Overleden kat

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
zara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 90
Lid geworden op: 09 jul 2013 16:26

Overleden kat

Bericht door zara »

Ik heb een vraag aan jullie.. Als er een vermoeden is dat je kat dood zou zijn gevonden, ga je dan kijken of het echt je kat is? (niet gechipt dus)

Kreeg namelijk gisteren een telefoontje van dierenambulance over een overleden kat, vergiftigd. De enige info die ik kreeg was zwart/wit, bovenkant zwart onderkant wit (wat heel veel katten zijn). Ze konden het geslacht niet meer zien omdat hij/zij zo verkrampt was. En er was dus geen chip.
Nu is er een vrouw geweest die de Dierenambulance heeft gebeld en gezegd dat het haar kat was, maar dat ze niet ging kijken.

Nu gaat de kat dus naar destructie, maar het kan dus net zo goed een kat/poes zijn van iemand anders!
Laatst gewijzigd door zara op 16 dec 2013 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Renatevanderveer

Re: Overleden kat

Bericht door Renatevanderveer »

Ik heb de ervaring dan wel niet met katten, maar wel met onze hondjes Boris* en Tico*.

Boris overleed op een maandag, na een ernstig ongeval met een auto.
Hij was gechipt en omdat we erbij waren toen het gebeurde, wisten we dat het gedaan was.

Vier dagen later weet zijn vriendje Tico te ontsnappen.
Hij rent voor zijn leven en uiteindelijk word hij doodgereden door 4 (het was gruwelijk..) auto's.
Tico was niet gechipt en overleed ter plekke, hij werd naar de dichtstbijzijnde dierenartsenpraktijk gebracht.
We hadden overal aangegeven dat ons Tico was ontsnapt en de dierenarts herkende hem.
Hoewel we zeker wisten, alleen al vanwege zijn omschrijving, dat het hem was, zijn we wel gaan kijken.
Heel luguber om je diertje zo te zien liggen, maar we wisten wel dat het hem was..

Mijn katten zijn gechipt, onder andere vanwege bovenstaande reden.

Helaas is het zo dat wanneer een dier niet gechipt is, hij van werkelijk iedereen kan zijn.
Het is niet meer te achterhalen van wie het dier geweest is.
Heel sneu, zeker als er iemand heel graag wil weten waar hij/zij is.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Overleden kat

Bericht door Kattebeest »

Heeft iemand van de dierenambulance een foto gemaakt, of kan dat alsnog maken? Liefst vanuit zoveel mogelijk hoeken i.v.m. typische kenmerken (vachtpatroon, voetzooltjes, etc.) van de kat.

Ik zou zijn gaan kijken, hoe erg ook. Zou helemaal zeker willen zijn dat het mijn kat was en zo niet heel hard verder zoeken!

Edit: als de overleden kat bij de da is, kan hij/zij geen foto maken?
Laatst gewijzigd door Kattebeest op 16 dec 2013 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Overleden kat

Bericht door Dinky »

Tja, die vraag is er niet omdat onze poes gechipt is net als onze vorige poes.
Heb wel voor de beslissing gestaan of ik onze vorige poes nog wilde zien/ophalen. Deze was opgehaald door de dierenambulance en ik werd gelijk gebeld door de chip, er was dus geen enkele twijfel.
Heb toen gekozen om niet te gaan kijken omdat ze was aangereden en wij haar 'gaaf' in gedachten wilden houden. Was daarnaast een blauw lapje wat niet veel voorkomt.
Ze was trouwens niet vermist maar net een halfuurtje buiten (normaal 5 uren) waardoor het heel onwerkelijk was en ik het pas echt wilde geloven toen ze echt niet thuiskwam rond 5 uur.

Zou de vrouw in jou geval een foto laten opsturen waardoor de tekening goed te vergelijken is. Dan hoeft ze hem zelf niet te zien maar kan de kans op vergissing verkleind worden...
Laatst gewijzigd door Dinky op 16 dec 2013 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
zara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 90
Lid geworden op: 09 jul 2013 16:26

Re: Overleden kat

Bericht door zara »

@Renate, wat lijkt me dat verschrikkelijk wat je hebt meegemaakt!

Het is wel zo dat er niet zoveel honden als katten verdwijnen en honden meestal niet op elkaar lijken (en er zullen niet 2 dezelfde honden vermist zijn tegelijk op zelfde plek..)
Maar zoiets wil je nooit meemaken natuurlijk.

En ja met een chip weet je tenminste zeker dat het jouw diertje was, en hoef je ook niet te gaan kijken. Helaas zijn er nog zoveel dieren niet gechipt.
zara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 90
Lid geworden op: 09 jul 2013 16:26

Re: Overleden kat

Bericht door zara »

Kattebeest schreef:
Edit: als de overleden kat bij de da is, kan hij/zij geen foto maken?
Ik heb het even aangepast.. DA is bij ons dierenambulance.
zara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 90
Lid geworden op: 09 jul 2013 16:26

Re: Overleden kat

Bericht door zara »

Ik ben aan het rondbellen of ik nog foto's kan krijgen en het telefoonnummer van die mevrouw.

Dankjewel alvast voor jullie reacties! Het zat me toch niet helemaal lekker en jullie bevestigen het ook..
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Overleden kat

Bericht door Catfish »

Al mijn dieren zijn gechipt, en ze (de katten) komen ook niet buiten. Afgezien van het af en toe ontsnappen... Maar dan vang ik ze bijna altijd gelijk weer.

Om een antwoord te geven op je vraag, als er één vermist zou zijn en de dierenambulance belt dat er een soortgelijke kat dood gevonden zou ik altijd gaan kijken om zekerheid te hebben, hoe vreselijk ook.
En ik vind de foto een goed idee.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Cerna

Re: Overleden kat

Bericht door Cerna »

Dit is dus een retorische vraag want al mijn katten zijn gechipt en ik zal dus nooit met die vraag geconfronteerd worden, maar wanneer dat niet het geval zou zijn en mijn kat was vermist, ging ik kijken. Ik zou zekerheid willen hebben en ik denk dat je je eigen kat altijd zult herkennen hoe algemeen van kleur ook (tenzij de ravage wel heel erg zou zijn).
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Overleden kat

Bericht door BloemTetsu »

Echt wel kijken. Puur voor de zekerheid.
Tetsu is al twee keer 6 dagen weg geweest, opeens waren er veel katten die op hem lekken.
Ondanks de chip. Die kan ook gaan dwalen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
zara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 90
Lid geworden op: 09 jul 2013 16:26

Re: Overleden kat

Bericht door zara »

Ja ik weet dat jullie hier wel vaak chippen:)

Weetje als een kat echt niet toonbaar meer is zullen ze ook niemand laten kijken. Ik belde net met een andere dierenambulance en ze zei dat er gisteren alleen een dode kat binnen was gekomen dat uiteindelijk een konijn was :shock:

Ik weet nu waar de kat is opgeslagen en ga morgen om 8 uur meteen bellen en hopelijk is de kat er nog..
Gebruikersavatar
nadja79
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 dec 2013 21:17

Re: Overleden kat

Bericht door nadja79 »

Ik zou ook kijken, alleen al voor de geruststelling. Hoe verschrikkelijk het ook is.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Overleden kat

Bericht door Dinky »

Ik zou eerst zelf foto's toesturen om te vergelijken denk ik. Daarnaast zou ik vragen hoe erg ze er aan toe is voor ik besluit te gaan kijken. Moet zeggen dat ik bij mijn poezen duidelijk verschil met andere katten (zo heeft diesel een vlek op de hals die dinky niet heeft)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Overleden kat

Bericht door castratenkoor »

Ik heb het een keer meegemaakt, in 1980 woonde ik in een dorp op een woonerf waar 15 km gereden mocht. Ik dacht in mijn onnozelheid dat mijn katten er veilig los konden. Er werd aangebeld, we zaten te eten, of wij een lapjespoes hadden. Ja dus. Er was er een doodgereden. de politie was al gebeld om haar op te halen. Ik ben meegegaan en heb in de vuilniszak gekeken. En ja het was mijn Miepie.
Heb de politie gebeld en gevraagd of ik haar mocht begraven. Dat mocht, mits minstens een meter diep.

Mijn jongste katten en alles wat er voortaan in komt wordt gechipt. En los laten, nee dat heb ik wel afgeleerd, ze hebben nu een kattenren van 10 meter.

Mocht er ooit een oudere niet gechipte kat ontsnappen en dood gevonden worden - ja dan zou ik altijd gaan kijken. Ik zou het echt zeker willen weten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Overleden kat

Bericht door Cari »

Toen mijn Yimper vermist was, ben ik ook 2 keer gaan kijken bij een dode kat die niet gechipt was. Yimper was wel gechipt, dus dan zou je zeggen dat kijken niet nodig is. Wel dus!
Een chip kan onleesbaar worden. Ik ontdekte dat toen ik een sureflap had geïnstalleerd en die de chip van Fling niet wilde registreren. Fling was toch echt in 2004 gechipt. Naar de da geweest met hem om de chip daar te laten lezen. Niets. Nieuwe chip erbij ingezet dus en probleem verholpen.
Maar een chip kan dus onleesbaar worden!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie