Zieke poes

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Yllanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 okt 2012 21:19

Re: Zieke poes

Bericht door Yllanda »

Als je de foto's wilt zien voeg je maar gewoon toe, is toch een troep account.

Maandag kan ik terugbellen naar de dierenarts voor de uitslagen.
Ik zal eens op de verpakking van haar oude voer kijken wat de verschillen zijn met wat ze nu krijgt.

Hebben jullie misschien tips om te stimuleren dat ze zich weer wat meer gaat wassen. Want onder de douche zetten vind ik zo zielig :(

-Ik wil me toch even vededigen, toen ik mijn kat naam had ik niet verwacht binnen een jaar nog 2 katten te hebben, laat staan senioren die toch sneller naar de dierenarts moeten. Bij hun baasje zijn ze beter af dan in het asiel was mijn redenatie..
Gebruikersavatar
Simodi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 jan 2014 18:23

Re: Zieke poes

Bericht door Simodi »

Je hoeft je niet te verdedigen, iedereen maakt zijn eigen keuzes.

Maar ervaring leert toch, dat je met het nemen van een huisdier je ook gewoon veel kosten krijgt.
Soms gaat het om ernstige aandoeningen, maar ook om gebruikelijke dingen zoals steriliseren, enten, ontwormen etc. Persoonlijk vind ik dat je moet weten dat je voor een huisdier een flinke spaarpot moet hebben (of verzekeren). Daargelaten natuurlijk dat er ook situaties zijn dat je je huisdieren al hebt en daarna financieel er minder voor komt te staan.

Moet ze meer gewassen worden dan? Want wassen met een huidaandoening lijkt me niet zo verstandig, tenzij dat moet van de DA of dat je met medicatie moet wassen ... Maar onder de douche zetten?! :eeh:
* Simba aka Simmie! *
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Zieke poes

Bericht door Kattebeest »

Ai, ai, ai, ai, foto's gezien :-( .
(de mooie spierwitte?)

Sluit me bij Mittenslief aan, onvoorstelbaar dat de dierenarts jullie zo heeft laten gaan en dat er op het eerste gezicht niets bijzonders te zien was aan het bloedonderzoek.
Vacht ziet er erg slecht uit op de eerste foto's, nogal plukkerig, toch nieren of schildklier?
En graatmager, wonder dat ze nog op haar pootjes kan staan.

Een erg zieke kat zal zich minder wassen, je zou haar daar een beetje mee kunnen helpen met een vochtig washandje.

Zorg ook dat ze het warm genoeg heeft. Zo te zien heeft ze op de laatste foto's alleen nog vacht op buik, kopje en pootjes. Dekentjes, warmtekussentje o.i.d. Let er goed op dat ze het ook weer niet te warm krijgt.

Hoe gaat het met drinken?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Zieke poes

Bericht door eveline1982 »

Ik heb ook de foto's gezien. In het begin een voddig beestje maar geen plekken, de laatste foto's kaal en maakt ze toch wel een hele oude indruk.

Ik heb ooit een senioren poes opgevangen die niet geholpen was en nestje na nestje kreeg. Ik weet niet of deze witte schone nestjes heeft gekregen maar ze hebben dezelfde uitdrukking, compleet leeg. Krolse periode's vergen enorm veel voor poezen, is een behoorlijke aanslag op het lichaam. Persoonlijk zou ik een poes in deze toestand niet laten castreren maar het is wel zaak dat dit zsm gebeurd. Kans is groot dat ze daar ook van opknapt.

Wat dit kan zijn? Echt van alles! Van voedsel allergie tot kanker. Ik snap dat je niet had verwacht met 2 senioren te komen zitten en een huisje beter is dan een asiel. Maar er moet wel iets gebeuren. Je zou kunnen starten met een ontlasting en urine onderzoek, wellicht dat het een blaasontsteking of parasiet is. Kan je niet een betalingsregeling treffen met je dierenarts voor een algeheel onderzoek?
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Cerna

Re: Zieke poes

Bericht door Cerna »

Heb de foto's na enig zoeken ook gezien en word er onpasselijk van. Dat je het zover (of je voorgangers) durft laten komen en je maakt mij niet wijs dat er niets aan de hand is.
Deze kat mankeert vanalles en aan het postuur en de mottige vacht te zien is het hoogstwaarschijnlijk de schildklier. Vandaar dat ze ook goed eet; een kat met een te snelle schildklier heeft altijd honger en valt desondanks af.
En wanneer je het geld er niet voor over hebt om haar grondig te laten onderzoeken (uitgebreid bloedonderzoek kost rond de 150 euro), laat haar dan inslapen. Ik vind dit niet dierwaardig meer!
Dit is geen 10-plus kat, maar een 20-plus kat zoals ze er uit ziet.

En de kat van 1,5 zsm laten castreren! Wanneer je katten wilt (hebt) dan moet je soms prioriteiten stellen en andere financiële keuzes maken.

En verder geloof ik dit topic wel; word er hondsberoerd van!
Yllanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 okt 2012 21:19

Re: Zieke poes

Bericht door Yllanda »

Heb haar gisteren gewassen met wat water en een zacht borsteltje voor baby's. Dat vond ze fijn en ze is nu ook weer iets schoner.
Ze ligt graag op de verwarming en als we niet thuis zijn liggen er ook een paar fleecedekens waar ze op kan liggen. We hebben voor haar zo'n verwarmingmand gehaald, daar ligt ze ook graag in. En op het tafeltje ernaast staat voer en water. Ze eet en drinkt goed. Om te zorgen dat ze echt voldoende vocht binnenkrijgt geven we ook natvoer met water. Daar wordt ze helemaal wild van. Ook geef ik haar wel eens gekookte kip of hart met wat vocht.
Ze heeft nog nooit een nestje gehad en ik heb haar pas 1 keer krols gezien. Ze heeft er niet zoveel last van.

We hebben euthanasie overwogen, maar ze oogt wel gelukkig en heeft geen pijn. Ze maakt geen gespannen indruk en dat zou ze wel doen als ze pijn heeft.
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Zieke poes

Bericht door Katelijne »

Ik ben het eens met Annet. Je katje ziet er nog slechter uit op die foto's dan mijn bijna 19-jarige Azraël op zijn allerlaatste moment! Ik herken er een beetje de kat van mijn broer in net voor ze moest ingeslapen worden, maar die had het aan de schildklier, nieren, chronisch darmprobleem en... was 17,5! Een kat van 10 hoort er gewoon zo niet uit te zien. Ik heb hier een senior van bijna 14 en die weegt 4kg (Oosters), heeft mooie glanzende en zachte vacht, gedraagt zich gewoon gezond. Zoals ik jouw kat op sommige foto's zie liggen, heeft dat diertje wél pijn, zelfs al zeg je zelf dat dat niet zo is. Ze oogt mij ook niet echt gelukkig.

Voor mij zijn er twee opties: of je gaat ONMIDDELLIJK naar de dierenarts (de jouwe, wachtdienst, whatever) - je kan eventueel een afbetalingsplan bespreken - of je zoekt iemand die wél de financiële middelen heeft om dit dier de allerbeste onderzoeken en behandelingen te geven.

Sorry als ik nors overkomen, maar je hebt ZO'N mooie kat en volgens mij is ze nu gewoon aan het wegkwijnen.

Ik snap trouwens niet dat een echoscopie €200 kost. Is dat de normale prijs? Net voor we Azraël hebben laten inslapen, heeft de da een echo van zijn lever en milt gemaakt. Dat samen met het inslapen én een zondagsbezoek kostte ons toen €130.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Zieke poes

Bericht door eveline1982 »

Toch nog even een aanvulling, haar overkomen kwam me zo bekend voor maar kon het even niet plaatsen, tot daarnet.

Toen ik nog kind was hadden wij 2 huizen verderop mensen wonen met Joris een zwarte kater. Niet gecastreerd en ook zo enorm mager en voddig (dan duid ik op de eerste foto's die ik zag van jouw poes), de lege holle blik kwam me ook zo bekend voor alsof ze haar leeftijd jaren vooruit was. Er werd door de eigenaren niet naar Joris omgekeken, en arme beestje had altijd honger. Als we aan het bbq en waren of buiten aten zat Joris er altijd bij. Onze buurvrouw heeft Joris een keer gekatnapt en is met hem naar de dierenarts gegaan daar bleek dat Joris zijn schildklier amper meer te werken (weet het niet meer precies). Toen er eindelijk hulp voor die mensen kwam (waren geestelijk gehandicapt) is mijn buurvrouw met de maatschappelijk werkster gaan praten en heeft de situatie van Joris uitgelegd. Eindelijk kreeg hij medicijnen voor zijn schildklier en knapte behoorlijk op.

Net als mijn voorgangers raad ik je dus ook aan, om naar haar schildklier te laten kijken. Ze is nl precies Joris!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Zieke poes

Bericht door Kattebeest »

Als je dierenarts een volledig bloedonderzoek heeft laten doen bij Minoes en als daar inderdaad 'niets bijzonders' uit gekomen is, zou ik serieus een andere dierenarts overwegen voor een second opinion want zijn/haar oordeel komt op mij erg ongeloofwaardig over.

Wij op het forum zijn geen dierenartsen maar komen allemaal met dezelfde mogelijke diagnoses. Hoop dat het jullie aan het denken zet want aan de algehele conditie van Minoes te zien moeten jullie echt snel in actie komen.

Ben er een beetje stil van geworden....
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Zieke poes

Bericht door mittenslief »

ben eigenlijk heel benieuwd wat je haar voert?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Yllanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 okt 2012 21:19

Re: Zieke poes

Bericht door Yllanda »

Katelijne schreef:Zoals ik jouw kat op sommige foto's zie liggen, heeft dat diertje wél pijn, zelfs al zeg je zelf dat dat niet zo is. Ze oogt mij ook niet echt gelukkig.
Ik snap dat je alleen af kunt gaan op wat ik hier gezegd heb en wat er op de foto's te zien is, maar zoals ik haar dagelijks meemaak heeft ze geen pijn. De kat is actief, energiek, nieuwsgierig, vitaal en geniet enorm van de aandacht en verzorging die we haar geven.

Ik krijg een beetje de indruk dat mensen hier denken dat ze verwaarloosd wordt. Dit is wat mij betreft zeker niet het geval. Ze krijgt enorm veel aandacht en het beste voer wat we haar kunnen geven. Na honderden euro's in dierenartskosten, medicijnen en voer te hebben gestopt hebben we hier even een grens moeten trekken met betrekking tot de echoscopie, dat wil echter niet zeggen dat we simpelweg "wait and see" toepassen. Vandaar dit topic dus ook.
eveline1982 schreef: Net als mijn voorgangers raad ik je dus ook aan, om naar haar schildklier te laten kijken. Ze is nl precies Joris!
De schildklier is tijdens het bloedonderzoek meegenomen en week minimaal (binnen de referentiewaarden) af, evenals de nier, lever, glucose- en fructosaminewaarden. Algemeen bloedbeeld was verder ook in orde en wees niet op een duidelijke oorzaak van de symptomen. De resultaten hiervan zal ik zodra ze binnen zijn hier vermelden. FeLV en FIV zijn overigens ook zo goed als uit te sluiten (Snap Combo-test).
Cerna schreef:Heb de foto's na enig zoeken ook gezien en word er onpasselijk van. Dat je het zover (of je voorgangers) durft laten komen en je maakt mij niet wijs dat er niets aan de hand is.
Deze kat mankeert vanalles en aan het postuur en de mottige vacht te zien is het hoogstwaarschijnlijk de schildklier. Vandaar dat ze ook goed eet; een kat met een te snelle schildklier heeft altijd honger en valt desondanks af.
En wanneer je het geld er niet voor over hebt om haar grondig te laten onderzoeken (uitgebreid bloedonderzoek kost rond de 150 euro), laat haar dan inslapen. Ik vind dit niet dierwaardig meer!
Dit is geen 10-plus kat, maar een 20-plus kat zoals ze er uit ziet.

En de kat van 1,5 zsm laten castreren! Wanneer je katten wilt (hebt) dan moet je soms prioriteiten stellen en andere financiële keuzes maken.

En verder geloof ik dit topic wel; word er hondsberoerd van!
Er is een uitgebreid bloedonderzoek gedaan, ook naar de schildklierwaarden, zoals eerder (en hierboven) vermeld. En we weten best dat er wat mis is, dus die open deur hoeft wat mij betreft niet nogmaals ingetrapt te worden. Ik zit niet voor niets op dit subforum. En wat betreft de castratie: ja, je moet soms prioriteiten stellen, vandaar dat we eerst dit aanpakken, dit is namelijk veel dringender.
mittenslief schreef:ben eigenlijk heel benieuwd wat je haar voert?
Ze krijgt Royal Canin Outdoor. Soms krijgt ze ook natvoer. Gekookte kip en hart zijn ook geen uitzondering.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Zieke poes

Bericht door mittenslief »

ik denk zeer zeker niet dat je haar verwaarloosd...maar probeer gewoon met je mee te denken...want je bent het toch wel met ons eens dat er iets mis is....sommige katten kunnen erg allergisch zijn van kip (klinkt stom) heeft ze weleens op hypo allergeen gestaan....ik heb weleens honden geen die zwaar allergisch waren ....ook zo'n vacht...dus daarom denk ik juist daaraan
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zieke poes

Bericht door Anne »

Zo te zien vind jij het ook allemaal maar ok ....
In mijn vorige reactie adviseer ik jou om je kat zo snel mogelijk over te zetten op hypoallergene kattenvoeding, maar zo te zien probeer je het niet eens.
Ik heb het idee dat je het allemaal maar best vind, ik vraag me af wat je hier komt doen en wat je hulpvraag is want je doet er niet echt iets mee
Misschien is jouw kat in het asiel toch beter af
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Yllanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 okt 2012 21:19

Re: Zieke poes

Bericht door Yllanda »

Ik vind het niet "allemaal maar oke", zie ook mijn andere posts en wat we tot nu toe gedaan hebben. Hypoallergene voeding gaan we ook zo snel mogelijk proberen. Je moet je echter ook beseffen dat op het moment dat je bestelt bij zooplus (zoals je geadviseerd hebt) de bestelling niet meteen geleverd is. Vandaar dat ik antwoord (in een vorige post) dat ze nu momenteel nog Royal Canin krijgt. Ik vind het fijn dat je meedenkt maar ik vind die belerende toon, voorbarige conclusies en stekende opmerking erg jammer.
mittenslief schreef:ik denk zeer zeker niet dat je haar verwaarloosd...maar probeer gewoon met je mee te denken...want je bent het toch wel met ons eens dat er iets mis is....sommige katten kunnen erg allergisch zijn van kip (klinkt stom) heeft ze weleens op hypo allergeen gestaan....ik heb weleens honden geen die zwaar allergisch waren ....ook zo'n vacht...dus daarom denk ik juist daaraan
Goed punt, dan gaan we dat uitsluiten.
Gebruikersavatar
Simodi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 jan 2014 18:23

Re: Zieke poes

Bericht door Simodi »

Ik vind ook dat nu wel duidelijk is voor de vraagsteller dat het zo niet goed gaat.

Het feit dat je hier foto's neerzet (die ik overigens nog steeds niet kan zien) en netjes reageert op alles wat iedereen oppert, geeft aan dat je wel degelijk wat wilt ondernemen en ervaringen van anderen wilt weten.

Ik vind het persoonlijk op zich ook verstandiger om nu eerst (maandag?) nog eens langs te gaan bij een andere dierenarts voor een second opinion. Voordat je direct gaat switchen in voeding en voer. Telkens van voer wisselen is wellicht ook niet handig en je kunt nu beter eerst de oorzaak proberen te achterhalen.
Bovendien ga je dan veel geld uitgeven aan duur speciaal voer, waarvan je nog niet weet of dat de oplossing biedt, dat kun je naar mijn idee dan beter investeren in meer onderzoek eerst.
* Simba aka Simmie! *
Plaats reactie