bijten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

bijten

Bericht door Reb »

hallo, Ik heb een vraagje en misschien kunnen jullie me helpen.

ik heb een kat die nu 8 maanden is. Een leuk lief beest, maar absoluut geen schootkat. Ze heeft nog nooit uitgehaald ofzo naar mij of 1 van mijn kinderen. Nu is het probleem dat ze is gaan bijten. Als ik haar kroel (als het haar uitkomt, haha) dan zet ze ineens haar tanden in mijn hand of arm. Eerst een paar keer zachtjes (liefdesbeetjes???) maar daarna zet ze echt kracht en dat doet gewoon pijn.

Zoals in de boekjes beschreven staat is, zeg ik dan hard NEE daarna duw ik haar weg en negeer ik haar een tijd. Ondanks dat ik dit al enkele weken zo doe heeft het geen effect.
Wat vinden jullie hiervan? Hoe pak ik dit aan?
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: bijten

Bericht door Nikki2309 »

Mijn kater wil ook wel eens bijten, bij hem is het puur om te spelen. Hij is heel aanhankelijk maar wat bij hem heel goed werkt is au roepen en dan echt zielig. Als ik au zeg dan stopt hij direct.

Dus probeer een beetje het geluid na te maken van een andere kat ook zou doen, misschien herkent ze het en weet ze dat die au pijn betekent.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: bijten

Bericht door ayla »

Heb je 1 kat?
Het kan zijn dat hij een kattenmaatje mist.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: bijten

Bericht door Reb »

ik heb inderdaad op dit moment 1 kat... zou dat uitmaken?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: bijten

Bericht door eveline1982 »

Zowiezo ben ik er een voorstander van om dieren zo veel mogelijk samen te houden. Dit omdat wij hun taal niet spreken en ze dan altijd een maatje hebben, daar hebben ze vaak enorm veel aan! Voor eigenaren is het ook leuk om te zien hoe ze samen leven, mekaar verzorgen en bakkelijen.

Maar zal hij stoppen met bijten?? Kans is niet zo groot, sommige katten doen dit nou eenmaal. Ik heb een rooie draak lopen die regelmatig in mijn voeten, tenen en hielen hangt. Fijn is anders maar aangezien corrigeren bij hem ook niet werkt, heb ik maar geaccepteerd dat dit bij hem hoort :) . Hij heeft overigens 2 dames als vriendjes waar hij veel mee speelt, maar mij bijten blijft gewoon enorm leuk ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: bijten

Bericht door Cari »

Misschien kan je beter ophouden met kroelen na de eerste zachte beetjes. Het zou wel eens haar manier kunnen zijn van zeggen "Nu is het genoeg." Je poes is in de pubertijd en dus op de leeftijd dat ze zelf dingen wil gaan bepalen (het zijn net mensen ;-).
Als ze je 'zomaar' aanvalt, wanneer je langsloopt of bijv je hand of voet beweegt, heb je te maken met jachtgedrag. Hierin kan een maatje zeker helpen. Als ze aan elkaar gewaagd zijn, kunnen ze dat op elkaar botvieren en dan is de kans veel kleiner dat ze jou nog als prooi gebruiken.
Is poes al gecastreerd? Gaat ze naar buiten?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: bijten

Bericht door Jantina »

Bella is sinds een paar kleine weken ook bezig 'mij aan te vallen'. Bijvoorbeeld in bed als ik mijn voeten beweeg, maar ook wel eens in mijn hand als ik haar aai. Ik zie dit als spelen en gelukkig komt er in mei een vriendje voor haar zodat ze lekker met hem kan spelen.
Denk ook dat dit voor jou kan helpen, zeker ook omdat je kat nog erg jong is.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: bijten

Bericht door Reb »

ze valt niet aan hoor,.. ze zet gewoon haar kaken op mijn arm. net als een kopje geven...

waar ik een beetje mee zit.. als ik steeds stop met aaien als ze dat doet, gaat ze dan niet leren om te bijten als ze me zat is?

Nee, er komt op dit moment geen poes bij. Als ze wat ouder is gaat ze lekker naar buiten en zal ze daar andere katten zien. We wonen in een behoorlijk volle kattenbuurt. Ik wil daarom dus maar 1 kat.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: bijten

Bericht door pinguin »

zouden het dan geen liefdes beetjes zijn? Kan zijn dat ze haar kracht niet goed kent en daar door harder bijt.
In plaats van straffen zou je ook kunnen proberen af te lijden als ze dat doet met een speeltje.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: bijten

Bericht door Ms Maaike »

Het klinkt mij als een waarschuwing in de oren; 'tot hier en niet verder!' Is poes gecastreerd?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: bijten

Bericht door Reb »

@
Ms Maaike schreef:Het klinkt mij als een waarschuwing in de oren; 'tot hier en niet verder!' Is poes gecastreerd?
nee, ze is nog niet gesteriliseerd. (Nog niet naar buiten dus :lol: )
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: bijten

Bericht door Ms Maaike »

Poezen kun je al met 6 maanden laten castreren (steriliseren gebeurt bijna alleen bij mensen ;) ), dus je hoeft niet langer te wachten. :) Het kan nog wel zes weken duren voordat de hormonen uit haar lijfje zijn en of ze ophoudt met bijten is niet te zeggen (aangeleerd of aangeboren gedrag krijg je lastig afgeleerd), maar als je haar toch wil laten castreren kun je dat beter meteen doen. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: bijten

Bericht door Reb »

dus jij denkt dat het bijten hormonaal is?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: bijten

Bericht door Ms Maaike »

Dat is lastig te zeggen; het kan er ook aan liggen dat ze geen kattenmaatje heeft zoals vorige forummers hier al postten. Maar de leeftijd waarop ze begint met bijten is wel typisch voor ongecastreerde poezen. :) Maar dat maakt niet uit toch? Waarom zou je wachten met castreren (gewoon uit nieuwsgierigheid :) )?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: bijten

Bericht door Reb »

Waarom niet? hm.. Dat is door twijfels bij ons die spelen en waar we eerst uit willen komen voordat we een definitieve beslissing nemen. (ik weet hoe dit item hier ligt)

Daarnaast hebben we nogal wat financiële tegenslagen gehad de afgelopen weken, waardoor ik de niet noodzakelijke (dierenarts)kosten even wil uitstellen.

Maar goed deze topic ging over bijten. misschien helpt het als ik haar een paar maanden aan de kattenpil zet en haar toch naar buiten laat. Er zijn zoveel katten bij ons in de buurt. kijken of dat werkt.
Plaats reactie