Kat gevallen

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
doerak2013
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2013 18:24

Kat gevallen

Bericht door doerak2013 »

Gisteren wilde de kat mij begroeten, echter dit ging verkeerd. De kat viel achterover van de kast. Ik schrok net zoveel als de kat en gaf een schreeuw waardoor de kat nog gestrester wegliep. Ik zag dat de kat mank liep, hij hinkte met zijn rechter achterpoot. Hij gilde dus ik kan er vanuit gaan dat hij ook veel pijn had. Hij liep de kamer in en het lukte hem niet om op de bank te springen.

Later kwam ik in de kamer en hij lag op de bank. Hij ademde heel snel en jankte heel apart.
Toen ik later in de kamer kwam zat hij op de eettafel. Dit is best wel een hoge sprong.
Ik ben nog steeds een beetje van slag en weet niet wat te doen. Hij springt dus mag ik er dan misschien van uitgaan dat zijn pootje niet gebroken is en ook dat zijn rug niet gebroken is.

Hij zal vermoedelijk wel bont en blauw zijn, ik heb hem geaaid heel langzaam en hij accepteerde dat al keek hij argwanend in mijn richting. Ik heb hem nog niet zien lopen na het ongeval in huis. Ik weet ook niet wat te doen. Ik kan hem moeilijk een zet geven, hij eet goed. Ik zag ook dat hij de kattenbak heeft gebruikt die ik in de woonkamer had gezet.

Wat is wijs om te doen en te laten, als je naar hem loopt dan miauwt hij een beetje zielig. De ademhaling is normaal. Hoelang duurt het voordat de pijn wat minder wordt en hij weer gaat lopen.
Moet ik medicijnen halen bij de dierenarts ?

Ik hoop dat iemand wil reageren, het is voor mij nieuw en ik zit met mijn handen in het haar.

Gr. Leen
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat gevallen

Bericht door Dinky »

Denk dat ik in jou situatie even langs de dierenarts zou gaan voor een check.
Je moet dan alleen wel alert zijn dat metacam je niet wordt aangesmeerd (kans op nierfalen, zeker nu de nieren door de val al een klap hebben gehad), wanneer pijnstiller nodig is volgens de dierenarts moet je eentje hebben die niet eindigt op cam (dus geen metacam, novacam, meloxicam).

Beterschap voor de kat
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat gevallen

Bericht door Kattebeest »

Zo snel mogelijk naar de dierenarts en je kat goed laten onderzoeken.
Kan goed zijn dat er toch iets gebroken is of zwaar gekneusd.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
doerak2013
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2013 18:24

Re: Kat gevallen

Bericht door doerak2013 »

Langs de dierenarts is natuurlijk een goed idee. Heb wel contact gehad met deze. Ik denk dat contact opnemen met de dierenarts morgen een goede zaak is. De kat meenemen wordt een ander verhaal. Het is al een crime om hem gezond in dat kleine draagbare katten reis box te krijgen het is een grote kater. De vorige keer heeft hij de tent bijna afgebroken. Ik denk dus niet dat het een goede optie is, ik zal vragen of de dierenarts langs kan komen. Ik weet dat gaat kosten maar de kat is ook belangrijk.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat gevallen

Bericht door Kattebeest »

Veel succes en sterkte morgen!
Laten we hopen dat het allemaal meevalt. Pas nog een geval (letterlijk ;-) ) wat niet zo goed is afgelopen, vandaar mijn zorg.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat gevallen

Bericht door castratenkoor »

Voor foto's ed zul je toch naar de praktijk moeten met kat en al. Als het een grote kat is en een kleine vervoersmand zou ik als ik jou was een grotere mand aanschaffen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat gevallen

Bericht door Dinky »

Mijn ervaring is dat een kat die wat mankeert makkelijker in de reismand te krijgen is dan een gezonde kat. En wat Dinie ook zegt, anders een rondkijken naar een grotere reismand (misschien zelfs kijken bij reismanden voor hondjes?).

Veel succes in elk geval!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
doerak2013
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2013 18:24

Re: Kat gevallen

Bericht door doerak2013 »

Ik ben nu een paar dagen verder. De kat begint zich anders te gedragen. Hij ademt schokkend, eet minder, drinkt meer, kruipt weg en spuugt zijn eten uit. Ik heb als pijnstiller Meloxidyl gekregen, er zijn veel bijwerkingen. Ik ben bang wat ik opnoem het gevolg is van het gebruik van deze pijnstiller. Heeft iemand hier ervaringen mee.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat gevallen

Bericht door Kattebeest »

Dit klinkt inderdaad niet goed.
Wat was de diagnose van de dierenarts? Hoe heeft hij/zij je kat onderzocht?

Zoekfunctie rechtsboven gebruiken, zoek dan ook op metacam. Zal zo ook nog fff meezoeken. Meloxidyl = Meloxicam= Metacam
Laatst gewijzigd door Kattebeest op 16 dec 2013 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
doerak2013
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2013 18:24

Re: Kat gevallen

Bericht door doerak2013 »

Nadat de kat gevallen was werd de kat onderzocht. Er werd naar zijn longen geluisterd, naar zijn hartje. Verder werd gekeken of de rug beschadigd was. Aangaande zijn poot werd geconstateerd dat het gewricht uit de kom was geweest. Deze zat/werd goed gezet en gecontroleerd. Er zat wat speling en dit moet weer genezen. Hij is de jongste niet meer dus kan even duren. Hij springt op de bank en zelfs op de tafel. Maar vanaf vandaag begint hij vreemd te doen wat ik al eerder schreef.

Leen
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat gevallen

Bericht door Kattebeest »

Hoe oud is hij?
Al eens een seniorencheck gehad met bloedonderzoek (denk van niet vanwege zijn dierenarts-angst). Dan had je geweten hoe het met zijn nierfunctie zat voor het ongeval en meloxidyl. Katten met een verminderde nierfunctie mogen dat spul helemaal niet krijgen namelijk.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat gevallen

Bericht door Kattebeest »

En meteen ophouden met de meloxidyl, morgen direct weer contact opnemen met je dierenarts.
Hoeveel dagen heeft hij meloxidyl gehad en wat was de dosis?

Zie net dat je een nieuw topic geopend heb, heel goed. Kunnen ervaringsdeskundigen meteen reageren.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
doerak2013
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2013 18:24

Re: Kat gevallen

Bericht door doerak2013 »

Hij heeft vier of vijf dagen de pijnstiller gehad. Hij moest 6.5 hebben naar zijn gewicht.
Maar ik heb hem 6.0 gegeven. De eerste dag heeft hij niet alles opgegeten evenals vandaag.

Leen
doerak2013
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2013 18:24

Re: Kat gevallen

Bericht door doerak2013 »

Meestal gaat mijn zuster met de kat(ten) naar de dierenarts. Of hij ooit is onderzocht geen idee.
Hij drinkt alleen nu meer dan normaal, het is geen drinker. Hij is denk ik 10 of 11 jaar.
Ik had van een collega gehoord dat veel van die medicijnen slecht zijn voor de nieren. Ik zal
morgenochtend direct contact opnemen met de dierenarts. Ben net even wezen kijken maar hij ligt
inderdaad zwaarder te ademen, hij kijkt je aan maar weinig reactie zelfs geen miauw wat hij
normaal veel doet. Ik had er ook iets uitgegooid over het medicijn je had gereageerd. Ik hou het
nu bij deze ene. Ik ben nu op van de zenuwen, ik blijf hem maar controleren vannacht pffff

Leen

Leen
doerak2013
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2013 18:24

Re: Kat gevallen

Bericht door doerak2013 »

Vergat het volgende, hij is voorzichtig met springen dat zie je. Ik kan hem niet tegenhouden.
Ik werk ook overdag dus wat hij dan allemaal uitspookt geen idee. Het enige is dan een grote
Bench kopen en hem opsluiten.
Plaats reactie