Urineverzurende stoffen, wat zijn dat?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Urineverzurende stoffen, wat zijn dat?

Bericht door Sterretje90 »

Hoi allemaal! Ik ben me een beetje aan het verdiepen in kattenvoeding en de onbegrijpelijke ingrediëntenlijstjes daarvan. Nou zie ik heel vaak staan dat er urineverzurende stoffen in zitten, maar ik kan niet achterhalen welke stoffen dat precies zijn. Ik weet dat (D)L-metionine urineverzurend werkt, maar kan iemand mij vertellen wat andere stoffen zijn die urineverzurend werken? Ik weet dat (vers) vlees ook urineverzurend werkt, dus dat krijgt Pietertje ook, maar puur ter interesse heb ik het hier nu even over 'toevoegingen'. Hoop dat iemand me kan helpen, zou het een stuk begrijpelijker maken voor mij... Alvast bedankt! :)
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Urineverzurende stoffen, wat zijn dat?

Bericht door castratenkoor »

Urineverzurend is o.a. om blaasgruis te voorkomen, b.v. vitaminie C. Rauwe kip heeft die werking inderdaad ook.
In de jaren 80 gaven ze wel een vitamine C. tabletjes aan katten met blaasgruis. Maar daar zijn ze op teruggekomen, omdat teveel ook niet goed is, dan gaat het de andere kant op qua gruissoort.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Urineverzurende stoffen, wat zijn dat?

Bericht door Adriana »

als je bij medpets kijkt dan zie je een aantal middelen om urine extra aan te zuren.
in het merendeeel zit extra dl-methionine, wat ook in natuurlijke vorm in bv vlees voorkomt.
het is aan veel droogvoer toegevoegd en hoe hoger de dosis hoe meer kans op blaasgruis met die brokjes.
als je goegelt op 'dl-methionine cats' dan krijg je een aantal berichten met vermoedens van veroorzaken van nierschade.
er zijn strips om de zuurgraad van de urine van je katzels in de gaten te houden en dierenwinkels met aquariumafdeling hebben zuurmetertjes met dezelfde functie.

en let op: het ontzuren/aanzuren kan twee kanten op gaan:
struviet en oxalaat en de laatste is lastiger en geeft ook kans op nierstenen.. (en dure operaties..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Urineverzurende stoffen, wat zijn dat?

Bericht door artemis »

In het struvietvoorkomend Trovet ASD dat ik nu al enkele jaren geef zit ammoniumchloride als urineverzuurder. Geen dl-methionine in dat voer. Methionine, de natuurlijke vorm, zit in principe in alle voer en wordt niet vermeld op de ingrediëntenlijst omdat het niet apart toegevoegd wordt.

...Dixit Trovet na een vraag daaromtrent.
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Urineverzurende stoffen, wat zijn dat?

Bericht door Sterretje90 »

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik begrijp dat urineverzurende stoffen blaasgruisvoorkomend zijn, maar ik bedoelde eigenlijk meer WELKE stoffen dat zijn. Ammoniumchloride dus blijkbaar ook, dat wist ik niet en dat bedoel ik inderdaad. En als je bijvoorbeeld kijkt naar de ingrediëntenlijst van Prins Indoor, dat volgens de beschrijving ook urineverzurende stofffen zou moeten bevatten:

Samenstelling
Gevogeltemeel, rijst, maïs,dierlijke vetten, maïsgluten, heel eipoeder, plantaardige voedingsvezels,cichoreipulp, zalmolie (2.0%), cellulose, caseïne, hydrolysaat van kippenlever, plantaardige olie, hydrolysaat van gist (bron van Manno-Oligo-Sachariden), lecithine, L-carnitine, Fructo-Oligo-Sacchariden (FOS).

Analyse
Vocht 9.0%
Ruw eiwit 31.0%
Ruw vet 15.0%
Ruwe as 7.0%
Ruwe celstof 5.0%

Mineralen
Calcium 1.3%
Fosfor 1.0%
Kalium 0.6%
Magnesium 0.07%
Natrium 0.5%

Voedingswaarde
3910 Kcal/kg

Welke stoffen zijn in dit lijstje dan urineverzurend??
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Urineverzurende stoffen, wat zijn dat?

Bericht door castratenkoor »

Als je het precies wilt weten zou je de producent kunnen benaderen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Urineverzurende stoffen, wat zijn dat?

Bericht door Adriana »

artemis schreef:Geen dl-methionine in dat voer. Methionine, de natuurlijke vorm, zit in principe in alle voer en wordt niet vermeld op de ingrediëntenlijst omdat het niet apart toegevoegd wordt.
de dl-methionine is de niet natuurlijke vorm die extra wordt toegevoegd om urine aan te zuren en hoe hoger de dosis hoe zwaarder er verzuurd moet worden. je ziet vrij veel dl-methionine bij de wat goedkopere voeders met hoog kh/zetmeelgehalte..
Sterretje90 schreef:Welke stoffen zijn in dit lijstje dan urineverzurend??
het is ook nog zo dat stofwisselingen van katzels verschillen en dat de ene kat veel 'beter' met kh/zetmeel omgaat dan de andere. dus dat zou je denk ik in het algemeen niet kunnen zeggen welke stoffen precies hoe verzurend zijn.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie