namelijk wel deze week nog weten wat er met mijn kat aan de hand is, zodat ze op tijd behandeld kan worden.
Ben blij dat ze op dit moment geen pijn lijkt te hebben. Ze rent weer vrolijk rond, heeft gegeten, gedronken en zich al grondig gewassen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat kan er met mijn kat aan de hand zijn?

Bericht door Adriana »

geef ons nog even de naam van de pijnstiller door als je wilt..
onsior, tolfedine, of metacam/meloxicam/meloxidyl/novacam....??
het laatste rijtje kan, toegepast bij katzels, ernstige nierschade veroorzaken..

heb je eerste bericht nog eens goed gelezen en de verschijnselen lijken niet op de die van artrose.. dat kan er nog bij komen maar katzels hebben geen eetstaking van artrose..
ergens in het achterlijf zit iets behoorlijk verkeerd.. denk ik..
poept ze wel en drinkt ze ook nog steeds?
anders met spuitje zonder naald laten drinken want ze mag niet uitdrogen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Sody
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mar 2014 11:42

Re: Wat kan er met mijn kat aan de hand zijn?

Bericht door Sody »

Ze krijgt metacam.. dat is dus schadelijk ? Ze poept plast en drinkt gewoon
En wil nu ook wel weer eten. Ik heb het idee dat ze juist extra veell drinkt..
Ik zal dan gelijk vragen of sody iets anders dan metacam kan krijgen.
We hebben zelf nog de reflexen van onze schat getest en deze zijn gewoon goed..
Groetjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wat kan er met mijn kat aan de hand zijn?

Bericht door Dinky »

Metacam in combi met veel drinken zou voor mij een reden zijn voor andere pijnstiller (tolfedine? onsior?) en bloedonderzoek om onder andere te kijken hoe de nieren er voor staan. Bij nierschade is metacam volgens de bijsluiter niet toegestaan en hoe ouder de kat wordt hoe groter de kans is dat de nieren niet meer 100% werken (in bloedwaarden pas meetbaar wanneer 75% al niet meer werkt).

Bereid je trouwens wel er op voor dat je DA zeer waarschijnlijk zal roepen dat de metacam geen kwaad kan. Maar wanneer je de nierwaarden niet weet is het niet te beoordelen dat metacam uberhaupt gegeven mag worden (en ook als de waarden goed zijn kan het dus zijn dat de helft al niet meer werkt en er dus wel nierschade is en metacam volgens de eigen bijsluiter niet gegeven mag worden).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Wat kan er met mijn kat aan de hand zijn?

Bericht door eveline1982 »

Klinkt mij een beetje in de oren als epilepsie of kleine tia's (hersenbloedingen). Ik zou naar een andere dierenarts gaan, deze is wel heel makkelijk. Gezien de symptomen zou het een heel scala van ziekte's etc kunnen zijn. Een bloedonderzoek zou wel het minste zijn, wat de dierenarts had kunnen uitvoeren.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie