Vinyl en katten

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Natascha001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 dec 2012 06:43

Vinyl en katten

Bericht door Natascha001 »

Hoi,

Wij zijn met onze trap bezig en nu hebben wij ons oog laten vallen op vinyl op de trap.
In eerste instantie wilde wij vloerbedekking, maar onze katten komen vaak met modderpoten binnen of helemaal nat (als ze in de sloot zijn gevallen) en rennen naar boven. Wij hebben onze woonkamer op de 1ste verdieping, dus vandaar dat ze over de trap moeten. Binnen een paar dagen hebben wij een zwart spoor van kattenvoetjes onder andere op de trap. Dus zoeken iets wat makkelijk schoon te maken is. Wij hebben ze nog niet kunnen leren dat ze hun pootjes vegen ;-).

Nu vroeg ik mij of er mensen ervaring hebben met katten en vinyl op de vloer. Of het een beetje bestand tegen kattennageltjes of zitten er binnen de korte keren allemaal kleine gaatje in.

Roady, Pepper, Odie en Peewee.
Knuffel van Roady, Pepper, Odie en Peewee
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vinyl en katten

Bericht door Adriana »

vanuit het oogpunt van een kat is een trap bekleed met vinyl een soort van glijbaan/zeephelling waar ze geen grip op hebben.

dat zal dus makkelijk schoon te houden zijn maar je zult regelmatig katzels met stoffer en blik beneden moeten opvegen die daar dus afgegleden/afgevallen/naar beneden geduveld zijn..

denk bij breuk, zware kneuzing, inwendig letsel ook even aan de hoogte van de dierenartsenrekening(en) als je bezig bent met het maken van afwegingen over welke onderhoudsvriendelijke bekleding je zult gaan toepassen...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Natascha001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 dec 2012 06:43

Re: Vinyl en katten

Bericht door Natascha001 »

De gladheid speelt ook zeker een rol. Nu lopen ze over een geschilderde trap, ze mijden de trapmaantjes. Het vinyl wat wij uitgezocht heeft, heeft een anti-slip "laag", en voelt stroever aan de een geschilderde trap.

Jeetje was is het lastig om je huis catproof te maken en ook gelijk cat veilig.
Knuffel van Roady, Pepper, Odie en Peewee
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Vinyl en katten

Bericht door jennli »

Wij hebben boven vinyl. Helemaal niet glad. Je hebt keuzes in vinyl. Wij hebben hout look zeg maar. Je voelt de groefjes ed. Meer antislip dan een houten trap.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Natascha001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 dec 2012 06:43

Re: Vinyl en katten

Bericht door Natascha001 »

Is de trap waarop jullie het vinyl hebben een open trap? En hebben jullie ook een anti-slip rand aan de voorzijde?

Ik ben als de dood dat ze van de trap afglijden. Gelukkig rennen ze hier niet veel over de trappen. Ze kunnen hun energie in de tuin kwijt, maar dan nog, ze zullen maar een keer een gekke bui.
Knuffel van Roady, Pepper, Odie en Peewee
paasnini

Re: Vinyl en katten

Bericht door paasnini »

Ik heb twee open houtentrappen zonder randje (gelakt) en er is er nog nooit een tussendoor gevallen etc.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vinyl en katten

Bericht door Ms Maaike »

Vinyl is goed bestand tegen kattenpoten. Ik zou het echter niet op de trap laten lijmen tenzij het echt antislip is (denk behalve aan de katten ook aan jezelf als je met natte voeten/schoenen naar boven of beneden loopt). Bovendien zijn de randen van een traptrede 'scherp', dus ik weet niet eens of men het wil leggen in verband met slijtage en de garantie op het vinyl.

Zou het helpen als je een droogloopmat voor en na het kattenluikje legt? Misschien handiger/goedkoper/veiliger dan trap met vinyl laten bekleden. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Natascha001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 dec 2012 06:43

Re: Vinyl en katten

Bericht door Natascha001 »

De gedachte is wel dat er een antislip rand aan de voorkant komt van ongeveer 5 cm, dus het vinyl wordt niet rondom de traptrede gelegd.

Een droogloopmat bij het kattenluikje hebben wij, deze is anderhalf meter en ook dat voorkomt modderpootje van beneden tot aan de eerste verdieping niet.

Moet nog maar eens goed nadenken wat wijsheid is. Ben er nog steeds niet uit. In ieder geval bedankt voor jullie reacties.
Knuffel van Roady, Pepper, Odie en Peewee
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vinyl en katten

Bericht door castratenkoor »

Ikzelf heb vinyl in de kattenkamers ed. maar op de trappen laagpolig tapijt. Wel aan zitten denken om er iets op te doen wat makkelijker schoon te houden is. Maar als ik zie wat een lol dat ze hebben met het op en neer scheuren van de trappen, dan wil ik ze dat niet ontnemen. Met vinyl op de trappen zou dat niet kunnen, niet op die manier. De trappen zijn hier juist een enorm goede manier om energie te lozen zeg maar. Ik borstel de treden met een nagelborstel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie