Kaaktumor?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Kaaktumor?

Bericht door Erjerola »

Dag allemaal,

Dit gaat over Speedy, die het in oktober zo moeilijk had met eten. Ze had een leverontsteking. Deze is verdwenen en het ging eigenlijk, voor haar doen, best goed.
Een paar weken zag ik een zwarte vlek bij haar bekrand, die sinds die tijd snel groter wordt. Ze kwijlt nogal veel. Ik wilde niet met haar naar de d.a., wil haar die stress écht niet meer aandoen (ze is inmiddels 17 jaar en 7 maanden). Ik heb de d.a. wel gebeld en een foto opgestuurd. Zij belde terug en zei dat het waarschijnlijk een groeiende pigmentvlek is. Ik was dus wel wat gerustgesteld, maar de laatste 2 weken merk ik, dat haar onderkaak flink dikker wordt en ik mag er ook niet aanzitten. Ik zei al tegen iedereeen "ze krijgt een smal bekkie"...
Vanochtend heb ik, met tegenspartelen, tóch maar eens in haar bek gekeken en ik schrok van wat ik zag. Rood, bobbelig weefsel, wat er eerst niet zat... Ik ben er dus nu van overtuigd, dat het een snelgroeiende tumor is. In oktober was er nog niets te zien...
Ze eet verder goed, springt nog overal op en af en ik heb niet het idee dat ze pijn heeft. Maar ja, wie ben ik...?
Wat moet ik toch doen. Ben erg ongerust. Dat het niet goed is weet ik wel, maar hoe nu verder?
Ik ga haar dus de stress van een d.a. niet meer aandoen... Maar wat dan wel?
Wie kan mij adviseren?

Groeten Marja en Speedy.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kaaktumor?

Bericht door mittenslief »

ik zal dan de da bij jouw thuis adviseren, je kan haar er niet mee laten lopen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Kaaktumor?

Bericht door Anne87 »

Kan het niet ook een abces zijn? Dat is gewoon te behandelen. Ik zou inderdaad vragen of de DA op huisbezoek wil komen. Speedy heeft waarschijnlijk wel pijn (het zit in je kaak, met zenuwen en alles, dat doet wel pijn), alleen zijn katten meesters in het niet tonen van die pijn. Je kunt haar niet met pijn laten rondlopen.
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Kaaktumor?

Bericht door Erjerola »

Als het pijn zou doen dan zou ze ook niet zo gretig willen eten, lijkt me..
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Kaaktumor?

Bericht door Anne87 »

Cool. Waarom maak je je er dan druk om? Als jij een kaaktumor/kaakabsces hebt, ga je neem ik aan ook niet naar een arts? Of vraag je - indien dat niet mogelijk is - de arts bij je thuis te komen?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kaaktumor?

Bericht door Ms Maaike »

Ik snap je reactie ergens wel Anne, maar opruien is toch niet nodig...

Kwijlen kan ook duiden op pijn. Verder kan Speedy hier niet mee rond blijven lopen, wat Mittenslief ook al zei. Ook al zou het nu nog geen pijn doen, dat gaat het ongetwijfeld doen als je er niks aan laat doen. Dit kan je echt niet onbehandeld laten, er moet iemand naar kijken en een behandelplan opstellen. Dus of je gaat naar de dierenarts of die komt bij jou; je mag je kat geen zorg onthouden.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Kaaktumor?

Bericht door Erjerola »

Morgen ga ik toch maar naar de da.
Zal wel wéér een hele strijd worden.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Kaaktumor?

Bericht door Anne87 »

Je hebt gelijk Maaike. Maar als TS niks wil doen, geen DA wil laten komen en er ook van overtuigd is dat de kat geen pijn heeft, waarom vraagt ze dan advies? En je hebt de verantwoordelijkheid over het beestje, dat houdt in dat je een oplossing zoekt. Maar rond laten lopen met een gezwel of abces of wat dan ook, dat is geen oplossing. Dat is laksheid en dat kan niet. Neem de verantwoordelijkheid.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kaaktumor?

Bericht door Ms Maaike »

En dat doet ze. :) Soms helpt het om je twijfels op 't forum te zetten; af en toe is het best lastig om in te zien wat wijsheid is.

Erjerola; fijn dat je morgen naar de dierenarts gaat. Heel veel succes met Speedy!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Kaaktumor?

Bericht door Erjerola »

Ik neem zeker mijn verantwoordelijkheid.
Ik moet weten wat het is.
Thuis of in de praktijk, dat ga ik morgen eerst met de da overleggen.
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Kaaktumor?

Bericht door Erjerola »

Ja, inderdaad. Soms het je een duwtje van anderen nodig om in te zien wat wijsheid is...
Ik houd jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Kaaktumor?

Bericht door Robijn »

En hoe was het bij de dierenarts?
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Cerna

Re: Kaaktumor?

Bericht door Cerna »

Ik heb hetzelfde gehad, alleen was de kat pas 5 jaar. Dankzij iedere maand een Prednisoninjectie heeft ze nog 15 maanden geleefd.
En aangezien jouw kat al een oudje is, zou ik dit overwegen (moet je nog een keer naar de dierenarts, sorry). Bij mijn Flora kwamen de bijwerkingen pas na een jaar en of Speedy nog zo oud wordt....?
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Kaaktumor?

Bericht door Erjerola »

Bij de dierenarts geweest met Speedy. Ik wilde niet meer dat ze onder narcose werd gebracht om een bioptie te laten doen. De da heeft een injectie met antibiotica gegeven, die 2 weken werkt. Mocht er geen verbetering te zien zijn na 2 weken dan is het bijna met zekerheid een kaaktumor, kan goed- of kwaadaardig zijn.
Het eten gaat nog steeds prima. Heb niet het idee dat ze pijn heeft, maar als ik dat wel ga merken dan weet ik wat me te doen staat... hoe moeilijk dat ook zal zijn. De kwaliteit van leven voor Speedy staat voorop. Maar nu geniet ik nog van mijn lapjeskat!!
Ik blijf positief.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kaaktumor?

Bericht door Kattebeest »

Duimen draaien hier voor Speedy.
Een hele zorg, zo'n lief en fragiel oudje. En een heel dilemma wel/niet narcose etc.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Plaats reactie