Poes veel plassen/drinken en gewichtstoename

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Poes veel plassen/drinken en gewichtstoename

Bericht door starr »

Daisy is best een stevige dame. Ze is nu bijna 1 jaar en heeft al het gewicht van een volwassen kat (4,6 kilo). Ik geef haar nu light voer van Royal Canin en hier voor ook weight control van Royal Canin maar Dais komt eerder aan dan dat ze afvalt.

Verder valt het mij op dat ze regelmatig plast en ook wat meer drinkt. In ieder geval meer dan mijn andere kat. Mijn andere kat plast sowieso bijna altijd buiten dus heb ik er ook weinig zicht op, Daisy plast bijna altijd op de bak dus bij haar valt het ook meer op. Maar soms is het drinkbakje helemaal leeg. Zal ze niet alleen gedaan hebben maar toch zie ik mijn andere kat bijna nooit drinken.
Dais heeft enorm goede eetlust. Haar vachtje ziet er mooi uit. Ze is speels, ontlasting is goed.

Toch maak ik me een beetje zorgen om haar gewicht. Is het normaal dat ze nu al dit gewicht heeft? En kan dat vele plassen en drinken duiden op suikerziekte of iets anders mogelijks? De net ging ze ook op de bak plassen en daarna ging ze best wel lang wassen rondom haar plassertje. Maar ook haar staart enz dus ik weet niet of dat er mee te maken had.
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Poes veel plassen/drinken en gewichtstoename

Bericht door Cyamytha »

Weet ik ook niet heel eerlijk gezegd. Maar als je twijfelt is een belletje naar de DA wel op zijn plaats.
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes veel plassen/drinken en gewichtstoename

Bericht door Dinky »

Ik zou denken dat het blaasontsteking/blaasgruis zou kunnen zijn. Is iets dat ook vaker bij zwaardere dieren voor schijnt te komen.
Qua zwaarheid is de regel dat de heupen mooi gevormd zijn en dun vleeslaagje over de ribben. Sommige rassen zijn nou eenmaal groter dan de andere dus er is niet gelijk een gewicht aan te koppelen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes veel plassen/drinken en gewichtstoename

Bericht door castratenkoor »

Mijn ervaring met light voer is dat ze er blaasgruis van kunnen krijgen, dus dat zou mijn keuze niet zijn. Maar op zich gaan katten niet meer drinken met blaasgruis, ook niet met blaasontsteking. Wel met nierproblemen en een naar binnenslaande blaasontsteking KAN nierproblemen veroorzaken. Maar dan denk ik dus wel ver door.
Lijkt me verstandig urine en bloed na te laten kijken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes veel plassen/drinken en gewichtstoename

Bericht door Dinky »

Nou toen Dinky hier kwam wonen dronk ze beduidend meer dan tegenwoordig maar misschien dat de oorzaak ook wel in het gruisloplossende voer van royal canin lag. Toen ze hier kwam had ze blaasgruis en plaste ze dus ook veel meer (dubbele van tegenwoordig) en lijkt het mij ergens logisch dat ze dan ook meer drinken om het vele plassen te compenseren.
Maar dat is natuurlijk slechts mijn ervaring en toen zat ze al op het speciale voer dus de oorzaak kan ook daar liggen (schijnen ze ook wel stoffen in te stoppen die het drinken zouden stimuleren)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Poes veel plassen/drinken en gewichtstoename

Bericht door starr »

Mm ja, ik ben wel pas van voer veranderd. Maar volgens mij deed ze het daar voor ook al wel. Ik heb twee nierkatjes gehad en hoop echt niet dat dat het is.. Maar ergens denk ik ook van niet, omdat haar eetlust juist heel goed is , wat bij mijn twee nierkatten echt drie keer niks was.
Ik denk dat ik van de week gewoon even wat laat controleren al is het alleen al voor mijn eigen gemoedsrust.
Plaats reactie